تاریخ انتشار:

هزینه تحصیل در مدرسه برای شاگرد ابتدایی و متوسطه در سال 1401

هزینه تحصیل در مدرسه برای شاگرد ابتدایی و متوسطه در سال 1401

هزینه تحصیل در مدارس مهر 1401


امروزه والدین دانش‌آموزان برای شروع یک سال تحصیلی جدید با هزینه‌های متفاوت و زیادی روبرو هستند. هزینه‌های گزافی که روز به روز در حال افزایش است و برای والدین چالش‌های زیادی را ایجاد کرده‌است. آگاهی از این هزینه‌ها باعث می‌شود تا والدین تصمیمات مناسب و بهتری برای فرزندان خود بگیرند. 
در راستای این هزینه‌ها میتوان به شهریه مدارس، هزینه خرید کتاب‌های درسی، هزینه سرویس مدرسه، هزینه تغذیه در مدرسه، هزینه کتاب‌های کمک آموزشی و هزینه معلم خصوصی اشاره کرد که در ادامه قصد داریم به بررسی تمامی این هزینه‌ها بپردازیم.

شهریه مدارس

شهریه مدارس یکی از هزینه‌های سنگین و مهم برای والدین می‌باشد. با اطلاع از شهریه مدارس، والدین می‌توانند انتخاب مناسبی داشته باشند. گرچه باید به این نکته اشاره کرد که شهریه‌های مدارس با توجه به امکانات هر مدرسه متفاوت است و همچنین در برخی مناطق قیمت‌های مدارس مناسب‌تر و در برخی مناطق دیگر شهریه‌ها گران‌تر می‌باشد. اما به طور میانگین شهریه‌های مدارس به شرح زیر است:

شهریه مدارس دولتی

به طور کلی مدارس دولتی هزینه‌ای بابت ثبت نام و شهزیه دریافت نمی‌کنند اگر مدرسه قصد ارائه یک سری خدمات به دانش آموزان مانند تهیه روپوش و سرویس ایاب و ذهاب را داشته باشد، هزینه دریافت میکند و این هزینه بستگی به نوع مدرسه و خدمات قابل ارائه دارد. 

شهریه مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی دارای کیفیت آموزشی خوب، همراه با معلمان برتر و دانش‌آموزان ممتاز می‌باشد. آزمون ورودی و همچنین شرط معدل از الزامات این مدارس است. شهریه این مدارس برای همه استان‌ها و مناطق یکسان نیست مدارس با توجه به امکاناتی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند، هزینه‌های متفاوتی را دریافت میکنند. میزان خدمات آموزشی، امکانات و تعداد ساعات آموزشی سطح درآمد خانواده‌ها در استان‌ها، شهریه مدرسه را تعیین میکند.
شهریه مدارس نیمه دولتی در سال 1400 ـ 1401 با تخمین 20 درصد افزایش نسبت به سال قبل به شرح زیر می‌باشد :
حداقل شهریه 5,000,000 تومان و حداکثر 16,000,000 تومان است.
هزینه شهریه که در قسمت فوق شرح داده شد به صورت متوسط بوده و با توجه به نوع مدرسه، منطقه و استان و … متغیر است. اما می‌‌توان گفت شهریه مدارس نمونه دولتی در هر منطقه یک سوم مدارس غیرانتفاعی همان منطقه است.
پرداخت شهریه در مدارس نمونه دولتی اجباری نیست و خانواده‌هایی که با مشکلات مالی مواجه‌اند، می‌توانند شهریه را به صورت قسطی پرداخت نمایند.

