تاریخ انتشار:

آموزش خصوصی برای مقطع ابتدایی، مهارت های معلم دبستان چیست؟

آموزش خصوصی برای مقطع ابتدایی، مهارت های معلم دبستان چیست؟

اهمیت مقطع ابتدایی 

کودکی نخستین و مهم‌ترین دوره زندگی آدمی است. از آن‌جا که در این دوره ساختار شخصیتی و رفتاری انسان بنیان گذاشته می‌شود، دوران کودکی را دورانی سرنوشت‌ساز و مثبت دانسته‌اند. در این دوران شکل‌گیری شخصیت، تربیت‌پذیری و کسب علم بسیار زیاد است.
تجربه‌های اولیه زندگی در خانواده سپری می‌شود و پس از آن پیش‌دبستانی و دبستان به‌عنوان یک فضای بیرونی موثر در تربیت کودکان نمود می‌یابد و باید تجارب زندگی در خانواده را یا اصلاح کند یا آنکه تقویت کند.
دوره ابتدایی دوره بسیار قابل توجه به حساس برای دانش‌آموزان می‌باشد. رفتار انسان محصول آموخته‌ها در خردسالی است.

اهداف دوره ابتدایی

در این دوره رشد و تربیت دانش‌آموزان بسیار مهم است. از جمله هدف‌هایی که دوره ابتدایی دنبال می‌کند شامل موارد زیر می‌باشد:
  • پرورش قوای جسمانی
  • استعداد یابی کودکان و کمک به پرورش استعداد‌های آنها
  • ایجاد مهارت‌های مهم از جمله خواندن و نوشتن
  • رعایت نکات بهداشتی در خانه و مدرسه 
  • آماده کردن دانش‌آموزان برای تحصیلات بالاتر
  • آشنایی کودک با مفهوم زندگی اجتماعی خارج از خانواده
  • آموزش مهارت‌های زندگی و روانشناسی
تدریس خصوصی ابتدایی

معرفی لینک دسترسی به معلم های مقطع دبستان و ابتدایی سایت استاد سلام:

  1. معلم خصوصی اول دبستان
  2. معلم خصوصی دوم دبستان
  3. معلم خصوصی کلاس سوم
  4. معلم خصوصی کلاس چهارم
  5. معلم خصوصی پنجم
  6. معلم خصوصی ریاضی ششم
کودکانی که وارد مقطع ابتدایی می شوند در سنی هستند که بیشترین آمادگی را برای کسب آموزش دارند . این کودکان مانند زمینی هستند که هر بذری که در آن بکاری پرورش می یابد و ثمر می دهد و این وظیفه‌ی ماست که در این زمین بذری مناسب و درست و اصلاح شده بکاریم تا محصول مناسب با نیازهای جامعه بدهد.
باید با برنامه ریزی مناسب در تعلیم و تربیت بخصوص مقطع ابتدایی شرایطی را فراهم کنید که دانش‌آموزان مطالب و موضوعات دنیای پیچیده امروز اطلاع حاصل کرده و برای وارد شدن در این اجتماع آماده شوند و این برنامه ریزی‌ها باید به گونه ای باشد که جوابگوی نیازهای کودکان باشد.
در این راستا معلمین مهره‌های کلیدی در آموزش می‌باشند و بعد از خانواده این معلم است که شخصیت و وضع روحی کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 
تقریبا یک سوم وقت کودکان در کلاس می‌گذرد. به همین خاطر این شخص اثر زیادی در سازمان روحیه و شخصیت کودک دارد و نمی‌توان نقش معلم را در بهداشت روانی کودکان نادیده گرفت. بنابراین معلم باید نقش خود را به خوبی ایفا کند.
معلم پایه ابتدایی وظایف دشواری دارد که با علاقه و انرژی می‌تواند از عهده آن برآید این شغل حساس بوده و افراد کمی از عهده آن به خوبی بر می‌آیند این شغل نیاز به تخصص ویژه‌ای دارد که اغلب موارد نادیده گرفته می‌شود.

برخی مهارت‌های اساسی معلم ابتدایی به شرح زیر است:

