تاریخ انتشار:

انتخاب رشته فیزیک در کنکور سراسری

انتخاب رشته فیزیک در کنکور سراسری

انتخاب رشته فیزیک در کنکور سراسری

انتخاب رشته فیزیک کدام دانشگاه بروم؟ ‏به نظرتون برای رشته فیزیک، کدوم یکی از دانشگاه‌ها بهترند؟
دانشگاه شهید بهشتی؟ دانشگاه تهران؟ دانشگاه امیرکبیر؟ دانشگاه شریف؟ دانشگاه خوارزمی؟
شما سابقه تحصیل در این رشته و این دانشگاه‌ها را دارید؟ دوست دارم با شما صحبت کنم! 
حالابنشینید پای حرف بچه‌های دانشگاه‌های مختلف و نظرات را خیلی راحت بخوانید تا ببینید برای انتخاب رشته فیزیک کدام مسیر را بیشتر دوست دارید.

سوال‌هایی که بچه‌های قبول شده در مرحله اول سرگردان در شبکه های اجتماعی درباره انتخاب رشته می‌پرسند، دانش آموزانی که پشت درهای کنکور بسیار درس خوانده‌اند و احتمالا رتبه‌های بالا هم دارند و همیشه هم انتظار هر فرد از خودش و توانایی هایش بیشتر هست، همیشه با خصوصیات انسانی دنبال مسیرهای ناشناخته هستیم، در انتخاب رشته در کنکور همه استقامت‌های ما، برای داشتن صندلی جلوتر در دانشگاه‌های بهتر هست.

یک مطلب هم به صورت مصاحبه‌ای با فردی داریم که عاشق فیزیک هست با عنوان نقش ریاضی در رشته فیزیک دانشگاه این مطلب را هم علاقه مند بودید، بخوانید.

در اثر صحبت با افراد مختلف، برخی ازین گفتگو‌ها را اینجا می آوریم تا برای انتخاب رشته فیزیک در نتایج کنکور سراسری ، شاید مسیرها را با فانوسی چرخان، برایتان پر از نور کنیم.
این صحبت ها نظر افراد مختلف در دانشگاه‌های خوب ایران هست و ما نظرمان به نظر کسی نزدیک یا دور نیست فقط نقل قول‌ها را آورده‌ایم: 
رشته فیزیک

انتخاب رشته فیزیک دانشگاه شهید بهشتی:

یکی نظرش این بود که موقعیت مکانی دانشگاه ‌‌‎شهید بهشتی چون نزدیک دربند هست جذابیت خوب دارد، ‌‌و اینکه ‎به جای خواندن رشته فیزیک، بهتر هست بروید رشته ریاضی را در دانشگاه شریف یا دانشگاه امیرکبیر بخوانید و خواندن رشته فیزیک اتلاف زمان است. در دانشگاه‌های ایران کسی فیزیک درس دادن بلد نیست!
- فردی تاکید نموده که فقط در دانشگاه تهران یا دانشگاه شریف، رشته فیزیک را بخوانید و فیزیک امیرکبیر اگر دو میلیارد هم پیشنهاد دادند (که قطعا پیشنهادی هم نیست!) نرود. البته همین فرد اذعان داشته که ‌‌دانشگاه امیرکبیر در دوران تحصیل خودش در این دانشگاه، به شکل‌گیری شخصیت و فعالیت‌های اجتماعی اش کمک شایانی کرده است، شهید بهشتی دانشگاه خوبی هست با قوانین سفت و سخت که این باعث می‌شود شما در مسیر بهتر و در کنار افراد درست‌تر قرار بگیرید. دانشگاه شهید بهشتی دانشگاهی پیشروست.

- دانشجوی رشته حقوق گفته است که من خودم دانشجوی رشته حقوق شهید بهشتی بودم، این دانشگاه برای رشته حقوق و رشته دندان پزشکی و پزشکی خوب هست البته نقص حتما وجود دارد و هیچ دانشگاهی کامل نیست اما از خیلی دانشگاه‌های دیگر قطعا بهتر هست، ولی اگر من جای شما بودم در انتخاب رشته کنکورم فیزیک بهشتی نمی‌زدم.

