تاریخ انتشار:

چطور معلمی و تدریس رو شروع کنم؟

چطور معلمی و تدریس رو شروع کنم؟

سلام به مخاطبان همیشگی استادسلام روز و روزگارتون خوش:)

علاقه به تعلیم و تربیت و تدریس ریشه در ذات ما آدم‌ها داره و شاید ساده‌ترین نمونه‌ی اون میل به پند و اندرز و نصیحت باشه که همه‌مون در مقام شنونده ازش بیزاریم اما در مقام گوینده هیچوقت ازش خسته نمیشیم:)) امروز قصد داریم راجع به همین مقوله با شما صحبت کنیم؛ اشتباه نکنید، فرار نکنید، منظورم پند و اندرز نیست؛ منظورم معلم بودن و معلم شدنه. خیلی از ما تجربه‌ی تدریس به خواهر یا برادر کوچیکتر یا بچه‌های اقوام و آشناها رو داریم و احتمالاً بعضی وقت‌ها وسوسه شدیم که سراغ شغل معلمی بریم و این شغل پرزحمت و شیرین رو تجربه کنیم؛ حالا نه صرفاً به عنوان معلم مدرسه و حتی در زمینه‌های مختلف هنری، ورزشی، مهارتهای مختلف و... امر آموزش و یاد دادن به قدری شیرینه که آدم وقتی یه بار اون رو تجربه میکنه، نمی‌تونه از لذت زاید الوصفی که براش ایجاد میکنه دست بکشه و دوست داره این تجربه بیشتر و بیشتر تکرار بشه. اما همونطور که می‌دونید، معلم شدن به همین راحتی‌ها هم نیست؛ معلم شدن در مراکز دولتی و مدارس علاوه بر یکسری مهارت‌ها و فاکتورهای خاص، به مقوله‌های دیگه‌ای هم وابسته است، چون این مراکز داوطلبین بسیاری دارن برای استخدام و طبیعتاً تمام متقاضی‌ها نمیتونن در این مراکز مشغول فعالیت بشن. توی این مطلب قصد داریم به راه‌ها و مهارت‌هایی بپردازیم که میتونه به شما کمک کنه از مهارت خودتون کسب درآمد کنید و همینطور از معلم بودن لذت ببرید.

اول بریم سراغ این سؤال،

معلم‌ها در کجا می‌تونن مشغول به کار بشن؟

همونطور که می‌دونید، معلم‌های دولتی، در مدارس دولتی، نیمه دولتی(هیأت امنایی)، استعداد درخشان و شاهد و نمونه دولتی مشغول به کار میشن و بسته به مهارت و تجربه‌ای که دارن میتونن پیشرفت کنن و به سطوح بالاتری برسن؛ معلم‌های حرفه‌ای‌تر و کاربلدتر هم در نهایت به درجه‌ی استادی میرسن و در مراکز آموزش عالی مشغول به فعالیت میشن. اما این تمام راه نیست؛ امروز و در دنیای مدرن و پر از امکانات، راه‌های زیادی برای دنبال کردن اهداف وجود داره، روش‌ها و امکانات نوین آموزشی این امکان رو در اختیار دانش‌آموزها و معلمان قرار داده که بتونن به راحتی و بدون محدودیت‌های زمانی، مکانی و... آموزش بدن و آموزش ببینن. تدریس به عنوان معلم در مدارس غیردولتی، تدریس در کلاس‌های گروهی آموزشگاه‌ها، تدریس خصوصی، کلاس آنلاین، داشتن فضای استودیویی و ساخت ویدیوهای آموزشی و پادکست و... همه و همه گزینه‌های پیش روی فردی هست که قصد داره مهارت‌های خودش رو در مقام معلم آموزش بده.

یه معلم چه آموزش‌ها و مهارت‌هایی لازم داره؟

یه معلم خوب باید اول از همه به مهارتی که تدریس میکنه مسلط باشه؛ درمورد مهارتش مطالعات زیادی انجام بده و علمش رو با علم روز هم‌طراز کنه؛ باید توی کلاس‌ها و دوره‌های مختلف شرکت کنه و از تجربیات دیگران در تدریس استفاده کنه؛ و در نهایت باید آدم اجتماعی و فعالی باشه و توانایی کار زیاد رو داشته باشه.

