تاریخ انتشار:

10 آموزش موثر به کودکان دارای اختلال یادگیری

10 آموزش موثر به کودکان دارای اختلال یادگیری

اختلال در یادگیری شامل طیف وسیعی از مشکلات است که بر توانایی فرد در دریافت، پردازش و بیان اطلاعات تاثیر مستقیم می‌گذارد. این نوع اختلال در زمینه‌های مختلف مانند ریاضیات، خواندن، نوشتن، حافظه و مهارت‌های اجتماعی می‌تواند نفوذ کند و بر روند آن‌ها تاثیر مستقیم بگذارد.

علت دقیق پیدایش این اختالالات هنوز به‌صورت کامل مشخص نیست اما عوامل ژنتیکی، عصبی و محیطی در بروز آن‌ها نقش دارند.


انواع اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری انواع مختلفی دارد که شامل اختلال در خواندن به معنای مشکل در تشخیص حروف، کلمات و مفاهیم  نوشتاری، اختلال در نوشتن به معنای مشکل در نگارش حروف، کلمات و سازماندهی نوشتار، اختلال محاسباتی که شامل مشکل در درک مفاهیم ریاضی و محاسباتی، اختلال در توجه و بیش فعالی به معنی مشکل در تمرکز و بیش فعالی کودک و اختلال زبان خاص که مشکل در درک یا بیان زبان گفتاری یا نوشتاری است می‌شود.

چالش و مشکلات افراد مبتلا به اختلال یادگیری

افراد و کودکان مبتلا به اختلال در یادگیری با چالش‌های زیادی روبرو هستند از جمله این مشکلات، چالش‌های تحصیلی همچون افت تحصیلی، دشواری در انجام تکالیف مدرسه و عدم موفقیت در آزمون‌های مدارس است.
این کودکان در برقراری ارتباط اجتماعی دچار مشکلاتی بوده و دارای اعتماد بنفس پایینی هستند و همچنین دچار مشکلات عاطفی همچون اضطراب، افسردگی و احساس ناکامی نیز می‌باشند.

نقش والدین در حمایت و کمک به کودکان مبتلا به اختلال یادگیری 

والدین نقش بسیار مهمی در کمک و حمایت از کودکان مبتلا به این اختلال دارند. پذیرش این نکته که فرزند شخص دارای اختلال یادگیری است، در ابتدا برای والدین ممکن است سخت باشد.
پس از پذیرش این موضوع نگرانی‌های خاصی سراغ والدین می‌آید از جمله این موضوع که چگونه فرزندشان می‌تواند با زندگی خود کنار بیاید و در کنار افراد عادی زندگی کند.

10 آموزش موثر به کودکان دارای اختلال یادگیری

10 اقدام موثر برای کمک به بهبود کودکان دارای اختلال یادگیری

در این بین والدین می‌توانند اقداماتی انجام‌دهند تا به کودکان خود در این مسیر کمک کنند از جمله: 

۱- تلاش فرزندان خود را بشناسند.

کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری باید مورد قدردانی و تحسین قرار گیرند که چقدر برای انجام یک کار خاص تلاش می‌کنند و اینگونه انگیزه بیشتری برای انجام کارها دارند. زمانی که سعی می‌کنند خودشان بخوانند یا یک مسئله ریاضی را حل کنند، باید از تلاش‌های آن‌ها قدردانی شود. هنگامی که یک کلمه را به درستی تلفظ می‌کنند، آن‌ها را تشویق کنید، حتی اگر چند دقیقه طول بکشد تا آن را دریافت کنند.

2. همه افراد منحصر به فرد و متفاوت هستند.

هنگامی که کودکان متوجه می‌شوند با دیگران متفاوت هستند، بهتر است به آن‌ها توضیح داده شود که همه افراد با یکدیگر تفاوت دارند. منحصر به فرد بودن و متفاوت بودن معنای بدی ندارد. به جای تمرکز بر ناتوانی‌های یادگیری، آن‌ها را به شنیدن مهارت‌ها و استعدادهای مثبت و شگفت‌انگیز خود عادت داده. آن‌ها ممکن است با یادگیری خود مشکل داشته باشند، اما مطمئناً ویژگی‌هایی دارند که دیگران ندارند.

