چرا باید ریاضی را آموخت و روش حل مسئله را یاد گرفت؟

چرا باید ریاضی را آموخت و روش حل مسئله را یاد گرفت؟

تدریس خصوصی ریاضی

از زمانی که به یاد داریم ریاضیات جزو دروس پر دغدغه و در عین حال بسیار کاربردی بوده و هست. همیشه زنگ های ریاضی برای بسیاری از ما زنگ استرس و دلهره بود. امتحان ریاضی بسیار امتحان سنگینی بود و برای خود من به شخصه در کنار همه این ترس ها و استرس ها درس شیرینی بود.اکثر دانش آموزان تجربه گرفتن معلم خصوصی ریاضی را داشتند و من نیز از این قائده مستثنی نبودم.

اگر شما هم این تجربه ها را داشتید و می خواهید حقایق و اطلاعات بیشتری درباره این رشته بدانید در ادامه همراه ما باشید.

ریاضی یک علم اساسی و واجب است. در همه علوم و فنون می توان از رشته ریاضی استفاده کرد.در رشته های فنی مهندسی, پزشکی, اقتصاد, سیاست, مدیریت, هنر, ورزش و .... می توان از رشته ریاضی استفاده کرد. ریاضی علم روز ماست.همه چیز در کنار ما و اطراف ماست.در کنار پیچیدگی هایی که این رشته دارد بسیار پیش پا افتاده است.

تاریخچه ریاضی

از ابتدای آفرینش ریاضی بوده و هست. در بالاترین مرتبه وجودی علوم, ریاضی را می توان دید. حتی در برآورده شدن ابتدایی ترین نیاز های هر جامعه ریاضی کاربرد دارد.هرچه جامعه متمدن تر باشد استفاده از علم ریاضی پیچیده تر می شود. قطعا انسان های اولیه نیازی برای شمارش اعداد نداشتند اما برای تخمین موقعیت خورشید و ماه و زمان شکار به گونه ای از علم ریاضی استفاده می کردند. تمدن های متفاوتی مانند چین , مصر, هند, آمریکا مرکزی و بین النهرین با علم ریاضی پا گرفتند و تکامل پیدا کردند. در نتیجه سومری ها بودند که علم شمارش اعداد را ترویج دادند و فیلسوف ها و متخصصین رشته ریاضی از این سرزمین پیدا شدند که علم ریاضی را توسعه دادند. عملیات اساسی مانند ضرب و تقسیم شکل گرفت. در حدود 600 سال بعد در آمریکا قبیله مایا ها بودند که سیستم های کامل تری را در رشته نجوم وارد علوم ریاضی کردند. در همین زمان ها بود که مفهوم صفر توسعه یافت. هندسه به علم ریاضی افزوده شد و محاسبات به صورت دقیق تری انجام گرفت.

خوارزمی و ریاضی


تدریس خصوصی ریاضی

در قرن نهم دانشمندی ایرانی به نام خوارزمی روش های نوینی را وارد علم ریاضیات کرد.به گفته ویکی پدیا محمد خوارزمی متولد سال 780 میلادی و در گذشت در سال 850 میلادی ریاضیدان, ستاره شناس, فیلسوف, جغرافیدان و مورخ شهیر ایرانی در دوره عباسیان است. شهرت علمی وی مربوط به کارهایی است که در ریاضیات به ویژه در رشته جبر انجام داده به طوری که هیچ یک از ریاضیدانان سده های میانه مانند وی در ریاضی تاثیر نداشته اند و وی را پدر جبر می نامند.

چرا باید ریاضی را آموخت؟

ریاضی و تاثیر آن

قطعا علمی با این قدمت تاریخی اهمیت وجودی خود را در ذات خود دارد. اما برای آنکه اهمیت این رشته برایتان بیشتر مشخص شود دلایل فراگیری ریاضی را با هم می خوانیم:

ریاضی و تاثیر آن بر مغز

جالب است بدانید همان بخشی از مغز که در حل معادلات ریاضی به شما کمک می کند همان بخشی است که در هنگام توجه و تصمیم گیری به کار شما می آید. هرچه بیشتر ذهنتان درگیر حل معادلات ریاضی شود در هنگام تصمیم گیری نیز بهینه تر عمل می کند. به همین منظور است که در بسیاری از کلاس های آموزشی و تدریس خصوصی , کودکان را با علم ریاضی بیشتر درگیر می کنند تا در زمان تصمیم گیری بهتر بتوانند عمل کنند.

