تاریخ انتشار:

ایده های خلاقانه برای ترغیب کودکان به یادگیری ریاضی

ایده های خلاقانه برای ترغیب کودکان به یادگیری ریاضی

ایده‌های خلاقانه برای ترغیب کودکان به یادگیری ریاضی

زنگ کلاس به صدا در می‌آید، معلم به دانش‌آموزان می‌گوید که کتاب ریاضی خود را بیرون بیاورند، و سپس ... ناله‌های نا‌امید کننده. وقتی صحبت از یادگیری ریاضی می‌شود، هر دانش‌آموزی علاقمند به یادگیری آن نیست. اما در سایت استاد سلام، ما معتقدیم که ریاضیات باید سرگرم کننده و جذاب باشد است و در این راستا به کودکان کمک می‌کنیم که سفر یادگیری را به شکلی جذاب شروع کرده و از ریاضی لذت ببرند. (معلم خصوصی ریاضی را از استاد سلام بخواهید)
هیچ راه حل یکسانی برای درگیر کردن کودکان و دانش‌آموزان در درس ریاضیات وجود ندارد، زیرا این کار فرآیندی است که برای هر دانش‌آموزی متفاوت به نظر می‌رسد. ما در اینجا از راه‌هایی صحبت می‌کنیم که باعث افزایش علاقه کودکان نسبت به ریاضی شود. به خواندن ادامه دهید تا موردی را پیدا کنید که برای شما مناسب است!
اکنون ممکن است از ما بپرسید که چرا دانش‌آموزان باید انگیزه داشته باشند؟ برای درسی مانند ریاضی، چه چیزهایی باعث تشویق کودکان در هنگام مطالعه ریاضی می شود؟ قبل از اینکه بفهمیم چگونه می‌توانید انگیزه دادن به کودکان را در ریاضی شروع کنید، اجازه دهید ابتدا انواع مختلف انگیزه را درک کنیم.

انگیزه بیرونی

 کلمه «بیرونی» به معنای بیرونی صرفاً به انگیزه ای اشاره دارد که از طریق منابع خارج از حوزه اختیارات یادگیرنده (یعنی دانش‌آموز) به دست می‌آید. این موضوع می‌تواند به پاداش‌ها، هدایا و قدردانی از عملکرد دانش‌آموزان اشاره داشته باشد.

انگیزه درونی

برخلاف انگیزه بیرونی، انگیزه درونی به عواملی اشاره دارد که دانش‌آموزان در محیط تحت کنترل خود دارند. بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است تمایل داشته باشند که بهتر از همسالان خود عمل کنند.
تعداد کمی از کودکان ممکن است قدرت درک سریع داشته باشند، در حالی که بقیه ممکن است علاقه مند به بهبود خود در یک مفهوم یا موضوع خاص باشند. از این رو انگیزه درونی به تمام عواملی اطلاق می‌شود که در کنترل دانش‌آموز منجر به ایجاد انگیزه می‌شود.
اکنون که انگیزه‌های درونی و بیرونی را درک کرده‌ایم، به سمت برجسته کردن استراتژی‌هایی که برای یادگیرنده بهتر عمل می‌کنند، حرکت خواهیم کرد.

