تاریخ انتشار:

روش ایجاد انگیزه برای درس خواندن

روش ایجاد انگیزه برای درس خواندن


ایجاد انگیزه خواندن درس

اگر برای درس خواندن و مطالعه انگیزه ندارید، این مطلب مناسب شماست. تقریباً همه افراد این مشکل را تجربه می‌کنند.
درس خواندن برای بسیاری از افراد سخت و کسل کننده می‌باشد. بسیاری از افراد فاقد انگیزه بوده و از درس فراری‌اند. همه افراد برای کارهای فرعی فرصت داشته اما برای کارهایی چون درس خواندن انگیزه ندارند و یا آن را به تعویق می‌اندازند.
انگیزه برای مطالعه خوب، مهم است. وقتی انگیزه داشته باشید، به راحتی می‌توانید در فرآیند درس خواندن متمرکز بمانید. 
زمانی که انگیزه نداشته باشید، نه تنها تمرکز برایتان دشوار خواهد کرد، بلکه در وهله اول شروع به درس خواندن نیز برایتان سخت است.
بسیاری از والدین با این سوال مواجه‌اند که بچه‌م درس نمیخونه؟ حال ما قصد داریم به این سوال با معرفی راهکارهای مختلف پاسخ دهیم.

انگیزه درس خواندن

عدم انگیزه درس خواندن ناشی از دلایل مختلفی است در ابتدا قبل از بررسی و پرداختن به موارد انگیزشی به این موضوع اشاره خواهیم کرد که عدم انگیزه درس خواندن ناشی از چیست؟
عدم تمرکز کافی: یکی از علل درس نخواندن و عدم ایجاد انگیزه درس خواندن در افراد، عدم تمرکز است. عدم تمرکز باعث می‌شود تا افراد کمتر درس بخوانند.
سرعت پایین در مطالعه کردن: برخ افراد دارای سرعت کمی در مطالعه هستند. این سرعت کم در مطالعه، باعث خستگی و کسلی در افراد شده و انگیزه فرد را برای مطالعه از بین می‌برد.
افراد کمالگرا: افرادی که دارای ویژگی کمال گرایی هستند به دلیل گذر نکردن سریع از مباحث و راضی نشدن از خود در فرآیند درس خواندن، با مشکل مواجه شده که در نهایت باعث کاهش انگیزه و عدم ایجاد علاقه‌مندی برای درس می‌شود.
عدم استراحت کافی: مطالعه کردن در شب و نصفه شب در صورتی مفید خواهد بود که ما در طی روز استراحت کافی داشته باشیم. یادگیری مباحث درسی برای فردی که استراحت کافی ندارد دشوار و طاقت‌فرسا می‌باشد.

ایجاد علاقه‌مندی برای درس

همه افراد به دنبال پیدا کردن روشی برای درس خواندن با انگیزه بالا می‌باشند. هر فرد متناسب با شرایط خود و موقعیتی که دارد، می‌تواند روش‌های انگیزشی را در خود ایجاد کند.
در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع روش‌های انگیزشی برای درس خواندن بپردازیم:

در ابتدا فقط انجام دهید!

سخت ترین بخش انجام هر کاری مثل درس خواندن شروع آن است. اما مهم نیست که چقدر از ریاضی یا تاریخ متنفر باشید، وقتی شروع کنید متوجه خواهید شد که واقعاً آنقدرها هم که فکر می‌کردید، بد نیست.
چند دقیقه قبل از شروع زمان برنامه‌ریزی شده، خود را آماده کنید. اگر گرسنه هستید، چیزی بخورید یک بطری آب در دسترس داشته باشید. اگر می‌خواهید استراحت کنید. 
همه کارها را قبل از شروع زمان مطالعه انجام دهید تا بهانه ای برای به تعویق انداختن آن نداشته باشید.
فراموش نکنید که گوشی خود را نیز خاموش کنید. اگر تمایل به خاموش کردن گوشی خود ندارید تلفن را به جای خاموش کردن در جایی دور تر از فضای مطالعه خود قرار دهید.
همچنین مطمئن شوید که آنقدر نزدیک نیست که با هر بار پیام یا اعلان، حواس شما پرت شود. آن را زیر بالش خود یا در اتاق دیگری بگذارید.


