فعالیت های سرگرم کننده در کلاس آنلاین

فعالیت های سرگرم کننده در کلاس آنلاین

فعالیت های سرگرم کننده در کلاس آنلاین

فعالیتهای سرگرم کننده در کلاس آنلاین


یک سال از ظهور کرونا در جوامع بشری می گذرد و همچنان طبعات این ویروس در میان آحاد جامعه دیده می شود. فروشگاه ها آنلاین شدند و آموزش و پرورش به اجبار به سیستم آموزش آنلاین روی آوردند. دیدارها آنلاین شدند و در شب نشینی ها به تماس های تصوری آنلاین اکتفا شد. به این امید که این شرایط زود گذر باشد و بتوانیم به روال عادی زندگی برگردیم. اما کم کم ویروس در خانواده ها بیشتر و بیشتر بروز پیدا کرد و سبک زندگی را آنطور که دلش می خواست تغییر داد. حالا نه تنها به روال قبل برنگشته ایم که مدل زندگی مان را آنطور که کرونا می خواست تغییر داد و آدمی عادت می کند و دل کندن از شرایط گاهی سخت می شود.

اوایل تدریس آنلاین و آموزش آنلاین دغدغه مدرسه ها آموزش کادر مدرسه و به طبع پشتیبانی شاگردان و خانواده ها بود. جزوه ها و فیلم های آموزشی متعددی تهیه شد و برای استفاده در دسترس دانش آموزان قرار گرفت. چند ماه از سال تحصیلی که گذشت کم کم دانش آموزان نیز برای گردهمایی های مدرسه و جشن ها و مراسم ها دلتنگ شدند و در همین راستا مدارس برای سرگرمی آنلاین بچه ها دست به اقداماتی زدند که بسیار عجیب و قابل تامل بود. یک نمونه را از زبان یک دوست با هم بشنویم:

چندی پیش یکی از دوستانم طی تماس تلفنی درخواست کرد تا به صفحه مدرسه دخترش در اینستاگرام بروم و به عکس شب یلدا دخترش رای بدهم!! وقتی به صفحه اینستاگرام رفتم متوجه شدم مدرسه از خانواده ها خواسته تا فرزندشان را در کنار سفره شب یلدا بنشانند و عکس بگیرند در نهایت عکسی که بیشترین رای را بیاورد برنده است!!

فعالیتهای سرگرم کننده در کلاس آنلاین


می دانم شما هم مثل من متعجب شدید. برای سرگرمی و ایجاد چالش بین دانش آموزان راه های متعدد بسیاری است که می توان بر آگاهی و دانش دانش آموزان افزود و در عین حال بستر رقابتی سالم تری را رقم زد.

این گونه رفتارها جز اینکه باعث رقابت ناسالم می شود چه آورده ای به همراه خواهد داشت؟؟

بله روی سخن با شماست مدیران و معلمان مدارس

شما که همیشه در همه شرایط سنگر آموزش را حفظ کردید... شما که بخاطر آموزش دانش آموزانتان دانش خود را ارتقا دادید تا بتوانید با حقوق های ناچیز حتی در کلاس آنلاین وقت و بی وقت در کنار دانش آموزانتان باشید، چرا در برابر این فرهنگ سازی های اشتباه نمی ایستید؟

امسال با وجود کرونا بسیاری از مشاغل در سطوح مختلف دچار رکود اقتصادی و ضررهای جبران ناپذیری شدند و حتی افراد و خانواده هایی از قشرهای متوسط رو به بالا هم ضرر کردند. تنها تصور کنید ممکن است سرپرست خانواده در این سفره چیدن ها شرمنده اعضای خانه شود! تکلیف چیست! با همین کار به ظاهر ساده می دانید چه تاثیر عمیق و خراش بزرگی در ذهن دانش آموز ایجاد کرده اید؟؟ نشستن یک دختر و یا یک پسر در کنار سفره های مجلل و عکس انداختن و در نهایت رای آوردن کدام بخش از آیین قدیمی و کهن شب یلداست؟

اگرکمی به عقب برگردیم، شب های یلدا با شاهنامه و حافظ خوانی می گذشت. همه منزل بزرگ خانواده جمع می شدند و از زبان پدربزرگ و یا مادر بزرگ داستان های کهن فارسی می شنیدند فارغ از زشت و زیبا بودن فارغ از دغدغه رقابت و برتری دور همدیگر جمع می شدند و دیدارها تازه می کردند. چقدر از فرهنگ عمیق نیاکانمان را جا گذاشته ایم و به کجا می رویم؟؟

