تاریخ انتشار:

ریاضیات و توانایی های تفکر خلاق

ریاضیات و توانایی های تفکر خلاق

ریاضیات و توانایی‌های تفکر خلاق

خلاقیت به عنوان تمایل به تولید یا شناسایی ایده‌ها، جایگزین‌ها یا امکاناتی تعریف می‌شود که ممکن است در حل مشکلات، برقراری ارتباط با دیگران و سرگرم کردن خود و دیگران مفید باشد.
سه دلیل برای اینکه افراد برای خلاق بودن انگیزه دارند:
  • نیاز به تحریک جدید، متنوع و پیچیده
  • نیاز به انتقال ایده‌ها و ارزش‌ها
  • نیاز به حل مشکلات 
اساتید سایت استاد سلام از ایده‌های خلاقانه برای تدریس ریاضی استفاده می‌کنند و سعی دارند با استفاده از ریاضیات تفکر خلاق را در دانش‌آموزان ایجاد کنند. 
کلاس خصوصی ریاضی همراه با پرورش تفکر خلاق برای هر دانش‌آموزی ضروری است زیرا خلاقیت به معنای تولید ایده‌ها یا راه‌حل‌های بدیع و منحصربه‌فرد برای مشکلات است همچنین بخشی ضروری از تجربه انسانی است، به ما امکان می‌دهد راه‌های نوآورانه‌ای برای حل مشکلات و بیان خود ایجاد کنیم.
خلاقیت شامل فراتر رفتن از رویکرد استاندارد و تفکر خارج از چارچوب است. اغلب با تفکر انتزاعی همراه است و در هنر، علم، مهندسی و اشکال رهبری ظاهر می‌شود.
تفکر خلاق شامل پیوند مفاهیم و ایده‌های به ظاهر نامرتبط برای توسعه راه حل‌ها است. این مستلزم نگاه کردن به چیزها از زوایای مختلف و تمایل به کشف احتمالات جدید است. این شامل ریسک کردن و اعتماد به شهود است.

تفکر خلاق در ریاضیات

برای اینکه خلاق باشید، باید بتوانید چیزها را به روشی جدید یا از منظری متفاوت ببینید. در میان چیزهای دیگر، شما باید بتوانید امکانات جدید یا جایگزین های جدید ایجاد کنید. 
ریاضیات و خلاقیت پیوند شگفت انگیزی دارند. تاثیر ریاضیات بر خلاقیت در طول قرن‌ها آشکار شده است. ایده‌های ریاضی پایه و اساس کارهای خلاقانه متعددی هستند، از نقاشی گرفته تا مجسمه، موسیقی، ادبیات و معماری.

ریاضیات چه کمکی به تفکر خلاقانه می‌کند

ریاضیات و خلاقیت در دنیای واقعی به روش‌های بی شماری همپوشانی دارند. تاثیر ریاضی بر خلاقیت از طراحی ساختمان‌هایی با مفاهیم نوآورانه معماری گرفته تا توسعه الگوریتم‌هایی برای انیمیشن‌های دیجیتال، ریاضی چارچوبی را برای حل خلاقانه مسائل فراهم می‌کند. 
هنر، موسیقی و طراحی همچنین مفاهیم ریاضی مانند تقارن، الگوها و تناسبات را در خود جای داده‌اند که رابطه جدایی ناپذیر بین ریاضیات و خلاقیت را در زمینه‌های مختلف تلاش انسان برجسته می‌کند.
الگوهای ریاضی در طبیعت و هنر وجود دارد. این الگوهای طبیعی در دنباله فیبوناچی، نسبت طلایی و مجموعه مندلبرو در سراسر اکوسیستم‌ها نشان داده شده اند. آنها نظم و زیبایی پدیده‌های طبیعی را توضیح می‌دهند. به عنوان مثال، دنباله فیبوناچی ترتیب گلبرگ‌ها و برگ‌ها را روی گیاهان توضیح می‌دهد.
در هنر و طراحی، از اصول ریاضی ز یک اثر هنری خلق می‌شود. به عنوان مثال، هنرمندان ممکن است از مارپیچ های فیبوناچی برای ایجاد حس تعادل و نظم به تصاویر خود استفاده کنند.

