چطور مدرسه آنلاین جایگزین مدرسه شد

چطور مدرسه آنلاین جایگزین مدرسه شد
بیماری همه گیر کرونا از ناکجا آبادی سر درآورد پر از ابهام! و با همه ما چه کرد؟
اوضاع ما معمولی پیش می رفت ولی چنین شد
"میشکفتم زطرب زانکه چو گل بر لب جوی بر سرم سایة آن سرو سهی بالا بود"
وضعیت عجیبی شد: ویزیت آنلاین، مدرسه آنلاین، آزمایشگاه آنلاین، خرید آنلاین و ... خیلی خیلی بیشتر از گذشته چاره ساز شد.
قرار است در این مقاله در بعد آموزشی مسائلی را که خود تجربه کرده ایم، بیان کنیم و بپردازیم به اینکه ما در عمل چه کردیم و چه شد. اسفند 99 یکی از دوستانم تماس گرفت و برای 7 اسفند من را به یک نمایشگاه مد به نام سی پال دعوت کرد، در جواب گفتم کرونا آمده و باید ببینیم چه می شود! او گفت مانند مهریه می ماند چه کسی داده و چه کسی گرفته! هیچ کدام از جملات بالا درست نبود هم مهریه داد و ستد می شود و خواهد شد و هم کرونا جدی است.
ما دیدیم که بسیاری از مدارس خوب تهران فعالیت های جدی خود را از دست دادند پس همه باید تصمیم می گرفتند. همان روزها بود که به مقامات بالای زیر ساخت و مخابرات اعلام کردم که ما از قبل پلتفرم مدرسه آنلاین را نوشته ایم و قادریم به صورت رایگان به مدارس مستاصل خدمات ارائه دهیم. نام ما وارد لیست حمایت کنندگان شد. مدرسه‎ هایی را شناسایی کردیم. محصول نازنین و جدید من که تازه نفس هم بود باید یک مدرسه 600 نفره را تحمل می کرد. عید هم نزدیک بود اما همه تعطیلات را فراموش کرده بودند و فقط در خانه ماندند.
مهارت و خوش نامی همه ی این مراکز آموزشی واقع در پایتخت، مشاوره ها و روانشناسی‎ های مناسب جهت پیشرفت درسی شاگردان، داشتن معلم ‎های حرفه ای و پر بازده کنکور ، تست زنی و برنامه ریزی ‎های درسی و هم چنین پشتکار دانش آموزان اکنون با تعطیلی  این مدارس و مراکز و بدون در اختیار داشتن ابزار مناسب همه بی معنی شده بودند. 
حالا تنها مهارت در تدریس و دانش درسی معلم ها کارساز نبود و تسلط بر ابزارهای مناسب تدریس آنلاین  بسیار ضروری می نمود. حتی ممکن بود اساتیدی که تا به امروز در حوزه ی آموزش حرفی برای گفتن داشتند بدلیل اینکه از تکنولوژی جای مانده اند سریعا تمام محبوبیت و بازار گرم خود را از دست بدهند. حالا بماند که مدارسی که استادسلام برای شروع بارگیری در پلتفرم مدرسه آنلاین انتخاب کرد، معلم ‎های سال خورده  و حتی بازنشسته و دعوت شده به کار هم داشتند که برای همه این ها آموزش ‎هایی سنگین نیاز بود. 
مدارس خوب با معلم‎ های جوان و آشنا با تکنولوژی در آموزش آنلاین هم در مقابل آموزش آنلاین سنگر گرفته بودند تا چه رسد به معلم‎ های بازنشسته و مشاوران سنتی قهر با تکنولوژی!
مدرسه آنلاین

مدیر مدرسه در بیماری همه ‎گیر و مسری کرونا نمی تواند با شاگردانش چهره به چهره شود اما به واسطه تکنولوژی مدرسه آنلاین می تواند لیست غایبین را مشاهده کند، حضور و غیاب را چک کند، نحوه برگزاری کلاس وتدریس دبیر را کنترل کند و فقط بر اینکه کدام راه بهتر است و کدام مسیرها باید یکی یکی تجربه شوند نظارت کند و به معلم ‎های دیگر راه چاره بهتر را اطلاع رسانی کند. آیا مدیران مدارس ما این قابلیت ‎ها را داشتند؟ 