شهریه مدارس غیرانتفاعی 

خیلی از والدین مدارس غیرانتفاعی را فرزندان خود انتخاب میکنند. مدارس غیر‌انتفاعی دارای هزینه بالاتری است، زیرا این مدارس شخصی بوده و دولتی نیست و در برخی موارد امکانات بیشتری برای دانش‌آموزان و والدین آنها فراهم می‌کنند.
شهریه مدارس غیر انتفاعی به طور متوسط به شرح زیر است:
هزینه مدارس غیر انتفاعی در تهران در دوره‌ی ابتدایی از 2,000,000 تومان تا  15,000,000 تومان متغیر است همچنین هزینه مدارس غیر‌انتفاعی در دوره متوسطه اول حداقل 4,500,000 و حداکثر 17,000,000 تومان می‌باشد و همچنین این مبلغ برای دوره متوسطه دوم از 7,000,000 تومان تا 35,000,000 تومان متغیر است.

هزینه خرید کتاب‌های درسی 

کتاب درسی از ملزومات همه دانش‌آموزان است و باید قبل از شروع سال تحصیلی تهیه شود و قیمت کتاب‌ها به شرح زیر است:
  • قیمت کتاب‌های درسی در دوره ابتدایی حداقل از 36,000 تومان در پایه اول شروع و حداکثر 53,000 تومان در پایه ششم می‌باشد
  • قیمت کتاب‌های درسی در دوره اول متوسطه بین  75,000 تومان تا 89,500 تومان متغیر است. 
  • قیمت خرید کتاب‌های درسی در دوره متوسطه دوم در رشته‌های مختلف از 78,000 تومان تا 118,000 تومان متغیر ست

هزینه سرویس مدرسه 

در سال‌های قبل با توجه به این که اختلاف طبقاتی بین مردم زیاد نبود، اکثر والدین، فرزندان خود را به مدارس منطقه خود فرستاده و دیگر نیازی به سرویس مدرسه و هزینه‌های رفت و آمد نبود.
 اما امروزه با توجه به اینکه بسیاری از والدین فرزندان خود را به مدارس خاص میفرستند و اغلب این مدارس با فاصله از منزل قرار دارد، لازم است تا دانش‌آموزان برای رفت و آمد از سرویس استفاده کنند.
 والدین استفاده از سرویس را امن‌تر و مناسب‌تر برای فرزندان خود می‎دانند. پس هزینه سرویس مدرسه برای اغلب والدین وجود دارد گرچه درباره هزینه سرویس باید گفت که با توجه به مسافت و منطقه شهری مبلغ آن متفاوت می‌باشد.
به طور میانگین هزینه سرویس مدارس 17,500,000 تومان در تهران میباشد.

هزینه تغذیه در مدرسه

همچنین لازم است والدین تغذیه مناسب برای فرزندان خود در مدرسه تهیه کنند و تهیه تغذیه مناسب و مفید برای دانش‌آموزان نیز هزینه‌ای را برای والدین ایجاد می‌کند. پس والدین باید هزینه تغذیه مناسب را نیز در نظر بگیرند که این هزینه‌ها با توجه به نوع تغذیه هر دانش‌آموز متفاوت است. به طورکلی والدین باید به طور میانگین سالی 1,850,000 در مقطع ابتدایی و 2,350,000 تومان در مقطع متوسطه برای تغذیه فرزندان خود در مدرسه در نظر بگیرند.

