ویژگی ها و عوامل موفقیت سیستم آموزشی در کشور ژاپن

ویژگی ها و عوامل موفقیت سیستم آموزشی در کشور ژاپن

مقدمه:

ما در سایر نقاط جهان موارد زیادی برای یادگیری داریم و آموزش یکی از این موارد است. سیستم آموزشی دولتی ژاپن یک افتخار ملی در این کشور است. آموزش ژاپن با رویکرد خود به راحتی توانسته است از همتایان خود در سراسر جهان پیشی بگیرد. 
چه چیزی سیستم مدارس ژاپن را منحصر به فرد می‌کند؟

عملکرد آموزشی ژاپن:

  آموزش یکی از مهمترین جنبه‌های هویت ملی ژاپن و مایه افتخار شهروندان ژاپنی است. سیستم آموزشی باکیفیت این کشور همواره مورد تمجید در سطح بین المللی قرار گرفته است. 
در برنامه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که برای ارزیابی دانش‌آموزان بین‌المللی ست، در سال 2015 ژاپن در بین 72 کشور در منطقه شرکت‌کننده، رتبه دوم را در علوم و رتبه پنجم را در ریاضیات کسب کرد.
طبق گزارش  oecdیا همان سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که کار آن کمک به ثبات اقتصادی، زمینه سازی برای رشد اقتصادی و دموکراسی و ارتقاء رفاه اجتماعی در کشورهای عضو است(ویکی پدیا)، ژاپن در بین کشورهای ثروتمند در ارائه فرصت‌های برابر برای دانش آموزان با هر زمینه اجتماعی-اقتصادی رتبه بالایی دارد. 
تأکید بر رشد همه‌جانبه کودکان برای دهه‌ها دانش‌آموزان ژاپنی را به تسلط در رشته‌های مختلف دانشگاهی سوق داده است و می‌توان گفت عملکرد آنها در علوم، ریاضی و مهندسی قابل توجه است. 

در مدارس ژاپن چه می‌گذرد؟

سیستم آموزشی در مدارس ژاپن
در طول آموزش ابتدایی در اغلب موارد، یک معلم تمام دروس هر کلاس را تدریس می‌کند. تعداد دانش‌آموزان در یک کلاس معمولاً کمتر از 40 نفر است. با این حال، در گذشته به دلیل رشد سریع جمعیت، این تعداد بسیار بیشتر بود و بیش از 50 دانش‌آموز در هر کلاس مشغول به تحصیل بودند.
رویداد‌های متنوعی در طی سال در مدارس برگزار می‌شود این رویدادها شامل طناب کشی، مسابقات امدادی، گشت و گذار در مکان‌های تاریخی و جشنواره‌های هنری و فرهنگی همراه با رقص و موسیقی می‌باشد.
دانش‌آموزان در بالاترین مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان نیز سفرهایی چند روزه به شهرهای مهم فرهنگی یا مکان‌های دیگر می‌روند.

مراحل آموزشی در ژاپن:

  1. دبستان (به مدت شش سال)
  2. متوسطه (سه سال)
  3. دبیرستان (سه سال)
  4. دانشگاه (چهار سال)

آموزش عالی در ژاپن:

5 نوع مؤسسه آموزش عالی وجود دارد که دانشجویان بین المللی می‌توانند در آنها پذیرش شوند این موسسات عبارتند از:

  • 1. کالج‌های فناوری

  • 2. کالج‌های آموزش حرفه‌ای (دوره فوق متوسطه کالج های آموزشی تخصصی)

  • 3. کالج‌های جوان

  • 4. دانشگاه‌ها (کارشناسی) 

  • 5. مدارس تحصیلات تکمیلی

بسته به نهادهای مؤسس، این مؤسسات آموزش عالی به سه نوع ملی، دولتی محلی و خصوصی طبقه‌بندی می‌شوند.
راستی اگر دوست دارین معلم خصوصی برای زبان ژاپنی داشته باشید از اینجا معلم رو ببینید و انتخاب کنید.

کودکان در مدارس ژاپن چه می‌آموزند؟

سیستم آموزشی در ژاپن

کودکان ژاپنی پس از شش سالگی وارد کلاس اول دبستان می‌شوند و مهارت‌هایی که دانش آموزان در مدارس ژاپن می‌آموزند عبارتند از: 
  1. زبان ژاپنی
  2. ریاضیات
  3. علوم
  4. مطالعات اجتماعی
  5. موسیقی
  6. صنایع دستی
  7. تربیت بدنی
  8. اقتصاد 
  9. مهارت‌های ساده مانند آشپزی و خیاطی
مدارس ابتدایی در ژاپن شروع به آموزش زبان انگلیسی کرده‌اند علاوه بر این فناوری اطلاعات به طور فزاینده‌ای برای ارتقای آموزش استفاده می‌شود و بیشتر مدارس به اینترنت دسترسی دارند همچنین دانش آموزان در مدرسه، هنرهای سنتی ژاپنی مانند شودو (خوشنویسی) را فرا می‌گیرند.

