چطور زبان انگلیسی را سریع یاد بگیریم؟

چطور زبان انگلیسی را سریع یاد بگیریم؟

مقدمه :

ملاک‌های سواد در طول تاریخ همیشه متفاوت بوده است. گاهی فقط داشتن سیکل، افتخاری به حساب می‌آمد که کل خاندان به آن افتخار می‌کردند. بعدترها سیکل مدرک پیش و پا افتاده‌ای بود که از دور خارج شده بود و حالا لیسانس و بعدترها ارشد نشان‌‌دهنده سواد لازم بود. اما حالا برای همه مشخص شده است که سواد ربطی به مدرک ندارد و آن را نباید تنها در دانشگاه‌ها جستجو کرد. خوشبختانه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که تمامی دوره‌هایی که افراد با هر سلیقه‌ای تمایل به شرکت در آن را دارند، به صورت آنلاین و راحت در فضای وب قابل دسترس است. اما شاید نکته سخت ماجرا آنجایی است که  اکثر دوره‌های معتبر و به روز مخصوصا در حوزه‌های جدید، به زبان انگلیسی هستند و تازه متوجه این موضوع می‌شویم که زبان انگلیسی ستون اصلی باسوادی‌ است.
همه ما به اهمیت یادگیری زبان بین‌المللی یعنی همان زبان انگلیسی واقفیم. پس چرا خیلی از ما در مسیر آموختن این مهارت، دچار بی‌انگیزگی و بعضا دلزدگی می‌شویم. یا حتی افراد زیادی که به خاطر ترس از سختی یادگیری زبان جدید، هرگز سراغش نمی روند. در مطلب این هفته استاد سلام با کمک جمعی از اساتید برتر زبان انگلیسی به این سوالات و همچنین مشکلات رایج زبان‌آموزان پاسخ داده شده است.

تجربیات استاد محمد حسین زینلی فرد و استاد نینا گل آور از مدرسین زبان استاد سلام

استاد خصوصی زبان



1- چرا اکثر مدرس‌ها گرامر رو انقدر خشک و سخت یاد میدن؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • آموزش گرامر بصورت خشک و سخت دیگه چند دهه هست که منسوخ شده.
    زبان دوتا ساختار تشکیل دهنده داره با عنوانvocab  و grammar این‌ها ابراز یادگیری زبان هستند به علاوه چهار مهارت  speaking ، listening reading writing.
    گرامر بخش مهمی از زبان هست و یادگیری آن از دهه 70 میلادی به بعد با متود‌های communicative تدریس می‌شه که بیشتر به communication (برقراری ارتباط) می‌پردازن و مکالمه محور هست و گرامر بصورت مستقیم آموزش داده نمی‌شه و در تمرینات listening بصورت شنیداری یاد گرفته می‌شه وبعد تمرینات مستقیم داده می‌شه ولی برای مرحله اول آموزش بهتر این آموزش بصورت فرمولی نباشه و بصورت شیرین آموزش داد تا زبان آموز راحت‌تر بتونه یاد بگیره.
    کتاب‌های امروزی از جمله american english file ، four corners، interchange بیشتر با گیم و مهارت grammar و vocab رو آموزش می‌دهند. 

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • مبحث گرامر سخت‌ترین مبحث زبان هست ولی من به شخصه ترجیح می‌دم گرامر رو با فیلم یا موسیقی و آهنگ به زبان آموز  آموزش بدم بنظرم بهترین روش آموزش گرامر این هست.
    ولی باید نکته‌ها هم گفته بشه،تست داده بشه تا بچه‌ها کامل یاد بگیرن.
    مهمترین قسمت زبان هم خوشبختانه یا متاسفانه قسمت گرامر هست که تا بچه‌ها یاد نگیرن نمی‌تونن جمله سازی کنن.
    در فیلم و کتاب‌ها همه نوع گرامری آموزش داده می‌شه برای مثال در کتاب interchange و american file یا کتاب‌های دیگه در هر قسمت بصورت کوتاه کوتاه گرامر هم توضیح داده‌شده و می‌شه از اون طریق هم گرامر تدریس بشه.

2- حتما باید زبان رو روزانه تمرین کنیم؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • زبان یک اقیانوس هست و کلمه بلد بودن و یاد گرفتن در زبان تعریف دقیقی ندارد.
    برای بلد بودن باید اول دید هدف مخاطب چیه؟
    برای مثال کسی که بخواد خارج از ایران زندگی کنه و کارهای روزانه‌اش رو انجام بده حداقل باید تا مقطع intermediate زبان بلد باشه و اگر زبان آموز بخواد تا این سطح و بالاتر از اون یاد بگیره باید حتما روزانه مطالعه زبان داشته باشه و تمرین کنه و 5 یا 6 روز کلاس در هفته داشته باشه به علاوه تمرین در منزل.
    البته نیاز نیست از ابتدا بصورت سنگین این‌کار رو انجام بدن ولی بعد از چند ماه بخاطر سنگین‌تر شدن آموزش حتما باید روزانه تمرین داشته باشن وگرنه چیزی یاد نمی‌گیرن.
    فاصله زیاد بین تمرینات در روند یادگیری بسیار تاثیرگذار هست و باعث کند پیشرفتن و سخت یادگرفتن می‌شه.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • بله زبان باید حتما روزانه تمرین بشه.
    زبان فرار هست و زود فراموش می‌شه بنابراین باید سعی کنید که حتما تکرار کنید.
    بهترین زمان یادگیری vocabulary یا لغات،10 دقیقه قبل از خواب هست و اگر می‌خواید چیزی رو یاد بگیرید و به خاطر بیارید 10 دقیقه قبل از خواب حتما تمرین کنید.
    حداقل روزی یک ربع تا نیم ساعت برای زبان وقت بزارید خوبه.