- ‎نظر دیگری هست که من برای شما در انتخاب رشته فیزیک، دانشگاه شهید بهشتی را فقط برایت خط می‌زنم تا بین دو دانشگاه دیگر تهران و شریف انتخاب کنی.
-  ‎من دوره لیسانس را دانشگاه بهشتی بودم الان هم ارشد در دانشگاه تهران هستم، دانشگاه بهشتی در ولنجک، جز برای رشته معماری و برق عباسپورش، در بحث فنی مهندسی، ریاضی و فیزیک کلا تعریفی ندارد.
- دانشجوی علوم پزشکی شهید بهشتی دیگری گفت : علوم پزشکیش هم همین قدر افتضاحه😂
- دیگری که نپرسیدم چه رشته ای خوانده است هم گفته من خودم بهشتی خواندم، بهشتی و تهران هر دو عالی هستند.



رشته فیزیک دانشگاه امیر کبیر یا پلی تکنیک

 دانشجویی که در انتخاب رشته کنکور سراسری وارد دانشگاه امیرکبیر شده است آورده: ‌‌‎من فیزیک امیرکبیر بودم و امیرکبیر اصلاااا خوب نیست. اصلا و ابدا. البته درباره دانشگاه شهید بهشتی اطلاعی ندارم ولی مطمئن هستم که اگر در انتخاب رشته می توانید دانشگاه تهران را بزنید، خیلی بهتر هست.

- ‎فردی کارشناسی را در بهشتی بوده و ارشد را در تهران که از دانشگاه بهشتی کمتر راضی است و نظرش این هست که پلی تکنیک و تهران هیات علمی بهتری دارند و  استاد‌ها بهتر هستند و فضای عمومی دانشگاه هم بهتر هست و برای فردی که فیزیک دوست دارد، همکلاسی ها نیز قوی ترهستند. ایشان درباره دانشگاه ‎خوارزمی هم نظر مساعد دارند برای انتخاب رشته فیزیک و دااین دانشگاه را در پیشنهادها قرار بدین.
- ‎چند نفر دیگر هم خواستند که دانشگاه تهران انتخاب اول برای رشته فیزیک باشد.
- ‎من رشتم مهندسی بوده و نمی‌توانم در مورد رشته فیزیک نظر قطعی بدهم، اما اگر بین این سه تا تو هر رشته مهندسی انتخاب داشته باشم، اول تهران میزنم بعد امیرکبیر. اسم و رسم دانشگاه مهمتر از کیفیت یه رشته خاص در آن دانشگاه هست.
- ‎من در دانشگاه امیرکبیر درس خوانده‌ام و دوستان رشته فیزیک خیلی خوب داشتم.


انتخاب رشته فیزیک دانشگاه تهران

- ‎من خودم علوم پایه تهران می‌خوانم. رشته فیزیک هم، دانشگاه تهران از بین دانشگاه‌های عنوان شده به نظر بنده بهتر هست: 
1. دانشگاه تهران 
2. دانشگاه شریف 
3. دانشگاه شهید بهشتی 
4. دانشگاه امیرکبیر 
5. دانشگاه خوارزمی 
6. دانشگاه خواجه نصیر 
7. دانشگاه علموص
علاقه به بخش فیزیک هم البته تاثیر ریز و مهمی دارد که نباید دست‌کم گرفته شود، اگر علاقه به سمت نجوم باشد خوارزمی رو باید رتبه سوم بیاوریم، در کنار اینا راه مهم هست هیچ وقت مسیر را دست کم نگیرید.
- ‎از نظر ایشان فیزیک در دانشگاه تهران بالاتر از فیزیک دانشگاه شریف دیده شده، و در مقام مقایسه باید بیشتر به جزئیات توجه کرد، باید ریزبین‌تر شد، همچنین ‎فیزیک دانشگاه تهران و همکلاسی هایش واقعا خوب بودند و دانشجوهای فیزیک دانشگاه تهران نسبت به گزینه های دیگر، بسیار فعال هستند.
- ‎فرد دیگری که گریزپای هستند‍! نظرشون بر این هست که هیچکدام خوب نیستند! و اگر دوست دارید در انتخاب رشته به سمت فیزیک بروید، اصلا نروید! تا جای ممکن سعی کنید از سیستم‌های دانشگاهی دوری کنید زیرا که کل ذوق و انگیزه ات برای درک جهان یا همان روش فیزیکی را به کشتن میدهند البته با انبوهی کتاب و فرمول و امتحان های الکی سخت!
اگر هم دوست دارید حتما دانشگاه بروید، سال‌های آخر به حرفایی که گفتم میرسی
- کسی که مسیر را جای دیگری گذرانده میگوید: من برگردم میروم دانشگاه تهران، بنظرم این سه دانشگاه (دانشگاه تهران و شریف و امیرکبیر) از لحاظ علمی تفاوت زیادی با هم ندارند، اتمسفر دانشگاه ها در واقع متفاوت هستند.


