تاریخ انتشار:

انتخاب رشته مهندسی کامپیوتر

انتخاب رشته مهندسی کامپیوتر
انتخاب رشته مناسب از عوامل بسیار مهم در موفقیت است. انتخاب رشته باید مطابق با سلیقه و علایق شخصی فرد باشد و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار  است. 
در زمینه انتخاب رشته روش‌ها و راهکارهای متفاوتی وجود دارد. ابتدا لازم است دانش‌آموزان و والدین آنها در خصوص تمامی رشته‌ها اطلاعات لازم را کسب کنند تا بتوانند انتخاب مناسبی داشته باشند.
 رشته‌های مهندسی از رشته‌های پرطرفدار در رشته علوم ریاضی می‌باشد. دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به رشته‌های مهندسی در دانشگاه می‌باشند، اغلب رشته ریاضی را انتخاب می‌کنند.
 در بین رشته‌های مهندسی، رشته مهندسی کامپیوتر از رشته‌های بسیار محبوب در علوم ریاضی می‌باشد. هر ساله دانشجویان زیادی در این رشته به تحصیل می‌پردازند.

ماهیت رشته‌ی کامپیوتر


یکی از شعارهای متخصصان کامپیوتر این است که «انسان باید بیندیشد ولی ماشین باید کار کند» عصری که در آن قرارداریم عصر ارتباطات است و علت آن پیشرفت سریع و فوق العاده تکنولوژی ست. 
 اهمیت کامپیوتر و تکنولوژی روز به روز بیشتر می‌شود. امروزه «کامپیوترها» تقریباً در هر جنبه‌ای از زندگی روزمره، از ساعت گرفته تا اتومبیل، حضور دارند.
مهندسان کامپیوتر مسئول طراحی و توسعه فناوری هستند، که هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از رایانه‌های شخصی و رایانه‌های رومیزی گرفته تا تلفن‌های هوشمند و روباتیک. این پیشرفت‌ها در فناوری به منظور افزودن راحتی به زندگی روزمره ما هستند.
مهندسی کامپیوتر به عنوان رشته‌ای تعریف می‌شود که علم و فناوری، طراحی، ساخت، پیاده‌سازی و نگهداری نرم‌افزار و اجزای سخت‌افزاری با کامپیوتر را در بر می‌گیرد. 
مهندسی کامپیوتر به طور سنتی به عنوان ترکیبی از علوم کامپیوتر (cs) و مهندسی برق (ee) در نظر گرفته شده است. این رشته در طول سه دهه گذشته به عنوان یک رشته مجزا تکامل یافته است. 

اهمیت علم کامپیوتر چیست؟


کامپیوتر و الکترونیک نقش بسیار زیادی در جامعه امروزی ایفا می‌کنند و همه چیز از ارتباطات و پزشکی گرفته تا علم را تحت تاثیر قرار می دهند.
حتی زمانی که فکر می‌کنیم از جامعه جدا شده‌ایم، دستگاه‌هایی در پس‌زمینه در سرتاسر خانه‌ها و محله‌هایمان کار می‌کنند. به جرات می توان گفت که ما در دنیایی زندگی می کنیم که به شدت به فناوری متکی است.
در این جامعه، دو نوع انسان ظهور کرده اند: کسانی که اجازه می‌دهند تکنولوژی زندگی آنها را اداره کند و کسانی که فناوری ایجاد می‌کنند که زندگی را تغییر دهند. 
ترجیح می دهید کدام طرف باشید؟ 
دانشمندان کامپیوتر مشکلات پیچیده‌ای مانند پیش بینی بلایای طبیعی، پیش‌بینی شیوع ویروسی، بهبود سیستم مراقبت‌های بهداشتی و در دسترس ساختن آموزش را حل می‌کنند.
اکثر شرکت‌ها شرکت‌های فناوری هستند، خواه خرده‌فروشی باشد که وارد فضای تجارت الکترونیک می‌شود یا از برنامه‌ای برای تحویل غذای مورد علاقه مردم به درب منرل‌شان باشد، فناوری علوم رایانه دسترسی ما را بهبود بخشیده است به طوری که تقریباً هر چیزی که ما می‌خواهیم در نوک انگشتان ما است. 
 برای مثال، آموزش آنلاین چیزی بود که مردم زمانی آن را مسخره می‌کردند و اکنون، مردم می‌توانند تقریباً هر چیزی را به صورت آنلاین از آموزش‌های youtube گرفته تا پلتفرم‌های یادگیری رایگان بیاموزند.

