تاریخ انتشار:

راه‌های تقویت ریاضی با بازی

راه‌های تقویت ریاضی با بازی

افراد در هر سنی دوست دارند بازی‌های سرگرم‌کننده و انگیزشی را انجام دهند. بازی‌ها به دانش‌آموزان فرصت می‌دهد تا مفاهیم اساسی اعداد مانند دنباله، تناظر یک به یک و استراتژی‌های محاسباتی را کشف کنند. 

تاثیر بازی‌های ریاضی بر یادگیری مفاهیم ریاضی بسیار زیاد است. بازی‌های ریاضی جذاب همچنین می‌تواند دانش‌آموزان را به کشف ترکیب‌های اعداد، ارزش مکانی، الگوها و سایر مفاهیم مهم ریاضی تشویق کند. 
علاوه بر این، ریاضی و بازی فرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند تا درک و استدلال ریاضی خود را عمیق تر کنند. معلمان باید فرصت‌های مکرری را برای دانش‌آموزان فراهم کنند تا بتوانند بازی کنند، سپس اجازه دهند ایده‌های ریاضی آن‌ها با توجه به الگوها، روابط و استراتژی‌های جدید پدیدار شوند.
 بازی‌ها ابزار مهمی برای یادگیری در کلاس‌های ریاضی هستند. بازی در ریاضی سرگرم‌کننده بوده و معمولاً دربردارنده قوانین، اهداف و رقابت می‌باشد. چه در برابر سایر بازیکنان یا یک بازی امتیازی. 
بازی در ریاضی به بچه‌ها اجازه می‌دهند دقیقا بدانند چه کاری باید انجام دهند و همچنین رقابت مهم است زیرا بچه‌ها را به چالش می‌کشد.
بازی‌های ریاضی دارای سطح مناسبی از چالش هستند. بچه‌ها باید در حین بازی استراتژی‌ها را انتخاب و استفاده کنند. آنها باید مشکل را حل کنند و تصمیم بگیرند. 
کودکان در بازی‌های ریاضی شانس برنده شدن دارند، اما تضمینی نیست و این موضوع باعث می‌شود همه چیز سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد. بازی یک صنعت بزرگ است و دیگر فقط برای سرگرمی نیست. 
هر معلم برای تدریس خصوصی ریاضی در استاد سلام همیشه در تلاش است با روش‌ها و تکنیک‌های مناسب ریاضی را آموزش دهد. استفاده از بازی برای یادگیری درس ریاضی از اقدامات موثر اساتید در استاد سلام است. 

بازی‌های ریاضی توسط معلم خصوصی ریاضی سایت استاد سلام با ایده‌های نوین و خلاق انجام می‌شود. برای کسب این تجربه جدید به سایت استاد سلام مراجعه کنید. آموزش ریاضی با بازی در دستور کار اساتید استاد سلام قرار دارد.