  • معلم دبستان مسئول سلامت تحصیلی و عاطفی دانش‌آموزان خود است. به این ترتیب، یک معلم به مهارت‌های ارتباطی قوی و همچنین توانایی صبور بودن و درک با دانش‌آموزان هر سطح نیاز دارد. 
  • مقدار زیادی انرژی برای هر روز و همچنین مقدار زیادی خلاقیت برای علاقه مند نگه داشتن دانش‌آموزان به یادگیری مورد نیاز است. 
  • یک معلم خوب  باید از سلامت روان مناسبی برخوردار باشد و همچنین علاقه مندی به تدریس از ویژگی‌های دیگر یک معلم خوب است.
  • معلم باید با نحوه تدریس و حرفه ای آشنا بوده کودکان و نیاز آنها را بشناسد. 
  • قدرت بیان، رهبری و آموزش بالا از الزامات هر معلمی است
  • خلاق و مبتکر بودن از عوامل دیگری است که باید معلم دارا باشد
  • تدریس در مقطع ابتدایی کمی دقت بیشتری می‌خواهد زیرا دانش‌آموزان در سن حساسی قرار دارند و شخصیت آنها در حال شکل گیری است پس لازم است معلم صبور بوده و نقش مفیدی را در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان ایفا کند
  • ارتباط احساسی بین معلم و دانش‌آموز در مقطع ابتدایی اجتناب ناپذیر است پس  معلمان می‌توانند با محبت و دوستی با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کرده و اوقاتی خوشایند را سپری کنند.
  • معلم باید از دانش کافی در حوزه تخصصی خود برخوردار باشد تا بتواند به سوالات دانش‌آموزان پاسخ داده و سوالات ذهنی آنها را برطرف سازد معلم باید آگاه به نگرانی‌ها و ناراحتی های کودکان باشند و در این خصوص مراقبت لازم را انجام دهد.

آموزش در دبستان، همراه با بازی 

انواع روش‌های تدریس به کودکان مقطع ابتدایی یک بازی روش‌های تدریس باید متنوع و همراه با بازی‌های آموزشی باشد زیرا کودکان در این دوران بازی کردن را دوست دارند و از ثبات فراری می‌باشند یعنی در مدت طولانی نمی‌توانند در موقعیتی ثابت قرار گیرد. انش آموزان با بازی کردن احساساتی مانند نگرانی و اضطراب را رها می‌کنند کودکان با بازی کردن آرامش بیشتری دارند و هورمون رشد در آنها بیشتر ترشح می‌شود بادی کردن از فاکتورهای مهم در رشد کودکان است آموزش و بازی میتواند در کنار هم اتفاق بیفتد. یک فضای یادگیری مانند مدرسه دانش‌آموزان با بازی می‌توانند مسائل زیادی را فرا بگیرند آموزش همراه با بازی همانند یک بازی گوشی هدفمند می‌باشد معلمان با بازی و خنده می‌توانند قوانین مشخصی را به کودکان آموزش دهند با ترکیب بازی و آموزش معلمان می‌توانند مطالب مفید و بیشتری را به کودکان و دانش‌آموزان منتقل کنند فرایند بازی دانش‌آموزان با نحوه درست صحبت کردن و نظر دادن آشنا می‌شود همچنین مهارت‌های حل مسئله و پرسش نیز با بازی امکان‌پذیر است.
بازی آموزشی

ایجاد انگیزه و محیط انعطاف پذیر در کلاس

 انگیزه لازم است انگیزه کودکان تقویت شده و دانش‌آموزان جذب درس شوند که این حفظ انگیزه می‌تواند با بازی و قصه گویی صورت گیرد تدریس در محیط انعطاف‌پذیر دانش‌آموزان باید در فضای فیزیکی و کلاس نفوذ کرد دانش‌آموزان باید در محیط بیرونی مدرسه و در اجتماع حضور داشته باشند و در تعامل با یکدیگر قرار گیرند.


از دیگر وظایف معلم دبستان

  • ایجاد و اجرای قوانین برای حفظ نظم در بین دانش‌آموزان
  • تطبیق روش‌های آموزشی مطابق با علایق دانش‌آموزان کلاس
  • روش‌های آموزشی و مواد آموزشی را با نیازها و علایق متفاوت دانش‌آموزان تطبیق دهید.
  • تعامل و ارتباط با والدین یا سرپرستان، معلمان، مشاوران و مدیران
  • با تشویق دانش‌آموزان به کشف فرصت‌های یادگیری و پشتکار
  • تهیه منابع متنوع برای آموزش دانش‌آموزان ابتدایی
  • اجرا برنامه‌های اصلاحی برای دانش‌آموزانی که به کمک بیشتری نیاز دارند
  • ارزیابی سوابق دانش‌آموزان و تکالیف برای پیشرفت آنها
  • رهبری فعالیت‌هایی برای ارتقای رشد جسمی، ذهنی و اجتماعی، مانند بازی‌ها، هنرها و صنایع دستی، موسیقی و داستان‌سرایی
  • ایجاد پروژه‌های کلاسی، سفرهای میدانی یا سایر فعالیت‌های تجربی
  • حمایت از فعالیت‌های فوق برنامه مانند باشگاه‌ها، سازمان‌های دانش‌آموزان و مسابقات کلاس