رشته مهندسی کامپیوتر برای چه افرادی مفید است؟


در ابتدا باید گفت رشته کامپیوتر با درس‌های مدرسه ارتباط چندانی ندارد. شاید بتوان گفت با درس‌های ریاضی و گسسته بیشتر در ارتباط می‌باشد. 
این رشته بسیار وسیع است و افراد با شخصیت‌های مختلف میتوانند این رشته را انتخاب کنند. افراد درون‌گرا به عنوان برنامه نویس میتوانند به این رشته وارد شوند.
رشته کامپیوتر برای افرادی که علاقه به مدیریت و کارآفرینی دارند و دارای یک کسب و کار میباشند نیز بسیار مناسب است. بسیاری از افرادی که در رشته کامپیوتر به تحصیل می‌پردازند ماهیت میان رشته ای را انتخاب میکنند برای مثال به سمت اقتصاد رفته و فعالیت بین رشته‌ای انجام میدهند. 
دانشگاه های برتر در زمینه مهندسی کامپیوتر در ایران
رشته کامپیوتر در ایران دارای محبوبیت فراوان است و در دانشگاه‌های زیادی این رشته تدریس می‌شود. 

انتخاب رشته مهندسی کامپیوتر
دانشگاه های قرار گرفته‌شده در لیست از دانشگاه‌های بسیار خوب و غنی در رشته مهندسی کامپیوتر در ایران میباشند:
  • دانشگاه شریف
  • امیرکبیر
  • تهران
  • شهید بهشتی
  • علم و صنعت
  • مدرس
  • خواجه نصیر
  • شیراز 
  • اصفهان
  • مشهد
  • تبریز

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر


افرادی که فارغ التحصیل رشته کامپیوتر هستند، در زمینه‌های مختلف مشغول به کار شوند.
 افرادی که تا مقطع دکترا تحصیل می‌کنند می‌توانند به عنوان هیئت علمی و استاد دانشگاه در این رشته مشغول به فعالیت شوند و از حقوق مناسبی برخوردار گردند.
شغل برنامه نویسی از دیگر شغل‌هایی ست که افراد فارغ التحصیل رشته کامپیوتر آن را انتخاب می‌کنند. شغل برنامه نویسی از پردرآمد‌ترین شغل هاست و همینطور بیشترین استخدامی‌ها در رشته مهندسی کامپیوتر می‌باشد.
مهندسان کامپیوتر به طور فزاینده‌ای در طراحی سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر برای رفع نیازهای کاربردی بسیار تخصصی و خاص شرکت می‌کنند.
 مهندسان کامپیوتر در اکثر صنایع از جمله کامپیوتر، هوافضا، مخابرات، تولید برق، تولید، دفاع و صنایع الکترونیک کار می‌کنند.
از دیگر فعالیت مهندسان کامپیوتر کار با تراشه های مدار مجتمع میکروالکترونیکی ست که کاربرد آن در لوازم الکترونیکی مصرفی ست (پخش کننده های سی دی و دی وی دی، تلویزیون، استریو، مایکروویو، دستگاه های بازی).
علاوه بر این شغل‌های بسیار پر درآمد آمده دیگری در سراسر دنیا برای رشته کامپیوتر وجود دارد که شغل های پردرآمد کامپیوتری به ترتیب اولویت به شرح زیر می‌باشد.
شغل های رشته کامپیوتر
  1. مهندس ابر داده‌ (big data engineer)
  2. دانشمند داده‌ (data scientist)
  3. مدیر امنیت سیستم‌ های اطلاعاتی (information systems security manager)
  4. معمار اطلاعات (data architect)
  5. تحلیلگر امنیت داده‌ (data security analyst)
  6. معمار برنامه‌ های کامپیوتر (applications architect)
  7. مدیر داده‌ (data manager)
  8. مهندس نرم‌ افزار (software engineer)
  9. توسعه‌ دهنده اپلیکیشن‌ های موبایل (mobile applications developer)
  10. مدیر امنیت شبکه‌ (network security administrator)
  11. تحلیلگر سیستم‌ های کامپیوتری (computer systems analyst)
  12. مدیر امنیت سیستم‌ ها (systems security administrator)
  13. حسابرس فناوری اطلاعات (it auditor)
  14. هکراخلاقی (ethical hacker)
  15. برنامه ‌نویسان کامپیوتر (computer programmers)
  16. توسعه‌ دهنده‌ بلاک ‌چین (blockchain developer)
  17. مدیر بانک اطلاعاتی (database administrator)
  18. مهندس سخت‌ افزار کامپیوتر (computer hardware engineer)
  19. توسعه‌ دهنده وب (web developer)
  20. مهندس شبکه‌ (network engineer)