مزایای استفاده از بازی‌های ریاضی

  • موقعیت‌های واقعی کاربرد ریاضی برای استفاده از مهارت‌های ریاضی توسط بازی‌ها  شبیه سازی می‌شود. 
  • با استفاده از بازی، کودکان آزادانه ریاضی را تمرین کرده و هم از بازی و هم از ریاضی لذت می‌برند. و تقویت ریاضی با بازی از این طریق امکان پذیر است.
  • بازی‌ها فرصت‌هایی را برای و ایجاد نگرش مثبت نسبت به ریاضیات، از طریق کاهش ترس از شکست و خطا فراهم می‌کند.
  • حل مسئله و یادگیری بیشتر می‌تواند از طریق بازی ها رخ دهد. بازی ها می توانند به کودکان اجازه دهند تا در سطوح مختلف تفکر کنند در گروهی از کودکان که در حال انجام یک بازی هستند، ممکن است یک کودک برای اولین بار با یک مفهوم مواجه شود، دیگری ممکن است درک خود را از این مفهوم توسعه دهد، سومین کودک مفاهیمی را که قبلاً آموخته است تثبیت کند.
  • تفکر کودکان اغلب از طریق اقدامات و تصمیماتی که در طول بازی می گیرند آشکار می شود. بازی‌ها وظایف تعاملی عملی را هم برای مدرسه و هم برای خانه فراهم می‌کنند و کودکان می توانند مستقل از معلم کار کنند. 
  • بازی کردن، تفکر ریاضی را تشویق می‌کند زیرا دانش آموزان راهبردهای متفاوتی برای حل مسائل پیدا می‌کنند و درک خود را از اعداد عمیق تر می‌کنند.
  • هنگامی که بازی‌ها به طور مکرر توسط دانش‌آموزان بازی می‌شوند، باعث رشد محاسباتی دانش‌آموزان می‌شوند.
  • بازی‌ها فرصت‌هایی را برای تمرین، اغلب بدون نیاز به معلمان ارائه می‌دهند. سپس معلمان می‌توانند دانش‌آموزان را مشاهده یا ارزیابی کنند و با افراد یا گروه‌های کوچکی از دانش‌آموزان رقیب کنند.
  • بازی‌ها این پتانسیل را دارند که به دانش‌آموزان اجازه دهند تا با سیستم اعداد آشنا شوند و در تمرین محاسبات شرکت کنند و درک عمیق‌تری از عملیات ریاضی ایجاد کنند.
  • بازی‌ها از اتصال مدرسه به خانه پشتیبانی می‌کنند. والدین می‌توانند با بازی با فرزندانشان در خانه، تفکر ریاضی را به آنها بیاموزند.
  • بازی‌های ریاضی به کودکان کمک می‌کند تا مفاهیم اساسی اعداد را کشف کنند.
  • کودکان نسبت به سایر تمرینات انگیزه بیشتری برای شرکت در بازی‌ها دارند و در نتیجه اطلاعات بیشتری را حفظ خواهند کرد.
  • بازی کودکان را تشویق می‌کنند تا در مورد ریاضیات صحبت کنند و اغلب شامل کار گروهی می‌شوند.
  • بازی‌های ریاضی درس را لذت بخش می‌کند و می‌تواند اشتیاق به ریاضی را در کودکان ایجاد کند.
  • یادگیری زمانی که با یک بازی ترکیب شود لذت بخش تر است، بنابراین تمرین ریاضی هرگز شبیه به یک کار طاقت فرسا نخواهد بود.

در زیر فهرستی از بهترین بازی فکری ریاضی  آورده شده است که می‌توانید با دانش‌آموزان خود تمرین کنید تا آنها را درگیر یادگیری ریاضی کنید.
 بازی‌های بسیار متنوعی برای بازی در کلاس وجود دارد که ناشی از اهمیت بازی و ریاضی در ابتدایی است. از بازی‌های کارتی گرفته تا بازی‌های فیزیکی همچنین بازی ریاضی آنلاین نیز وجود دارد. انواع بازی‌های ریاضی به شرح زیر است:

بازی بله/خیر  

به مجموعه‌ای از کارت‌ها نیاز دارید که یک عدد یا یک شکل روی آن‌ها کشیده شده باشد. کلاس خود را به دو دسته تقسیم کنید و از هر کودک بخواهید که کارتی را بدون دیدن آن به سر خود بچسباند.
 سپس آنها از همگروه خود یک سری سؤال می‌پرسند تا سعی کنند آنچه در کارت آنها وجود دارد را بررسی کنند. با این حال، همگروه آنها فقط می تواند با "بله" یا "خیر" پاسخ دهد.
سوالات به این شل است: «آیا یک عدد است؟» یا «آیا یک شکل است؟» شروع کنید. همانطور که کودکان بیشتر یاد می‌گیرند، می‌توانند سؤالات خاص‌تری بپرسند، مانند "آیا مضرب 5 است؟"، یا "آیا زاویه دارد؟" این یک راه عالی برای تمرین مهارت‌های اعداد و ادغام دانش در مورد اشکال دو بعدی و سه بعدی است.

Cowboy Shoot out 

Cowboy Shoot out این یک بازی رقابتی ریاضی است که در آن دو کودک مانند پشت به هم می‌ایستند و وقتی جواب سوال را می‌دانند رو به روی حریف خود می‌چرخند. 
یک موضوع را انتخاب کنید، به عنوان مثال، جمع کردن و یک سوال بپرسید، به عنوان مثال، 83 + 26. اولین کودکی که با حریف خود روبرو می‌شود و پاسخ درست را می‌گوید، برنده می‌شود. 
شما می‌توانید برای هر پاسخ صحیح امتیاز بدهید، اما این اختیاری است. این بازی سرگرم کننده و پرتنش است. برای موفقیت کودکان به پاسخ‌های صحیح نیاز دارد. این یک راه عالی برای تقویت مهارت‌های ریاضی است و برای کل کلاس لذت بخش خواهد بود.