چند استراتژی موثر برای ترغیب کودکان به یادگیری ریاضی چیست؟

تشویق کودک برای یادگیری ریاضی


بازی‌های ریاضی

بازی‌های ریاضی یک روش آزمایش شده و واقعی برای آوردن هیجان و رقابت به کلاس شما هستند. چه به صورت آنلاین و چه حضوری، بازی‌ها می‌توانند کودکان را درگیر کنند و با برنامه درسی شما هماهنگ شوند.
بازی‌های محبوب این درس عبارتند از:
  • بازی‌های ورق مانند War، که در آن دو دانش‌آموز از قواعد ضرب، تفریق یا حتی توان برای ساختن کارت‌هایی با ارزش بالاتر از کارت‌های حریف استفاده می‌کنند.
  • بازی‌های رومیزی ریاضی تا حقایق ریاضی پایه را بیاموزند و در عین حال مهارت‌های اجتماعی-عاطفی مانند نوبت‌دهی و همکاری را نیز ایجاد می‌کنند.
  • Prodigy Math Game یک پلتفرم آموزشی با الهام از بازی‌های ویدیویی است که ریاضیات را به یک ماجراجویی حماسی تبدیل می‌کند. برای دانش‌آموزان مقطع اول تا هشتم ایجاد شده‌است که می‌توانند ماموریت‌ها را تکمیل کنند، جوایزی کسب کنند.

وسایل تصویری و کتاب‌های مصور

اگر کلاس درس ناشی از عوامل بصری دارید، نمودارها، کتاب‌های تصویری و سایر وسایل کمک بصری می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مفاهیم جدید را درک کنند.

درس‌ها را در زندگی به کار ببرید

آیا واقعاً قرار است از این درس در زندگی واقعی استفاده کنیم؟ عبارت رایجی است که در بسیاری از کلاس‌های ریاضی شنیده می‌شود.
برای کمک به دانش آموزان در درک مزایا و شگفتی‌های این درس، آنچه را که می‌آموزند به دنیای واقعی ربط دهید! از دانش‌آموزان بخواهید در مسیرهای شغلی مختلف که از مفاهیمی که یاد می‌گیرند استفاده کنند، تحقیق کنند، یا از افرادی دعوت کنید تا در مورد نحوه استفاده از ریاضیات در شغل خود صحبت کنند.

القای ذهنیت رشد

یکی از موثرترین راهبردها برای ایجاد انگیزه در کودکان در درس ریاضی این است که به آنها آموزش دهیم که می‌توانند به تدریج در ریاضی بهتر شوند. اکثر کودکان اغلب بر این باورند که هرگز نمی‌توانند در ریاضیات خوب عمل کنند، بنابراین مطالعه ریاضی برایشان دشوار، یکنواخت و کسل‌کننده است.
به عنوان یک معلم، می‌توانید نگرش آنها را نسبت به ریاضیات با آموزش اینکه می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند و پس از تمرین موفق شوند، تغییر دهید. وقتی به دانش‌آموزان خود یاد می‌دهید که منحنی یادگیری آنها صرفاً به نحوه تمرین مسائل بستگی دارد، آنها در نهایت  شروع به دوست داشتن درس می‌کنند.
با این حال، باید به یاد داشته باشید که به کودکان خود کمک کنید تا موفقیت خود را جشن بگیرند و با نگرش مثبت نسبت به موضوع به تلاش ادامه دهند.

ایجاد هدف در کلاس 

یکی دیگر از استراتژی‌های عالی و در عین حال موثر برای ایجاد انگیزه برای دانش‌آموزان در ریاضی، تعیین اهداف است. تعیین اهداف راهی عالی برای پیگیری پیشرفت هر دانش آموز و بهبود مستمر عملکرد تحصیلی آنهاست.
 علاوه بر عملکرد کلی، زمانی که اهداف در کلاس درس تعیین می‌شود، دانش‌آموزان تمایل دارند در کلاس فعال تر و متمرکزتر باشند. با ایجاد هدف زمینه‌های بهبود را برای همه دانش‌آموزان پیدا شده. در نتیجه عملکرد کلاس روز به روز بهتر می‌شود.

کنجکاوی ایجاد کردن برای سادگیری درس


راه را برای کنجکاوی باز کنید

یک مطالعه اخیر نشان داد که بیش از 66٪ از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که دانش‌آموزانی که در ریاضیات خوب عمل می‌کنند معمولاً در طول کلاس توضیح می‌خواهند و یا مرتبط با موضوع درس سوال می‌پرسند.
ضروری است اطمینان حاصل شود که حس کنجکاوی در دانش‌آموزان ایجاد شود. هنگامی که دانش‌آموزان در داخل کلاس سؤال می‌کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که باعث شود آنها مفاهیم ریاضی را بهتر درک کنند و نرخ پیشرفت را افزایش دهند.