هزینه‌های لوازم تحریر، لباس فرم و کوله پشتی 

یکی از موارد بسیار مهم برای تحصیل دانش آموزان تهیه لوازم تحریر میباشد که قطعاً افزایش قیمت لوازم تحریر بسیار محسوس است. در سالهای گذشته از محصولات خارجی بیشتری استفاده میشد اما امروزه به دلیل بالا رفتن کیفیت محصولات داخلی و قیمت مناسب آنها اغلب افراد از محصولات داخلی استقبال بیشتری می‌نمایند گرچه باید گفت این هزینه‌های سنگین برای والدین دشوار بوده و والدین را دچار نگرانی می‌کند 
بررسی‌ها حاکی از این است که یک خانواده برای فرستادن فرزند خود به مدرسه باید به طور میانگین 2,500,000 تا 3,000,000 تومان برای لوازم تحریر هزینه کند که البته این هزینه بدون هزینه ثبت نام لباس فرم از اینه سرویس و کتابهای درسی است.
هر مدرسه دارای لباس فرم مختص به خود میباشد و لازم است تا همه‌ی دانش‌آموزان لباس فرم مخصوص به مدرسه را تهیه کنند وتهیه لباس فرمی هزینه‌هایی را برای والدین ایجاد میکند. قیمت لباس فرم مدارس 500,000 تومان به بالا می‌باشد اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که برخی مدارس دارای لباس فرم‌های خاص‌تری هستند و این قیمت حدود یک میلیون تومان نیز افزایش می‌یابد
کوله پشتی از جمله وسیله‌های کاربردی و مورد استفاده و همچنین گرون‌ترین وسیله در بین لوازم تحریر است. برای خرید یک کوله پشتی استاندارد و مناسب باید حداقل 500,000 تومان هزینه کرد که قیمت برخی کوله پشتی‌ها به بیش از 2,000,000 تومان نیز می‌رسد.

هزینه کتاب‌های کمک آموزشی

امروزه بسیاری از مدرسان و معلمان کتاب‌های کمک درسی را برای دانش‌آموزان توصیه میکنند. کتاب‌های کمک درسی مطالب مفصل و کاملی را ارائه داده و همانند یک معلم همراه در منزل به دانش‌آموزان در یادگیری دروس کمک میکند.
 دانش‌آموزان مباحثی را که در کتاب درسی متوجه نشده‌اند را میتوانند در کتاب‌های کمک درسی یافته و به صورت اصولی و کامل فرا‌بگیرند.‌
 حل تمرینات کتاب درسی و آزمون‌ها نمونه سوال‌های موثر در کتاب‌های کمک آموزشی باعث بالا رفتن پایه دانش‌آموزان شده و بر میزان تسلط آنها بر درس تاثیر دارد.
 والدین برای تقویت درس و پایه دانش‌آموزان باید این هزینه را نیز لحاظ کنند و این هزینه به طور میانگین 1,750,000 در مقطع ابتدایی و 3,000,000 در مقطع متوسطه به صورت سالیانه میباشد. 

هزینه معلم خصوصی 

در کنار کتابهای کمک آموزشی داشتن یک معلم خصوصی همراه در کنار دانش آموزان باعث میشود تا مسیر برای آنها ساده‌تر گردد.
برخی دانش‌آموزان دارای پایه ضعیفی میباشند و در این راستا لازم است تا با همراهی یک معلم خصوصی خوب و مناسب ضعف‌های خود را برطرف کنند و در جهات تقویت پایه‌ای خود گام بردارند تا بتواند نتایج عالی و خوبی را در امتحانات خود کسب کنند.
همچنین از مزایای معلم خصوصی باید گفت که معلم و اساتید تنها بر روی نقاط قوت و ضعف فرد متمرکز شده و به راحتی می‌توانند در جهت پیشرفت دانش آموزان حرکت کنند. 
 در کلاس‌های خصوصی با توجه به این که تک نفره میباشد تمرکز بیشتری در کلاس وجود داشته و سوالات بیشتری بین دانش‌آموز و معلم مطرح میشود. در کلاسهای خصوصی امکان برگزاری کلاس در هر ساعت از شبانه روز امکان پذیر است و و همچنین کلاس‌های آنلاین نیز دارای طرفداران زیادی ست، بساری از اساتید و دانش‌آموزان کلاسهای آنلاین را به حضوری ترجیح میدهند و باید گفت زمان و مکان برگزاری کلاس به دلیل کلاس آنلاین بسیار انعطاف پذیر میباشد.
 بسیاری از والدین برای فرزندان خود در مقطع ابتدایی خواهان معلم خصوصی اول ابتدایی هستند زیرا این مقطع برای دانش‌آموزان و والدین آنها دشوار است. معلم خصوصی ابتدایی حرفه‌ای را می‌توان در سایت استاد سلام پیدا کرد.
هزینه تدریس خصوصی ریاضی را در این لینک ببینید: https://ostadsalam.ir/lessons/math
سایت استاد سلام سایتی مناسب برای والدین است که میتوانند باتوجه به نیاز فرزند خود معلم مناسب را یافته و در این جهت اقدام کنند.
  همچنین بسیاری از دانش آموزان مقطع متوسطه در دروس مهمی مانند ریاضی اقدام به دریافت معلم خصوصی ریاضی هفتماز سایت استاد سلام می‌نمایند. همچنین دانش‌آموزان کنکوری نیز برای دریافت نتیجه خوب و عالی در کنکور نیازمند معلم خصوصی مناسب هستند. 
برای مثال معلم خصوصی زیست کنکور، معلم خصوصی فیزیک کنکور و معلم خصوصی شیمی کنکور، که از دروس بسیار مهم هستند را میتوان در سایت استاد سلام پیدا کرد.