انتخاب رشته فیزیک دانشگاه شریف

دانشجوی دارای تجربه ی دیگری نظرش این هست که اساتید و سطح علمی تقریبا یکسان هست ولی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا، هلند، اسپانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، در دانشگاه شریف یه مقدار کمی، راه باز تر هست و در عین حال فضای دانشگاه شریف در چنین رشته ای که سنگین هم هست، ممکن هست آستانه تحمل بالاتری را لازم داشته باشد. همانطور که در تجربه واقعی ایشون دیده‌اند، دانشجو‌های ‎فیزیک دانشگاه تهران، خیلی در این یکی دو سال که مشاهده از نزدیک داشتند اهل تحقیق و زحمت و فعالیت بوده اند.
- ‎چرا شریف نه؟ ‌‎شریف الویت اول باشد، دانشگاه‌های دیگر، برای الویت‌های بعدی باشد ‌‎من خودم ابتدا فیزیک شریف رفتم. ولی چند ترم بعد تغییر رشته دادم به برق. فیزیک شریف خیلی خوب هست و کله گنده هایی که اونجا هستن چند سر و گردن از بقیه دانشگاه‌ها بالاترند
آموزش خصوصی فیزیک

مهاجرت تحصیلی بعد از انتخاب رشته فیزیک

نوعی نگاه در دانشگاه های خوب ما، همیشه شکل داشته و دارد، آن هم اپلای برای رفتن برای مهاجرت است
ادامه تحصیل و زندگی در کشورهای دیگر نوعی نگرش قدیمی و همیشگی هست و در همه جای دنیا نیز معنا دارد که هر فرد می تواند برای تجربه، مهاجرت کند، وطن همیشه وطن ما باقی می ماند و اگر دوست نداشت آن سبک جدید از زندگی را میتواند حالا، با دانشی جهان شمول تر بازگردد. که اتفاقا یافتن کار و ادامه زندگی در وطن برای بازگشته ها از مهاجرت، خوب و باز هست. 
نظر یکی از دوستان این هست که اگر قصد خروج از کشور برای مقاطع بالاتر دارید فقط دانشگاه تهران 
امیدوارم با همه این نظرهای خیلی متفاوت و متصاد و زیاد توانسته باشیم در انتخاب مسیر به نسبت معیارهای ذهنی شما کمک کرده باشیم.