مهارت‌های تکنولوژی مورد نیاز یک معلم ابتدایی


  • آشنایی با نرم افزارهای آموزشی
  • آشنایی با نرم افزار پست الکترونیکی
  • آشنایی با نرم افزار تصویربرداری گرافیکی یا عکس و نرم افزار طراحی
  • آشنایی با نرم افزار مرورگر اینترنت
  • آشنایی با نرم افزار ورد Microsoft Word
  • آشنایی با نرم افزار ارائه Microsoft PowerPoint
  • آشنایی با نرم افزار صفحه گسترده Microsoft Excel
  • آشنایی با نرم افزار تشخیص صدا


مهارت روان‌شناسی برای معلم ابتدایی

مهارت روانشناسی از موضوعات قابل توجه می‌باشد. معلمان بدون داشتن مهارت روانشناسی نمی‌توانند با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کرده و روش تربیت مناسبی را به کار گیرند
مهارت‌های روانشناسی باعث می‌شود تا معلمان از فرایند یادگیری آگاهی یافته و بتواند توانایی دانش‌آموزان را شناسایی کرده و آنها را در مسیر درست قرار دهد
معلمان از طریق آشنایی با مهارت‌های روانشناسی می‌توانند روی افکار و باورهای دانش‌آموزان تاثیرات مثبتی بگذارند و همچنین روش‌های یادگیری را شناسایی کرده و از سبک‌های مناسب برای آموزش دانش‌آموزان استفاده کنند
معلمان از طریق مهارت روان شناسی می‌توانند اختلال یادگیری در دانش آموزان را شناسایی کرده و راهکار مناسبی را ارائه فرمایند.
همچنین معلمان می‌توانند در دانش‌آموزان ایجاد علاقه کرده و انگیزه آنها را بالا ببرد و همچنین با استفاده این مهارت می‌توان نحوه ارتباط با دانش‌آموزان را در سنین مختلف یاد گرفت.

روانشناسی در ابتدایی
در نهایت باید گفت در دوره ابتدایی روش اندیشیدن و روش برقراری ارتباط از موضوعات مهم در رشد کودکان است. در این دوره شخصیت کودکان شکل گرفته و هویت آنها ایجاد می‌شود در این دوره  لازم است مهارت‌های زندگی به کودکان آموزش داده شود
بیش از هر چیزی قبل از درگیری کودکان با مباحث علمی لازم است در زمینه داشتن زندگی خوب و مهارت‌های زندگی آموزش کافی صورت گیرد.
برای دسترسی به معلمان حرفه ای در مقطع ابتدایی کافی ست وارد سایت استاد سلام شده و معلم خصوصی ابتدایی مناسب خود را پیدا کنید.

اختلال یادگیری برخی دانش‌آموزان دوره دبستان 

اختلال یادگیری از مشکلات بسیار رایج در میان دانش‌آموزان می‌باشد این اختلال باید توسط  والدین و معلمان مورد توجه قرار گیرد اما تشخیص این اختلالات راحت نیست اگر معلم دارای مهارت روانشناسی باشد به زودی این اختلال را تشخیص داده و می‌تواند در جهت تقویت این دانش‌آموزان گام بردارد.
 برخی دانش‌آموزان نمی‌توانند مانند بقیه همکلاسی هایشان درس بخوانند پس لازم است در خصوص این اختلال اقدام لازم انجام گیرد و از معلمان مفید و کمک کننده در این جهت استفاده گردد
اختلال یادگیری در دانش‌آموزان منجر به افت تحصیلی کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و در نهایت ترک تحصیل آنها می‌شود از این کودکان باید پشتیبانی لازم به عمل آید.
البته دانش‌آموزانی که دچار این اختلال‌ها هستند، از لحاظ هوش و ذهنی هیچ مشکلی ندارند و حتی برای یادگیری تنبل و بی‌انگیزه نیستند، برعکس این کودکان به یادگیری مشتاق هستند ولی به دلیل اختلالاتی که دارند نمی‌توانند آن طور که باید به یادگیری علاقه نشان دهند.
اگر نگران آینده فرزند تان در مدرسه هستید، به یاد داشته باشید که بچه های دارای اختلال یادگیری دقیقاً مانند بقیه باهوش هستند؛ فقط باید به آن ها آموزش داده شود که متناسب با سبک‌های یادگیری منحصر به فرد آنها باشد.
والدین لازم است آشنایی با اختلال یادگیری داشته باشند.
در این راستا معلمان حرفه‌ای و مستعدی مشغول به فعالیت می‌باشد برای دسترسی به معلمان حرفه‌ای در زمینه اختلالات یادگیری می‌توانید وارد سایت استاد سلام شده و برای دسترسی به معلم خصوصی برای کودک دارای اختلال یادگیری اقدام فرمایید.
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.