چطور کلاس آنلاین به کمک آموزش آمد؟

در استادسلام، معلم‎های فعال ما بیش از هزار نفر هستند که همواره در حال تدریس هستند و ساعات تدریس آنلاین و حداقل تعداد شاگردانشان نیز در سایت مشخص است.
- بعد از شیوع کرونا تدریس ‎ها بیشتر به صورت آنلاین درآمده اند و فضای تدریس آنلاین برای یک شاگرد رایگان است.
- مدرسه آنلاین خدمتی جدید است که مدرسه را در دسترس همه دانش آموزان حتی در روستاها و شهرهای دور قرار می دهد.  شاگردان در کلاس‎ های آنلاین اسکای روم و ادوبی کانکت استادسلام درس می خوانند. همه دانش آموزان این مدارس در سایت ثبت هستند و سیستم کاملا شفاف است.
- عموما مدرسه ‎های هوشمند دارای تجهیزاتی چون تخته هوشمند هستند، اما در مدرسه آنلاین استادسلام، علاوه بر تخته ی مجازی و هوشمند، ایجاد کلاس برای هر مقطع درسی امکان پذیر شده است و هر کلاس که برای مدرسه ایجاد می شود این امکانات را دارد:
 - شاگردان کلاس به صورت دسته ای قابل انتقال به داخل کلاس هستند و فعالیت‎ های ایشان و ساعات حضور برای مدیر ، معلم و یا ناظر کلاس قابل اندازه گیری است.
- هر مدرسه خوب می تواند دوره ‎های خوب خود را برای مدارس دیگر در هر شهر و روستا به اشتراک بگذارد تا آنها هم بتوانند با یک ثبت نام از امکانات آن مدرسه خوب اعم از معلم زبده و سایر آموزش‎ های آن مرکز بهره ‎مند گردند.
- هر استاد، هر آموزشگاه، هر گروه آموزشی، هر فرد دارای مهارت و تجربه، در بستر سایت ما قادر است صفحه ای بسازد و خود را معرفی کند و دوره‎ های حضوری و آنلاین تعریف کند. ابزار برگزاری دوره در اختیار اوست، هم چنین امکان اجاره کلاس و سالن کنفرانس نیز وجود دارد.