ریاضی و گذر زمان

شاید برایتان کمی خنده دار برسد, بله, به این دلیل که شما تا حدودی با ریاضی و خواندن اعداد آشنایی دارید اما فرزند شما چطور؟؟

تصور کنید کم کم دوره ساعت های آنالوگ به سر برسد و شما باید با کمک ریاضی باید بتوانید زمان را بخوانید و برای زندگیتان برنامه ریزی کنید.

ریاضی و مدیریت بودجه

به کمک ریاضی شما می توانید برنامه ریزی درستی از نحوه مدیریت خرج و مخارج خود داشته باشید. کسانی که ریاضی می دانند بهتر می توانند هزینه های خود را مدیریت کنند. در نهایت کمتر بدهکار می شوند.

ریاضی و آشپزی

شما می توانید با استفاده از علم ریاضی به راحتی اندازه گیری کنید و مواد را به اندازه با هم مخلوط کنید و یک سرآشپز فوق العاده شوید.

ریاضی و حل مساله

از آنجایی که ریاضی علمی است که بیشترین قدرت تمرکز و تفکر را دارد در نتیجه در زمان مناسب بهترین تصمیم را می توانید بگیرید.

ریاضی و مشاغل

امروزه همه شغل ها با ریاضی درگیر هستند چرا که در تمام زمینه های شغلی شما باید بتوانید از پس حساب کتاب خود برآیید . به خصوصی امروزه که حساب ها بسیار پیچیده شده و در بخش رشته ای به نام حسابداری به طور جداگانه به کمک مشاغل آمده.

ریاضی و خرید آسان

با دانستن علم ریاضی شما می توانید به راحتی همه درصد ها را حساب کنید و از قیمت محصول بعد از اعمال تخفیف بهره مند شوید.

حتما برای شما هم پیش آمده که محصولی را شراکتی تهیه کره باشید و ساعت ها درگیر تقسیم سهم هر فرد کرده باشید. علم ریاضی این امکان را برایتان فراهم آورده تا با دانستن حساب کتاب و روش های متفاوت حل مساله, به راحتی این مشکل را حل کنید. حتما شما هم در جمعتان افراید اینچنینی را دارد و از معاشرت با آن ها لذت می برید. اما تصور کنید اگر خودتان آن فرد باشید....

ریاضی و زبان جهان

همان طور که زبان انگلیسی, زبان رسمی و شناخته شده در تمام جهان است و امروزه یادگیری از آن یکی از واجبات است دانستن ریاضی نیز یک زبان جهانی است و با اینکه روش های متفاوت حل مساله وجود دارد اما هدف و نتیجه در همه جا یکسان است.

گذشته از تاریخچه ریاضی امروزه علم ریاضی بسیار گسترده تر از چیزی است که تصور می کنیم. در کشور ما نیز کم نبودند نوابغی که در دوران معاصر در زمینه رشته ریاضی قدم های محکمی برداشتند و نام خود را در تاریخ ریاضی جاودانه کردند.

مریم میرزاخانی نابغه ریاضی


تدریس خصوصی ریاضی

ایشان متولد 22 اردیبهشت 1356 زاده تهران می باشند اما خانواده پدری وی اصالتا از توابع طالقان استان البرز بودند.مریم میرزاخانی به همراه رویا بهشتی اولین دختران ایرانی بودند که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافتند. دوره کارشنسی را در دانشگاه صنعتی شریف گذراند و در همان دوره اثبات ساده ای برای قضیه شر یافت که در همان زمان در ماهنامه انجمن ریاضی امریکا چاپ شد. بعد از گرفتن مدرک دکترا به عنوان استاد یار دانشگاه پرینستون به تدریس مشغول شد. فعالیت ها و افتخارات زیادی بنام ایشان ثبت شد ودر صورت علاقه شما می توانید در اطلاعات کاملی را درباره ایشان مطالعه کنید. جالب است بدانید سالروز تولد مریم میرزاخانی از طرف اتحادیه بین المللی انجمن های ریاضی جهان به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نام گذاری شده است. متاسفانه در تاریخ 23 تیر 1396 جامعه ریاضی از حضور این فرد محروم ماند و برای همیشه از دنیا رفتند.