صحبت‌های دانشجوی انصرافی فیزیک شهید بهشتی

آقا فرزاد نیکزادیان ورودی سال ۱۳۹۶ در رشته فیزیک در دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل شدند و در سال ۱۳۹۸ تصمیم به انصراف از دانشگاه شهید بهشتی گرفت!
مواردی که باعث علاقه‌مندی وی به رشته فیزیک شد تنها دلیل تفاوت این رشته  و نیاز به توانایی برتر برای فهم آن بود بود.
به همین دلیل جناب آقا فرزاد نیکزاد در طول عمر خود هیچگاه علاقه بخصوصی نسبت به رشته‌ها مهندسی نشان ندادند.
در سال آخر دبیرستان ( پیش دانشگاهی ) در ابتدا مبحث تدریسی کتاب فیزیک دبیرستان  که مورد علاقه وی قرار گرفت، انرژی هسته ای بود و مباحث بعدی شامل  : ابر رسانا و در کل، تمامی مباحثی که در مورد الکترون در عناصر رخ‌می‌داد و اتفاقات خارق العاده ای که در فیزیک رقم می‌زد جذابیت آن را برای وی می‌افزود.
تمامی مباحث بالا ابتدای علاقه مندی وی به رشته فیزیک بود. در کنار این مباحث، قسمت‌هایی که شامل نسبیت عام و خاص ، فضا ، کهکشان ، کیهان و ....بود نیز افزایش جذابیت این رشته را برای وی رقم زد اما در گام اول، مبحث انرژی مورد علاقه و تایید ایشان  برای انتخاب رشته و شروع به خواندن دروس در رشته فیزیک بود.
هدف اصلی وی تنها دانشگاه تهران بود و طبق تحقیقات و بررسی‌های ایشان در سال‌های گذشته، درصد قبولی با رتبه ۲۰۰۰ منطقه یک تهران طبق سهمیه‌ها بالا بود.

اما در سال ۱۳۹۶ سهمیه‌ها دچار تغییرات ناگهانی شد و رقابت در بین محصلین افزایش یافت. وی رتبه قبولی برای دانشگاه شهید بهشتی تهران را کسب کرد اما هیچ اطلاعاتی نسبت به آن حتی موقعیت مکانی این دانشگاه را نداشت.
طبق گفته وی و پرسش و پاسخ‌های او تعریف فیزیک از گفته‌های دانشجو‌های این رشته مدل بودن آن است یعنی فیزیک تمامی اتفاقاتی که در جهان و کیهان رخ می‌دهد را مدل سازی و آن را به حالت علمی بازگو و تحلیل می‌کند.به طور مثال از افتادن  یک قطره باران تا انفجار یک ستاره و تبدیل شدن آن به یک ابر نو اختر  دلیل علاقه وی به این رشته بود و نیز کنجکاوی او درباره تمامی اتفاقات طبیعی که در جهان و کیهان رخ می‌داد . از دید او فیزیک قدرت تحلیل تمامی اتفاقات را دارد. ابزار فیزیک برای این کار مشاهده، تخیل و ریاضیات است. فیزیک یه علم ریاضیاتیست که مهم‌ترین قسمت کاربردی آن معادلات دیفرانسیل، انتگرال و مقوله‌های مرتبط است که نادیده گرفتن آن علت موفق نبودن وی در این رشته شد.
توصیه او برای افرادی که علاقه مند به این رشته و رشته‌هایی مانند برق، مکانیک و مهندسی‌هایی که ریاضیات سنگینی دارند، این است که تحمل واحد‌های زیاد ریاضیات را داشته باشندو طبق گفته وی یکی از دلایل جدا شدن او از این رشته واحد‌های سنگین ریاضیاتی بود زیرا ایشان علاقه ای به ریاضیات این چنینی نداشت. برای این رشته ممکن است نیاز به حل چندین صفحه معادلات ریاضی باشد.
علت انصراف از رشته فیزیک : به گفته ایشان در ترم‌های اول دانشگاه مروری بر دروس دبیرستانی به صورت پیشرفته است و ترم‌های یک و دو دانشگاه، دانشجو بصورت جدی و سنگین با دروس تخصصی درگیر نمیشود ولی وی در ترم دو دانشگاه به این احساس رسید که انتخاب درستی در مورد رشته تحصیلی خود نداشته زیرا توقع وی از رشته فیزیک با دروس پیش رو در تضاد بود.
توقع وی دروسی مانند فیزیک آزمایشگاه ، مشاهده و تحلیل فیزیک را اما حقیقت این رشته بسیار متفاوت‌تر از تخیل او بود.
نظر اطرافیان در مورد رشته فیزیک این بود که تلاش خود را بیشتر کنید تا زمانی که در این رشته موفق شوید اما وی با گذشت زمان، دیگر علاقه ای به رشته فیزیک نشان نمیداد زیرا در ذهن خود نمیگنجانید که بخواهد ۲ ساعت زمان برای حل مسئله ریاضی صرف کند. دروس این رشته بشدت سنگین، سخت و زمانبر بود.