یادگیری زبان

3- آنلاین بودن یا حضوری بودن کلاس زبان تو میزان یادگیریمون تاثیر داره؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • آموزش آنلاین و حضوری بستگی به نحوه برگزاری کلاس دارد.
    وقتی مدرس در کلاس آنلاین مثل کلاس حضوری آموزش بده، هیچ تفاوتی بین این دو نحوه برگزاری بوجود نمیاد مخصوصا در کلاس‌های خصوصی چون در کلاس آنلاین هم همه شرایط وجود داره تخته،تصویر، صدا و هر ابزاری که برای آموزش مورد نیاز هست.
    حتی فیلم و audio و کلیپ رو می‌شه share کرد.
    در کلاس‌های حضوری هم باید از تکنولوژی استفاده کرد و باید حتما دسترسی به اینترنت داشت برای مثال برای آموزش یه کلمه نیاز هست که مدرس در گوگل سرچ کنه و به زبان آموز عکس نشون بده.
    در نتیجه تکنولوژی بخش سازنده آموزش زبان هست و لزوما کلاس حضوری و آنلاین فرقی با هم ندارند. 

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • واقعیت این هست که کلاس‌های حضوری خیلی بهتر هست ولی برای کسایی که دور هستن و مشغله کاری دارن آنلاین بهتر هست.
    کلاس‌های آنلاین هم همون کیفیت رو داره و واقعا تفاوتی ندارن به شرطی که زبان آموز حتما تمرینات رو انجام بده.
    برای بچه‌های دبستانی و پیش از دبستان اصلا کلاس آنلاین رو توصیه نمی‌کنم.
    برای بچه‌های بزرگتر، دبیرستانی دانشگاهی و کسانی که قصد شرکت در آزمون تافل یا آیلتس دارن کلاس آنلاین هم می‌تونن داشته باشن.

4- خیلی کلاس زبان رفتم اما اصلا موثر نبوده؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • یه آمار تجربی شخصی بعد از 13 سال تدریس به بنده نشون داده که از هر 1000 زبان آموز بزرگسال شاید 3 الی 4 نفر واقعا وقت صرف خوندن و تمرین و 20 درصد در حد متوسط و 80 درصد زبان آموزان کاملا بی‌هدف در کلاس شرکت می‌کنند.
    در نتیجه یاد نگرفتن زبان دلیل داره برای مثال اگر شما دانه‌ای در خاک بکارید و به اندازه نیاز آب بدید و به اندازه نیاز نور خورشید رو دریافت کنه راهی جز رشد کردن نداره و متاسفانه خیلی از زبان آموزها تلاشی نمی‌کنن و بعد از چند سال شرکت در کلاس‌های مختلف در نهایت با این واقعیت می‌رسن که چیزی یاد نگرفتن و نمی‌تونن در آزمون‌ها شرکت کنند و یا فیلم و سریال ببینند،حتی جملاتی هم که میسازند شاید معنی بده ولی طبیعی به‌نظر نمی‌رسه.
    بعضی افرادی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند حتی با داشتن آیلتس 7.5 باز هم متوجه مفهوم صحبت‌ها در زندگی روزمره نمیشن چرا؟
    چون درست تمرین نداشتن و وقت برای یادگیری صرف نکردند، زبان خیلی ریزه‌کاری داره که فقط و فقط با تمرین زیاد می‌شه یاد گرفت.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • واقعیت امر این هست که ۵۰ درصد کار با مدرس و ۵۰ درصد خود زبان آموز هست.
    اینجوری نیست که مدرس فقط درس بده، شما باید خودتون تلاش کنید، خودتون مطالعه داشته باشید، تمرینات رو به درستی انجام بدید و این‌که چیزی که از شما خواسته شده حتما انجام بدید.
    خیلی از زبان آموزان فقط میرن کلاس و نه درس می‌خونن و نه کاری انجام میدن، خوب معلومه که اون‌ها چندین سال طول می‌کشه تا این که به اون چیزی‌که می‌خوان برسن.

یادگیری سریع زبان

5- زبانم خوبه و کاملا میفهمم اما تو مکالمه هیچ پیشرفتی ندارم!