فراهم کردن خوراکی‌های جذاب

یکی دیگر ار روش‌های ایجاد انگیزه، مصرف خوراکی در حین درس خواندن است. در کنار غذای روح، غذای جسم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است لازم است افراد در هنگام درس خواندن کنار خود خوراکی‌های لازم را قرار دهند خوردن خوراکی در کنار تامین مواد غذایی لازم برای بدن شما باعث افزایش انگیزه در خواندن درس نیز خواهد شد.
برای درس خواندن کمی تنقلات در اطراف خود داشته باشید. به عنوان مثال، پس از یک ساعت مطالعه موفق، یک خوراکی خوشمزه و خوب میل کنید. بسیار عالی خواهد بود اگر کمی آجیل نیز به خوراکی‎‌های خود اضافه کنید.

استراحت کنید.

 وقتی احساس خستگی دارید حتما استراحت کنید. زیرا بدون استراحت بازدهی شما کمتر بوده و نیاز است در حین کار به خود استراحت دهید. این کار باعث می‌شود بعد از استراحت، مطالعه را با انرژی بسیار بالاتری از سر بگیرید.

یک محیط راحت و امن ایجاد کنید.

 اگر احساس راحتی داشته باشید، بی‌شک تمایل به مطالعه در شما بالاتر خواهد بود. پس سعی کنید محیط راحت و مناسبی را انتخاب کرده تا انگیزه شما برای درس خواندن بیشتر شود.

تمرکز بر روی هدف

برای داشتن انگیزه لازم است تا درست هدف گذاری کنید. با هدف گذاری درست افراد انگیزه خود را حفظ کرده و موفق تر خواهند بود. 
افراد بی‌انگیزه اصولا افرادی بوده که هدف گذاری درستی برای زندگی و آینده خود ندارند، اما اگر هدف‌گذاری به شکل مناسبی صورت گیرد، افراد با انگیزه و با‌پشتکار خواهند بود.
پس هدف مناسبی برای خود با توجه به علایق، استعدادها و مسیر خود تعیین کنید. سعی کنید خود را بادیگران مقایسه نکنید و به جای مقایسه تصمیم به عمل بگیرید.
در خیلی از موارد والدین فرزند خود را با دیگران مورد مقایسه قرار می‌دهند و یا خیلی مواقع افراد خود را با دیگران مقایسه می‌کنند.
 این مقایسه بیش از حد باعث بی‌انگیزگی در افراد شده و در این خصوص لازم است تا هر فرد بسته به توانایی‌ها و شرایط خود عمل کند. 
توانایی‌های خود را دست کم نگیرید و این را بدانید که هیچکس کامل نیست.

اهداف معقولی برای یک جلسه مطالعه تعیین کنید.

اهداف مناسب و متناسب با درس خود انتخاب کنید. انتخاب اهداف بلندپروازانه انگیزه شما را کاهش میدهد.

استفاده از نوشته‌های انگیزشی

نوشته‌های انگیزشی برای خود ایجاد کرده و آن را در جایی قرار دهید که در هنگام مطالعه، بتوانید آن را ببینید.
 نوشته انگیزشی باید حاوی کلمات مثبت باشد. شما همچنین می‌توانید داستان‌های الهام بخش در مورد افراد واقعی، که با تلاش به موفقیت رسیده‌اند، را بخوانید و این مطالعه بی‌شک باعث انگیزه شما خواهد شد.
در اینجا به معرفی یک کتاب عالی میپردازیم که با مطالعه آن انگیزه شما برای درس خواندن و تلاش کردن بیشتر خواهد شد.
 یکی از افراد تاثیر‌گذار و با پشتکار، پروفسور حسابی است. مطالعه سرگذشت ایشان هر فردی را به تلاش برای ادامه دادن سوق خواهد داد. 
کتاب استاد عشق داستان زندگی پر فراز و نشیب پرفسور حسابی است. این کتاب نوشته ایرج حسابی فرزند پروفسور حسابی است.
 در این کتاب زندگی پر فراز و نشیب دکتر حسابی بیان شده و نگاهی به تلاش‌ها و کوشش‌های پروفسور حسابی پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران دارد. 
این کتاب خاطرات علمی و زندگی دکتر حسابی را شامل شده و از زمان انتشار مخاطبان زیادی را جذب کرده است. استقبال از کتاب به شکلی بود که این کتاب بیش از ۷۰ بار تجدید چاپ شده است.