  توقع اساتید در دانشگاه دولتی سطح بالا،  بسیار از دانشجویان زیاد بوده و سنگینی دروس، در کنار دروس تخصصی ریاضی و فیزیک نیز باعث این شده است که این دانشجو اعتماد بنفس خود را از دست بدهد و دیگر نتواند چندین سال دیگر در این محیط درس بخواند و بعد از اتمام دانشگاه زمانی که به سرکار می‌رود، با همین معادلات و ریاضیات سروکار داشته باشد و این موارد باعث شد از رشته مورد علاقه خود که برای رسیدن به آن بشدت تلاش کرده بود منصرف شود و دو ترم برای دور شدن از محیط دانشگاه و گرفتن تصمیم منطقی مرخصی بگیرد. بعد از بازگشت به دانشگاه به این نتیجه رسید که باید در آخر انصراف دهد چون صبر و تحمل درگیری با حجم ریاضیات بالا را نداشت.

صحبت آقای فرزاد نیکزاد با دانش آموزانی است که می‌خواهند برای دوره دانشگاهی خود رشته انتخاب کنند لطفا تحت تاثیر فیلم‌ها و کتاب‌ها قرار نگیرند زیرا این اتفاقات برای خیلی از افراد پیش می‌آید و به علت تحت تاثیر قرار گرفتن فیلم یا سریال رشته‌هایی مانند فیزیک ، شیمی ، ریاضی و ... را انتخاب می‌کنند اما این رشته‌ها بسیار فرا تر از آن چیزیست که در قدم اول به آن می‌نگرند. وی به دانش آموزان توصیه می‌کند که هنگام انتخاب این رشته‌ها حتما به جنبه اقتصادی آن توجه داشته باشند و به این فکر کنند که یک فیزیزیست در آخر چه کارهایی می‌خواهد انجام بدهد. کار این رشته در عین گستردگی بسیار محدود است بخصوص وقتی می‌خواهد به صورت کامل مرتبط باشد.

 در نگاه کلی رشته فیزیک اصول و پایه ریاضات ، نظریه ، مکانیک نیوتنی ، مکانیک کلاسیک ، کوانتوم ، نسبیت و فیزیک قرن ۲۰ هم وارد این دروس و رشته می‌شود و افرادی که در رشته‌های متفاوت فیزیک مشغول می‌شوند وارد رشته‌هایی مانند شاخه بنیادی فیزیک ( ذرات پایه تشکیل دهنده ) ، حالت جامد و ماده چگال ( در کار‌های صنعتی و مکانیکی) ، فیزیک اپتیک ( فوتون و نور و کوانتوم ) ، فیزیک هسته‌ای ، فیزیک انرژی و رشته‌های جدیدتری از فیزیک وجود دارد که با رشته‌هایی مانند جامعه شناسی ، اقتصاد  و مدل سازی و برنامه ریزی‌های مالی ادغام که سیستم‌های پیچیده نام می‌گرفت، ادغام می‌شود.

در حال حاضر رشته فیزیک محدود به یک رشته نیست و گسترده شده و با رشته‌های دیگر ادغام می‌شود و تا مقطع ارشد، دکترا و پسادکترا ادامه می‌ یابد. در کشور‌های دیگر نیز به همین شکل ادامه پیدا می‌کند  و تمام کسانی که جذب این رشته می‌شوند، جذب  فیزیک نظریه می‌شوند که همچنان برخی از نظریه‌ها مانند نظریه ریسمان به اثبات نرسیده اند. در عقیده وی این رشته ضاهر بسیار زیبا و فریبنده دارد که در پشت آن سختی‌های زیادیست.