ساعات فعالیت مدارس در ژاپن:

اکثر مدارس در سه ترم فعالیت می‌کنند. در مناطق خاص، اقدامات انعطاف پذیری صورت می‌گیرد مانند تعطیلات تابستانی کوتاه‌تر و تعطیلات زمستانی طولانی‌تر برای مدارس در مناطق سردسیر و غیره انجام می‌شود.
تقویم آموزشی مدارس ابتدایی از آوریل آغاز می‌شود و در ماه مارس به پایان می‌رسد. این تقویم بر اساس پنج روزه هفته است و کلاس‌ها به صورت استاندارد 35 هفته در سال (34 هفته در مورد دانش آموزان کلاس اولی) برگزار می‌شود. 
به جز کلاس‌های ابتدایی، دانش‌آموزان 6 ساعت در روز مشغول به فعالیت هستند و این موضوع باعث شده است تا ژاپن دارای طولانی ترین روزهای مدرسه، در جهان تبدیل باشد.
حتی پس از پایان مدرسه، کودکان همچنان تمرینات و تکالیف خود را داشته و فعالیت خود متوقف نمی‌کنند.
تعطیلات تابستانی 6 هفته و تعطیلات زمستانی و بهاری حدود 2 هفته طول می‌کشد. اغلب در طول این تعطیلات تکالیف وجود دارد. 
فعالیت‌های فوق برنامه دانش آموزان در مدارس ژاپن
بیشتر دانش آموزان ژاپنی برای ورود به یک دبیرستان خوب وارد یک مدرسه مقدماتی می‌شوند یا در کارگاه‌های خصوصی بعد از مدرسه شرکت می‌کنند. کلاس‌ها در این مدارس در عصرها برگزار می‌شود.
دیدن گروه‌هایی از بچه‌های کوچک که در اواخر عصر از دوره‌های فوق برنامه خود برمی‌گردند، در ژاپن رایج است. 
دانش آموزان ژاپنی 8 ساعت روز درسی دارند، اما جدای از آن، حتی در تعطیلات و آخر هفته ها نیز درس می‌خوانند. محبوبیت و تنوع برنامه‌های فوق‌درسی ما به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا به طور کلی شکوفا شوند.
تقریباً همه دانش‌آموزان دوره راهنمایی در یک فعالیت باشگاهی فوق برنامه مانند فعالیت ورزشی، موسیقی یا هنر و ... به انتخاب خود شرکت می‌کنند. برای مثال باشگاه‌های بیسبال و باشگاه‌های فوتبال در بین پسران بسیار محبوب دارد. 
باشگاه‌های جودو نیز در مدارس وجود دارد، باشگاه‌های جودو، مکانی ست که دانش آموزان در آن هنر رزمی سنتی را می‌آموزند. 
سایر باشگاه‌های ورزشی محبوب عبارتند از: تنیس، بسکتبال، ژیمناستیک و والیبال. در هر رشته ورزشی، بازی‌های زیادی بین مدارس و در سطح منطقه ای برگزار می‌شود، بنابراین دانش آموزان فرصت‌های زیادی برای رقابت دارند. 

اگر علاقمند به دانش‌آموز بودن در مدارسی این‌چنین هستید این راه را هم داریم: لینکش را مطالعه کنید :

اهداف آموزش در ژاپن:

اعتقاد آموزش ژاپن براین امر است تا دانش‌آموزان، دانش و درک جامعی از زبان و فرهنگ ژاپنی کسب کنند. همچنین دانش‌آموزان باید آموزش زبان انگلیسی ببینند و با فرهنگ‌های دیگر کشور ها نیز آشنا شوند.
همچنین به کودکان پیشدبستانی و ابتدایی ژاپنی آموزش گسترده و غنی داده می‌شود. آموزش پیش‌دبستانی در ژاپن از اهمیت بالایی برخوردار است. تحقیقات نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که در دوره پیش‌دبستانی شرکت کرده‌اند، در سن ۱۵ سالگی عملکرد بهتری نسبت به دانش‌آموزانی دارند که در دوره پیش‌دیستانی شرکت نکرده‌اند. بنابراین، تعجب آور نیست که 99 درصد از کودکان ژاپنی به نوعی آموزش پیش‌دبستانی می‌روند. 
شکل دادن، پرورش و رشد اجتماعی و فکری دانش‌آموزان از الزامات دیگر مدارس است. حمایت و آموزش در فراگیری زبان ژاپنی برای دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی از دیگر اهداف آموزش در این کشور است. 

مزیت تدریس معلمان ژاپنی:

سیستم آموزشی در مدارس ژاپن
ژاپنی‌ها اعتقاد دارند اگر آنچه را که یاد می‌گیرید آموزش دهید، حدود 90 درصد علم خود را حفظ خواهید کرد. اما اگر معلمان پشت میز بایستند و فقط از طریق گوش دادن صرف دانش آموزان را تعلیم دهند موفق نخواهند بود و تنها 40 درصد از این نوع یادگیری موثر است.
 بنابراین بسیار مؤثرتر است که دانش‌آموزان همراه با معلم در مباحث درسی شرکت کرده، بحث کنند و همچون یک معلم آموزش دهند. این روشی ست که آموزش ژاپن و معلم‌های زبان ژاپنی انجام می‌دهند.