بهره گرفتن از مشاوران تحصیلی

بسیاری از افراد به دلیل عدم تمرکز، عدم انگیزه و شرایطی که دارند، بهره گرفتن از یک مشاور را انتخاب می‌کنند. با استفاده از مشاور درسی شما می‌توانید با انگیزه‌تر بوده و برنامه درسی مناسب خود را تدوین کنید.
برای دسترسی به مشاوران درسی حرفه‌ای کافی است وارد سایت استاد سلام شوید و از مشاوران ما کمک بگیرید. مشاوران تحصیلی سایت استاد سلام آماده کمک به شما در هر زمینه‌ای هستند.

اهمیت دوستان در ایجاد انگیزه

داشتن یک دوست همراه و خوب در پروسه درس خواندن بسیار کمک کننده است. با کمک دوستان افراد انگیزه خود را بالاتر برده و همراهی یک دوست در فرآیند درس خواندن بسیار مفید و خوب خواهد بود.
 البته انتخاب دوست مناسب برای پیشرفت ضروری است انتخاب دوست نامناسب در فرآیند درس خواندن نه تنها به افراد کمک نخواهد کرد، بلکه باعث بی‌انگیزگی، از دست دادن شوق و علاقه و روحیه می‌شود.
سعی کنید دوستان رقابتی و درس خوانی برای خود بیابید و با آن‌ها رقابت سالمی را تجربه کنید.  

دوری از حاشیه

پرداختن به حاشیه‌ها و شایعات به خصوص در افراد کنکوری باعث کاهش تمرکز و بی‌انگیزگی خواهد شد. سعی کنید از حواشی دوری کنید و بر اخبار مبتنی بر حذف کنکور، کم شدن ظرفیت‌ها، حذف یک رشته خاص و ... توجه نکنید. شما در مسیر خود متمرکز بمانید بی شک با تلاش و انگیزه موفق خواهید شد.
برای حفظ انگیزه سعی کنید متمرکز به مسیر خود به جای مقصد باشید
فکر کردن مدام به مقصد انگیزه را کاهش و فرد را دچار استرس خواهد کرد. اگر افراد لذت بردن از مسیر را بیاموزند بی‌تردید در زندگی موفق خواهند شد.
 برای مثال وقتی در سفر می‌باشیم باید برای لذت بخش‌تر کردن سفر، به جاده، مسیر و مناظر توجه کنیم تا به مقصد.
 لذت بردن از مناظر و مسیر سفر بسیار لذت بخش خواهد بود. اما اگر مدام به فکر مقصد باشیم زیبایی‌های مسیر را از دست خواهیم داد. 
درس خواندن نیز شباهت زیادی به این موضوع دارد، اگر بیاموزید که از مسیر درس خواندن لذت ببرید، انگیزه شما نیز افزایش خواهد یافت.

داشتن نگرش مثبت و خود باوری

خود باوری از دیگر موارد مهم برای حفظ انگیزه می‌باشد لازم است فرد به توانایی خود ایمان داشته و با هر شکست به جای ناامید شدن درس گرفته و با سماجت به راه خود ادامه دهد. 
داشتن نگرش مثبت نیز در این زمینه تاثیرگذار است. افراد با نگرش منفی افرادی هستند که هرگز در کار و درس خود موفق نخواهند شد.

اجتناب از اضطراب و باورهای غلط

اضطراب در افراد باعث بی‌انگیزگی می‌شود. اضطراب بیش از حد، عملکرد مفید را از فرد سلب و انگیزه را نابود خواهد کرد.
 همچنین در خیلی از مواقع افراد عدم انگیزه خود را به اجتماع، خانواده و یا معلم خود ربط می‌دهند. این در حالی است که این افراد به دنبال بهانه برای عملکرد خود می‌باشند. سعی کنید از باورهای غلط و اضطراب بیش از حد بپرهیزید.

پیگیری مشکلاتی نظیر اختلال در یادگیری

بسیاری از افراد در فرآیند یادگیری دچار اختلال می‌باشند. به طوری که ایم افراد به دلیل اختلال در یادگیری به درس بی علاقه شده و انگیزه خود را از دست می‌دهند.
 در این خصوص معلم‌های حرفه‌ای زیادی وجود دارد. 
اگر شما دارای فرزندی هستید که با اختلال یادگیری مواجه است، می‌توانید از معلم خصوصی این حوزه در سایت استاد سلام بهره بگیرید. 
بعد از ورود به سایت استاد سلام، معلم خصوصی اختلال یادگیری را به راحتی جستجو کنید. این اساتید با روش‌های جدید و تکنیک‌های منحصر به فرد به شما کمک خواهند کرد. 
با مقابله و اقدام در جهت این موضوع انگیزه فرد بالا می‌رود، زیرا مانند بقیه افراد خواهد توانست نسبت به مطالعه درس و فراگیری آن اقدام کند.

