تاریخ انتشار:

نگاهی متفاوت به آموزش زبان کودک در ساختار مغز

نگاهی متفاوت به آموزش زبان کودک در ساختار مغز

به نقل از سایت آموزش زبان به کودکان مگا -megalearning- سالها تصور عامه این بود که آموزش زبان دوم به کودکان زیر ۶ سال، اتلاف وقت و هزینه و منابع می باشد. با گذشت زمان و انجام تحقیقات بیشتر و دقیق تر در باب این موضوع این نگرش نیز به طور کل تغییر نموده. در ادامه مهمترین مزایای یادگیری زبان دوم را از دوران خردسالی مشاهده می فرمایید.

سالهای قبل از مدرسه سالهای مهمی هستند: ronald kotulak نویسنده کتاب “درون مغز” در اینباره می گوید: ((در طول دوران قبل از مدرسه به خصوص ۸ سال اول زندگی، شالوده و بنیاد تفکر، زبان، بصیرت، نگرش، استعداد و سایر مشخصه ها پایه ریزی می شوند.

شکل گیری مغز: در طول ۸ ماه اول مغز کودک، اتصالات مغزی فراوانی بالغ بر ۱ بیلیون اتصال در ثانیه برقرار می نماید (kotulak, 1996). بر طبق گفته های دکتر harry chugani (متخصص مغز و اعصاب کودکان در دیترویت) آموزش زبان خارجی باید از زمانی آغاز گردد که کودکان در سالهای قبل از مدرسه به سر می برند، که معلم می تواند علاقه و توانایی کودک را در یادگیری یک زبان خارجی حداکثر نماید.

یادگیری زبان دوم یا سوم … : موفقیت در آموزش زبان های خارجی قبل از سالهای مدرسه را می توان به خوبی در مهدکودک های سوئدی یافت. در ایم مراکز می توان کودکان ۳ ساله ای را دید که با بلاغت به ۳ زبان خارجی صحبت می کنند. قبل از این که کودکان توانایی خواندن را پیادا کنند، زبان از طریق انگیزش و بازی به کودک آموزش داده می شود.

عملکرد کلی: تحقیقات انجام گرفته در سالهای اخیر نشان داده یادگیری زبان دوم می تواند به طور کل عملکرد کودک را بالا ببرد. از جنبه هایی که تحت تاثیر یادگیری زبان قرار می گیرند می توان به توانایی های زبانی، اعتماد به نفس بالاتر، توانایی های تفکر و استدلال، آغاز به خواندن زودتر از سایر کودکان و درک بهتر از فرهنگ اشاره نمود.

ریاضیات: زبان دوم توانایی حل مسائل پیچیده را در کودکان افزایش می دهد.

زبان دوم دایره لغات کودکان را افزایش میدهد. زمانی که کودک دو زبان را همزمان یاد میگیرد نسبت بهخ زمانی که تنها یک زبان را می آموزد دایره لغات بزرگتری خواهد داشت زیرا به دلیل شباهت های موجود در زبان های مختلف گاها یادگیری یک کلمه به یک زبان به منزله یادگیری آن در زبان دیگری نیز می باشد. همچنین یادگیری یک کلمه در یک زبان کودک را کنجکاو به یادگیری همان کلمه در زبان دوم می نماید. بنابراین این دو زبان به صورت مکمل عمل می کنند.

توانایی خواندن: شواهد حاکی از آن است که یادیگیری دو زبان موجب بهبود مهارت خواندن در کودکان می گردد. (gail rosenblum)

در جدیدترین مقاله the new yorker، مالکوم گلدول (malcolm gladwell) از james flynn (یکی از دانشمندان معروف) نقل قول می نماید: مغز خیلی بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید شبیه یک ماهیچه است. مغز نیاز دارد ورزش های شناختی دریافت نماید. تحقیقات درباره کودکان دو زبانه نشان داد که قرار گرفتن در معرض بیش از یک زبان می تواند روش خوبی برای ورزش و قوی نمودن و ساختن این ماهیچه ها باشد.