حقایق قابل توجه درباره مدارس ژاپن:

  • آداب قبل از علم در یک مدرسه ژاپنی:

  1. تا قبل از 10 سالگی امتحان نداریم: در مدارس ژاپن، دانش‌آموزان تا سن 10 سالگی در هیچ امتحانی شرکت نمی‌کنند. آنها فقط در آزمون‌های کوچک شرکت می‌کنند.
     اعتقاد آموزش ژاپن بر این است که هدف برای 3 سال اول مدرسه، قضاوت در مورد دانش یا یادگیری دانش آموزان نیست، بلکه ایجاد اخلاق خوب و رشد شخصیت آنها است. در این سه سال به کودکان آموزش داده‌ می‌شود که به دیگران احترام بگذارند و با حیوانات و طبیعت مهربان باشند.
     آنها همچنین یاد می‌گیرند که چگونه سخاوتمند، دلسوز و همدل باشند. علاوه بر این، به دانش‌آموزان ویژگی‌هایی مانند سخاوت، خویشتن داری و عدالت آموزش داده ‌می‌شود. 

  • اکثر مدارس ژاپن سرایدار یا متولی استخدام نمی‌کنند.

  1. در ژاپن دانش‌آموزان خودشان مدرسه را تمیز می‌کنند. در مدارس ژاپن، دانش‌آموزان مجبورند کلاس‌ها، کافه تریا و حتی توالت‌ها را خودشان تمیز کنند.
    هنگام تمیز کردن، دانش‌آموزان به گروه‌های کوچک تقسیم می‌شوند و وظایفی که در طول سال به آنها محول می‌شود را انجام دهند.
    سیستم آموزشی ژاپن بر این باور است که الزام دانش‌آموزان به تمیز کردن، به آنها می‌آموزد که در یک تیم کار کنند و به یکدیگر کمک کنند.
    علاوه بر این، صرف وقت و تلاش خود برای جارو کردن و تمیز کردن، باعث می شود دانش آموزان به کار خود و دیگران احترام بگذارند.

  • در مدارس ژاپن، ناهار مدرسه در منوی استاندارد ارائه می‌شود.

  1. سیستم آموزشی ژاپن تمام تلاش خود را می‌کند تا دانش آموزان از وعده‌های غذایی سالم و متعادل اطمینان حاصل کنند. همه همکلاسی‌ها با معلم غذا می‌خورند. این به ایجاد روابط مثبت معلم و دانش‌آموز کمک می‌کند.

  • همه دانش‌آموزان باید لباس فرم بپوشند.

  1. تقریباً تمام دبیرستان‌های راهنمایی، دانش آموزان خود را ملزم به پوشیدن لباس فرم مدرسه می‌کنند. برخی از مدارس لباس مخصوص به خود را دارند، یونیفرم مدارس سنتی ژاپنی از سبک نظامی برای پسران و لباس ملوانی برای دختران تشکیل شده است.
    هدف از این سیاست یکسان برداشتن موانع و ایجاد روحیه کاری است. همچنین به تقویت حس اجتماعی در بین کودکان کمک می‌کند. 

  • احساس تعلق دانش‌آموزان به مدرسه و معلم

  1. دانش‌آموزان در ژاپن هرگز کلاس‌ها را رها نمی‌کنند ویا هرگز دیر به مدرسه نمی‌آیند زیرا دانش‌آموزان ژاپنی احساس تعلق زیادی به مدرسه دارند و در مدرسه احساس شادی می‌کنند.
    حدود 91 درصد از دانش‌آموزان ژاپنی گزارش کردند که هرگز سخنان معلم خود را نادیده نگرفته‌اند و در اکثرمواقع، توجه کافی به دروس ارائه شده توسط معلم دارند. 

  • ساعات درسی دانش‌آموزان

  1. دانش‌آموزان ژاپنی، به طور متوسط 235 دقیقه در هفته را در کلاس‌های آموزش ریاضی گذرانده و این در حالی هست که میانگین این ساعت در کشورهای دیگر 218 دقیقه است و اما این دانش‌آموزان زمان کمتری را در کلاس‌های زبان و علوم می‌گذرانند. در کشور خودمان زمان یادگیری ریاضی زیاد هست ولی همیشه دانش‌آموزان برای مقاطع مختلف نیاز به معلم خصوصی دارند: اگر شما هم معلم خصوصی ریاضی هفتم، معلم خصوصی ریاضی یازدهم میخواهید در همین سایت از لینکها و با جستجو پیدا می کنید:
🌐 تدریس خصوصی ریاضی هفتم
🌐 تدریس خصوصی ریاضی یازدهم

«واضح است که در پس همه این عوامل، باید آموزش و یادگیری قوی و مؤثر نهفته باشد.»
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.