کلاس آنلاین در مدارس و آموزشگاه ‎ها نیاز به فضاهای فیزیکی را کم می کند؛ که این مساله مهم صرفه جویی مالی بسیار چشم گیری برای این مراکز بدنبال دارد. 
- دسترسی به آموزش‎ های فارسی برای همه کشور‎ها به راحتی امکان پذیر است.
- دسترسی به آموزش مهارت ‎های مختلف مانند شطرنج و ساخت انیمیشن و کار با نرم افزارهای پیشرفته از طریق معلم‎ های بسیار خوب و با تجربه برای همه شهرستان‎ های کشور ممکن می شود. 
- بر اساس کلاس ‎های تعریف شده و دروس معرفی شده در هر مدرسه معلم ‎های پرکار به صورت هوشمند به مدیر مدرسه معرفی می شوند تا بتوانند از بهترین آموزش‎ها، شاگردان خود را بهره ‎مند کنند.
- امکان ارسال پیامک برای حضور در کلاس برای همه مدارس و مراکز آموزشی رایگان است.
- هر دانش آموز می تواند فیلم کلاس‎های برگزار شده در مدرسه خودش را ببیند و اگر از درس عقب باشد، مسیر آموزش را مجددا طی کند.
- دانش آموزان و مدیران می توانند نظر خود را درباره ی تدریس معلم‎ها در قسمت مخصوص نظرات بنویسند و به همین دلیل معلم‎ین نیز بسیار پر تلاش تر شده اند تا بهترین نظرات را در رزومه خود داشته باشند.
- شاگردان در هر مرکز آموزشی می توانند تکالیف خود را در سایت بارگزاری کنند.
آموزش آنلاین در کلاس ‎های آنلاین پیش از این انجام شده بود. برخی از مدارس خوب، قبل از همه گیری کرونا در شهرستان‎ ها، به جای اینکه معلم پروازی بگیرند، برای مدیریت هزینه ها، با فراهم آوردن امکاناتی مثل نمایشگر lcd در یک کلاس، طوری مهیا شدند که همان معلم پروازی، در کلاس آنلاین آموزش مجازی بدهد. 
مثال بالا برای این است که در جریان باشید پیش از این هم، از قابلیت‎ های کلاس آنلاین در برخی شهرستان‎ ها مثل همدان ، زنجان ، بجنورد و اراک برای مدارس، استفاده می شد.
در مدارس با اینکه اپلیکیشن شاد ساخته شد و حتی توسعه داده شد، باز هم به عنوان یک پیام رسان نمی توانست ارتباط مستقیم بین معلم و شاگرد را به خوبی برقرار کند و همه چیز با فیلم و چت اتفاق می افتاد اما در کلاس آنلاین، معلم در کلاس حضور  دارد و تفهیم مطالب را انجام می دهد . از این مورد غافل نباشیم که این پیام رسان به صورت رایگان برای مدارس فراهم بود و برخی ازمدارس که قادر به پرداخت هزینه برای استفاده از مدرسه آنلاین استادسلام نبودند و نیاز به خدمات آموزشی آنلاین هم داشتند ناچارا از آن استفاده می کردند. البته استادسلام یک مجموعه خصوصی است و نیاز به منابع فراوان دارد. در اپلیکیشن شاد معلمانی که علاقه ای به برگزاری زنده کلاس نداشتند، ماندگار شدند و اگر سرورهای شاد پاسخگو نبود به واتساپ هم کوچ می کردند و این به هم ریختگی مطالب کلاس، نه تنها ذهن شاگردان کلاس را شلخته و نا منظم می کرد بلکه باعث شد بسیاری از دانش آموزان خصوصا دانش آموزان روستایی در مواجهه با این مشکلات قید درس خواندن را بزنند!
خدا را شاکریم که معلم‎ های با وجدان با پیگیری و سماجت های دلسوزانه گاهی مانع این گونه تصمیم گیری ها شدند و به طرق مختلف اوضاع را به سمت و سوی بهتری پیش راندند.
همیشه شیطنت شاگردان چاشنی هر کلاس است، هر گاه معلم بر کلاس و کلیه شاگردان مسلط باشد کنترل این موارد جزئی از ساختار ذهنی و بدنی او می شود. اما زمانی که معلم به ابزار تدریس آنلاین تسلط کافی نداشته باشد اتفاقات عجیبی می افتد که همگی انواع ویدئوهای پر بازدید و بانمک آن را در شبکه‎ های اجتماعی دیدیم و خندیدیم. اینها هزینه ‎هاییست که برای تجربه های جدید باید پرداخت. البته واضح است که گاهی این موارد هم به حساسیت ‎های زیاد منجرب می شود در نتیجه باید پذیرش نقد و انتقاد را در خود بالا ببریم تا بشود وارد میدان تدریس آنلاین شد.
با توجه به همه این موارد، سایت استادسلام مرجعی پیشرو در برگزاری کلاس آنلاین و تدریس آنلاین برای مدارس و مراکز آموزشی گردید.
مقالات راهنما برای تدریس آنلاین و معرفی ابزارها مهیا شد، تا معلم ها با تمرین و حتی تجربه تدریس خصوصی در کلاس‎ های آنلاین رایگان بتوانند مقدمات درس و جزوه ‎های آموزشی را به خوبی آماده کنند و در اختیار شاگردان کلاس قرار دهند. 

معلم ‎های مدارس در این برهه زمانی توانمند شدند.