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • این‌که زبانم خوبه و کاملم بیشتر افسانه است.ما مهارت‌هارو با هم یادمی‌گیریم، البته با توجه به تمرکز کلاس روی مهارت‌ها امکان داره زبان آموز در یکی از مهارت‌ها قوی‌تر باشه ولی اینکه زبانم کاملا خوبه واقعا جای بحث داره چون زبان آموز فکر می‌کنه که بلد هست و فقط موقع آزمون‌هایی مثل toefl و ielts هست که ضعف زبان آموز بیشتر مشخص می‌شه.
    اکثر زبان آموزان چون توانایی صحبت کردن دارن با این فکر که زبان رو کامل بلد هستن از بقیه جنبه‌های زبان غافل میشن.
    speaking دارند اما با گرامر و تلفظ غلط و انتخاب کلمات نادرست و متاسفانه این ایرادات به چشم خود زبان آموز نمیاد.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • بهتر اینکه برای پیشرفت مکالمه پارتنر داشته باشید.
    من خیلی وقت‌ها به زبان آموزان توصیه می‌کنم که به کسانی که در خارج از کشور هستند ویس بفرستند، گروه تشکیل بدن و از اون‌ها بخوان که به تقویت زبانشون کمک کنند.
    کار دیگه‌ای که میتونن بکنن این هست که می‌تونن جلوی آینه با خودشون صحبت کنن، یک موضوعی رو مثلاً مد نظر داشته باشید و با خودتون راجع به این موضوع صحبت کنید.
     می‌تونید صداتون رو ضبط کنید بارها و بارها بذارید گوش بدید و سعی کنید درستش کنید.
    یکی از راه‌هایی که می‌تونن تمرین داشته باشند همین ضبط کردن صدا و یا اینکه صحبت کردن رو به‌روی آینه با خودشون هست.

6- برای آیلتس، بهترین روش در کوتاهترین زمان چیه؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • برای یادگیری آیلتس واقعیت این هست که نمی‌شه آیلتس رو هک کرد.
    آیلتس هیچ راه کوتاه مدتی نداره و از دو بخش تشکیل میشه :
  1. بخش یک مهارت‌های زبانی یا سطح زبان
  2. بخش دوم شناخت آیلتس و نحوه زدن تست
    که هر دو مهارت رو باید با هم پیش برد.برای آیلتس زبان هرچقدر قویتر باشه شما سریعتر در یادگیری پیشرفت می‌کنید و کار شما راحت‌تر است.
    آیلتس انواع مختلف و نمرات مختلفی دارد اما برای مثال اگر شخصی نمره آکادمیک 6 مد نظر زبان آموز باشه و سطح زبان هم حداقل intermediate باشه و در هفته 2 الی 3 جلسه کلاس داشته باشه معمولا بعد از 3 ماه دوره تموم میشه و بعد از اون هم اگر خودشون 3 ماه هم زبان رو مطالعه کنن بعد از 6 ماه می‌تونن نمره 6 رو کسب کنن.  
 

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • امتحان آیلتس بستگی به سطح توانایی خودتون داره.
    مدرس باید بدونه که به هر کسی چه توانایی و چه سطحی داره ولی در کل برای آزمون آیلتس معمولا ۶ ماه تا یکسال با توجه به سطح زبان، زبان آموز زمان می‌بره.
    و این‌که این کوتاه‌ترین و بهترین روش وجود نداره، اما حتماً باید مطالعه بشه.
    با این‌که هر چهار مهارت کنار هم یاد گرفته می‌شه، اما معمولاً سخت ترین مهارت  writing به عنوان آخرین مهارت یاد گرفته می‌شه و یه مقدار زمان می‌بره.

7- کلاس خصوصی موثرتره یا جمعی که باهمکلاسی‌ها تمرین کنیم؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • زبان ترجیحا اگر بچه‌ها درس بخونن و در یک کلاس عمومی نیمه خصوصی در حد 4 یا 5 نفر زبان آموز باشه خوبه چون زبان آموزها در اون کلاس هم‌سطح هم هستند و با هم صحبت می‌کنند و یک فضای خوب و مثبت داره ولی در کلاس خصوصی زبان این موقعیت برای زبان آموز نیست.
    ولی باز هم بستگی به عملکرد زبان آموز در کلاس عمومی و خصوصی داره.
    یک تصور غلط و رایج بین زبان آموزها وجود داره که زبان رو میشه بدون کتاب و گرامر و homework یاد گرفت درصورتی که یاد‌گیری زبان احتیاج به تمرین داره و این باعث میشه که در کلاس‌های عمومی تاثیر آموزشی کم بشه.
    در نتیجه اگر زبان آموزی می‌تونه در کلاس عمومی هم همونقدر که باید تلاش و تمرین داشته باشه می‌تونه موفق بشه.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • من خودم کلاس خصوصی زبان را موثرتر می‌دونم چون استاد خودش با یک زبان آموز کار می‌کنه و تمرکز روی یک زبان آموز هست و استاد همه مهارت‌های خودش رو در اختیار اون یک زبان آموز قرار می‌ده.
    معمولا سر کلاس عمومی چون دانش آموزهای مختلفی هستند و مهارت‌شون با هم فرق می‌کنه، ممکنه یکی لیسنینگش خوب باشه و یکی اسپیکینگ و این تعادل برقرار نمی‌شه به نظر من خصوصی خیلی بهتره.