آمار و احتمال

آمار و احتمال ابزار قدرتمندی برای کاوش داده‌ها و کشف الگوها هستند. ما می‌توانیم مجموعه داده‌های بزرگ را تجزیه و تحلیل کنیم و همبستگی بین متغیرهای مختلف را از طریق آمار تعیین کنیم. به عنوان مثال، ما از تحلیل رگرسیون برای شناسایی روابط بین عوامل درآمد و سطح تحصیلات استفاده می‌کنیم.
نتایج این تحلیل‌ها سپس تصمیمات ما را مشخص می‌کند و به ما کمک می‌کند تا قضاوت آگاهانه‌تری داشته باشیم. علاوه بر این، این نوع تحلیل روندها را پیش‌بینی می‌کند و نتایج آینده را پیش‌بینی می‌کند.
علاوه بر این، مدل‌سازی ریاضی مدل‌ها و سناریوهای شبیه‌سازی را ایجاد می‌کند که به ما امکان می‌دهد ساختارهای جدید را کشف کنیم.
ما همچنین می‌توانیم از ریاضیات برای توسعه نظریه‌ها و مدل‌های خلاقانه استفاده کنیم. ترکیب ریاضی، هنر و طراحی به ما امکان می‌دهد تجسم‌های قدرتمندی ایجاد کنیم که مفاهیم را توضیح می‌دهد.
به عنوان مثال، ریاضیدانان مدل‌های ریاضی را برای پیش بینی قیمت سهام و تجزیه و تحلیل روندهای بازار ایجاد کرده‌اند. به همین ترتیب، طراحان از فرمول‌های ریاضی برای ایجاد تصاویری خیره کننده استفاده می‌کنند که جوهر یک محصول یا ایده را به تصویر می‌کشد.

کاربرد ریاضی در موسیقی

موسیقی ریشه در ریاضیات دارد و نظریه آن ساختارهای موسیقی را توضیح می‌دهد یا درک می‌کند. آهنگسازی و نواختن موسیقی پایه ریاضی دارد. این بر اساس الگوهای متقارن نت‌ها، مقیاس‌ها، فواصل بین نت‌ها، آکوردها، هارمونی‌ها، ریتم‌ها و تمپو ساخته شده است.
این عناصر با استفاده از کسرها، نسبت ها و نسبت ها به ریاضیات مربوط می‌شوند. به عنوان مثال، کسری طول یک نت را نسبت به ضربان نبض معمولی (ضربان) تعیین می‌کند. در عین حال، پیشروی‌های هارمونیک بر اساس روابط عددی است که اشکال هندسی موجود در طبیعت را تشکیل می‌دهد.
در خصوص خلاقیت و ریاضیات باید گفت در یک مطالعه انجام شده توسط وزارت آموزش ایالات متحده، 81٪ از دانش‌آموزان کلاس چهارم نگرش مثبتی نسبت به ریاضیات داشتند، اما این تعداد به طور قابل توجهی برای کلاس هشتم به 35٪ کاهش می‌یابد.
به نوعی در طول چهار سال، کودکان علاقه خود را از دست می‌دهند و در نتیجه عملکردشان کاهش می‌یابد. پروفسور اریک مان معتقد است که علاقه‌مند نگه داشتن دانش‌آموزان و درگیر کردن آن‌ها در ریاضیات با شناخت و ارزش گذاری خلاقیت آن‌ها ممکن است.
تحقیقات نشان داده است که خلاقیت در واقع می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا دانش را کسب کنند. اما چگونه می‌توانیم خلاقیت را در ریاضیات به وجود آوریم، موضوعی که معمولاً خطی و غیر قابل انعطاف در نظر گرفته می‌شود.
 چندین محقق راه‌هایی برای خلاق‌تر، سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تر کردن درس ریاضی پیدا کرده‌اند. در اینجا چند راه ساده برای افزایش خلاقیت در ریاضیات وجود دارد.
طرح مسئله باز برای سوالات