مقایسه علم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر


رشته علوم کامپیوتر مطالعه کامپیوترها و سیستم‌های محاسباتی است. برخلاف مهندسان برق و کامپیوتر، دانشمندان کامپیوتر بیشتر با نرم‌افزارها و سیستم‌های نرم‌افزاری سر و کار دارند. 
در خانواده ها برای آشنایی با کامپوتر هر کسی برای خود معلم خصوصی آی سی دی ال icdl می‌گیرد ما این مورد را زیاد می‌بینیم.
زمینه‌های اصلی تحصیل در علوم کامپیوتر شامل هوش مصنوعی، سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری، امنیت، سیستم‌های پایگاه داده، تعامل کامپیوتری انسانی، بینایی، گرافیک، تحلیل عددی، زبان‌های برنامه نویسی، مهندسی نرم افزار، بیوانفورماتیک و تئوری محاسبات است. 
اگرچه دانستن نحوه برنامه نویسی برای مطالعه علوم کامپیوتر ضروری است، اما تنها یکی از عناصر این رشته است. دانشمندان کامپیوتر الگوریتم‌هایی را برای حل برنامه‌ها و مطالعه عملکرد سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر طراحی و تحلیل می‌کنند. 
 رشته کامپیوتر و علوم کامپیوتر و هر دو به حل مسئله می پردازند. رشته علوم کامپیوتر مسائل ریاضی را با استفاده از الگوریتم و سایر روش‌ها حل کرده و رشته مهندسی کامپیوتر با توسعه و طراحی نرم‌افزار به افراد کمک می‌کند تا مسائل را حل کنند.
 پس می‌توان گفت هدف اصلی هر دو رشته حل مسئله می‌باشد اما به روش‌های متفاوت. رشته علوم کامپیوتر بیشتر بر پایه ریاضی است. اما رشته مهندسی کامپیوتر مرتبط با رشته برق می‌باشد.
در رشته علوم کامپیوتر برای حل مسائل از علم و برنامه نویسی استفاده شده‌است اما در مهندسی کامپیوتر با نرم افزار‌ها سر و کار داریم.
مهندسین نرم افزار باید مسائل پیچیده واقعی را با تفکر نرم افزاری مبتنی بر علم کامپیوتر حل کنند. این گونه مسائل واقعی کاملا با تئوری‌های علم کامپیوتر در تناقض است و در این میان وظیفه مهندسین نرم افزار تحلیل و رفع تناقضات مسئله با علوم کامپیوتری و ایجاد سیستم نرم افزاری مبتنی بر علم کامپیوتر می‌باشد.