8- بهترین کتاب‌های خودآموز زبان چیه؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • کتاب‌های انگلیسی اغلب خوب هستند بستگی به این‌که در اون کتاب بیشتر به کدامیک از مهارت‌ها پرداخته می‌شه.
    برای vocab کتاب‌های oxford wordskills که 3 جلدی و در مقاطع elementary، intermediate، advance هست مناسبه.
    برای گرامر هم کتاب grammar in use و oxford practice هست با مقاطع elementary، intermediate، advance که سطح advance رو نیاز نیست.
    برای گرام خواندن elementary و intermediate کفایت می‌کنه فقط خواندن گرامر چشمی نیست و باید کامل درس رو مطالعه کنن و تمرینات رو حل کنن و بنویسن و حتما از قسمت پاسخنامه که در انتهای کتاب هست درست یا غلط بودن جواب خودشون رو چک بکنن.
    برای مهارت‌های دیگه هم نیاز هست که زبان آموز پادکست گوش بده و فیلم و سریال ببینه، حتما با دقت و بدون زیرنویس فارسی و با راهنمایی و انتخاب مدرس، چون در ابتدای یادگیری دیدن فیلم برای زبان آموز سخت هست و باید فیلم‌های آموزشی مربوط به کتاب‌ها رو ببینند.
    برای reading کتاب‌های active reading و active skills for reading ،inside reading ،select readings که بصورت آکادمیک هست.
    کتاب‌های short story هست که اون‌ها هم لول بندی دارند و اگر زبان آموز بتونه هفته‌ای یه دونه بخونه خیلی خوب هست.
    بهتره که reading رو از دوطرف جلو ببرن ، یعنی هم کتاب academic و هم  short story ،این روش تاثیر خیلی مثبتی در یادگیری reading داره.
    داشتن دیکشنری انگلیسی به انگلیسی از روز اول الزامی هست و زبان آموز باید کلماتی که مصالعه میکنه از دیکشنری حتما چک بکنند.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • بهترین کتاب‌های خودآموز بستگی داره که برای چه منظوری بخواید، اگر برای کنکور و غیره نیاز دارید که کتاب‌های خودآموز زیادی هست.اگر برای مکالمه می‌خواید من بهترین کتابی که میتونم بهتون معرفی کنم کتاب‌های interchange هست که شامل چهار کتاب هست ، کتاب intro که شامل کتاب زرد رنگ، قرمز رنگ ، آبی و سبز که آخرین کتابش هست.
    این کتاب‌ها خیلی کامل و جامع هستن که شامل مکالمه speaking writing و reading میشه و همینطور گرامر‌هایی هم که برای مکالمه لازم هست داخل کتاب هست و تا الان ۵ بار ویرایش شده به همراهش سی دی و فیلم و کتاب workbook هم داره.

چگونه سریع زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

9- چرا قیمت کلاس زبان‌های مختلف تا این حد متفاوته؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • قیمت‌ها عموما به دو بخش عمومی و خصوصی تقسیم می‌شه که باز هم به دو بخش آنلاین و حضوری تقسیم می‌شه.
    در کلاس‌های عمومی طبیعتا تعداد بیشتری زبان آموز شرکت می‌کنن و بسته به شرایط آموزشگاه و امکاناتی که در اختیار شرکت کننده‌ها قرار میدن شهریه تعیین می‌شه.
    کلاس خصوصی زبان همه این منابع اختصاص داده می‌شه به یک شخص بنابراین هزینه بالاتر میره.
    این‌که چرا بین مدرسین مختلف قیمت‌ها متفاوت هست برمی‌گرده به این‌که استانداری در تعیین قیمت آموزشی وجود نداره و این باعث می‌شه قیمت‌های مختلفی در بخش آموزش ببینیم.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • قیمت کلاس‌های زبان بستگی به این داره که مدارک تحصیلی استادشون چیه، بستگی به این داره که چند ساعت در هفته است، بستگی به این داره که شما چه سطحی را می‌خواید آموزش ببینید، بستگی به این داره که کجا باشه، آنلاین باشه یا حضوری، خصوصی باشه، نیمه خصوصی یا گروهی.
    همه این‌ها باعث می‌شه که قیمت کلاس تعریف بشه.