هزینه خرید تبلت

با توجه به ترکیبی شدن آموزش به صورت آنلاین و حضوری بعد از دوران کرونا، تبلت و گوشی همراه از الزامات تمامی دانش‌آموزان است و لازم است والدین در خصوص تهیه تبلت و گوشی همراه برای فرزندان خود اقدام کنند. برای تهیه تبلت والدین باید هزینه 3500000 تومان به بالا را در نظر بگیرند. 

جمع بندی هزینه‌ها


با توجه به هزینه‌های ذکر شده حداقل و حداکثر هزینه تحصیل در مقطع ابتدایی در جدول زیر ذکر شده است:


هزینه تحصیل در ابتدایی


همچنین میانگین هزینه تحصیل در مقطع ابتدایی به شرح زیر است: 


میانگین هزینه تحصیل در ابتدایی


هزینه تحصیل در ابتدایی ۱۴۰۱


حداقل و حداکثر هزینه تحصیل در مقطع  متوسطه در جدول زیر ذکر شده است:


هزینه تحصیل در متوسطه


و همینطور میانگین هزینه تحصیل در مقطع متوسطه به شرح زیر است: 


میانگین هزینه تحصیل در متوسطه


هزینه تحصیل در متوسطه ۱۴۰۱


به طور کلی خانواده‌هایی که فرزند دانش‌آموز دارند. باید به طور میانگین ماهانه هزینه‌ای حدود 3,600,000 تومان در مقطع ابتدایی و 4,188,000 تومان در مقطع متوسطه را در نظر بگیرند. این مبلغ با توجه به شهرستان‌های مختلف و مناطق مختلف در تهران متغیر است. برای مثال یکی از مدارس نمونه مردمی در شهر قم سالیانه 1,500,000 تومان شهریه دریافت میکند این اختلاف قیمت هزینه و شهریه ناشی از اجاره ملک پایین‌تر، توانایی پرداخت مردم در شهرستان‌ها و دلایل متعدد دیگری می‌باشد.
با توجه به هزینه‌های ذکر شده می‌توان به این نتیجه رسید که والدین برای تامین فرزندان خود نیازمند درآمد بسیار بالا بوده و با توجه به اینکه بسیاری از خانواده‌ها دارای چند فرزند هستند، مدیریت کردن این هزینه‌ها بسیار دشوار است. 
و یکی از دلایلی که زوج‌ها تمایلی به فرزندآوری ندارند، هزینه‌های بیش از حد میباشد و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مسائل اقتصادی و هزینه‌های بالای بزرگ کردن فرزند، برای بچه دار شدن  دچارتردید هستند.
همچنین به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب و کمبود شغل، بسیاری از همین دانش‌آموزان مستعد اقدام به مهاجرت کرده و فرار مغزها در کشور ما بسیار زیاد است و لازم است اقدام موثری در این جهت صورت گیرد 
با بهتر شدن شرایط اقتصادی بی‌شک فرزندان ما دارای آینده ای بهتر میباشند و دولت در این زمینه میتواند راه گشا والدین باشد و با پوشش برخی هزینه‌ها والدین را در این مسیر یاری کند.
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.