تاریخ انتشار:

تاثیر خواب عمیق در مغز و افزایش یادگیری

تاثیر خواب عمیق در مغز و افزایش یادگیری

تاثیر خواب عمیق برای مغز و افزایش یادگیری

این روزها فراگیری و یادگیری مفاهم جدید در هر سنی آسان شده است. با وجود امکانات و ابزارهای متنوع، یادگیری برای هر فردی در هرجایی از دنیا با هر امکاناتی امکان پذیر شده است. در این خصوص سایت استاد سلام که ارائه دهنده خدمات آموزشی می‌باشد، قوی ظاهر گردیده و دارای طیف وسیعی از معلم خصوصی در کل کشور و حتی خارج از کشور می‌باشد. 
یادگیری با سایت استاد سلام تجربه‌ای منحصر به فرد است. برای کسب این تجربه به سایت استاد سلام مراجعه کرده و یادگیری عمیق را شروع کنید. 
در این بین باید گفت یادگیری عمیق به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که خواب مناسب یکی از این عوامل است. باید تاثیر خواب را در فرآیند یادگیری جدی گرفت.
خواب و تأثیر گسترده‌تر آن جایگاه واقعی خود را پیرامون سلامت روان، گرفته است. اکنون بیش از هر زمان دیگری اذعان داریم که برای رسیدن به اهداف تناسب اندام، سلامت و یادگیری عمیق باید خواب را در اولویت قرار دهیم.
CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری) گزارش می‌دهد که یک سوم بزرگسالان ایالات متحده معمولاً کمتر از مقدار توصیه شده می‌خوابند که کمبود خواب با بسیاری از بیماری‌ها و شرایط مزمن، چه جسمی و چه روانی مرتبط است. 
CDC همچنین پیام روشنی برای دانش‌آموزانی که از کمبود خواب رنج می‌برند دارد، که در این خصوص بیان می‌کند دانش‌آموزانی که کمبود خواب دارند به احتمال زیاد مشکلات توجه و رفتار دارند، که این موضوع می‌تواند منجر به عملکرد تحصیلی ضعیف در مدرسه شود. 
مغز نیز مانند بقیه بدن برای عملکرد کامل به استراحت نیاز دارد. ناگفته نماند که کم خوابی منجر به خواب آلودگی می‌شود که ذهن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 
وقتی چیز جدیدی یاد می‌گیرید، بهترین راه برای به خاطر سپردن آن، خوابیدن مناسب است. دلیل این موضوع ناشی از این است که خواب به تقویت خاطراتی که در طول روز ایجاد کرده‌اید کمک می‌کند.
 همچنین به پیوند دادن خاطرات جدید به خاطرات قبلی کمک می‌کند. حتی ممکن است در حالی که در خواب هستید ایده‌های خلاقانه جدیدی داشته باشید. چگونه کمبود خواب بر توانایی شما در یادگیری و به خاطر سپردن تأثیر می‌گذارد؟ دانشمندان سرنخ‌هایی در مورد رابطه پیچیده بین خواب و حافظه جمع آوری کرده‌اند. 
یافته‌های آنها ممکن است در نهایت منجر به رویکردهای جدیدی برای کمک به دانش‌آموزان در یادگیری یا کمک به افراد مسن در حفظ خاطرات با افزایش سن شود. دکتر متیو واکر، دانشمندی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، می‌گوید: «ما آموخته‌ایم که خواب قبل از یادگیری به آماده‌سازی مغز شما برای شکل‌گیری اولیه خاطرات کمک می‌کند. 
 خواب پس از یادگیری برای کمک به ذخیره و تثبیت این اطلاعات جدید در ساختار مغز ضروری است، به این معنی که کمتر احتمال دارد مطالب را فراموش کنید.
اگر خوب نخوابید، توانایی شما برای یادگیری مفاهیم جدید تا 40 درصد کاهش می‌یابد. واکر می‌گوید: «شما نمی‌توانید تمام شب را بیدار بمانید و همچنان به طور مؤثر یادگیری عمیقی داشته باشید.
کمبود خواب بخشی از مغز به نام هیپوکامپ را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بر ساختن خاطرات جدید و یادگیری تاثیر دارد. 
شب زنده داری بخش بزرگی از زندگی دانشجویی و کاری است. دانشجویان و دانش‌آموزان به دلیل استرس بالا و امتحانات،اغلب در مواقع امتحان شب‌ها را تا دیر وقت بیدار می‌مانند این در حالی است که فدا کردن یک خواب خوب شبانه می‌تواند تأثیر زیادی بر توانایی‌های یادگیری شما داشته باشد.
یک مطالعه در ایالات متحده بر روی دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی عادات خواب دانشجویان را ضعیف گزارش کرد همچنین به ارتباط بین اختلالات خواب و کاهش موفقیت تحصیلی و انگیزه تحصیلی اشاره کرد. 
در واقع،. کمبود خواب می‌تواند به سادگی توانایی تصمیم گیری شما را مختل کند و خلاقیت شما را محدود کند، چه در محل کار و چه در کلاس درس، تاثیر منفی داشته باشد. احساس خستگی همچنین بر انگیزه شما در هنگام ارائه و بهترین عملکرد تأثیر می‌گذارد.
محرومیت از خواب عمدتاً منجر به کاهش مهارت‌های حافظه شده و می‌تواند به یادگیری شما آسیب برساند، تمرکز کم، سلامت روان ضعیف و حتی افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمراز عوارض کم خوابی است.
تاثیر خواب عمیق در یادگیری بهتر