فعالیت‌ها و درس‌های مهندسی کامپیوتر در دانشگاه 


تجربه آزمایشگاه مهندسی یکی دیگر از بخش‌های ضروری برنامه درسی مهندسی کامپیوتر است، چه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از یک دوره یا به عنوان یک دوره مستقل جداگانه. 
چنین تجربیاتی باید خیلی زود در برنامه درسی شروع شود. برای دانشجویان مهندسی کامپیوتر باید فرصت‌های زیادی برای مشاهده، کشف و دستکاری ویژگی‌ها و رفتار دستگاه‌ها، سیستم‌ها و فرآیندهای واقعی فراهم شود.
 اساتید تمام تلاش خود را برای ایجاد هیجان، علاقه و اشتیاق پایدار در دانشجویان مهندسی کامپیوتر انجام میدهند.
در رشته‌های زیر مجموعه کامپیوتر، رشته نرم افزار از رشته‌های پرطرفدار می‌باشد. این رشته در زمینه طراحی تولید و توسعه نرم افزارهای کاربردی و سیستمی است.
 افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند، باید قدرت تجزیه و تحلیل بالایی در الگوریتم داشته و همچنین به زبان‌های سی پلاس پلاس و جاوا مسلط باشند.

دروس این رشته پر طرفدار به شرح زیر است:


دروس اصلی رشته نرم‌افزار 

  • ریاضیات گسسته    
  • مبانی کامپیوتر و برنامه سازی
  • ساختمان داده ها      
  • مدارهای الکتریکی
  • مدارهای منطقی     
  • برنامه سازی پیشرفته
  • زبان تخصصی       
  • نظریه زبان ها و ماشین ها
  • روش پژوهش و ارائه             
  • ریاضیات مهندسی
  • معماری کامپیوتر    
  • سیستم های عامل
  • طراحی الگوریتم ها
  • طراحی کامپیوتری سیستمهای دیجیتال
  • ریز پردازنده و زبان اسمبلی  
  • شبکه های کامپیوتری
  • هوش مصنوعی و سیستمهای خبره        
  • اصول طرحی کامپایلر
  • آزمایشگاه سیستمهای عامل    
  • آزمایشگاه مدارهای منطقی و معماری کامپیوتر
  • آز ریزپرازنده         
  • آز شبکه های کامپیوتری
  • سیگنالها و سیستمها

دروس اختصاصی رشته نرم‌افزار

  • تحلیل و طراحی سیستمها       
  • پایگاه داده ها
  • طراحی زبان های برنامه سازی            
  • مهندسی نرم‌افزار
  • مهندسی اینترنت