بهره گرفتن از مسائل باز

ارائه مسائل باز به دانش‌آموزان به طوری که مسئله با راه حل‌های متعدد حل شود، برخلاف مسائل سنتی که تنها یک پاسخ درست است. این اقدام به دانش‌آموزان اجازه می‌‌دهد اولین مراحل خلاقیت در ریاضی را تجربه کنند.
ماهیت باز مسئله به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا گزینه‌‎های متعدد را محاسبه کنند و خلاقیت خود را در حل مسئله افزایش دهند. 

از دانش‌آموزان بخواهید مسئله ایجاد کنند

مسئله‌یابی، یا طرح مسئله، در هر حوزه‌ای، جنبه مهم و جدایی ناپذیر خلاقیت در نظر گرفته می‌شود. برای این فعالیت، از دانش‌آموزان خواسته می‌شود که تا آنجایی که می‌توانند با یک موقعیت معین، مسئل مختلفی را مطرح کنند.

غلبه بر تثبیت

یکی از جنبه‌های کلیدی خلاقیت رهایی از الگوهای معمول تفکر (تفکر انعطاف پذیر) است. با وادار کردن دانش‌آموزان به کنار گذاشتن ذهنیت‌های تثبیت‌شده‌شان به آن‌ها کمک می‌شود تا یک مشکل را از دیدگاه‌های مختلف بررسی کنند و به راه‌حل‌های بهتری دست یابند.
حتی در سنین پایین، فعالیت‌های خلاقانه به رشد مهارت‌های ریاضی پایه مانند هندسه (اندازه و شکل)، اندازه گیری و مرتب سازی کمک می‌کند. حل مسئله و تمرکز زیاد زمانی اتفاق می‌افتد که کودکان یاد می‌گیرند آنچه را که در سرشان است برداشته و روی کاغذ بیاورند.
در سال‌های اولیه، آنها باید از خود سؤالات اساسی بپرسند، مانند این که آیا این چسب به اندازه کافی قوی است، اگر در اینجا برش بزنم، جا می‌شود، یا چگونه می‌توانم جلوی چکیدن رنگ را بگیرم؟ در حل این مشکلات، آنها با فرآیند تفکر خلاق آشنا می‌شوند.
بچه‌ها می‌توانند ریاضیات و انگلیسی را در خارج از خانه از طریق علامت‌گذاری‌های زمین بازی یاد بگیرند. هیچ راه بهتری برای یادگیری کودکان جز بهره گرفتن از خلاقیت وجود ندارد. مثلاً از طریق یک مارپیچ الفبا یا بازی مارها.
همپوشانی ریاضی و خلاقیت در دنیای واقعی غیرقابل انکار است. ریاضی پایه و اساس توسعه انسانی، حل خلاقانه مسئله، نوآوری و طراحی در معماری، انیمیشن، هنر، موسیقی و غیره است.
ریاضی موضوعی مستقل و جزئی جدایی ناپذیر از خلاقیت و نبوغ انسان است. استقبال از تقاطع ریاضی و خلاقیت می‌تواند الهام بخش ایده‌های جدید باشد، راه حل‌های بدیع را باز کند و به پیشرفت‌هایی منجر شود که دنیای ما را شکل می‌دهد.
بنابراین، بیایید ادغام ریاضیات و خلاقیت را در آموزش و فراتر از آن تشویق کنیم و رویکردی جامع و جدید در یادگیری به وجود آوریم که جنبه‌های منطقی ذهن انسان را در بر می‌گیرد.
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.