واحد‎های درسی ما مهندسین نرم افزار را در دانشگاه ببینید : 
- مدار منطقی، مدار الکترونیکی، آزمایشگاه مدار منطقی و آزمایشگاه مدار الکترونیکی
- زبان ماشین و اسمبلی
- آزمایشگاه مدار الکتریکی
- ریاضی، ریاضی مهندسی،  آمار و احتمالات مهندسی
- زبان تخصصی
- فیزیک 1 و فیزیک 2 و آزمایشگاه فیزیک
- ساختمان داده، پایگاه داده‎ ها، ذخیره و بازیابی اطلاعات، آزمایشگاه پایگاه داده ‎ها
- ساختمان‎ های گسسته، طراحی الگوریتم
- نظریه زبان ‎ها و ماشین‎ ها، برنامه سازی پیشرفته
- اصول طراحی کامپایلر
- سیستم عامل
- مهندسی نرم افزار 1 و مهندسی نرم افزار2
همه درس‎ ها را نوشتم که بگویم یک درس در ذهن من جا ماند که همیشه با آن روبرو بوده ام؛ بخشی از درس مهندسی نرم افزار که حالت تدافعی نسبت به تکنولوژی را در آن موقع برایمان شرح می داد، پس من به عنوان کوچکترین یادگیری از مهندسی نرم افزار همیشه یاد گرفتم که ملایمت و صبوری و آموزش و مهمتر از همه پیاده سازی درست باید برای هر سازمان انجام شود تا از روال قبلی خود دست بکشند و به تکنولوژی جدید نرم افزاری بپیوندند.

حالا اجبار باعث شد تا حتی نرم افزارهای نصفه و نیمه ما و امثال ما آزمایش شوند، استفاده شوند و بهینه سازی شوند و به تکامل برسند.
در کلاس‎های درس دیده شد استفاده از موسیقی‎های نشاط بخش و یا حتی تسکین دهنده، یا انجام چند حرکت ورزشی در کلاس آنلاین، روبروی معلم در اتاق دانش آموز چه میزان قادر است حال و هوا را برای آموزش مجازی تغییر دهد و شروع خوبی برای کلاس باشد.
استفاده از عکس‎های مناسب به عکس‎های کج و معوج از جزوه‎ها در فایلهای pdf استفاده از فیلم‎های از قبل آماده شده و دقیق، استفاده به جا از خط و نقطه و اشکال هندسی روی تخته‎هایی که در فایل‎های کلاس ذخیره میگردند، همه آموزش شما را برای شاگردان حرفه ای کرده است.
معلم‎ها با آموزش‎ها و تمرین بیشتر در داخل کلاس آنلاین به صورت زنده تدریس کردند و شاگردها سوال پرسیدند.

ساختار آموزش مجازی جدی‎تر شکل گرفت.


امروز کلاس‎ها با قدرت ادامه پیدا کرده و آزمون‎ها آنلاین شده، ولی هنوز در خانه بودن برای شاگرد جدی نشده، هنوز سبک امتحان جدی نشده و قدم‎های زیادی برای هدف سازی درست از آموزش مجازی مانده تا فرهنگ سازی شود و جا بیافتد.
استرا بوردها را در محله‎ها کنار پاساژهای خرید دیده اید؟ مراکز آموزشی در تبلیغات خود، صحبت از کیفیت کلاس مجازی می کنند و یا مدرسه‎های آموزش و پرورش در شهرهای بزرگ که در این زمینه، ضعیف عمل کردند حتی ممکن است از میدان خارج شوند، باید از سمت دولت برای این مراکز اقداماتی اساسی در بخش آموزش معلم‎ها انجام شود و این تهدید برای شهرهای بزرگ که دارای مدرسه‎های غیر انتفاعی و مدرسه‎های آنلاین هستند، برای مدارس، بسیار جدی است.
من به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود
امیدوارم مدیران شاهد صحنه خروج شاگردان از مدرسه و کنار دوستانشان نباشند با این استدلال که معلم‎های ما بلد نیستند که آنلاین درس بدهند.
خانواده‎های قشر متوسط و پایین‎تر هم به نظر من، حتما خواهند توانست با مدیریت هزینه‎ها، به مدرسه آنلاین دسترسی یابند و از امکانات تدریس خوبی برخوردار شوند.
مدرسه آنلاین