اپلای و رشته کامپیوتر

فرار مغزها

قبل از صحبت در مورد اپلای در رشته کامپیوتر باید به این نکته اشاره کرد که اپلای دارای پروسه های مختلفی می‌باشد.
 در ابتدا اگر شما در دانشگاه های دولتی و به صورت روزانه تحصیل کرده باشید لازم است مدارک خود را آزاد کنید در این زمینه لازم است مبلغی در این جهت پرداخت شود.
 همچنین آزمون آیلتس و تافل نیز برای اپلای تحصیلی از واجبات است و همین طور باید گفت برای پسرها اقدام در جهت خدمت سربازی نیز باید صورت گیرد.
 لازم است قبل از اقدام در جهت اپلای موارد گفته شده در نظر گرفته شود و سپس در جهت اپلای اقدام صورت گیرد.
هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا بالا می‌باشد و اکثر دانشجویان تمایل دارند تا در جهت فرصت‌های بورسیه تحصیلی اقدام کنند. داشتن معدل بالا، ریز نمرات خوب، سابقه تحصیلی قوی و داشتن مقاله علمی شانس دانشجویان را برای اخذ بورسیه افزایش میدهد.
 گرچه داشتن نمره زبان بالا و کلاس خصوصی آیلتس و کلاس خصوصی تافل همراه با معلم خصوصی خوب نیز در این زمینه تاثیر گذار است. بورسیه قسمتی از هزینه و در برخی موارد به طور کامل تمام هزینه تحصیل دانشجویان را پوشش میدهد.
 در زمینه رشته کامپیوتر باید گفت در بین دانشجویان بین المللی رشته کامپیوتر دارای طرفداران زیادی است درآمد این رشته بسیار بالاست و درآمد بالا یکی از علت محبوبیت این رشته میباشد.
گر چه باید گفت با دیجیتالی شدن دنیای اطراف فرصت شغلی فراوانی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته در سراسر دنیا وجود دارد.
 اگر شما دارای علم کافی در زمینه کامپیوتر باشید، پیدا کردن شغل پس از دریافت تحصیلی‌تان در خارج از کشور برای شما فراهم است بسیاری از متخصصان کامپیوتر در زمینه های کاری اقدام مهاجرت می‎‌کنند.
دانشجویان مهندسی کامپیوتر بعد از پایان تحصیل خود میتواند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار تبدیل کنند. دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر بعد از فارغ التحصیل شدن به راحتی کار پیدا کرده و می تواند مدت اقامت خود را بیشتر کنند.
 گرچه باید این نکته را در نظر گرفتن شرایط اخذ ویزای کاری بعد از تحصیل در کشورهای مختلف متفاوت میباشد. کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به دلیل اینکه به مهندسان کامپیوتر نیاز زیادی دارند برای این افراد حقوقهای با مزایای خوب در نظر میگیرند .
برای مهاجرت در رشته کامپیوتر کشورهای ایالات متحده و بریتانیا در راس کشور‌هایی هستند که دارای بیشترین دوره‌های تحصیلی علوم کامپیوتر در خارج از کشور می‌باشند.
 همچنین باید گفت کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ مانند گوگل، لینکدین، فیسبوک، مایکروسافت و آمازون بیشترین میزان حقوق را برای مهندسان کامپیوتر در نظر گرفته‌اند
در بین شهرها و ایالت آمریکا شهرهای سان فرانسیسکو، سان خوزه، نیویورک، واشنگتن دی سی، بروکلین، بوستون، شیکاگو، لس‌آنجلس، دالاس و فیلادلفیا بیشترین میزان حقوق را برای مهندسین کامپیوتر در نظر گرفته اند.
و همچنین لازم است گفته شود که کشورهایی مانند استرالیا و کانادا برای دانشجویان ایرانی برای اخذ پذیرش و شرایط بعد از فارغ التحصیلی بسیار مناسب است.
و همینطور آسیا در خط مقدم رشته کامپیوتر قرار دارد و کشورهای سنگاپور چین و هنگ‌کنگ دارای رتبه های بالایی در این زمینه هستند.
کشورهایی که بیشترین تقاضا را برای جذب نیروی کار متخصص در حوزه رشته مهندسی کامپیوتر دارند عبارت‌اند از:
  • بلژیک
  • جمهوری چک
  • دانمارک
  • استونی
  • فرانسه
  • آلمان
  • یونان
  • ایرلند
  • لوکزامبورگ
  • هلند
  • روسیه
  • سوئد
  • انگلیس
  • کانادا
  • آمریکا
  • ژاپن
  • کره
  • جمهوری اسلواکی
علاوه بر کشور‌های ذکر شده تحصیل در کشور ژاپن و فنلاند مزایای زیادی را برای دانش‌آموزان ایجاد میکند. تحصیل در فنلاند  آموزش در ژاپن بسیار متفاوت از دیگر کشورها است.

داشتن هدف

در جمع بندی باید گفت نکته مهم این است که هر فرد باید دید لازم در زمینه مورد علاقه خود، در رشته کامپیوتر را پیدا کند و در واقع فرد باید مسیر مورد علاقه خود را در این رشته بیابد. این درحالی ست که بسیاری از افراد بدون دید وارد این رشته میشوند و حتی تا زمان فارغ التحصیلی نمیتوانند زمینه مورد علاقه خود را در این رشته پیدا کنند.
دانستن هدف، دید و نگاه شغلی در این رشته بسیار مهم است. پس اگر دارای هدفی مشخص در علم کامپیوتر هستید در این رشته، در هرجای دنیا که باشید، موفق خواهید بود. 
سعی کنید قبل از هر کار مسیر و دید خود را وسعت ببخشید و این کار مستلزم کسب اطلاعات درشته‌های مختلف و زیر شاخه های مربوط به آن است.  بعد از تعیین هدف و ایجاد دیده مناسب به راحتی در رشته و شغل خود پیشرفت خواهید کرد.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.