کودکان همیشه در حال تکرار و شبیه سازی آنچه هستند که می شوند و به طرز شگفت انگیزی در اینکار خوب هستند. آنها حتی در تفاوت های بسیار جزئی در صدا و طرز تلفظ هم دقت دارند. تحقیقات انجام شده به دست محققان ucla و دانشگاه هنگ کنگ نشان می دهد که حتی بزرگسالانی که در کودکی کمی در معرض زبان های دیگر بوده اند می توانند لهجه خوب و بومی مانندی در نهایت پیدا کنند. هر چقدر هم از مزایای چندزبانگی صحبت کنیم باز هم بحث در این باره ادامه خواهد داشت و در پست های بعدی سعی می کنیم به بخش های دیگر آن بپردازیم.

نگاهی است متفاوت به آموزش کشورمان ایران... نیاز به گفتن نیست که دنیای امروز یک دهکدۀ جهانی است. به کمک تکنلوژی و اینترنت انسانها در تمام نقاط جهان با یکدیگر مراودۀ اطلاعات, دانش و تجربه دارند..دنیا در چند سال آینده (همان دنیایی که فرزندان من و شما باید در آن رقابت کنند تا موفق ترین ها باشند) دنیایی تخصصی خواهد بود.استفاده از کامپیوتر و برقراری ارتباط با افرادی از ملیت های دیگر یکی از ملزومات برای موفق شدن در حرفه ها خواهد بود.... داشتن زبان مشترک یک مهارت است که بسیار حایز اهمیت می باشد .داشتن زبان مشترک به معنی یادگیری آن زبان و دانش آن می باشد.منظور از "دانش زبان" یادگیری هر چهار تا مهارت , خواندن,نوشتن,صحبت کردن و شنیدن است که این دانش باید با نظامی "طبیعی" آموزش داده شود.

نظور از "طبیعی" همان منطبق با سرشت آدمی است...بشر هرجایی از این کره خاکی که زندگی کند و از هر نژاد و مسلکی که باشد : زبان را به صورت شنیداری آموزش میبیند

کودکی که داخل شکم مادر به صدای او گوش می کند و بعدها با نگاه کردن به دهان اطرافیانش چگونگی تلفظ صحیح لغات را می آموزد و حتی لهجه والدینش را به زیبایی تقلید میکند, همه را به صورت شنیداری آموزش دیده است,که البته این مسًله آموزگاران دانا و حرفه ای را می طلبد آموزگارانی که به علم روانشناسی رشد کودک و کلاسداری در کنار دانش زبان واقف میباشند

طبق آخرین تحقیقات نوزادانی که تنها چند ساعت از تولدشان میگذرد,می توانند بین زبان مادری خود زبانهای خارجی تمایز قایل شوند و این نشان میدهد که از 15 هفته قبل از تولد ,یادگیری زبان شروع میشود و همینطور محققین نشان داده اند که از حدود 6 ماهگی انسانها شروع به یادگیری مهارت صحبت کردن می شوند .بهترین نقطه برای شروع آموزش زبان .

یا همان سالهای طلایی قبل از 7 سالگی می باشد که در این سالها کودک آنچه را که می آموزد مانند گنجینه ای در صندوق ذهن خود نگاه می دارد.

اینجاست که به اهمیت آموزش زبان در سالهای پیش از دبستان پی میبریم ..در ایران و مخصوصا در تهران ,قریب به اکثر مهد کودک ها کلاس زبان دوم دارند که معمولا همان انگلیسی (زبان بین المللی) می باشد...ولیکن با آموزش غیر صحیح آن,کودکان ما را نسبت به آموزش واکسینه می کنند.

آموزش زبان باید به صورت طبیعی اتفاق بیفتد تا ابتدا ذهن و گوش کودک را درگیر کند و بعد از این که کودک به یک درک مطلب نسبی بسبت به آنچه می شنود رسید او را در بیان کردن کمک کرد

یادگیری مهارتهای نوشتن وخواندن به حدود ,دو سال پیش نیاز فهمیدن,شنیدن و گفتن نیاز دارد تا کودک نسبت به آنچه باید بنویسد و آنچه میشنود درک درستی داشته وبا آن ارتباط برقرار کند.آنچه پیش رو دارید مجموعه ای از آموزش های صحیح در این گروه سنی است که به صورت آموزش داده می شود.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.