تاریخ انتشار:

از شرایط معلم شدن در آموزش و پرورش چه میدانید؟؟

از شرایط معلم شدن در آموزش و پرورش چه میدانید؟؟

برای همه ما پیش آمده روزهایی که آرزوی معلم شدن را در سر داشتیم و زمانی که از ما سوال می شد میخواهید در آینده چه کاره شوید بی درنگ پاسخ می دادیم : معلم !

تاثیری که معلم ها در زندگی ما و بالطبع در رفتار و شخصیت ما گذاشتند یکی از مهم ترین تاثیرهاست که نمی توان از آن غافل شد. درست می گویند که مدرسه خانه دوم است و بخشی از هویت ما را شکل می دهد.

تاثیر نگاه و اولین برخورد علم کلاس اول در ذهن همه ما نقش بسته و چقدر که دوستش داشتیم. کمتر کسی است که نام معلم کلاس اولش را به خاطر نداشته باشد. معلم کلاس اول من خانوم ایرانشاهی بود خانومی بسیار مهربان و در عین حال جدی با قد بلند و صورتی کشیده..... شما معلم کلاس اولتان را به خاطر دارید؟؟

به اعتقاد بسیاری از مردم معلمی یکی از ساده ترین شغل هاست.زیرا تابستان ها تعطیل هستند و به ازای هر تعطیلی معلم ها نیز تعطیل می شوند. اما حقیقت این است که معلم ها همان مقدار که دانش آموزان در مدرسه هستند وقت خود را در مدرسه می گذرانند. بسته به پایه ای که تدریس می کنند زمان متغیری را در مدرسه هستند.بسیاری از معلم ها که حتی در زمان استراحت و در زمانی که در خانه اند مشغول برنامه ریزی برای تدریس هستند.تدریس و آموزش یک امر ذهنی است به همین منظور ممکن است زمان هایی که معلم ها در مدرسه نیستید هم ذهن درگیری داشته باشند.معلم ها همیشه به فکر شاگردان خود هستند.ممکن است آنچه را که معلم ها انجام می دهند برای باقی افراد و مشاغل قابل درک نباشد اما کار معلم ها بسیار سخت و حرفه ای است.بسیاری از افراد به صورت داوطلب به مناطق محروم سفر می کنند و در امر آموزش بسیار سهم بسزایی دارند.

شرایط معلم شدن


معلم خصوصی

در ظاهر معلم شدن شرایط خاصی ندارد و هر کسی می تواند معلم شود و تدریس داشته باشد.جالب است بدانید این شغل نیز مانند بسیاری از مشاغل دنیا دارای شرایطی اعم از فیزیکی و جسمانی در کنار کسب نمره و تراز است. با هم بخشی از این شرایط را بررسی کنیم:

طبق اعلام رسمی سازمان آموزش و پرورش :

  • کسب حداقل نمره علمـی کـل 6500 و بـالاتر در زیرگـروه مربـوط جهـت مجـاز شـدن بـرای انتخـاب رشـته در گـروه آزمایشـی مربـوط در آزمـون سـراسری
  • داشـتن حــداقل معـدل کــل 14 در دوره متوسـطه دوم معــدل سـه پایــه اول، دوم و سـوم برای پــذیرش دانشجو، ملاک عمل خواهـد بـود. حـداقل معـدل کـل، تحـت هـر شـرایطی تغییـر نخواهـد داشـت
  • داشـتن حـداکثر سـن 22 سـال تمـام در بـدو ورود بـه دانشـگاه متولدین اول مهر 74 به بعد دانشـگاه فرهنگیـان و دانشـگاه تربیـت دبیـر شـهیدرجایی الزامی است.

جزو شروط اولیه و اساسی برای هر داوطلب است . اما شرایطی که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت را کمتر کسی به آن توجه می کند.

  • توانایی و مهارت گفتاری:

توانای ادای تمامی حروف و کلمات به طور کامل بدون داشتن لکنت زبان به هر میزان

  • قدرت بینایی :

نداشتن انحراف چشم,کوررنگی, نقص میدان بینایی, دوربینی غیرقابل درمان, ضایعات شدید, نابینایی در یک چشم و یا کم بینائی و توانایی تشخیص و تفکیک رنگ ها در رشته های گروه هنر

  • قدرت شنوایی :

توانایی شنیدن صداها و نداشتن نقص شنوایی, کم شنوایی نباید بیش از 30 دسیبل باشد

  • قد و وزن :

داشتن حداقل قد برای داوطلبان به خصوص داوطلبان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بسار حائز اهمیت است

  • تغییر شکل مادرزادی و اکتسابی اندام ها :

نداشتن آثار سوختگی و یا سوانح در قسمت های ظاهری و نمایان بدن

  • نقص عضو :

عدم نقص عضو مشهود که در بررسی و معاینات پزشکی به آن پرداخته می شود.

  • عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج

عدم داشتن بیماری از قبل مانند صرع, آسم شدید, پارکینسون, لوسمی و تالاسمی ماژور,سیروز کبدی, بیماری های قلبی و ...

و در نهایت احراز سلامت روانی بر اساس نظر روانشناس معتمد سازمان آموزش و پرورش جزو شروط اولیه برای ورود به این شغل است.خوب است بدانید داشتن علاقه و انگیزه برای معلم شدن, عامل به اخلاق و رفتار مناسب, توانایی برقراری ارتباط با دیگران, آشنایی و اشراف کامل به علوم قرآنی و تعالیم دینی, برخورداری از حسن شهرت و رفتار نیکو داشتن در تحقیقات میدانی و محلی ثبت خواهد شد و در تصمیم گیری نهایی می تواند موثر باشد.

این ها شرایط اولیه و مورد نیاز برای معلم شدن شماست اما بیایید کمی واقع بین باشیم و ببینیم صرفا داشتن این امتیازات کافی است ؟ به نظر شما چه امتیازات دیگری باید یک معلم داشته باشد تا در این بخش پذیرفته شود و در شغل خود موفق باشد؟؟؟

آموزش بر پایه تکنولوژی


کلاس آنلاین

حتما شما هم متوجه شدید که چقدر جامعه تغییر کرده و تکنولوژی سهم زیادی از زندگی ما را در بر گرفته. امروزه توانایی استفاده از دستگاه های دیجیتالی و داشتن دانش it بسیار حائز اهمیت است. معلم ها نیز باید پا به پای دانش آموزان رشد کنند و دانش خود را در استفاده از ابزارهای دیجیتالی به کار بگیرند.

آموزش آنلاین

برگزاری کلاس ها همیشه حضوری نیست و با ظهور عوامل غیرمترقبه نحوه آموزش و تدریس تغییر خواهد کرد. همان طور که دیدیم کرونا به ناگهان وارد زندگیمان شد و توانست بر آدمی و نوع زندگی و روابط مان غلبه کند. در این میان معلم هایی که توانایی استفاده از کامپیوتر و برقراری ارتباط با فضای مجازی را خوب بلد بودند توانستند موفقیت زیادی را کسب کنند. با برگزاری کلاس آنلاین در جهت آموزش آنلاین سهم بزرگی را داشتند.

آموزش با تکیه بر سیستم های کامپیوتری چگونگی استفاده از اینترنت , نحوه کار در کلاس آنلاین و تسلط بر استفاده از ابزارها و ... سبب شد بخش بزرگی از آموزش وابسته به فضای مجازی شود.

مهارت های اجتماعی و برقراری روابط

از جمله مهارت هایی که بسیار حائز اهمیت است توانایی برقراری روابط اجتماعی در فضای مدرسه و گاها خارج است مدرسه است. اهمیت آن زمانی شکل می گیرد که بدانید الگوی بسزایی برای دانش آموزان خود هستید. بخاطر بیاورید زمانی که در جمعی خارج از فضای مدرسه با معلم خود برخورد داشتید ... چقدر رفتار و منش معلمتان برای مهم بود و به آن توجه می کردید !! سعی کنید اداراک اجتماعی داشته باشید یعنی آگاهی از واکنش دیگران و درک چرایی یک واکنش و بالبطع انتخاب بهترین رفتار

گوش دادن

گوش دادن فعال یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که می توان به آن اشاره کرد. فرق است میان شنیدن و گوش دادن. لازم است بدانید گوش دادن یعنی توجه کامل به حرف ها , سوالات مناسب پرسیدن و در نهایت پاسخ درست و جامع دادن.

توانایی نظارت و تحلیل رفتار

بررسی رفتار دانش آموزان در حیاط مدرسه, سالن های ورزشی و حتی سر کلاس درس یکی از توانایی هایی است که باید یک معلم به آن اشراف کامل داشته باشد. بتوانید مشکلات دانش آموزان را جدای از مدرسه بشناسید و کمک کنید تا از بار روانی آن ها کم کنید.بسیار دیده شده دانش آموزانی که به معلم خود توجه زیادی دارند که درادامه خانوم مهری مهر منش روانشناس بالینی درباره نحوه برخورد با اینچنین دانش آموزان را برایتان به اختصار توضیح خواهد داد:

یکی از مسائلی که در زمان نوجوانی و موقع هویت یابی ممکن است بچه ها با آن روبرو شوند این هست که نسبت به معلم خود و یا بعضا دیده شده نسبت به یک از همکلاسی خود احساس علاقه مندی پیدا میکنند . گاهی از اوقات نوجوانان برای انکه همانندسازی کنند و خودشان را شبیه به فردی که برای خود به صورت الگو قرارداده اند نزدیک کنند سعی میکنند به آن فرد نزدیک شوند و با اظهار علاقه و نزدیکی به فرد, ویژگی هایی را که آن فرد دارد دریافت کنند و یا به خود نسبت بدهد و یا در بعضی موارد دیده شده بچه ها به این دلیل که رابطه خوبی با پدر و مادر خود ندارند و دلشان میخواهد که این رابطه را التیام ببخشند سعی میکنند با معلم خود رابطه صمیم تری داشته باشند.چیزی که بسیار مهم است تا درباره آن اطلاع داشته باشیم این است که این مساله گذرا و موقتی است و دائمی نیست . ....

در اینجا گفت و گوی ما با ایشان را به طور کامل ببینید. 

تدوین برنامه های درسی

بخش اصلی برنامه ریزی درسی با مدارس است اما نحوه تدریس و برنامه ریزی آموزش با معلم است. توانایی برنامه ریزی کردن جهت تدریس و آمادگی دانش آموزان برای یادگیری دروس از جمله وظایف یک معلم است. اگر نتوانید به درستی برنامه ریزی کنید حجم بالایی از مطالب برای پایان سال بر روی همدیگر انباشته می شود و بالطبع بازدهی آموزشی و عملکرد شما را کاهش خواهد داد.بعضی از معلم ها در کنار آموزش در مراکز و مدارس به تدریس خصوصی نیز مشغول هستند که این امر نیز نیازمند توانایی برنامه ریزی درست است.

تعامل با همکاران

یک معلم باید بتواند در جهت تعامل و برنامه ریزی آموزشی با همکاران خود قدم های موثری بردارد. اقداماتی مانند توسعه منابع آموزشی و تبادل نظر درباره آن ها, هماهنگی و برنامه ریزی نحوه برگزاری آزمون ها, برنامه های فوق برنامه آموزشی از جمله مواردی است که می توان از آن نام برد.

روانشناسی آموزشی

شناخت نیاز دانش آموزان و آگاهی از تغییرات رفتاری دانش آموزان بر عهده معلم است. دانش آموزان بیشتر زمان خود در مدرسه را سر کلاس درس هستند و طبیعتا تعامل بیشتری با معلم خود دارند تا با مدیر و یا ناظم مدرسه. گذراندن دوره هایی برای شناخت درست این تغییرات باید در دستور کار آموزشی معلمان قرار بگیرد.

و در نهایت بپذیرید که در هر پایه ای که تدریس می کنید با هر مدرکی نیاز دارید که خود را به روز کنید و همیشه در حال مطالعه منابع و متون جدید آموزشی باشید.

همان طور که دیدیم آرزوی معلم شدن در عین حال که بسیار ساده بنظر می رسد نیازمند کسب مهارت ها و توان مندی های بسیاری است. از خود گذشتگی و فداکاری جزو خصایص اولیه یک معلم باید باشد.

برنامه ریزی

برنامه ریزی برای تمایز دانش آموزان

هر دانش آموز متفاوت است. آنها با شخصیت ها و نیازهای منحصر به فرد خود همراه هستند. معلمان باید پیوسته در مورد دانش آموزان خود فکر کنند ، و چگونه می توانند به هر یک کمک کنند. برای متناسب کردن نقاط قوت و ضعف هر دانش آموز وقت و تلاش زیادی می کند.

به دنبال ایده های جدید در رسانه های اجتماعی یا وب سایت های معلمان باشید

اینترنت به کانون گردهم آیی معلمان تبدیل شده است. این یک منبع و ابزار ارزشمند و پر از ایده های جدید و جالب است. سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، پینترست و توییتر همچنین بستر متفاوتی را برای همکاری معلمان فراهم می کنند.سایت های آموزشی مانند استاد سلام می توانند بستر مناسبی برای شما باشد

تدریس خصوصی در استاد سلام


معلم خصوصی

همان طور که می دانید استاد سلام یک پلتفرم آموزشی با رویکرد خدات آموزشی حدود 5 سال است در فضای مجازی درحال فعالیت است و هر گونه خدمات آموزشی که یک شاگرد برای یادگیری و یک استاد برای یاد دادن، به آن نیاز دارد را فراهم میکند.(این امکانات به صورت کلی اعم است از : کلاس آنلاین، امکان تبلیغات استاد، نمایش شماره مستقیم استاد، نمایش جزوه و فیلم از استاد و امکان فروش، نمایش دوره های آموزشی در آموزشگاه های مختلف)

افراد بسیاری می توانند در سایت به عنوان مدرس ثبت نام کنند و جهت تدریس خصوصی بخش مهمی از آرزوی دیرینه معلم شدن خود را تحقق ببخشند. درست است که ما شرایط ساده تری را برایتان در نظر گرفته ایم اما این سبب نمی شود بخشی از عدم تونایی های شما را نادیده بگیریم و صرف علاقه شما به تدریس پذیرای شما باشیم.