متنی بی نهایت زیبا از زنده یاد خانم پرفسور " ""="" مریم="" میرزاخانی"""="" که="" ارزش="" بارها="" خواندن="" و="" تأمل="" دارد!<="" p="">

ریاضی یعنی چه؟

کلمه ریاضی به فارسی یعنی ورزش!

یعنی راه و اعداد ، یعنی وسیله نقلیه!

یعنی پیداکردن راه حل‌های درست مسائل زندگی!

ریاضی؛ اعداد،علامت‌ها و بنوعی الفبا و حرف‌های هدف مند دارد!

عشق با ریاضی یعنی ورزیدگی و مهندسی دقیق اعداد!

یک مطلب فوق العاده،

که شاید ساعتی به آن فکر کردن ارزشش را داشته باشد:

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

این حروف و اعداد بالا با هم برابر می باشند!

حالا آیا برای خوشحالی و موفقیت تنها "تلاش سخت" کافی است؟

hard work = تلاش سخت

h + a + r + d + w + o + r + k

8 + 1 + 18 + 4 + 23 + 15 + 18 + 11= 98%

آیا دانش ما را 100% به موفقیت می رساند؟

knowledge = دانش

k + n + o + w + l + e + d + g + e

11+14 + 15 + 23 + 12 + 5 + 4 + 7 + 5 = 96%

عشق چطور؟

love = عشق

l + o + v + e

12 + 15 + 22 + 5 = 54%

خیلی از ما فکر می کردیم که اینها مهم ترین باشند،اما نه نیستند!

پس چه چیز 100% را می سازد،پول ؟

money = پول

m + o + n + e + y

13 + 15 + 14 + 5 + 25 = 72%

باز هم اینها کافی نیستند، پس برای رسیدن به اوج چه باید کرد؟

بله نگرش !

باید نگرش مان را به جهان و زندگی بهبود ببخشیم!

attitude = نگرش

a + t + t + i + t + u + d + e

1 + 20 + 20 + 9 + 20 + 21 + 4 + 5 = 100%

آری، اگر نگرش و نگاه مان (ذهن )همراه با معرفت،محبت، صداقت،شجاعت، مثبت و با ریاضی (ورزش) باشد، زندگی 100% زیباتر می شود!

به یاد پروفسور مریم میرزا خانی

هر چه در ریاضی بیشتر نفوذ کنید وارد دنیای مرموز و اسرار آمیزی می شوید که دل کندن از آن بسیار مشکل می شود. به همین دلیل است کسانی که ریاضی را بسیار دوست دارند لذتی را تجربه می کنند که افراد دیگر از تجربه و درک آن معذورند.

تدریس خصوصی ریاضی به کودکان

استراتژی های تدریس خصوصی ریاضی به کودکان

برای تدریس خصوصی ریاضی به کودکان باید به چند نکته مهم توجه کنید:

  • آموزش را با سرگرمی ادغام کنید.

برای کودکان قرار گرفتن در فضای جدی و رسمی خسته کننده است و مسلما بازدهی را پایین می آورد.تلاش کنید تا سرگرمی را با آموزش همراه کنید

  • شمارش اعداد

برای شروع تدریس خصوصی ریاضی با شمارش اعداد آغاز کنید برای کودک شما لذتبخش است اینکه بتواند تا 10 بشمارد و اعداد را بشناسد.گاها دیده اید کودک شما به محض ورود به یک جمع می خواهد به دیگران بگوید اعداد را می شناسد و میخواهد برایتان بشمارد.