چطور مدیر مدرسه میتواند مدرسه آنلاین را جایگزین مدرسه حضوری کند؟ 

1- آموزش درست به معلم‎ها با تمرین و تکرار و اخطارهای جدی برای برقراری کلاسی مدرن و امروزی 
2- آموزش ابزارهای ساخت فیلم کمک آموزشی 
3- آموزش فرمت‎های عکس‎های کم حجم و با کیفیت خوب
4- در اختیار قراردادن کتاب‎های مفید به صورت pdf و پاورپوینت
5- مدیریت هزینه دسترسی به معلم‎های بسیار خوب، حتی خارج از محدوده شهر و استان خود 
6- آشنایی با مسائل و امور شبکه‎های اینترنتی و مهیا ساختن اینترنت خوب برای معلم‎ها حتی در خانه خودشان حتی به قیمت داشتن دو خط اینترنت و برق اضطراری برای مدیریت برخی از اختلال‎های ممکن.
7- نگهداری آرشیو کلاسها و ساخت پوشه‎های فیلم به صورت منظم در پلتفرم‎های مدرسه (با مدیریت این موارد میتوانند آموزش را از محدودیت زمان هم خارج کنند تا بدون محدودیت‎های زمانی و مکانی بهترین بازدهی را از آموزش، برای شاگردانش فراهم آورد)
8- مدیریت هزینه‎ها تا شاگردان با پرداخت هزینه‎های کمتری نسبت به مدرسه حضوری در مدرسه آنلاین دغدغه مند باشند.
9- خروج از فضاهای بزرگ مدرسه و ساختمان‎های بالای شهر جهت مدیریت هزینه اجاره مکان مدرسه

والدین چطور میتوانند نگرانی شاگردها را برای مجازی شدن آموزش حل کنند ؟

- برای برخی درس‎های سخت لازم است برای شاگردی که نتوانسته با آموزش آنلاین خوب یاد بگیرد، معلم خصوصی گرفته شود تا کنار کلاس جمعی در مدرسه، بتواند رشد بهتری داشته باشد.
- تفکر انتقادی نسبت به معلم در فضای آنلاین، دانش آموزها را به تقلب، در امتحانات آنلاین می کشاند، شما به عنوان والد فرهیخته، بتوانید هدف از آموزش را یادگیری درک کنید و بیان کنید (نمرات کم نشان از عدم توانمندی فرزند شما نیست باید در شرایط جدید خود را پیدا کند و به همه مهارت‎های او توجه کنید و معیار زرنگی او را در بالا بودن معدلش نبینید) 
- ایجاد فضای آرام با سکوت در خانه تا در زمان برگزاری کلاس، فرزند شما به تمرکز لازم برای شرکت فعالانه در آموزش مجازی خود برسد.
- تنظیم ساعت کلاس‎ها برای خانواده‎های دارای دو یا سه فرزند، با همکاری مدیر و والدین ممکن است. (از آنجا که استفاده از موبایل و لپتاپ برای آموزش آنلاین نیاز است،  این ماجرای تداخل کلاس‎ها باعث میشود همه فرزندان نتوانند سر وقت از آموزش زنده برخوردار شوند. این از دغدغه‎های مهم والدین است و بار مالی دارد و با تنظیم ساعت کلاس‎ها توسط مدیر این مشکل نیز میتواند کمترین ظهور را در خانواده داشته باشد.)
- مادر کافی باشد نه مادر کامل، اجازه بدهید خود دانش آموز امور آموزشی خودش را مدیریت کند و برخی مشکلاتش را حل کند.
- حتما با جمع خانواده فرزندان را به معاشرت و طبیعت گردی ببرید تا مهارت‎های روابطی او را هم گسترش دهید، برخی از دانش آموزان فقط چت کردن را بلد هستند و در صحبت کردن و ارتباط جا مانده اند.