کمک به غلبه بر ترس

ریاضیات و ترس از ریاضی در بین کودکان مترادف هستند. چندین دانش‌آموز از موضوع می‌ترسند و اغلب ترس‌، عملکرد خوب را دشوار می‌کند.
یکی از راه‌های مؤثر برای شروع انگیزه دادن به دانش‌آموزان در ریاضی این است که به آنها کمک کنید بدون هیچ ترسی به موضوع نزدیک شوند.

استفاده از فناوری در کلاس‌های درس

وقتی نوبت به تدریس ریاضی می‌رسد، فناوری مدرن می‌تواند دیدگاه‌ها را گسترش دهد و راه‌های جدیدی را برای تعامل با دنیای اطراف به دانش‌آموزان ارائه دهد.
تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند راه‌های جدیدی را به دانش‌آموزان می‌دهند تا با شرایط خود با ریاضیات ارتباط برقرار کنند.
برای اکثر دانش‌آموزان، فناوری به عنوان ابزاری عالی عمل کرده و دانش‌آموزان را به یادگیری ریاضی ترغیب می‌کند. به لطف رشد فناوری، راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از فناوری در کلاس درس خود استفاده کنید.
آموزش ریاضی در سایت استاد سلام با فناوری‌های نوین در حال برگزاری است. کلاس‌های آنلاین استاد سلام ریاضی را به روشی سرگرم کننده و تعاملی به دانش‌آموزان و کودکان می‌آموزد.
برای رزرو کلاس خصوصی ریاضی آنلاین با روش‌های خلاقانه برای ترغیب کودکان به یادگیری ریاضی به سایت استاد سلام مراجعه کنید.


ایجاد رقابت دوستانه

با وجود رقابت، دانش‌آموزان نه تنها فرصتی برای یادگیری و رشد دارند، بلکه تمایل به دستیابی به دستاوردهای بیشتری نسبت به دیگران دارند. دانش‌آموزان همچنین تمایل دارند مفاهیم را به شیوه ای منطقی بیاموزند و از الگوی متوالی یادگیری پیروی کنند.

یک محیط یادگیری منسجم ایجاد کنید

یکی از راه‌های جذب بیشتر دانش‌آموزان در یادگیری یک موضوع خاص، ایجاد یک محیط یادگیری منسجم است. جدای از آموزش موضوع، می‌توانید با وارد کردن عناصر خلاقیت، تفکر و کنجکاوی در کلاس درس، فراتر از آن حرکت کنید. می‌توانید چالش‌های کوچکی را برای دانش‌آموزان ایجاد کنید، که آن‌ها می‌توانند به صورت فردی یا گروهی انجام دهند.

تعاملات یک به یک داشته باشید

مطالعه ای که توسط فرامیر و هاوسر (2000) انجام شد بیان می‌کند که رابطه معلم و دانش‌آموز نقش مهمی در ایجاد علاقه به موضوع دارد.
هنگامی که یک معلم شروع به برگزاری جلسات با تک تک دانش‌آموزان خود می‌کند، می‌تواند به افزایش مشارکت کلی دانش‌آموزان کمک کند. همچنین به معلم کمک می‌کند تا نیاز هر دانش‌آموز را درک کند و روند ایجاد طرح درس ریاضی یا حتی در جستجوی بهترین استراتژی‌های تدریس ریاضی باشد.

حضور داشته باش، همیشه!

آخرین و در عین حال مؤثرترین استراتژی تدریس برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان در این درس حضور است. شما به عنوان یک معلم نقش بسیار تاثیرگذاری در زندگی دانش‌آموزان خود دارید.
برخی از دانش‌آموزان ممکن است بیش از دیگران به راهنمایی و حمایت شما نیاز داشته باشند. بیشتر دانش‌آموزان ممکن است در هر مرحله به کمک نیاز داشته باشند، و این کاملاً طبیعی است.
راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با حضور در کنار دانش‌آموزان خود به آنها کمک کنید. شما می‌توانید در کلاس قدم بزنید در حالی که آنها مشغول انجام تکالیف خود هستند.

