تاریخ انتشار:

چگونه یک دانش آموز بی نظم را منظم کنیم؟

چگونه یک دانش آموز بی نظم را منظم کنیم؟
روش برخورد با دانش اموزان بی انضباط

روش های کنترل کلاس

قطعا برای شما هم بارها پیش آمده که در کلاس درس با دانش آموزان بی نظم مواجه شده باشید و شما را خسته کرده باشند استاد سلام مرجع تدریس خصوصی استراتژی هایی برای اداره دانش آموز بی نظم به شما پیشنهاد میدهد همراه ما باشید :

با توجه به مدت زمانی که معلمان با دانش آموزان خود دارند میتوانند تأثیر زیادی بر روی آنها بگذارند.

معلم خوب زمان آموزشی را حداکثر و حواس پرتی دانش آموز را به حداقل میرساند. این متخصصان آموزشی به سرعت مشکلات را حل میکنند و موانع را از سر راه بر میدارند.

دانش آموز بی نظم
مدیریت کلاس

متداول ترین حواس پرتی

همه معلم ها وجود یک دانش آموز بی نظم را در کلاس تجربه کردند. این بی نظمی به شکل های گوناگونی دارد.

این دانش آموزان مترصد فرصت هستند تا در کلاس بی نظمی ایجاد کنند، بنابراین معلم در هر زمان باید به اندازه کافی آماده باشد تا بتواند در مقابل بی نظمی های این دست از دانش آموزان واکنش سریع و مناسبی داشته باشد. این واکنش باید به گونه ای باشد که شأن دانش آموز حفظ شود.

برنامه ای قابل اعتماد داشته باشید

معلمان برای اداره دانش آموز بی نظم به یک برنامه و یا استراتژی خاصی متکی هستند. این نکته مهم را نیز باید در نظر داشت که هر موقعیت متفاوت است، ممکن است یک استراتژی بر روی یک دانش آموز جواب دهد و بر رو دیگر دانش آموز جواب ندهد.

دانش آموز بی نظم
مدیریت کلاس درس

بهترین راه این است که وضعیت را فردی کنید تا با تصمیم ها و برنامه ریزی های خود بتوانید حواس پرتی دانش آموزان را به حداقل برسانید.

ده گام موثر برای رسیدن به راهکارهای کاربردی:

عوامل موثر مدیریت کلاس

اولین و مهمترین گام :

اهمیت پیشگیری در مدیریت کلاس :

پیشگیری بهترین روش برای مدیریت یک دانش آموز بی نظم است. هفته اول سال تحصیلی از مهمترین و موثرترین روزها است. در روزهای ابتدایی سال تحصیلی دانش آموزان بی نظمی و ایجاد اختلال در کلاس را به حداکثر میرسانند، با این روش میخواهند متوجه شوند تا چه اندازه میتوانند در کلاس آزاد باشند.

واکنش معلم مناسب معلم نیز در این روزها بسیار مهم است. او باید به سرعت مرزها را تعیین کند، این کار به رفع مشکلات در طول سال تحصیلی کمک خواهد کرد. ارائه گزارش به دانش آموزان نیز بسیار مهم است.

تقویت روابط مبتنی بر اعتماد با دانش آموزان میتواند در پیشگیری از اختلال موثر باشد

گام دوم: آرامش خود را حفظ کنید

تاثیر حفظ آرامش در مدیریت کلاس

معلم هرگز نباید بر سر دانش آموز فریاد بزند یا به دانش آموز بگوید ساکت شو در حالی که ممکن است اوضاع را به طور موقت تحت کنترل خود در بیاورید اما آسیب بیشتری را متحمل خواهید شد.

حفظ آرامش هنگام رسیدگی به دانش آموز بی نظم بسیار مهم است. دانش آموز تلاش میکند تا بازخورد و واکنش منفی از سمت معلم ببیند. حفظ آرامش و عواطف باعث می شود که اوضاع به سرعت تحت کنترل شما قرار بگیرد. بروز خشونت و درگیری باعث تشدید اوضاع میشود و موقعیتی خطرناک برای شما ایجاد خواهد کرد که به اعتبار شما به عنوان معلم آسیب خواهد زد.

دانش آموز بی نظم
مدیریت کلاس

گام سوم : صادق و روراست باشید

صداقت داشتن

از ویژگی شخصیتی مهم داشتن صداقت است

چشم پوشی بدترین واکنش در مقابل رفتار دانش آموزی است که امیدوار به از بین بردن شرایط است. چشم پوشی بدترین واکنش در مقابل رفتار دانش آموزی است که امیدوار به از بین بردن شرایط است.

باید به سرعت پاسخی مناسب به کوچک ترین رفتار دانش آموز دهید و فوراً در مورد رفتارشان به آنها تذکردهید. به آنها توضیح دهید که چه اشتباهی را مرتکب شده اند، توضیح دهید که چرا این رفتار مشکل است و در مقابل رفتار مناسب را آموزش دهید. اوایل ممکن است دانش آموز مقاومت کند، ولی در نهایت می پذیرد زیرا در یک محیط یادگیری سختاری احساس امنیت میکند.

گام چهارم :با دقت به دانش آموزان گوش دهید

گوش دادن

به دانش آموز خود با حوصله گوش دهید و به سرعت به نتیجه نرسید. اگر دانش آموزی حرفی برای گفتن دارد، صحبت های او را گوش دهید. گاهی مواردی منجر به اختلال می شود که شاید شما ندیده باشیدو یا خارج از کلاس اتفاقاتی رخ میدهد که باعث بروز واکنش می شود
دانش آموز بی نظم
مدیریت کلاس

گاهی رفتار آنها ممکن است فریادی برای کمک باشد، گوش دادن به آنها به شما کمک میکند که به آنها کمک کنید دغدغه های آنها را برایشان تکرار کنید تا مطمئن شوند که به آنها گوش داده اید. ممکن است در نحوه رسیدگی به اوضاع تغییری ایجاد نکند، اما گوش دادن منجر به بروز اعتماد به نفس بیشتر در دانش آموز میشود.