انتظارات دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه‌های آزاد و پیام نور نسبت به غربالگری کنکور این است که هوش بالا تر و  تلاش بیشتر برای بدست آوردن رتبه مجاز برای این دانشگاه‌ها است زیرا در دانشگاه‌های دولتی نسبت به رتبه استاد‌ها توقع از دانشجو‌ها بالاتر می‌رود و نیاز می‌بینند که دانشجو به صورت خود جوش در کنفرانس‌های دانشکده‌ها شرکت داشته باشد و در جست و جوی تحقیق و مقالات متعدد درباره این رشته باشند. فرسایش ذهنی دانشجوها به این علت رخ می‌دهد که انتظار آنها این حجم از توقع و سخت گیری نیست. پس کسانی که می‌خواهند انتخاب رشته کنند، باید انتظار این سختگیری‌ها و فشارات را داشته باشند اما در رابطه با تقاضای مهاجرت تحصیلی یا داشتن شغل مرتبط انتخاب کردن یک دانشگاه دولتی بسیار موثر بوده است.
به طور مثال یکی دیگر از برتری‌های دانشگاه سراسری نسبت به آزاد و پیام نور، داشتن آزمایشگاه‌های مجهزتر و کامل‌تر است. علت آن قدمت این دانشگاه‌هاست که طی گذر سال‌ها به تجهیزات هم دانشکده‌ها و هم آزمایشگاه‌ها افزوده شده است. وجود استاد‌های بسیار سطح بالا از نظر تحصیلات نیز یکی دیگر از نکات حاءز اهمیت برای دانشگاه‌های سراسری است.
انتظار وی درمورد تحصیل در رشته فیزیک ، حل مسائل فیزیکی و یادگیری و رسیدن به درجه استاد برتر و سپس تربیت دانشجویان فیزیک بود اما وی این موضوع را در نظر نگرفته بود که برای رسیدن به هدفی بالا،  نیاز به تلاش بیشتر و تقویت ریاضیات خود دارد و اگر این موضوع را کمی با دید باز‌تر نگاه می‌کرد انتخاب رشته هوشمندانه‌تری داشت.
اما دانش آموزان این دوره دارای مشاور هستند و خانواده‌ها از اطلاعات بیشتری برخوردارند اما بنظر ایشان قبل از انتخاب رشته بهتر است افراد حتما تست شخصیت بدهند تا شناخت بیشتری نسبت به شخصیت خودشان داشته باشند  که  گرایش به چه رشته ای دارند مثلا به هنر ، صنعت ، آزمایشگاه ، مدیریت و حتما باید مشخص شود که هر فرد در زمینه انتخابی خود چه قابلیت‌هایی دارد که موفق شود و علاقه به کار خود داشته باشد تا در این زمینه موفق شوند.

یکی از بخش‌های مهم در انتخاب رشته، داشتن ذوق نیز است زیرا با درنظر گرفتن تمامی نکته‌های بالا می‌توان فرد موفق‌تری در تحصیل و کار خود بود.

قطعی شدن انصراف وی از رشته فیزیک ، در طی گذشت زمان انرژی و علاقه و آرزوها با گذشت زمان در حال تغییر است و تلاشی که افراد در سنین ۱۶ تا ۱۸ سالگی برای رسیدن به اهداف خود می‌کنند ، اما در سنین بالاتر افراد از ذوق و علاقه کمتری برخوردارند و بلعکس این موضوع هم صدق می‌کند ولی در حال حاضر ما در جامعه فرسایشی زندگی می‌کنیم و هر روز نسبت به روز قبل امید و انگیزه افراد کمتر می‌شود و این دلیلی برای  برخورداری از نا امیدی و سرخوردگی است.
بعد از انصراف وی از دانشگاه برای رهایی ذهن خود که بتواند تصمیمی دقیق‌تر برای زندگی و آینده خود بگیرد مدت زمانی به استراحت مشغول شد وی در این دوره برای روز‌های دانشجویی خود سختی‌ها تلخی‌ها وشیرینی‌های آن دوره دل‌تنگ می‌شد اما تصمیم خود را گرفته بود چون دیگر توانایی حجم فشار و سختی دروس را از لحاظ روانی و روحی نداشت و مسیری دیگر را انتخاب کرد.

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.