  • بازی با اعداد

بازی های زیادی در جهت آموزش ریاضی در بازار وجود دارند و علاوه بر آن ها شما می توانید خلاقیت خود را به کار ببرید و با اشیا منزل و اسباب بازی های کودکتان آموزش را به یک لذت تبدیل کنید.

  • فلش کارت

به تجربه ثابت شده کودکان با تصاویر بهتر می توانند یاد بگیرند, با استفاده از فلش کارت ها و عکس های رنگی کودک خود را به ذوق بیاورید.

  • ریاضی در زندگی روزمره

ریاضی را وارد زندگی خود کنید به طور مثال:

- اگر 1/4 غذای خود را بخورید چه مقدار باقی می ماند؟

- در فروشگاه از کودک خود بخواهید شمارش اجناس را تمرین کند

- چه تعداد لباس در ماشین لباسشویی انداخته اید؟

- تعداد ماشین های همرنگ ماشین شما در اتوبان را بشمارید

در واقع اگر کودک از آموزش ریاضی لذت ببرد می تواند در یادگیری آن پیشرفت کند و شور و اشتیاق بیشتری داشته باشد.

از حقایق جالب درباره ریاضی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احتمالات و ریاضی

تنها کافیست 23 نفر وارد یک اتاق شوند تا احتمال داشته باشد دو نفر از آن ها متولد یک روز باشند با حضور 75 نفر در اتاق این شانس به 99 درصد افزایش می باید...

عدد هفت در ریاضی

عدد هفت عدد مورد علاقه ریاضی دوستان

هفت عجایب جهان ، ستون های خرد ، هفت دریا ، هفت کوتوله ، هفت روز ، هفت رنگ در رنگین کمان,

عدد هفت عدد حسابی بی نظیری است تنها عدد واحدی است که نمی توانید در حین نگه داشتن جواب در گروه 1 الی 10 ضرب یا تقسیم کنید.

عدد صفر

می دانستید در اعداد رومی صفر نوشته نمی شود

در فرهنگ ها مختلف صفر در زمان ها مختلف کشف شد

یک ترفند جالب در ریاضی

یک عدد را تصور کنید و آن را 3 برابر کنید . اعداد را با هم جمع کنید و بر 3 تقسیم کنید حاصل 1 می شود.

3x 4= 12

1 + 2 = 3

3 / 3 = 1


تدریس خصوصی ریاضی

اساتید پیشنهادی تدریس خصوصی ریاضی در استاد سلام

- استاد نسترن شمگانی:

  • دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه شهید بهشتی
  • تدریس فیزیک پایه در دانشگاه شهید بهشتی (محل تحصیل)
  • عضو انجمن علمی و پژوهش نانو -فناوری
  • عضو فعال انجمن نخبگان ستاد نانو
  • دارای 2 مقاله ی isi و سه مقاله داخلی

جهت رزرو کلاس خصوصی با ایشان از استادسلام رزرو کنید


- استاد علی کریمی:

  • عضو انجمن ریاضی ایران
  • رتبه 141 کنکور سراسری (مهندسی برق، الکترونیک - دانشگاه تهران)
  • رتبه 69 کنکور کارشناسی ارشد
  • (mba - دانشگاه صنعتی شریف)
  • رتبه 1 کنکور کارشناسی ارشد.
  • (ادبیات فارسی - دانشگاه تهران)

- استاد شهاب مجد:


  • دبیر برگزیده منطقه 2 تهران در سال 95
  • طراح سوالات آزمون های هماهنگ گاج در سال 95 و 96 و 97
  • طراح سوالات آزمون قلم چی از سال 89 تا کنون
  • طراح سوالات آزمون های هماهنگ خرداد از سال 91 تا کنون

تدریس خصوصی ریاضی در استاد سلام

کتاب های مهم آموزشی در رشته ریاضی

بهترین کتاب های ریاضی جهان را در اینجا ببینید.


تدریس خصوصی ریاضی

نحوه تدریس خصوصی ریاضی

پیش از شروع تدریس خصوصی ریاضی و یا هر درسی ابتدا باید مطمئن شوید که در تدریس خصوصی موفق خواهید شد و آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر؟

در مقاله چگونه در تدریس خصوصی موفق باشیم راهکارهای مناسبی را برایتان شرح داده ایم. .