3. ایجاد انگیزه برای یادگیری در خانه

یادگیری از خانه شروع می‌شود. توصیه می‌شود که کودکان در معرض چیزهایی قرار بگیرند که آن‌ها را جذاب و جالب می‌دانند. حتی با وجود ناتوانی‌های یادگیری، کودکان همچنان کنجکاو هستند که ببینند دنیا چگونه به نظر می‌رسد و چگونه کار می‌کند.
آن‌ها را به موزه‌ها، باغ وحش‌ها و پارک‌ها ببرید و به نحوه پاسخ آن‌ها به هر بازدید توجه کنید. برای آن‌ها کتاب خریده و به آن‌ها اجازه دهید تا ویدیوها یا فیلم‌هایی را تماشا کنند که علایق آن‌ها را برمی‌انگیزد. به این ترتیب، والدین متوجه خواهند شد که بهترین راه برای یادگیری فرزندانشان چیست.

4. انتظارات معقول 

والدین این کودکان نباید به فرزندان خود سخت بگیرند. اگر در خواندن کلمات مشکل دارند، نباید کلمات دشوار یا کلمات زیادی برای خواندن به آن‌ها داده شود. باید واقع‌بین بود و انتظارات خود را در مورد توانایی فرزندانتان محدود کنید. با کلمات ساده و آسان شروع کنید. اگر می‌توانند به راحتی آن‌ها را بخوانند، آن‌ها را تشویق کنید.

5. استراحت دادن به فرزندان

فرزندان دارای اختلال در یادگیری نیاز به استراحت در تمام فعالیت‌های یادگیری خود دارند. آن‌ها را مجبور نکنید که تمام ساعات بیداری خود را صرف مطالعه کنند. باید به آن‌ها زمان بازی و تفریح داد. همچنین برای تمرکز مجدد نیاز به استراحت دارند. باید به آن‌ها اجازه داد با بچه‌های دیگر هم بازی شوند و از کودکی خود لذت ببرند.

10 آموزش موثر به کودکان دارای اختلال یادگیری

6. اجازه دادن برای کمک در کارهای خانه

با کودکان دارای اختلال نباید متفاوت رفتار شود تا ناتوانی آن‌ها توسط سایر اعضای خانواده بزرگ‌تر نشود. وقتی نوبت به کارهای خانه می‌رسد، والدین می‌توانند وظایفی را به آن‌ها محول کنند که می‌دانند می‌توانند انجام دهند. یا می‌توان از آن‌ها پرسید که می‌خواهند در خانه چه کاری انجام دهند تا برای کار کردن زمان پیدا کنند.
باید آن‌ها را در انجام کارهای خانه گنجاند، زیرا این نیز یکی از راه‌های آموزش مسئولیت و استقلال به آن‌ها است.

7. بازی کردن با والدین

بازی کردن با والدین یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت ارتباط عاطفی و همچنین بهبود مهارت‌های مختلف در کودکان به ویژه آن‌هایی است که با اختلال یادگیری دست و پنجه نرم می‌کنند. هدف از این بازی‌ها تقویت مهارت‌های شناختی مانند حافظه و تمرکز، بهبود مهارت‌های زبانی مانند شنیدن و صحبت کردن و خواندن و نوشتن و افزایش اعتمادبنفس و تقویت مهارت‌های اجتماعی و برقراری ارتباط است.
بازی‌ها باید ساده و قابل درک باشند تا کودک به‌راحتی بتواند آن‌ها را یاد بگیرد. بازی‌ها باید قابل تغییر و انطباق با نیازهای خاص هر کودک باشد. بازی‌ها باید متناسب با مهارت‌هایی باشد که کودک نیاز به تقویت آ‍ن‌ها دارد و مهم‌ترین نکته ایجاد جو صمیمی و بدون فشار در حین بازی است.

بازی‌های مناسب برای کودکان دارای اختلال یادگیری

بازی‌های مناسب برای کودکان دارای اختلالات یادگیری عبارتند از:
بازی با حروف و کلمات مانند ساختن کلمات با حروف الفبا، بازی با قافیه، پیدا کردن کلمات در روزنامه یا مجله، بازی با اعداد مانند شمارش اشیا، مقایسه اعداد و حل مسائل ساده ریاضی، بازی‌های حافظه مانند بازی با کارت‌های حافظه. در این بازی بازیکنان با جفت کردن کارت‌هایی که تصاویر یا نماد یکسانی دارند به بیشترین تعداد امتیاز دست می‌یابند.
بازی‌های ساختنی مانند ساخت برج با بلوک‌ها و ساختن خانه با لگو و بازی‌های حرکتی مانند بازی با توپ و بازی با رقص و بازی‌های نقش آفرینی.