10- آسون ترین زبانی که می‌شه تو مدت کم یادش گرفت کدومه؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • یادگرفتن هیچ زبانی آسون نیست و عواملی مثل نزدیک بودن به زبان مادری در یادگیری تاثیر داره.
    برای مثال ما زبان عربی رو بهتر از یک آمریکایی که زبان اولش انگلیسی هست یاد می‌گیریم همین‌طور کسی که اسپانیایی بلد هست زبان فرانسه رو بهتر از ما که ایرانی هستیم یاد می‌گیره زبان‌های فرانسه، اسپانیایی و ایتالیایی رو اصطلاحا زبان خواهر میگن چون هر 3 ریشه لاتین دارن و وجه مشترک زیادی دارن.
    یادگیری زبان در زمان کم بستگی به فاکتور‌های مختلف و هدف زبان آموز داره این‌که چقدر به یادگیری اون زبان نیاز داره و چه سطحی مد نظرش هست و سرعت یادگیری شخص که بسیار مهم و تعیین کننده هست.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • آسون‌ترین زبانی که میشه یادگرفت در مدت کم به نظر من زبان انگلیسی هست.بعد از اون زبان فرانسه و بعدش زبان آلمانی، چون زبان آلمانی فوق العاده زبان سختی هست.

11- چرا یادگیری زبان فرانسه و آلمانی کندتر از زبان انگلیسی هست؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • این سوال با سوال قبل در یک راستا هست.
    فرانسه و آلمانی رو ما هیچ بیسی ازش نداریم، حتی حروف الفبای اون‌ها رو هم بلد نیستیم ولی انگلیسی با این‌که در مدرسه هم بچه‌ها اصولا چیزی یاد نمی‌گیرن باز تا حدی آشنایی پیدا می‌کنن.
    چیزی که زبان آلمانی و فرانسه رو سخت‌تر می‌کنه این هست که در این دو زبان ذکر شده صرف فعل وجود داره، البته زبان انگلیسی هم بیش از حد گرامر محور هست و در گرامر هم بیش از حد استثناء داره فقط ما بخاطر اینکه پیش زمینه داریم با انگلیسی بهتر ارتباط برقرار می‌کنیم.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • یادگیری زبان فرانسه به نسبت آسان‌تر از زبان آلمانی هست، زبان فرانسه دو جنسیت مذکر و مونث داره اما زبان آلمانی یه مذکر یه مونث و یه خنثی، بنابراین دستور زبانش یه مقداری سخت‌تر هست.
    زبان فرانسه کلاً بیشتر کاربرد داره تا زبان آلمانی و این‌که بیشتر به زبان انگلیسی نزدیک هست.

12- من زبان دوست ندارم، اما بخاطر شرایط کاریم باید بخونم. آیا با وجود عدم علاقه موفق می‌شم؟ از چه روشی استفاده کنم که مشتاقش بشم؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • برای یادگیری زبان علاقه خیلی مهم هست چون یادگیری زمان‌بر هست برای همین اگر علاقه وجود نداشته باشه کار خیلی سخت می‌شه در کل برای هر کاری علاقه مهم هست ولی در بحث زبان دیدن فیلم و شنیدن آهنگ می‌تونه در زبان آموز علاقه ایجاد کنه تا حدی.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • من خیلی زبان آموز داشتم که فقط بخاطر شرایط کاری بود که می‌خواستن ادامه بدن.
    اما مشتاق کردن زبان آموز به نحوه تدریس معلم بستگی داره، استاد باید سعی کنه که درس رو براشون جذاب کنه و چطوری این اتفاق میافته؟
    الان روش‌های مختلفی اومده، با استفاده از فیلم‌ها، پادکست‌ها، آهنگ‌ها و این‌که سعی بشه جو کلاس رو خسته کننده نباشه.
    با استفاده از همه این‌ها می‌شه که زبان را برایشان جذاب کرد.
    اگر کسی بدونه که زبان چقدر به درد می‌خوره و چقدر می‌تونن ازش استفاده کنن باعث میشه تا علاقه‌مند بشن  که سریع‌تر یاد بگیرین.

13- از کجا مطمئن بشیم استادی که انتخاب کردیم خوبه؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • تشخیص این‌کار یکم سخته، امکان داره حتی زبان آموز با استادی که دوره می‌گذرونه در ابتدا نتونه ارتباط برقرار کنه و خوشش نیاد ولی بعد از یه مدت با روش تدریس که آشناتر بشه می‌تونه با استاد ارتباط برقرار کنه و ادامه می‌ده.
    زبان آموز باید اول بدونه تعریف مدرس خوب چی هست و بعد انتخاب کنه و در کل یک مدرس خوب باید هم خوب درس بده و در آموزش از متودهای آموزشی جدید استفاده کنه و هم توانایی اینکه فضای کلاس رو دوستانه و تعاملی پیش ببره داشته باشه که زبان آموز با اشتیاق و لذت در کلاس شرکت کنه.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • یکی از مهم‌ترین چیزهایی که وجود داره، سوابق کاری استاد هست.
    هرچه استاد با تجربه‌تر باشه مدارک بیشتری داشته باشه به نظر من می‌تونه استاد خوبی باشه، اینکه نمونه درس ونمونه جزوه استاد رو ببینیم و یا حتی اگر هیچ کدام از این‌ها نشد حداقل یک جلسه می‌تونیم باایشون کلاس داشته باشیم و بعد از اون اگر روش تدریسشون رو دوست داشتیم می‌تونیم با اون استاد ادامه بدیم.