گام پنجم : حفظ عزت نفس دانش آموزان

عزت نفس

هرگز باعث خجالت دانش آموز نشوید و آنها را جلوی همکلاسی های شان کوچک نکنید. این کار بیش از اندازه آسیب به همراه دارد. بهتر است به صورت جداگانه و در موقعیت هایی مانند بعد از کلاس، زنگ تفریح با او صحبت کنید، این رفتار بسیار مؤثرتر خواهد بود.
دانش آموز بی نظم
مدیریت کلاس

در این شرایط آنها صحبت های شما را راحت تر می پذیرند و احتمالاً با صداقت بیشتری رفتار میکنند. حفظ عزت نفس همه دانش آموزان بسیار مهم است. هیچ کس نمی خواهد جلوی هم سالان خود خرد شود. انجام این کار در نهایت به اعتبار شما آسیب میزند و صلاحیت شما را به عنوان معلم تضعیف می کند.

گام ششم : آموزش توانمند سازی فردی

روش تدریس : توانمند سازی فردی

توانمندسازی فردی و بالقوه بیشترین تأثیر را در تغییر رفتار دارد.این امکان را برای دانش آموزان ایجاد کنید که یک برنامه خودمختار برای اصلاح رفتارشان تهیه کنند، این برنامه بسیار مؤثرخواهد بود.

به آنها فرصت اصلاح دهید. آنها را تشویق کنید، پاداشی برای تحقق اهداف و پیامدهای عملکرد خوب شان تعیین کنید. از آنها بخواهید در این موارد قراردادی تنظیم کنند. از آنها بخوهید که نسخه ای از قرارداد را نزد خود داشته باشند

گام هفتم : برگزاری جلسه والدین

اهمیت همکاری والدین

والدین انتظار دارند که فرزندانشان زمان حضور در مدرسه دانش آموز منظم و فعالی باشند، به همین دلیل برای بهبود همکاری و کمک میکنند. معلمان باید مستنداتی داشته باشند و در مورد مسئله و چگونگی رفع آن، صحبت کنند. حضور دانش آموز در جلسه معلم با والدینش نتایج مثبتی را در پی خواهدداشت.

این امر مانع از حق به جانب صحبت کردن دانش آموز میشود و معلم مسائل را بیان میکند و از دید یک معلم به مسائل پرداخته می شود. از والدین در مورد چگونگی برخورد با این مسائل سؤال کنید. ممکن است راهکارهایی را ارائه دهند که در خانه برای آنها کاربردی است.

همکاری والدین و معلمها با یکدیگر برای ایجاد یک راه حل کاربردی بسیار مهم است.

گام هشتم : طراحی چگونگی رفتار دانش آموزان

طرح رفتار

طرح رفتار دانش آموزان به صورت توافق نامه کتبی بین دانش آموز، والدین و معلمان باشد. این طرح، رفتارهای مورد انتظار را تشریح میکند، انگیزه هایی برای رفتار مناسب و عواقب بی نظمی را شرح میدهد. این قرارداد باید اختصاصی برای رسیدگی به موضوعاتی که معلم در کلاس می بیند، نوشته شود. این طرح ممکن است در هر زمان اصلاح یا بازنگری شود.
دانش آموز بی نظم
مدیریت کلاس

گام نهم : در نقش یک مدیر عمل کنید

مدیر ذاتی

معلمان خوب قادر به اداره اکثر مسائل مربوط به رشته خود هستند. آنها به ندرت دانش آموز را به یک مدیر ارجاع میدهند، اما در بعضی موارد یک ضرورت است.

دانش آموز زمانی به دفتر اعزام شود که معلم همه راه های ممکن را رفته باشد و یا دانش آموز به گونه ای سبب حواس پرتی شود که برای محیط یادگیری و کلاس درس مضر باشد. بعضی اوقات ، درگیر شدن با یک مدیر ممکن است تنها عامل بازدارنده برای رفتار ضعیف دانش آموز باشد. آنها گزینه های متفاوتی دارند که ممکن است توجه دانش آموز را به خود جلب کند و به تصحیح مشکل کمک کند.

و در نهایت گام دهم:

پیگیری

پیگیری می تواند از تشدید مجدد در آینده جلوگیری کند. اگر دانش آموز رفتار خود را اصلاح کرده است به آنها بگویید که باعث افتخار هستند.

آنها را تشویق کنید که بیشتر تلاش کنند. حتی کمی پیشرفت نیز باید دیده شود و درصورت لزوم پاداش دریافت کند. اگر والدین و سرپرست دانشآموز درگیر هستند، به آنها گزارشی ازچگونگی اوضاع و شرایط دهید. شما به عنوان یک معلم زودتر متوجه بهبود و یا عدم بهبود شرایط و روند تغییرات هستید. ارائه به روزرسانی و بازخورد مثبت می تواند به تضمین روابط خوب کاری در آینده کمک کند.

لینک مطلب

استاد سلام مرجع تدریس خصوصی, تدریس خصوصی ریاضی, تدریس خصوصی شیمی, تدریس خصوصی فیزیک و .... در انجام هر چه بهتر مدیریت کلاس درکنار شماست.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.