پایبندی به روال‌های ثابت

ایجاد یک روال ثابت می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند هنگام شروع کلاس ریاضی احساس آرامش و اعتماد به نفس و اطمینان خاطر کنند، به خصوص اگر با اضطراب دست و پنجه نرم کنند. از نکات زیر نیز می‌توانید بهره بگیرید:
  • به دانش‌آموزان یک سوال بحثی بدهید و بپرسید چگونه آن را حل کردند.
  • چند کلمه واژگان را روی تخته قرار دهید و از دانش‌آموزان بخواهید که آن‌ها را تعریف کنند.
  • دانش‌آموزان بزرگ‌تر را به چالش بکشید تا یک نوشته ریاضی را از یک محقق دیگر تجزیه و تحلیل کنند.
  • اواسط درس خود را به تدریس یا ارائه تجربه عملی کلاس خود با مفاهیم جدید اختصاص دهید.
  • از تکنیک‌های یادگیری ترکیبی برای ترویج فعالیت‌های عملی و کار گروهی استفاده کنید.
  • از دانش‌آموزان بخواهید آنچه را که یاد گرفته‌اند، به صورت نوشتاری یا با صدای بلند بخوانند.


ایجاد رقابت در آموزش ریاضی


از اشیاء واقعی استفاده کنید

ابزارهای ریاضی زیادی وجود دارد که می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند مفاهیم ریاضی انتزاعی را در دنیای واقعی تصور کنند، از جمله:
  • پول برای یادگیری شمارش
  • چرتکه برای شمارش و حس عدد
  • کره، منشور و اشکال دیگر برای هندسه
  • فلش کارت برای تفریق، جمع، ضرب و تقسیم، یا سایر اصطلاحات واژگان 

از سوالات جالب و جذاب استفاده کنید

استفاده از سوالات جالب و جذاب یک راه عالی برای ارتباط دادن علایق دانش‌آموزان با برنامه‌های درسی شما است. اگر مطمئن نیستید که دانش‌آموزان چه چیزی را دوست دارند، یک نظرسنجی سریع ارسال کنید یا از آن‌ها در مورد کتاب‌ها، برنامه‌های تلویزیونی یا بازی‌های ویدیویی مورد علاقه‌شان بپرسید.
وقتی در جزوه بعدی شما شخصیت اعجوبه یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را بیابند خوشحال می‌شوند و کلاسی خواهید داشت که دانش‌آموزان برای انجام تکالیف خود هیجان زده هستند.

مسائل مربوط به یادگیری را به سرعت حل کنید

اگر متوجه عقب افتادن دانش‌آموزان شدید (یا پیشروی می‌کنند)، زودتر به این موضوع بپردازید تا از هرگونه مشکلی جلوگیری کنید.
آموزش یک به یک یا گروه‌های کوچک می‌تواند به شما کمک کند تا به نیازهای یادگیری فردی توجه کنید. ترکیبی از کار گروهی و انفرادی می‌تواند به همه یادگیرندگان کمک کند تا اطلاعات را به بهترین نحوی که یاد می‌گیرند نیز جذب کنند.

ریاضیات را در دروس دیگر ادغام کنید

چه ریاضی در درس مطالعات اجتماعی باشد و چه زوایای هنر، راه‌های بی پایانی برای ارتباط بین موضوعات و الهام بخشیدن به دانش‌آموزان برای یادگیری بیشتر وجود دارد.
گفتار ریاضی را به عنوان بخشی از فعالیت‌های آموزشی میان رشته‌ای در سایر موضوعات بگنجانید تا به دانش‌آموزان کمک کنید درگیر آن بمانند. به‌ویژه اگر درس دوم چیزی است که آن‌ها بیشتر به آن علاقه دارند.
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.