14- برای اپلای کردن چه زبانی کاربردی‌تر هست و زودتر مارو به نتیجه می‌رسونه؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • این سوال خیلی کلی هست، این‌که برای کجا و چه مقطعی می‌خواید اپلای کنید خیلی مهم هست ولی بصورت کلی هر زبانی که از قبل یادگرفتید می‌تونید با همون هم اقدام کنید.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • باید بگم که به نظر من بهترین زبان و پرکاربردترین زبان، زبان انگلیسی هست.
    اکثر مقالات مختلف، اینترنت، کامپیوتر و بیشتر کتاب‌ها به زبان انگلیسی هست و ترجمه شده. 

15- سرعت طبیعی و معقول یادگیری زبان چقدره؟ خیلی از موسسات میگن توی ۱۰ ماه کامل یاد می‌گیرید، حقیقت داره؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • بستگی به هدف زبان آموز داره اما این یه تفکر غلط هست که برای یادگیری زبان زمان خاصی به زبان آموز داد چون یادگیری زبان تمومی نداره و اینکه فقط یه شخص بخواد تو زبان راه بیفته باید دید در هفته چند جلسه کلاس داره، چقدر در منزل وقت صرف یادگیری می‌کنه، توانایی فردیش در یادگیری به چه میزان هست، بیس زبانش در چه حد هست و....
    برای مثال اگر زبان آموز در حد elementary خوب باشه و هفته‌ای 5 یا 6 جلسه هم کلاس بیاد ظرف 10 ماه می‌تونه به مقطع pre-intermediate خوب برسه ولی اینکه زمان دقیق به زبان آموز بدی برای اینکه کامل یادمی‌گیری در زمان مشخص شده اشتباه هست.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • در سرعت یادگیری زبان بصورت معمولی کسی نمی‌تونه در 10 ماه یادبگیره مگر این‌که سطح متوسط به بالا باشه ولی در کل بستگی به سطح زبان آموز داره برای همین هم هست که آزمون تعیین سطح گرفته می‌شه.
    ولی بصورت نرمال حدود یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشه برای کسی که سطح متوسط به پایین داشته باشد که زبان یاد بگیریم و باید مداوم ادامه داده بشه نه این‌که کات کنن دوباره سه ماه دیگه دوباره از نو ادامه بده.

یادگیری زبان سریع

16- چرا اساتیدی که لهجه خودشون خوبه اون لهجه رو به ما یاد نمی‌دن؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • لهجه اصولا یاد گرفتنی هست و مدرس فقط می‌تونه ایرادهای تلفظی رو تا جایی که جا داشته باشه به شما بگه ولی لهجه رو باید خود زبان آموز یاد بگیره برای این‌کار هم می‌شه از دیکشنری استفاده کرد که معمولا بچه‌ها از دیکشنری استفاده نمی‌کنن و یا از طریق دیدن فیلم و سریال و دقت به لیسنینگ و تکرار کلمات تا بعد از گذشت چند سال لهجه بهتری پیدا کنن.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • لهجه چیزی هست که استاد خیلی تمرین می‌کنه تا به اون لهجه میرسه خیلی لیسنینگ گوش داده میشه، خیلی اسپیک میکنه که به اون لهجه میرسه.
    در کل لهجه چیزی یاد دادنی نیست مدرس می‌تونه به شما آموزش بده که لغات رو چطور  تلفظ کنید اما در کل بستگی به تمرین خود زبان آموز داره.

17- توی کلاس‌های زبان همش کلی گوییه. تکنیک درست و حسابی که باعث پیشرفت زبان نسبت به درس زبان مدرسه بشه وجود نداره!


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • کتاب‌های مدرسه بیشتر فقط رفع حاجت هست و کتاب‌ها اصلا کارشناسی نشده و بسیار ضعیف هست و هیچ سودی برای شاگرد نداره ولی اگر شما تا مقطع intermediate پیشرفته باشید و خوب هم تمرین داشته باشید، زبان مدرسه رو خیلی راحت نمره 20 می‌گیرید و حتی در کنکورعمومی هم می‌تونید 100 بزنید.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • برای این‌که در کلاس زبان کلی‌گویی نشه من یه پیشنهاد دارم، این‌که از قبل از استاد یک پلن خاص یا یک برنامه‌ریزی خاص برای کلاس داشته باشن که زبان آموز را بسنجن، اگر خواست کتاب معرفی می‌کنه اگر نه که از طریق جزوه و یا چیزهای دیگه می‌شه این‌کار رو انجام داد و طبق توانایی و هدف زبان آموز پیش رفت.
    چون بعضی‌ها زبان رو برای مهاجرت نیاز دارن، بعضی‌ها فقط می‌خوان امتحان بدن و بعضی‌ها برای درسشون می‌خوان که آموزش ببینن. در کل نحوه آموزش بستگی به هدفی داره که این زبان آموز داره.