معلم چطور شرایط حساس کنونی آموزش را درک کند؟

- وجدان کاری بالای هر معلم همیشه بهترین چاره ساز بوده تا با درک بیشتر شرایط هر دانش آموز او را به مسیر درست راهنمایی کند.
- ممکن است هر دانش آموز به سبکی خاص بتواند یاد بگیرد و کمی همراهی معلم او را امیدوار‎تر می کند.
- در دست نداشتن منابع آموزشی برای شاگرد بهانه است و معلم قادر به شناسایی و حل آن هست با جزوات و کتاب‎هایی که همیشه دارد.
- تغییر ابزارهای آموزشی و ایجاد تنوع دیداری و شنیداری
- تعریف تمرین‎های متنوع و مفرح
- تعریف پژوهش‎هایی که نیاز به حرف زدن با اقوام و دوستان را دارد.
- دعوت از انواع معلمها و کار بلدهای نرم افزار برای آموزش مهارت استفاده از موبایل و کامپیوتر
- ساخت فیلم و عکس کم حجم (به فکر هزینه خرید حافظه جانبی باشید، گاهی مجبورند این فیلم‎ها را تا آخر سال، در گوشی مادر و پدر و یا خودشان، نگه دارند!)
- اجازه صحبت در کلاس و کنترل تمرکز هر شاگرد با مرور مطالب قبلی از زبان خود دانش آموز
- به خدمت گیری مهارت‎های ساخت کلیپ از خود دانش آموزها (فرصت بسیار جذابی هست، این شاگردان همان‎هایی هستند که بهترین دابسمش‎ها را میسازند!)
- ساخت گروه کاری برای ایجاد تیم بین شاگردان زیر نظر شما، مهارت‎های خفته آنها را بیدار می کند.
شعر زیبای حافظ را در زیر را بخوانید برای تلطیف روح و درک شرایط ایشان
سال‌ها دفتر ما در گرو صهبا بود                رونق میکده از درس و دعای ما بود
نیکی پیر مغان بین که چو ما بدمستان        هر چه کردیم به چشم کرمش زیبا بود
دفتر دانش ما جمله بشویید به می             که فلک دیدم و در قصد دل دانا بود
از بتان آن طلب ار حسن شناسی ای دل       کاین کسی گفت که در علم نظر بینا بود
دل چو پرگار به هر سو دورانی می‌کرد          و اندر آن دایره سرگشته پابرجا بود

امید ما این است که استادسلام که دراین وادی قدم‎های مهمی برداشته  و همراه مدرس آنلاین و با شناخت دغدغه‎ها پیش می رود، با درک دغدغه‎ها و با همفکری متخصصان آموزشی چاره سازی می کند تا جزء بهترین ابزار‎های در دست مدیر و معلم و شاگرد باشد. پرسنل فعال و با انگیزه که خودشان مدت زیادی هست که دورکار هستند همواره در مسیر توسعه پلتفرم هستند تا زیرساخت مطموئنی برای آموزش‎های به روز باشیم و تمرکز اطرافیان هر شاگرد فقط و فقط روی آموزش بهتر باشد و ما ابزار مناسب را فراهم نماییم که وظیفه ما در مهندسی نرم افزار همین تعریف شده بود.
استادسلام تمامیتش آموزش هست منم 5 سالی هست در این کشتی آموزشی در حرکتم و یادمیگیرم و نتیجه ها رو می نویسم از اراک هستم و به صورت دورکاری با استادسلام همراهم، همه ساعتهام با اتفاقات سایت، رنگی شده: خوشرنگ، کارم را دوست دارم، شخصیت های ارزشمند شما استادها و علاقه مندان مسیر یادگیری هم همیشه علاقه ام را به کارم بیشتر می کند
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.