عوارض کم خوابی


کاهش مهارت‌های حافظه

تثبیت حافظه وابسته به خواب است، به این معنی که بر یادآوری تأثیر می‌گذارد در واقع جایی که مغز به اطلاعات ذخیره شده دسترسی پیدا می‌کند و از آنها استفاده می‌کند.
خواب ضعیف بر توانایی مغز برای حفظ اطلاعات تأثیر می‌گذارد، و از یادگیری موضوعات تحصیلی جلوگیری می‌کند. 
خواب ناکافی پس از یک روز طولانی در مدرسه یا دانشگاه قطعا روش مناسبی برای گرفتن نمرات خوب نیست. اگر خوب نخوابید، مغز شما نمی‌تواند اطلاعات به‌دست‌آمده را تثبیت و حفظ کند، به طوری که شب بیداری‌ها بی ثمر می‌گردد. با شب بیداری ممکن است بتوانید در چند ساعت بیشتر مطالعه کنید، اما خواب با کیفیت برای فرآیند یادگیری مفیدتراست.

عدم تمرکز و تحلیل مناسب

کم خوابی باعث هوشیاری و تمرکز کمتر می‌شود و همچنین توجه را کاهش داده و جذب اطلاعات جدید را دشوار می‌کند. مشخص شده است که خواب قبل از یادگیری برای تشکیل پایه اولیه خاطرات ضروری است، زیرا مغز را برای جذب اطلاعات جدید آماده می‌کند.
کاهش تمرکز همچنین منجر به کندتر شدن روند فکری می‌شود و توانایی تمرکز بر کارهایی که مستلزم استدلال پیچیده و منطقی هستند را مختل می‌کند و احتمال سردرگمی را افزایش می‌دهد.  ناگفته نماند که سطوح پایین‌تر تمرکز می‌تواند شما را به شدت پریشان کند.
همیشه این را در مقالات سایت نوشتیم که برای یادگیری دروسی مانند ریاضی حتما تمرکز خوب بر محتوای درس لازم است، یک معلم خصوصی ریاضی وقتی به شما تدریس می کند اولین نکته این است که ذهن شما تمرکز لازم برای یادگیری را بعد از خوب مناسب داشته باشد.

سلامت روان ضعیف

محرومیت از خواب نیز تأثیر مضری بر روحیه و سلامت روان شما دارد. این در عادات رفتاری که برای یادگیری مساعد نیستند نشان داده می‌شود. کمبود خواب مناسب می‌تواند باعث تحریک پذیری، عصبانیت و کاهش توانایی شما برای مقابله با استرس شود. این باعث می‌شود بیشتر مستعد طغیان‌های عاطفی، تسلیم شدن و نگرش منفی باشید.
بر اساس گزارش بنیاد ملی خواب، 73 درصد از نوجوانانی که احساس ناراحتی می‌کنند، شب‌ها خواب کافی ندارند. محرومیت از خواب منجر به خلق و خوی افسرده‌تر در نوجوانان می‌شود و باعث می‌شود افرادی که در آن دسته قرار می‌گیرند احتمال کاهش نمرات را داشته باشند.
 عدم ایجاد عادات خواب سالم همچنین می‌تواند منجر به بسیاری از بیماری‌های مختل کننده خواب مانند بی خوابی شود که مستقیماً با افسردگی و اضطراب مرتبط است.

افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

نگرانی مهم شما می‌تواند در حال حاضر کسب مهارت‌های جدید باشد، اما محرومیت از خواب می‌تواند تأثیر بسیار جدی‌تری بر توانایی‌های شناختی شما داشته باشد و حتی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد. 
کمبود خواب باعث افزایش سطح بتا آمیلوئید در مغز شما می‌شود. وقتی این پروتئین طی سال‌ها انباشته شود، می‌تواند به نواحی از مغز آسیب برساند که منجر به اختلال در عملکرد مغز می‌شود. وکسانی که بتا آمیلوئید بالا دارند اغلب مشکلات خواب دارند.
مشکلات حافظه یکی از اولین علائم بیماری آلزایمر است و ثابت شده است که خواب رابطه بسیار مثبتی با یادگیری دارد، اما چگونه می‌توانید در میان برنامه‌های شلوغ خود بهتر بخوابید؟ در اینجا چند نکته و ترفند برای بهبود کیفیت خواب شما آورده شده است.

نکاتی برای خواب بهتر

با وجود اینکه خواب چقدر برای سلامت جسمی و ذهنی مهم است، ممکن است خواب با کیفیت کافی در هر شب برای شما چالش برانگیز باشد. تاثیر کم خوابی را می‌توان در تمام زمینه‌های زندگی دید. عادات خوابی که هر روز دنبال می‌کنید می‌تواند تأثیر مثبتی بر میزان خواب شما داشته باشد.

1. روی تخت و ملافه بهتر سرمایه گذاری کنید

داشتن تخت مناسب برای نیازها و ترجیحات شما برای اطمینان از اینکه به اندازه کافی راحت هستید و استراحت می‌کنید، حیاتی است.
 سرمایه‌گذاری روی تخت و بالش به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ستون فقرات شما از حمایت مناسبی برخوردار می‌شود تا از درد جلوگیری شود. برای این مهم بر اساس تجربه ما، فروشگاه آنلاین کالای خواب نابی تک، رو پیشنهاد می کنیم، تشک طبی و بالش طبی و بالش الیاف با کیفیت خوب و قیمت مناسب دارند و آنها رو به صورت تستی هم به شما امانت می دهند تا مطمئن باشید که راحت می خوابید.
ملحفه‌ها و پتوهای شما نقش مهمی در کمک به خواب شما دارند. به دنبال رختخوابی باشید که در راحت باشد و به حفظ دمای راحت در طول شب کمک کند.

2. تاریک بودن محیط خواب

قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد می‌تواند خواب و ریتم شبانه روزی شما را از بین ببرد. فضای تاریک مانع از ایجاد اختلال در استراحت شما می‌شوند. اجتناب از نور در ترشح هورمونی که خواب را تقویت می‌کند، کمک می‌کند.
نکات خوب خوابیدن برای بهتر درس خواندن

3. نویز را به حداقل برسانید

به حداقل رساندن سر و صدا بخش مهمی از ساخت یک اتاق خواب راحت است. اگر نمی‌توانید منابع نویز اطراف را از بین ببرید، آنها را با نویز سفید پوشش دهد. گوش گیر یا هدفون گزینه دیگری برای جلوگیری از آزار صداها هنگام خوابیدن است.

4. تنظیم درجه حرارت محیط

دمای اتاق خواب یا احساس گرما یا سردی بیش از حد باعث حواس پرتی و اختلال در خواب می‌شود. دمای ایده‌آل می‌تواند بر اساس هر فرد متفاوت باشد، اما بیشتر تحقیقات به خوابیدن در اتاق خنک‌تر، اشاره می‌کنند.

5. حداقل هفت ساعت بخوابید

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که میزان خواب توصیه شده در هر شب را دارید، باید آن زمان را در برنامه خود قرار دهید. بر روی زمان ثابت بیدار شدن خود کار کنید و زمان خواب لازم را مشخص کنید که باید حداقل هفت ساعت باشد.


6. زنگ ساعت خود را هر روز در یک زمان مشخص تنظیم کنید

تقریباً غیرممکن است که بدن شما به یک روال خواب سالم عادت کند اگر دائماً در زمان‌های مختلف از خواب بیدار شوید. زمان بیداری را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید ( حتی در آخر هفته‌ها یا روزهای دیگر)

7. چرت زدن را حدود 20 دقیقه نگه دارید

چرت زدن در روز برای رشد مهارت‌های بینایی و حرکتی مفید است. در مورد یادگیری مهارت‌های بصری، چرت زدن می‌تواند کاهش عملکرد ناشی از تمرینات مکرر در طول روز را بازگرداند. 
گرچه باید این نکته را در نظر داشت که برای بهتر خوابیدن در شب، مهم است که در چرت زدن احتیاط کنید. اگر بیش از حد طولانی یا خیلی دیر در روز چرت بزنید، برنامه خواب شما را خراب کرده و زمانی که می‌خواهید بخوابید، خوابیدن سخت است. بهترین زمان برای چرت زدن کمی بعد از ناهار در اوایل بعد از ظهر است و بهترین زمان چرت زدن حدود 20 دقیقه است.