18- استاد تو کلاس از همون اول انگلیسی صحبت می‌کنه و می‌گه می‌خوام عادت کنین. من هیچی نمی‌فهمم و اعتماد به نفسم رو از دست می‌دم!


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • کلاس زبان باید به انگلیسی برگزار بشه، حالا گاهی استفاده از یه کلمه فارسی مشکلی پیش نمی‌یاد ولی در هر صورت باید تمام مکالمات بصورت انگلیسی باشه.
    در مقاطع پایین معمولا انقدر از زبان استفاده نمی‌شه و بیشتر برای مثال استفاده می‌شه و در نهایت انگلیسی که مدرس در کلاس صحبت می‌کنه متناسب با همون سطح کلاس هست.
    شاید یکم به زبان آموز فشار بیاد ولی اینکه کلا هیچی متوجه نشه دور از ذهن هست، البته گاهی ممکنه این ایراد از سمت مدرس هم باشه، ولی اگر مدرس متناسب با سطح کلاس انگلیسی صحبت کنه مشکلی نباید وجود داشته باشه.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:
  • الان در متود‌های جدید به هیچ وجه نباید سر کلاس به زبان فارسی صحبت کنید و سعی کنید از همون اول از زبان انگلیسی استفاده کنید.
    ولی زبان انگلیسی نباید به این‌صورت باشه که سخت‌تر از سطح زبان‌آموز باشه و پشت سر هم مدرس همه چیز رو تکرار کنه و زبان آموز فقط هاج و واج نظاره گر باشه.
    باید اول از جملات دستوری استفاده کنیم که ساده‌تر هست و زبان آموز راحت‌تر یاد می‌گیره و بعد سعی می‌کنیم به جملات پیچیده‌تر برسیم.تکرار شدن این جملات در کلاس باعث می‌شه زبان آموز با این جملات آشنا بشه و بهتر یاد بگیره.
    مثل یادگیری زبان فارسی که یه نوزاد صحبت نمی‌کنه و فقط گوش می‌ده و تازه بعد از دو سالگی شروع به صحبت کردن می‌کنه.
    زبان انگلیسی هم به همین صورت هست و بهتر هست که از اول و از همان ابتدا انگلیسی صحبت بشه.

19- آهنگ گوش دادن بیشتر در یادگیری کمک کنند‌ه‌است یا فیلم دیدن؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • آهنگ و فیلم نباید با هم مقایسه کرد چون هر دو نیاز هست و باید در کنار هم استفاده کرد.
    در آهنگ تلفظ‌ها یکم تغییر می‌کنه و با موسیقی ترکیب شده و متوجه شدنش سخت‌تر هست و البته گرامر‌ها هم تا یه حدی ممکن هست تغییر داده بشه.در فیلم و سریال معمولا تایم بیشتری گذاشته می‌شه و کلمه و vocab استفاده می‌شه که باید حتما متناسب با سطح زبان آموز باشه.
    ولی بطور کل هم آهنگ و هم فیلم باید در کنار هم استفاده بشه و جدا از هم نیستن.


مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • من خودم فیلم دیدن رو ترجیح می‌دم چون هر دو حواس آدم با دیدن فیلم درگیر می‌شه، هم بینایی و هم شنوایی اینکه در reading هم یه مقداری تاثیر داره یعنی فیلم‌هایی که زیر نویس انگلیسی دارن شما بتونید بخونید و همزمان فیلم رو هم گوش بدید باعث می‌شه هم reading و هم speaking رو با هم تمرین کنید.

یادگیری زبان انگلیسی سریع

20- من ۲۸سالمه. با اینکه خیلی علاقه مندم به زبان انگلیسی، اما حس می‌کنم دیگه برای شروع یادگیری زبان دیره؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • برای یادگیری زبان هیچوقت دیر نیست، فقط یادگیری یکم سخت‌تر هست.شما وقتی سال‌های سال باشه که زبان نخونده باشید یا در محیط قرار نگرفته باشید یه خورده کار سخت می‌شه مثل اینکه شما چندین سال ورزش نکرده باشید و یک دفعه شروع به ورزش کنید اوایل براتون سخت‌تر هست ولی به مروز زمان براتون راحت‌تر می‌شه .
    یادگیری زبان هم همین هست و سن خاصی نداره.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • نه ۲۸ سال اصلاً زمان دیری برای یادگیری زبان نیست.درواقع هیچ وقت برای یادگیری زبان انگلیسی دیر نیست و شما در هر سنی می‌تونید با تلاش و تمرین به راحتی زبان انگلیسی رو یاد بگیرید.


