تاریخ انتشار:

انتخاب رشته مهم و سرنوشت ساز در تصمیمات زندگی

انتخاب رشته مهم و سرنوشت ساز در تصمیمات زندگی

در این مطلب قصد داریم راجع به نحوه انتخاب رشته صحبت کنیم. اما این بار با نگاهی متفاوت از آن چه همواره مورد بحث بوده است. همواره در زمینه انتخاب رشتهبا موضوعاتی از قبیل توجه به رتبه و انتخاب رشته متناسب با آن، نحوه پر کردن فرم انتخاب رشته، مشورت با مشاوران آموزشی در زمینه کنکور و استفاده از نرم افزارها و مسائلی از این دست روبرو بوده ایم. اما موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده و شاید در مقابل نام و نشان دانشگاه های برتر و رشته های به اصطلاح پر اهمیت تر گم شده اند، بحث توانمندی های فردی و استعدادهاست. چیزی که گاهی اوقات از آن به عنوان انتخاب رشته آگاهانه بر اساس علاقه یاد می شود اما در عمل نتایج چیزی برخلاف این را نشان می دهد. دانشجوهایی که در طول دوره کارشناسی و یا برای کارشناسی ارشد تغییر رشته می دهند، یا حتی تعدادی که بخاطر ترس از تغییر رشته در رشته قبلی ادامه می دهند بدون این که علاقه زیادی به آن داشته باشند.

به عنوان مثال دانشجویان فعالی که در رشته ها ی مهندسی درس می خوانند و در زبان انگلیسی قوی هستند و تدریس خصوصی آیلتس یا تدریس خصوصی تولیمو انجام می دهند، بسیار هم راضی هستند.مورد بر عکس دانشجویانی که به رشته ریاضی و فیزیک علاقه مندند و استاد تدریس خصوصی حسابان یا تدریس خصوصی معادلات دیفرانسیل هستند هر دو به علاقه و استعداد خود اهمیت داده اند.

در بحث نحوه انتخاب رشته پارامترهای متعددی هستند که تاثیرگذار بر این قضیه هستند. مهم ترین عامل رشته تحصیلی فرد در دبیرستان بوده که خب گاهی از روی آگاهی انتخاب نشده و یا وابسته به شرایط محیطی است (فردی را تصور کنید که در دبیرستان های المپیاد قبول شده و راهی بجز رفتن به رشته ی ریاضی یا تجربی ندارد!). در این جا گاهی فردی فقط برای فرار از یک رشته دیگر یک رشته را انتخاب می کند و مواردی از این دست که نهایتا منجر به انتخاب رشته نادرست در دانشگاه و ادامه ماجرا می شود.

عامل دیگری که بر قضیه انتخاب رشته تاثیر می گذارد، فشارهای محیطی برای یک انتخاب یک رشته خاص در دبیرستان یا دانشگاه است. مثلا پدر و مادری که شدیدا اصرار دارند فرزندشان حتما رشته تجربی و در ادامه رشته پزشکی آن هم در بهترین دانشگاه های کشور قبول شود و در آینده هم جزیی از جامعه پزشکان این مملکت شود تا به قول ضرب المثل معروف: "یک سال بخور نون و تره، صد سال بخور نون و کره!" زندگی راحتی در پیش رو داشته باشد. اما مساله آن جایی است که آن پدر و مادر صرفا یک دید کلی از ماجرا دارند و بر اساس ذهنیات خود تصور می‌کنند که این بهترین راه خوشبختی برای فرزندشان است! در صورتی که ممکن است آن ها خود هیچ تجربه‌ای از سال‌ها درس خواندن در رشته پزشکی در یک دانشگاه رده بالا با آن همه سخت‌گیری آموزشی (آن هم در شرایط مثل زندگی به دور از خانواده برای یک دانشجوی خوابگاهی و هزار ماجرای دیگر) نداشته باشند. همین مسائل است که نشان می‌دهد قطعا انتخاب‌های اطرافیان (و یا شاید هدفی که خود دوست داشته‌اند در گذشته انتخاب کنند و نتوانسته‌اند به آن برسند!) معیار خوبی برای تصمیم‌گیری ما نیست، هرچند هیچ‌کس منکر استفاده از تجربیات دیگران به خصوص بزرگترها (البته در صورتی که در آن امر تخصص و تجربه داشته باشند) نمی شود.

استاد سلام هم انتخاب رشته را مانند تدریس خصوصی (اعم از تدریس خصوصی آیلتس، تدریس خصوصی حسابان، تدریس خصوصی معادلات دیفرانسیل) برای شما راحت‌تر کرده و به هدف آن که همه‌ی دانش‌آموزان در آینده هم برای خود هم برای جامعه خود فردی مفید باشند انتخاب رشته را با نوین‌ترین روش‌ها و به کمک اساتید برتر انجام می‌دهد. پس قسمت‌های بعدی اخبار انتخاب رشته را از دست ندهید.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.