از نگاهی دیگر بیایید به موضوع نگاه کنیم:

به بیان ویکی پدیا زیبایی به معنی یک نمونه عالی از چیزی یا یک ویژگی دلپذیر از چیزی است. اما این تعریف جای بحث دارد. همان طور که گفته می شود نمونه عالی و یا دلپذیر را چه کسی اندازه گیری می کند و می تواند مطلقا برای آن معنی و مفهوم بیاورد؟ به بیان دیگر زیبایی در چشم بیننده است و هر فردی زیبایی را به یک شکل توصیف می کند. پس زیبایی مطلق و یا زشتی مطلق وجود ندارد. همه افراد با وجود تفاوت های ظاهری و فردی که دارند می توانند زیبا باشند و انجام مسابقه تشخیص میزان زیبایی میان دانش آموزان نه تنها آورده ای ندارد که سبب می شود نظر افراد بر یکدیگر تحمیل شود و اساس تعریف زیبایی درهم ریخته شود.

کنفوسیوس درباره زیبایی این طور می گوید:

هر چیز زیبایی دارد، فقط همه ی آدم ها آن را نمی بینند.

خانوم دکتر دندان پزشک متشخصی را در فضای اینستاگرام می شناسم که با وجود سن کم موفقیت های زیادی را در زندگیش کسب کرده و همچنان در مسیر موفقیت قدم بر میدارد.در امریکا تحصیل کرده و همانجا هم به گذران زندگی و امور مشغول است. چندی قبل عکس از دندان های بیمار پا به سن گذاشته ای را به اشتراک گذاشت تا تصویر قبل از رسیدگی به دندان ها و بعد از رسیدگی را نشان دهد و کمی کوتاه درباره ساختار دهان و دندان گفت. سیل پیام ها به سمتش روانه شد که این خانوم چرا پشت لبش سبز است؟! چرا اصلاح نکرده! چرا به تمیزی خود اهمیت نمی دهند ... اما پاسخ خانوم دکتر جوان جالب بود ... ایشان ضمن اینکه کمی از قضاوت افراد دلگیر شده بود گفت: چه کسی میزان زیبایی و زشتی افراد را مشخص می کند؟ تا چه زمانی می خواهیم در شخصی ترین مسائل افراد وارد شویم و به خودمان این اجازه را بدهیم که دیگران را قضاوت کنیم. بجای این حرف ها کمی ذهنتان را شستشو دهید و اجازه دهید هر فردی آنطور که دلش می گوید زیباست به زندگی ادامه دهد. تصورات افراد از زیبایی را درهم نریزیم.

به نظرم خیلی درست می گفت. تمام ذهن و فکرمان را به تحلیل رفتارهای افراد و بررسی سبک زندگی دیگران می گذرانیم غافل از اینکه بدانیم خودمان کجا هستیم و چقدر با ایده آل مان فاصله داریم بی آنکه خودمان بدانیم.

پیشنهادات استاد سلام برای سرگرمی دانش آموزان در زمان برگزاری کلاس ها به صورت مجازی

با مجازی شدن کلاس ها مجموعه بازی های سنتی که به صورت فیزیکی در کلاس های درس انجام می شد کاملا غیر استفاده شد و نیازمند راهکارهایی جهت سرگرمی دانش آموزان هستیم. دانش آموزان در شرایط معمول تمرکز چندانی بر روی دروس نداشتند و با مجازی شدن کلاس ها و ماندن در خانه ایجاد علاقه و تمرکز بین دانش آموزان در بین معلمان به شکل یک دغدغه نمایان شده است و سوالی که بین معلم ها در جریان است این است که :

چگونه می توانم دروس خود را برای دانش آموزانم سرگرم کننده و جذاب کنم؟

بازی علاوه بر این که می تواند جنبه سرگرمی داشته باشد ذهن را خلاق تر می کند و پیشرفت آموزش را به همراه دارد. طی مطالعه و تحقیقات ثابت شده بازی علاوه بر فعالیت فیزیکی که به همراه دارد و به واسطه تحرک و شادی حاصل از آن سبب سلامت جسم می شود، سلامت روان را نیز به همراه دارد. پس اهمیت و نقش بازی را نمی توان نادیده گرفت.