21- روزی چندساعت برای تمرین کردن زبان کافیه؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • بستگی به خیلی موارد داره، در سوالات قبل هم اشاره شد.
    بستگی به هدف زبان آموز، نوع مطالعه و اینکه هفته‌ای چند جلسه کلاس داره و سطح کنونیش چی هست ولی با بالاتر رفتن لول شرایط فرق می‌کنه مثلا در سطح pre- intermediate زبان آموز بصورت کامل درگیر هست.
    یاد گرفتن زبان خودش به نوعی شغل هست و باید زمان زیادی براش دز نظر گرفت چون با مطالعه روزی نیم ساعت در مقاطع بالا به جایی نمی‌رسید و کافی نیست.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • هر روز باید زبان تکرار بشه، هر روز باید کار کنید و در معرضش قرار بگیرید.
    باید یک برنامه ریزی منظم و روتین برای خودتون داشته باشید، مثلا می‌تونید بگید که من صبح‌ها تا میرم سرکار توی ماشین آهنگ انگلیسی گوش بدم حتی اگر هیچی ازش نفهمید، این آهنگ فقط تکرار می‌شه.
    ظهرها که میاید خونه می‌تونید بگید که من می‌تونم یه صفحه یا حتی دوخط از یک کتاب رو بخونم.
    برای عصر می‌تونید یک فیلم رو حتی در حد یک ربع یا ۱۰ دقیقه‌ ببینید.
    شب می‌تونید مثلاً ۱۰ تا ۵ لغت قبل از خواب و بخونید و حفظ کنید.
    مهم این هست که شما حتما هر روز تمرین داشته باشید، روزی معمولا نیم ساعت ۴۵ دقیقه کافی هست.

یادگیری زبان انگلیسی

22- چرا هر ۴مهارت اصلی رو نمی‌تونیم تو یه کلاس یادبگیریم. همیشه تمرکز روی گرامر و درک مطلبه و speaking و writing فراموش می‌شه؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • در 4 مهارت اصلی شما اول باید یه مقداری vocab و گرامر رو یاد بگیرید،یعنی باید اول ابزار رو داشته باشید که بعد بتونید برید سراغ مهارت‌های reading و speaking و لیسینینگ و writing رو یاد بگیرید.
    چیزی‌که ضعیفتر کار می‌شه writing هست و تقریبا اصلا روش کار نمی‌شه.
    writing یه کار حرفه‌ای هست و نیاز به مدرس حرفه‌ای داره، به زبان آموزی هم نیاز داره که زبان و ذهن نسبتا پویایی داشته باشه و کار کنه.
    اغلب مدرسین حتی خودشون هم در writing ایراد دارن.
    writing یه مهارت آکادمیک هست و ایرانی‌ها معمولا باهاش ارتباط برقرار نمی‌کنند.برای داشتن writing قوی هم باید reading قوی‌تری داشت، هم vocab هم گرامر ، بعد روی مهارت writing کار بشه البته writing هم مقطع داره و حتی با بچه‌های elementary هم می‌شه writing کار کرد می‌شه 3 تا کلمه داد که باهش 3 تاجمله بنویسه، مقاطع بالاتر مثل intermediate می‌شه paragraph writing کار کرد، مقطع advance و پیشرفته می‌شه essay writing یا مقاله نویسی رو کار کرد.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • هر چهار مهارت اصلی سرکلاس همزمان با هم تدریس می‌شه ولی اولین مهارتی که یاد داده می‌شه listening و speaking و reading و آخرین و سخت ترین مهارت writing هست چون اول باید شما تسلط گرامری داشته باشید و این‌که زمان ها را خوب بشناسید و بعد writing یاد بگیرید.
    ولی معمولاً هر ۴ مهارت با هم در کلاس آموزش داده و کلاسی کامل هست که هر ۴ مهارت و با هم کار کنند.

23- قواعد زبان ایرانی‌ها بیشتر شبیه کدوم زبانه؟


مدرس زبان استاد سلام آقای زینلی فرد:

  • فارسی صرف فعل داره فرانسه هم همین‌طور صرف فعل داره و اون‌ها هم 6 تا فاعل رو در نظر می‌گیرن ولی باز هم صرف فعل در زبان فارسی خیلی کمتر از زبان فرانسه هست.
    ولی اینکه قواعد زبان فارسی به کدوم زبان شبیه تر هست تخصص من نیست.

مدرس زبان استاد سلام خانم گل آور:

  • این سوال در تخصص من نیست، اما ساده‌ترین زبانی که می‌تونه یه نفر یاد بگیره زبان اسپانیایی هست.

جمع بندی:

برای یادگیری زبان مهم نیست که از چه سن و چه مقطعی شروع می‌کنید، نکته مهم تداوم در مطالعه و روش صحیح یادگیری است.
شما بسته به شرایط خود می‌توانید در کلاس‌های خصوصی زبان یا گروهی شرکت کنید.
اگر شرایط شرکت در کلاس حضوری رو ندارید، به راحتی می‌توانید در کلاس‌های آنلاین زبان، که در این دوسال مورد استقبال زبان‌آموزان بوده است، شرکت کنید.
با توجه به تجربیاتی که دراین خبر قید شد، تنها روش یادگیری سریع، مطالعه و تمرین است.
شما با دراختیار داشتن کتاب‌های آموزشی و استفاده از راهنمایی‌هایی که مدرس در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید سریعتر به سطح زبان مدنظر، با هر هدفی که دنبال می‌کنید برسید.
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.