ساعت انسانی 

یک ساعت را روی زمین بکشید و این ساعت باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که دو کودک داخل آن بایستند. برای این بازی ریاضی، شما بچه‌ها را به صورت جفت قرار می‌دهید و یک فرد را به عنوان عقربه دقیقه روی ساعت و دیگری را به عنوان عقربه ساعت در نظر می‌گیرید. 
زمانی را بگویید، مثلاً 6:40. از کودکان خواسته می‌شود که موقعیت خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که ساعت زمان مناسب را نشان دهد.
 این یک بازی ریاضی سرگرم‌کننده و فعال است که کودکان از آن لذت خواهند برد و شما می‌توانید با گفتن جملاتی مانند «۲۵ دقیقه به جلو!» کودکان را وادار کنید مهارت‌های زمانی را گسترش دهید.

شکل را بیابید 

این بازی ریاضی برای دانش‌آموزان در خصوص اشکال مختلفی است که در محیط اطراف خود می‌بینند. صفحه‌ای پر از تصاویر اشکال مختلف را به کودکان بدهید. 
به عنوان یک تکلیف باید این اشکال را زمانی که با مدرسه یا والدین برای پیاده روی بیرون می‌روند، در دنیای واقعی پیدا کنند. آنها ممکن است تلویزیون خود را به عنوان مستطیل یا میز خود را به عنوان دایره انتخاب کنند. هر چه خلاق تر، بهتر، این بازی یک راه عالی برای توسعه مهارت‌های شکلی است.

بنشینید یا بایستید 

 در این بازی یک معادله را بخوانید و سپس یک عدد را انتخاب کنید و آن را بالا نگه دارید. اگر عددی که در دست دارید با پاسخ معادله مطابقت داشته باشد، کلاس می‌ایستد یا اگر پاسخ صحیح نیست، نشسته می‌ماند.
 اگر اکثریت کلاس درست بگویند، یک امتیاز می‌گیرند، اما اگر اشتباه کنند، معلم یک امتیاز می‌گیرد. این یک راه عالی برای رقابتی کردن بازی‌ها و جذاب نگه داشتن آن‌ها است.

وزن را حدس بزنید 

 این بازی یک راه عالی برای آشنا کردن کودکان با وزن است. شی مورد نظر خود را روی میز قرار دهید و از کلاس خود بخواهید وزن آن را حدس بزند. 
حدس‌های آنها را بنویسید و سپس مورد را روی ترازو وزن کنید. شخصی که نزدیکترین وزن را حدس زد برنده می‌شود. همچنین می‌توان این کار را با اندازه‌گیری انجام داد، به این ترتیب که کودکان حدس می‌زنند چقدر آب در یک لیوان است و سپس آن را پس از حدس‌هایشان اندازه‌گیری می‌کنند.

 لودو

Ludo یک بازی رومیزی است که معمولا برای دو تا چهار بازیکن طراحی شده است. در لودو، به هر بازیکن چهار نشان و یک تاس مشترک داده می‌شود.
 هدف اصلی بازی این است که توکن‌ها را از نقطه اصلی به نقطه پایانی مسابقه برسانید. بازیکنی که تمام توکن‌هایش مسابقه را اول تمام کنند، برنده بازی است. لودو به کودک کمک می‌کند تا مفاهیم اساسی ریاضی مانند شمارش اعداد، اشکال هندسی، جمع، تفریق و غیره را بیاموزد.

مار و نردبان

Snake and ladders یکی دیگر از بازی‌های ریاضی در خصوص برنامه ریزی و استراتژی است که از مفاهیم ساده ریاضی مانند جمع، تفریق، شمارش و غیره استفاده می‌کند.
 معمولاً تخته مار و نردبان از یک شبکه 10×10 تشکیل شده است. هدف اصلی بازی این است که با یک توالی مناسب تا انتهای تخته مسابقه دهید.
 بازیکنی که ابتدا مسابقه را تمام کند برنده بازی است. بازی مارها و نردبان معمولا برای دو تا چهار بازیکن طراحی شده است. با این حال، بازیکنان بیشتری نیز می‌توانند بازی را انجام دهند.