به همین منظور تصمیم گرفتیم تا مجموعه از فعالیت های سرگرم کننده آموزشی که در فضای آنلاین می توان از آن استفاده کرد را با شما به اشتراک بگذاریم. این مواری که ذکر می شود لزومی نیازی به اجرای صد در صدی نیست و تنها ممکن با مطالعه این موارد بتوانید ایده های زیادی در ذهنتان پرورش دهید، همراه ما باشید :

فعالیت های سرگرم کننده در کلاس آنلاین ویژه مدارس

در ابتدا بهتر است برای سرگرمی هدف و مسیر مشخص کنید. سرگرمی های آموزشی باید دربرگیرنده مفاهیم کلیدی و پرورش ذهن و خلاقیت باشد. اگر فضای سرگرمی به سمتی است که دانش آموزا باید در منابع انلاین به دنبال جمع آوری داده باشد با توجه به شرایط سنی دانش آموزان می توانید از خانواده ها بخواهید در هنگام جستجوی آنلاین در کنار فرزندشان باشند تا زیر نظر آن ها از فضای اینترنت استفاده کنند.

ذهن برتر تمرکز در کلاس آنلاین

همه دانش آموزان در کلاس آنلاین همراه خود قلم و کاغذ دارند. می توانید سوالات چند گزینه ای آماده کنید و در صفحه نمایش با دانش آموزان به اشتراک بگذارید و از آن ها بخواهید پاسخ درست هر سوال را بر روی کاغذ بنویسند و در انتها پاسخنامه خود را به دیگر اعضا کلاس و معلم نشان دهند. در قالب یک سرگرمی نکات آموزشی را نیز به دانش اموزان یاد خواهید داد و بسیار هم سرگرم خواهند شد.

داستان سرایی در کلاس آنلاین

از دانش آموزان یک سوال بپرسید : مثلا" شب یلدا خود را چگونه گذراندید ؟"

هر فرد داستانی را تعریف کند و در انتها دیگر دانش آموزان تشخیص دهند که داستان بر اساس واقعیت بود و یا تنها ساخته ذهن دانش آموز بوده است!؟ این بیان داستان سرایی گاها سبب بیان اتفاقات خنده دار و طنز در فضای کلاس انلاین می شود و دانش آموزان اوقات خوشی را با آن می گذرانند.

توصیف و ترسیم اشیا در کلاس آنلاین

برای این بازی دانش آموزان تنها به یک قلم و کاغذ نیاز دارند. بازی به این صورت است که معلم یک شی را در کنار دست خود قرار می دهد به طوری که از دید دانش آموزان پنهان باشد و شروع به توصیف آن می کند و دانش آموزان طبق توصیف معلم شروع به کشیدن جسم می کنند. در پایان خواهید دید تصور افراد از اجسام چقدر می تواند متفاوت باشد. برنده کسی است که تصور نزدیک تری به واقعیت داشته باشد. در مثال دیگری بازی وصف اجسام را می توانید انجام دهید. در این بازی برای یک کلمه یک صفت متفاوت انتخاب کنید و از دانش آموزان بخواهید آنچه که در ذهنشان تداعی می شود را بر روی کاغذ بیاورند. می توانید با این روش با طرز فکر دانش آموزانتان و میزان خلاقیت آن ها آشنا شوید.

تور تاریخچه خانوادگی در کلاس آنلاین

از دانش آموزانتان بخواهید با عکس های قدیمی که در منزل دارند یک سفر به تاریخ برای خود و دیگر هم کلاسی هایشان فراهم کنند. به این صورت که در فضای کلاس آنلاین عکس های قدیمی افراد خانواده مانند پدربزرگ و مادر بزرگ را نشان دهند و یک خاطره بامزه و یا یک خاطره دلنشینی که با آن فرد را داشتند با دیگران به اشتراک بگذارند و در نهایت اعلام کنند که چه درسی از آن اتفاق گرفتند؟!

تاریخ شفاهی با دوربین در کلاس آنلاین:

از دانش آموزانتان بخواهید با بزرگتر خود مانند پدربزرگ یا مادربزرگ صحبت کنند و از آنها بخواهند خاطره ای از مراسم های شب یلدا و آداب و رسوم در زمان های گذشته را برایشان تعریف کنند و دانش آموزان در فضای کلاس آنلاین با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

جمع بندی:

ایجاد اشتیاق و انگیزه در بین دانش آموزان ممکن است دغدغه بسیاری از مدارس و معلم ها باشد که در فضای کلاس آنلاین و یا حضوری می توانند به اشکال مختلف ایجاد کنند. اما مهم این است که این سرگرمی ها آموزش و هدفی را به همراه داشته باشد تا بتوانید رسالت خود را در غالب پرورش دانش افراد به درستی به انجام برسانید.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.