8. روی تلاش برای آرامش تمرکز کنید

انجام حرکات کششی کم تاثیر، گوش دادن به موسیقی آرام بخش، و تمرینات تمدد اعصاب نمونه‌هایی از راه‌هایی هستند که می‌تواند شما را در چارچوب ذهنی مناسب برای خواب قرار دهد.
به جای تلاش برای به خواب رفتن بر روی تنفس کنترل شده، مدیتیشن ذهن آگاهی، آرام سازی عضلات، و تصویرسازی تمرکز کنید این موارد نمونه‌هایی از روش‌های آرام سازی هستند که می‌توانند به خواب راحت شما کمک کنند.

9. تنظیم ریتم شبانه

ریتم شبانه روزی یا ریتم شبانه یک ساعت درونی بدن است که هر 24 ساعت یکبار تکرار می‌شود. ریتم شبانه زمان خواب و بیداری را تنظیم می‌کند.

10. آرام کردن مغز شما

به خواب رفتن بلافاصله پس از مطالعه یا کار می‌تواند به دلیل استرس دشوار باشد. پس از تحریک مداوم یادگیری، ذهن شما همچنان به دنبال تحریک تازه است. استفاده از تلفن یا بررسی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند خوابیدن را برای شما سخت‌تر کند، زیرا در حین پیمایش، مغز خود را با اطلاعات جدید درگیر می‌کنید.
انتشار نور آبی از صفحه نمایش می‌تواند هورمون خواب آور را به تاخیر بیندازد و تولید طبیعی ملاتونین شما را سرکوب کند. تا حد امکان سعی کنید یک ساعت یا بیشتر قبل از رفتن به رختخواب، اتصال را قطع کنید. سعی کنید قبل از خواب یک دوش آب گرم بگیرید یا مدیتیشن کنید تا خوابی با کیفیت داشته باشید.

11.چند ساعت قبل از خواب شام بخورید

اگر بدن شما در حال هضم یک شام مفصل است، خوابیدن سخت تر می‌شود. برای به حداقل رساندن اختلالات خواب مبتنی بر غذا، سعی کنید از شام دیرهنگام خودداری کنید و به خصوص غذاهای چرب یا تند را به حداقل برسانید. اگر به یک میان وعده عصرانه نیاز دارید، چیزی سبک انتخاب کنید.

خواب در کودکان

اثرات خواب در کودکان خردسال قوی تر است، زیرا مغز آن‌ها هنوز در حال رشد است و خواب یادگیری سریع چیزهای جدید را برای آن‌ها آسان می‌کند.خواب نه تنها به کودکان کمک می‌کند تا اطلاعات را به خاطر بیاورند، بلکه نحوه دسترسی آن‌ها به این اطلاعات را نیز تغییر می‌دهد.  
چرت زدن می‌تواند باعث حداکثر بهره وری در طول روز شود. خواب کافی برای بهینه سازی فرآیند یادگیری و مهمتر از آن برای سلامت کوتاه مدت و بلند مدت شما بسیار مهم است.
ساعات خواب توصیه شده طبق دستورالعمل بازنگری شده فعالیت بدنی سنگاپور (SPAG) برای کودکان نوپا در سنین 1-2 سال 11-14 ساعت، کودکان پیش دبستانی سنین 3-4 سال 10-13 ساعت است.  در سنین 5-6 سال 9-13 ساعت و برای کودکان دبستانی 7 تا 13 سال 9 تا 12 ساعت و دانش آموزان متوسطه 14 تا 17 سال 8 تا 10 ساعت خواب است. 

عادات خواب خوب، مانند داشتن زمان خواب منظم، توصیه می‌شود که از دوران جوانی پرورش داده شوند، زیرا یادگیری یک سفر مادام العمر است. 
در حالی که محرومیت از خواب بر توانایی‌های شناختی طولانی مدت تأثیر می‌گذارد، خواب به ویژه برای کودکان و یادگیری آن‌ها مفید است. القای یک زمان خواب منظم در کودکان تضمین می‌کند که مغز آن‌ها به اندازه کافی رشد دارد.
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.