- استاد شهرزاد جلوخانی:

معنی کلمه تقریب یعنی نزدیک شدن

در ریاضیات در مقطع ابتدایی از سال دوم دبستان با این مفهوم دانش آموزان آشنا می شوند.

تقریب به دو صورت در ریاضیات انجام می شود روش اول : گرد کردم روش دوم قطع کردن می باشد که در هر سال دانش آموزان با این روش ها آشنا می شوند .

اما از سال چهارم به روش گردم و پنجم قطع و از سال ششم با هر دو روش کار می کنند که ما می خواهیم با دادن آموزش تفاوت این دو روش را بیان کنیم.

روش گرد کردن

یعنی به عدد بالایی نزدیک به عدد، عدد مورد نظر را گرد کنیم .

در این روش، ابتدا به رقم سمت راست مرتبه ی تقریب که توسط مسئله داده شده است نگاه می کنیم اگر این رقم 5 یا بیشتر از 5 بود، یک واحد به مرتبه ی تقریب اضافه کردن و به جای رقم های سمت راست آن صفری گذاریم اما اگر این رقم کمتر از 5 بود فقط به جای رقم های سمت راست مرتبه ی تقریب صفر می گذاریم .

(مثال 1) با تقریب کمتر از صد گرد کنید .

2600 → 6 5 2

در این جا مرتبه ی تقریب صدگان است به رقم سمت راست (جلویی) نگاه می کنیم (یعنی مرتبه ی دهگان) و چون عدد 6 از 5 بیشتر است یک رقم به مرتبه ی صدگان اضافه کردنه و جای رقم های جلویی صدگان صفر می گذاریم .

(مثال 2) با تقریب کمتر از دهگان

760 → 762

مرتبه ی سمت راست تقریب یکان است که از 5 کوچک تر است پس به جای آن فقط صفری می گذاریم .

مثال های دیگر

با تقریب هزارگان

0 →562

چون در اینجا مرتبه هزارگان نداریم تقریب آن صفر می شود .

با تقریب عدد هزارگان

4000 → 3567

10000 → 9967

2)تقریب با عدد یکان

360 → 356

در اینجا چون جلوی عدد یکان عددی نیست با خودش مقایسه می شود .

357→ 72/356

در این حالت به عدد جلویی یکان که 1/0 است نگاه کرده و تقریب می زنیم

نکته: صفر بعد از ممیز چون خوانده نمی شود لزومی برای نوشتن تغییر ندارد .

3)تقریب کمتر صدم

99/67 = 986/67

روش دوم تقریب به روش قطع کردن

در این روش مرتبه ی تقریب را پیدا کرده و تمامی اعداد سمت راست آن (صعودی مرتبه ی تقریب) صفر می گذاریم .

مثال : 1) تقریب کمتر از یک (به روش قطع کردن)

678 → 212/678

678/678

2)تقریب کمتر از ده ( به روش قطع کردن )

32/3562

3)تقریب کمتر از صد (به روش قطع کردن )

3500 → 456/3526

4)تقریب کمتر از هزار (به روش قطع کردن )

4000→ 732/4526

چون مرتبه ی هزارگان وجود ندارد 0 =732/526

5)تقریب کمتر از 1/0 (به روش قطع کردن)

7/563→ 7/563

1/563→ 17/563

6)تقریب کمتر از 01/01 (به روش قطع کردن )

18/762→ 18/762

18/762→ 183/762

مثال : برای هر دو روش ( عدد 542/137 با روش قطع و گرد تقریب بزنید .

01/01

1/0

1

100

1000

تقریب

54/137

5/137

138

100

0

گرد کردم

54/137

5/137

137

100

0

قطع کردن

 

 




نمونه تدریس ریاضی

کلیپ معرفی استاد شهاب مجد :

چند نمونه خلاقیت کاربردی در حل معادلات ریاضی را با هم ببینیم :

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.