تهیه برنامه منظم برای ایجاد و حفظ انگیزه

عادت‌ها خیلی قوی و موثر هستند با داشتن برنامه روزانه می‌توانید برنامه خود را به درستی تنظیم کرده و عادت جدید در خود ایجاد کنید.
 ایجاد عادت جدید و داشتن برنامه مناسب و منحصر به فرد، به افزایش انگیزه کمک می‌کند. یک روتین خوب و مناسب درسی باعث پیشرفت و انگیزه شما می‌گردد.

دوری از شلختگی و نامرتبی

شلختگی و شلوغی فضا، انگیزه افراد را کاهش می‌دهد. برای داشتن انگیزه و مطالعه مناسب، فضای درسی خود را مرتب کنید. زیرا فضای شلوغ باعث حواس پرتی شده و از بازدهی شما خواهد کاست.


در هنگام مطالعه به موسیقی گوش دهید.

با موسیقی مطالعه را لذت بخش‌تر کنید. موسیقی بدون اشعار یا آهنگ‌هایی با اشعار بسته به هر فرد می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
موسیقی مناسب به آرامش ذهن و افزایش تمرکز کمک می‌کند. در این خصوص پیشنهاد می‌شود، سبک‌های مدرن را گوش دهید. پیانو کلاسیک و یا گیتار سولو را امتحان کنید و یا حتی می‌توانید موسیقی متن فیلم مورد علاقه خود را برای گوش دادن تنظیم کنید.
با جستجوی عنوان «Songs for Studying» یا «Study Beats» می‌توانید موسیقی مناسب را پیدا کنید. 

امتحان روش‌های جدید

اگر از خواندن، نوشتن و درس خواندن خسته شدید، رویکرد جدیدی را برای مطالعه می‌توان امتحان کرد. هنگامی که به موضوع پیچیده‌ای می‌پردازید، از اینترنت برای یافتن منابع بهره بگیرید. چند دقیقه را صرف تماشای یک ویدیوی آموزنده کنید که یادگیری درس را برای شما ساده کند و یا پادکست مرتبط با درس خود را در هنگام استراحت پخش کنید.
 از آموزش‌های آنلاین نیز می‌توانید استفاده کنید. دیدن ویدئو‌های آموزشی و یا استفاده از معلم خصوصی آنلاین در هر زمینه‌ای کمک کننده است. حتی دسترسی به جزوه نیز در سایت استاد سلام امکان پذیر است.

برای مطالعه به کتابخانه بروید

برای مطالعه می‌توان به کتابخانه مدرسه مراجعه کرد. هیچ محیطی برای مطالعه بهتر از کتابخانه نیست. ممکن است با احساس بی‌انگیزگی و بی‌میلی برای مطالعه وارد کتابخانه شوید، اما هر چه مدت بیشتری با کتاب‌هایتان در کتابخانه بنشینید، بی‌میلی شما برطرف خواهد شد. 
دیدن همه افراد غرق در کتاب هایشان به شما کمک می‌کند، انگیزه مطالعه داشته باشید. بهترین بخش مطالعه در کتابخانه این است که چیزی وجود ندارد که حواس فرد را پرت کند. 
شما نمی‌توانید ویدیوهای گوشی خود را تماشا کنید یا با دوستان خود چت کنید. شما حتی نمی‌توانید چیزی بخورید یا بنوشید.
 تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که پشت میز خود بنشینید و مطالعه کنید. وقتی به دنبال راه‌هایی برای ایجاد انگیزه برای مطالعه هستید، رفتن به کتابخانه بهترین گزینه است! 
حتما این روش را امتحان کنید. 
من نرم افزار خوندم و بعدش به دلیل علاقه‌ای که به راه‌اندازی کسب و کار داشتم در رشته کارآفرینی ارشد گرفتم. الانم در سایت استاد سلام همکاری می‌کنم و درجهت سوالاتی که برای خیلی از افراد و کاربرانمون به وجود میاد، تحقیق می‌کنم و می‌نویسم من هم با شما در حال یادگیری‌ام.
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.