چرتکه

چرتکه یکی از برجسته ترین بازی‌های سرگرم کننده ریاضی است که می‌تواند به کودک کمک کند تا به آسانی در مورد مفاهیم پایه ریاضی مانند جمع، تفریق و ... اطلاعات کسب کند. 
به طور کلی از یک قاب چوبی تشکیل شده است که مجموعه ای از میله‌های فلزی در آن متصل شده است. هر میله حاوی مهره هایی است که آزادانه از یک سر به سر دیگر حرکت می‌کنند. ایده اصلی بازی این است که طبق معادله داده شده مهره‌ها را از یک سر میله به سر دیگر بلغزانید و نتیجه را فرموله کنید.

تتریس

تتریس یکی از رایج ترین بازی‌های ویدیویی سرگرم کننده ریاضی است که برای کودکان کوچکتر مناسب است. تتریس توسط یک مهندس نرم‌افزار روسی-آمریکایی و توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی الکسی پاجیتنوف در سال 1984 اختراع شد. 
معمولاً از نظریه ترکیبی و اصول احتمالات استفاده می‌کند. تتریس شامل انواع بلوک‌های ساخته شده در اشکال و اندازه‌های مختلف است. 
این بلوک‌ها به کمک کنترلرهای موجود در دستگاه در چهار جهت قابل چرخش هستند. شکل بلوک‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که وقتی در یک نظم خاص قرار می‌گیرند، کاملاً متناسب با یکدیگر هستند. 
هدف اصلی بازی این است که بلوک‌ها را به بهترین شکل ممکن به یکدیگر متصل کرده و سطرها یا ستون‌ها را با بیشترین سرعت ممکن حذف کنید. یک امتیاز با توجه به عملکرد بازیکن ادامه می یابد.



 پازل اشکال مغناطیسی

پازل شکل مغناطیسی یک بازی سرگرم کننده ریاضی ایده آل است که کودک می‌تواند برای سرگرمی و همچنین اهداف آموزشی بازی کند. 
این بازی از مجموعه‌ای از برش های هندسی مغناطیسی تشکیل شده است. بازیکن باید قطعات را روی یک سطح فلزی بچسباند و الگوهای مختلفی ایجاد کند. 
این بازی خاص به کودک کمک می‌کند تا در مورد اشکال هندسی اساسی موجود در طبیعت، ویژگی‌های اشکال مختلف و ترکیب آنها بیاموزد.

پازل بلوکی

پازل بلوک یک بازی پازل تطبیقی است که به کودک کمک می‌کند تا در مورد اشکال و اشیاء هندسی مختلف بیاموزد. هدف اصلی بازی این است که بلوک‌ها را از طریق قاب پازل بلغزانید و شکل‌های مشابه را با هم تراز کنید. اگر بازیکن بتواند اشیاء را به ترتیب دلخواه مرتب کند به عنوان برنده اعلام می‌شود.

مطابقت با کاشی

بازی Match the tiles یکی دیگر از بازی‌های سرگرم کننده ریاضی برای کوکان است. معمولاً از مجموعه‌ای از کاشی‌ها تشکیل شده است که به شکل خاصی چیده شده اند.
 هر کاشی از یک شکل یا الگوی هندسی تشکیل شده است. هدف اصلی بازی شناسایی محل اشکال مشابه است. هنگامی که بازیکن بتواند کاشی‌هایی را که دارای اشکال مشابه هستند به طور متوالی شناسایی کند، آن کاشی‌ها از صفحه حذف می‌شوند. بازیکنی که بتواند تمام کاشی‌های مشابه را سریعتر در بین همه بازیکنان پیدا کند، برنده بازی است. این بازی قدرت به خاطر سپردن کودک را افزایش می‌دهد و دانش او را در مورد اشکال هندسی بهبود می‌بخشد. نسخه‌های مختلف آنلاین و آفلاین بازی the tiles در بازار موجود است.
معلم‌های ریاضی می‌توانند از بازی ‌های معرفی شده جهت داشتن کلاسی جذاب و کاربردی برای دانش‌آموزان خود استفاده کنند.
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.