8. تماشای انیمیشن و فیلم

انتخاب فیلم مناسب برای کودکان دارای اختلال یادگیری می‌تواند به رشد و یادگیری آن‌ها کمک کند. این فیلم‌ها علاوه بر سرگرمی می‌تواند به تقویت مهارت‌های اجتماعی و شناختی کودک کمک کند. فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی برای این کودکان مناسب‌تر است که زبان ساده و روان داشته باشد. باید دارای تصاویر باکیفیت و صداگذاری مناسب باشد تا به کودک کمک کند بهتر داستان را دنبال کند و در آن غرق شود.
فیلم‌هایی که مفاهیم آموزشی را به صورت ساده و جذاب ارائه می‌دهند، می‌توانند برای این کودکان مفید باشند. بسیاری از انیمیشن‌های والت دیزنی مانند سیندرلا، سفید برفی و هفت کوتوله به دلیل داستان‌های ساده و شخصیت‌های دوست داشتنی برای کودکان با اختلال یادگیری مناسب هستند.
انیمیشن‌هایی که مفاهیم علمی، اجتماعی و ریاضی را به‌صورت ساده و جذاب آموزش می‌دهند برای این کودکان مفید هستند. مانند انیمیشن مجموعه مهندسین که مفاهیم علمی و فنی را به کودکان آموزش داده و برای کودکان کنجکاو بسیار مناسب است.
انیمیشن‌هایی مانند کوکو، وال-ای به دلیل داستان‌های جذاب و پیام‌های آموزنده برای کودکان با اختلال یادگیری مناسب هستند. برخی از انیمیشن‌ها مانند باب اسفنجی به دلیل طنز و شخصیت‌های بامزه برای کودکان جذاب هستند.
به والدین توصیه می‌شود قبل از تماشای هر فیلمی با کودک خود صحبت کنند و بگویند قرار است چه چیزی ببیند و همچنین بعد از تماشای فیلم در مورد آن با او صحبت کنند تا مطمئن شوند که کودک آن‌ها داستان را به خوبی درک کرده است.

10 آموزش موثر به کودکان دارای اختلال یادگیری

9. کلاس موسیقی 

موسیقی یک ابزار قدرتمند و مفید برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، شناختی و حرکتی است. موسیقی به تقویت مهارت‌های شنیداری در کودکان کمک می‌کند. تمرین موسیقی نیازمند تمرکز بالا است و نواختن ساز به هماهنگی بین دست‌ها و چشم‌ها کمک می‌کند.
نواختن یک ساز به کودک اعتمادبنفس می‌دهد و شرکت در کلاس‌های گروهی موسیقی باعث تقویت روابط اجتماعی کودک و آموختن مهارت همکاری می‌شود. کلاس‌های موسیقی کودکان معمولا به‌صورت گروهی برگزار می‌شود و بر روی موسیقی، حرکت و بازی تمرکز دارند.
کلاس‌های موسیقی درمانی نیز گزینه مناسبی برای این کودکان است که موسیقی درمانگر متناسب با نیاز خاص هر کودک برنامه درمانی فردی را طراحی می‌کند. انتخاب ساز مناسب برای هر کودک نیز مهم است. سازهایی مانند پیانو، گیتار و فلوت برای شروع مناسب هستند.

10. معلم خصوصی

معلم خصوصی خوب و مناسب نقش بسیار مهمی در بهبود روند یادگیری کودکان دارای اختلال یادگیری دارد. معلم خصوصی با توجه به نیاز خاص هر کودک برنامه آموزشی فردی و متناسبی را طراحی می‌کند و با صرف وقت و حوصله فراوان به آن‌ها آموزش می‌دهد.
معلم خصوصی با توجه به نوع اختلال یادگیری کودک و ویژگی‌های شخصیتی او یک برنامه آموزشی خاص طراحی می‌کند. در کلاس‌های خصوصی معلم به‌طور کامل به یک کودک توجه می‌کند و می‌تواند نیازهای خاص او را بهتر تشخیص دهد.
معلم خصوصی به کودک روش‌های مختلف یادگیری را آموزش می‌دهد تا او بتواند به‌طور موثر و مستقل یاد بگیرد. روند یادگیری در کلاس‌ خصوصی استاد سلام سریع‌تر است. کودک پیشرفت بیشتری در مسیر یادگیری دارد و همکاری معلم خصوصی با خانواده به بهبود روابط خانوادگی و کاهش تنش‌ها کمک می‌کند.
برای یافتن معلم خصوصی اختلال یادگیری و معلم خصوصی مقطع دبستان و معلم خصوصی موسیقی برای کودکان دارای اختلال یادگیری، سایت استاد سلام مناسب‌ترین گزینه است. این سایت تمامی مدرسان و معلمان برتر کشور را گرد هم آورده و با جستجویی ساده والدین می‌توانند بهترین مدرس را برای کودک خود با توجه به نیازهایش پیدا کنند تا روند یادگیری فرزندشان را بهبود بخشند.
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.