بخشی از قوانین معلم شدن در سایت را با هم بررسی کنیم:

قوانین سایت استاد سلام

ما در استاد سلام به اطلاعات خصوصی اشخاصى که از خدمات سایت استفاده می کنند، احترام گذاشته و از آن محافظت می کند و متعهد می شویم در حد توان از حریم شخصی شما دفاع کنیم و در این راستا، تکنولوژی مورد نیاز برای هرچه مطمئن تر و امن تر شدن استفاده شما از سایت را توسعه داده ایم. لازمه این امر تعهد دو طرفه است. ثبت اطلاعات درست از جانب مدرسین سایت الزامی است و در صورتی که هرگونه مغایرتی اعلام شود استاد سلام شما را از سیستم حذف خواهد کرد. و در صورت نیاز از مراجع قضایی پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

برای تدریس خوبست که در یک رشته مهارت زیادی داشته باشید و در جستجوهای برای آن فعال تر باشید نام مهارتهای خود را خلاصه کنید فقط برای آنهایی تدریس کنید که مهارت کامل دارید.صرف داشتن مدرک کفایت نمی کند و داشتن سواد علمی برای ما مهم است. توجه داشته باشید در مهارتی که اعلام توانمندی می کنید باید بتوانید تدریس داشته باشید. به فرض تدریس خصوصی ریاضی شامل تمامی مقاطع و دروس می شود اگر شما فقط در پایه ششم به فرض تسلط دارید انتخاب تدریس خصوصی ریاضی ششم باید انتخاب شما باشد.

نقص عضو شما دلیل بر محدودیت شما نیست . ما در استاد سلام اساتیدی داریم که با وجود نشستن بر روی صندلی چرخدار در کلاس آنلاین بسیار عالی تدریس خصوصی دارند. درحالی که داشتن لکنت زبان در هر مرحله و با هر شدتی غیرقابل پذیرش است. مهم ترین بخش آموزش انتقال مفاهیم است. اگر نتوانید به درستی کلمات را ادا کنید در انتقال مفاهیم موفق نخواهید بود.همین طور شنوایی شما باید از سلامت کامل برخوردار باشد تا بازخورد آموزشی خود را از دانش آموز دریافت کنید.

ثبت نام اولیه در سایت استاد سلام رایگان است اما به منزله دریافت شاگرد نیست . با ثبت اولیه شما به جمع اساتید ما پیوسته اید اما برای شروع تدریس خصوصی باید اعتبار یا پکیج تهیه کنید که در صفحه استاد هستم برایتان توضیح کامل داده ایم. در اینجا همراه ما باشید.

داشتن صداقت در کار شما از مهم ترین مسائل آموزشی است. ثبت قیمت در پروفایل کاربری شما نباید با قیمت اعلام شده به دانش آموز مغایرت داشته باشد که در نظر خانواده اصلا قابل اعتماد به نظر نخواهید رسید.

با وجود 50,000 هزار استاد بر روی سایت استاد سلام بپذیرید که طی تماس تلفنی ممکن است پشت خط پشتیبانان ما باشید و در اسرع وقت به تماس شما پاسخ خواهیم داد. پیشاپیش از صبر و همکاری شما ممنونیم.

جهت اطلاع از قوانین سایت می توانید وارد صفحه زیر شوید.

شرایط و قوانین سایت

داشتن پوشش مناسب هم در کلاس های حضوری و هم کلاس آنلاین از الویت های شما باید باشد. بخش مهمی از قضاوت افراد بر روی ظاهر شماست و اگر لباس آراسته و تمیز بر تن نداشته باشید اولین و مهم ترین امتیاز خود در جذب شاگرد را از دست داده اید. ما بازخورد کلاس های شما را از شاگردان دریافت می کنیم و در نهایت با شما در میان خواهیم گذاشت.

با رعایت موارد فوق می توانید دراستاد سلام مرجع تدریس خصوصی و برگزار کننده کلاس مجازی کار تدریس خود را آغاز کنید ما نیز در کنار شماییم.در بخش پرسش و پاسخ های متداول جهت پاسخ به سوالات احتمالی شما منتظرتون هستیم.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.