خصوصیات شخصیتی که یه معلم بهش نیاز داره چیه؟

احتمالاً شما هم در طول دوران زندگی و علی‌الخصوص تحصیلتون، با معلم‌های خوب و بد برخورد داشتید و می‌تونید تصور کنید که معلم‌های بد میتونن چه تأثیر مخرب و وحشتناکی روی دانش‌آموزها داشته باشن؛ پس لازمه که فاکتورهای لازم برای تبدیل ‌شدن به یک معلم خوب رو رعایت کنید؛ این فاکتورها چیه؟

  1. توی مهارتی که میخواید تدریس کنید، ماهر باشید.
  2. به روز باشید و از اتفاقات و امکانات جدید آموزشی استفاده کتید.
  3. دیسیپلین داشته باشید.
  4. قلق دانش‌آموزاتون رو بلد باشید.
  5. صبر و حوصله و پشتکار خیلی زیادی داشته باشید.
  6. روانشناسی و جامعه‌شناسی بلد باشید.
  7. از تجربیات خودتون و دیگران استفاده کنید.
  8. دانش‌آموزاتون رو تشنه و تشنه‌تر کنید(اشتیاق ایجاد کنید).
  9. اخلاق خوب رو فراموش نکنید.


حالا می‌رسیم به این سؤال اساسی و مهم،

چطوری تدریس رو شروع کنیم؟

خب تا اینجا مختصری درمورد معلم‌ها و خصوصیاتشون صحبت کردیم اما حالا نوبت اینه که درمورد شروع کار صحبت کنیم؛ خیلی از ما توانایی و مهارت معلم شدن رو در خودمون می‌بینیم اما هیچوقت نتونستیم شروع به تدریس کنیم، چون نمی‌دونیم از کجا باید شروع کرد:( برای شروع به هر کاری، بهترین راه اینه که از کم‌خطرترین راه و به آهستگی شروع کرد و کم‌کم پیشرفت کرد؛ برای همین، اگر شما مهارت خاصی دارید و می‌خواید شروع به تدریس کنید، بهترین راه اینه که با تدریس خصوصی شروع کنید؛ آگهی بزنید و بین دوست و آشنا کارت ویزیت توزیع کنید و به این ترتیب فعالیتتون رو شروع کنید؛ بعد از اینکه مهارتتون اثبات شد و توانایی‌هاتون مورد آزمون قرار گرفت می‌تونید فعالیت‌تون رو افزایش بدید و در مؤسسات و آموزشگاه‌های مرتبط کار کنید و همینطور برای آموزشگاه‌ها و مدارس دولتی تلاش کنید. اما یکی دیگه از راه‌ها هم شرکت در آزمون استخدامی مؤسسات و مدارس و مراکز مختلف هست که می‌تونید با قبولی در اونها مجوز کار در هرکدوم رو به دست بیارید.

همه‌ی اینها که گفته‌شد روال مرسوم‌تر ماجرا است اما، در دنیای امروز اینترنت و فضای مجازی بیشترین نقش رو بازی می‌کنه؛ حتماً شما هم بارها در سایت‌ها و ‌شبکه‌های مجازی تبلیغات و آگهی‌های مربوط به کلاس‌های آنلاین و دوره‌های غیرحضوری و ویدیوهای آموزشی رو دیدین؛ فضای مجازی و اینترنت این امکان رو برای شما فراهم میکنه که با صرف کمترین زمان و هزینه، بیشترین بازدهی رو داشته باشید. به عنوان مثال، هم‌اکنون در سایت استادسلام بیش از سی هزار استاد در تدریس مهارت‌ها و دروس مختلف مشغول به فعالیت هستن و ماهانه هزاران ساعت کلاس آنلاین در سایت استادسلام برگزار میشه که علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ی شما، محدودیت‌هایی مثل بعد مسافت، محدودیت ساعت‌های کاری و... رو به مقدار قابل توجهی کاهش داده. پس اگه شما هم خیلی وقته تو قکر معلم شدن و درس دادن هستین، همین الان روی استاد هستم کلیک کنین و در چند دقیقه عضو استادسلام بشین و شروع کنین!

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.