تاریخ انتشار:

نرم‌افزار اتوکد ترسیم و طراحی نقشه‌ دقیق در مهندسی و صنعت

نرم‌افزار اتوکد ترسیم و طراحی نقشه‌ دقیق در مهندسی و صنعت

نرم افزارautocad چیست؟


آشنایی با نرم افزار اتوکد

اتوکد (autocad) نرم‌افزاری برای ترسیم وطراحی نقشه‌های دقیق وحرفه‌ای مهندسی و صنعتی می‌باشد. این نرم‌افزار از محصولات محبوب شرکت آمریکایی اتودسک است.
 آخرین نسخه منتشر‌شده از نرم افزار نسخه‌ی مربوط به سال ۲۰۲۰ می‌باشد.
اگر دانشجوی رشته معماری، برق، مکانیک، عمران و راه‌سازی، جغرافیا و شهرسازی و غیره باشید معنای آن را بهتر درک خواهید کرد. حتی در زمینه‌هایی چون طراحی فضای سبز، طراحی صنعتی و کارخانجات، تاسیسات و لوله‌کشی و ابزارآلات و نقشه‌های تاسیساتی مشغول به کار باشید.
اگر شما هم اولین بار است که برای این برنامه هیجان‌انگیز جست‌و‌جو می‌کنید، باید بدانید که اتوکد یک نرم افزار آموزشی اصلی برای ترسیم در تمام رشته‌های متفاوت آموزشی می‌باشد.

کلاس اتوکد


نرم افزار اتوکد قدرت رسم هر نقشه‌ای را به کمک کامپیوتر فراهم می‌کند و همین دلیل اصلی محبوبیت اتوکد بین کاربران در تمام دنیا ‌‌می‌باشد. خوب است بدایند تا قبل از اتوکد طراحی نقشه و انجام محاسبات آن با ابزارهایی مثل ماشین حساب و جداول ریاضی، پروسه بسیار پچیده، زمان بر و همراه با خطاهای فراوان برای طراحان بود و هفته‌ها به طول می‌انجامید.
نرم افزار autocad یکی از مهمترین و پرکاربردترین و در واقع می‌توان گفت اصلی‌ترین نرم افزارهای طراحی‌های دوبعدی و سه بعدی و همچنین ترسیم وطراحی فنی و مهندسی می‌باشد.
جالب است که بدانید، عبارت cad موجود در نام این نرم افزار مخفف عبارت computer aided design می‌باشد که به معنی  طراحی به کمک نرم افزار است.
البته در منابع مختلف دیگر cad را به‌عنوان کلمه اختصاری عبارت computer aided drafting و به معنای ترسیم فنی به کمک نرم افزار نیز معرفی کرده‌اند. به زبان ساده‌تر و شیواتر می‌توانیم بگویم، به‌جای اینکه یک شیء مربوط به طراحی و یا ترسیم نقشه‌تان را با خط‌کش یا به‌صورت دستی، خیلی سخت بخواهید ترسیم کنید و تازه از دقیق بودن آن مطمئن نباشید، با این نرم‌افزار فوق‌العاده، پروژه‌ شما را خیلی دقیق و سریع و حرفه‌ای با استفاده از کامپیوتر ترسیم و طراحی کنید و از پیشرفت تکنولوژی لذت ببرید.

آشنایی با محیط برنامه اتوکد:

autocad قدرت رسم هر نقشه‌ای را به وسیله کامپیوتر فراهم ‌‌می‌کند و به همین دلیل از محبوبیت عامه و فراگیر نزد تمامی دست‌اندر‌کاران طراحی در دنیا برخوردار است. این نرم افزار راه را برای تمام صنایع از قبیل ساختمان، مکانیک ، برق ، تجهیزات پزشکی و غیره هموار کرده‌است.
اتوکد در صنعت، توسط معماران، مدیران پروژه، مهندسین، طراحان گرافیک، برنامه ریزان شهر و سایر متخصصان مورد استفاده قرار ‌‌می‌گیرد.

مجموعه دستورات اتوکد دو بخش ‌‌است:


  • بخش اول دستورات ترسیمی در محیط اتوکد ‌‌می‌باشد این مجموعه از دستورات به منظور ترسیم و انجام اصلاحات بر روی اشیاء مختلف در فضای ترسیم اتوکد می‌باشد.
  • بخش دوم نیز شامل دستورات سیستمی اتوکد می‌باشد. این دستورات نیز به منظور انجام تنظیمات مختلف در بخش‌های مختلف اتوکد می‌باشد.
لذا لازم است تمام مهندسان و طراحان کار با نرم افزار اتوکد را یاد گیرند و از آن برای پیشبرد آموزش خود، در رشته کاری به بهترین شکل بهره‌مند شوند.

پنجره برنامه اتوکد به ۵ دسته تقسیم شده است که به شرح زیر می‌باشد:

  1. نوار عنوان (title bar)

    در بالا‌‌‌ترین قسمت نرم افرار، نواری افقی به عنوان نوار عنوان قرار دارد که در آن نام و نسخه نرم‌افزار اتوکد و نام پرونده (فایل) جاری وجود دارد.

  2. روبان ابزار‌ها (ribbon)

    روبان ابزار ناحیه‌‌‌ای است که ‌‌می‌توان از طریق آن دسترسی سریع و آسان به دستور‌ها داشت. دستورها بر حسب موضوع در بخش‌هایی دسته بندی شده‌‌‌‌اند. هر دسته داخل یک زبانه (tab) قرار گرفته است.

  3. محیط کار (work space)

    آنچه ترسیم میشود در این قسمت نمایش داده می شود. این قسمت در واقع محیط کار نرم‌افزار است. این قسمت در حالت پیش فرض به صورت صفحه‌های یک دفتر شطرنجی تقسیم شده‌است.
    اندازه این تقسیمات قابل تغییر است ولی به صورت پیش فرض بر روی ۰/۵ میلی‌متر تنظیم شده‌است.

  4. خط فرمان (command line)

    خط فرمان محلی برای نوشتن عنوان دستور بوده و با فشردن کلید ورود (enter) دستور قابل اجرا خواهد بود. در ضمن اینکه زیر دستور‌ها و دستورها اجرایی در این خط قابل مشاهده است.

  5. نوار وضعیت (status bar)

    این نوار افقی دارای اجزای مختلفی است مثل نماد‌های (icons) دستورها کمکی و توابع.
دوره آموزشی اتوکد




در ویدئوی زیر نمایی از نرم افزار را ببینید


از کجا اتوکد را یاد بگیرم؟

سایت استادسلام معلم‌ خصوصی اتوکد بسیار دارد، همه این اساتید، با تجربه هستند، خیلی از ایشان با شرکت‌های خارج از ایران به صورت پروژه ای کار می کنند، برخی در زمینه اتوکد صنعتی کار کرده‌اند، برخی نقشه‌کشی انجام می‌دهند و همه با کوله‌باری از تجربه تدریس خصوصی هم می‌کنند و همچنین دوره‌های آموزشی به صورت گروهی نیز برگزار می‌کنند. یادمان باشد پیشنهاد استادسلام همیشه یادگیری از معلم‌ها به صورت آنلاین هست. زیرا هزینه کمتر می‌پردازید و زمان کمتری در رفت‌ و آمد هستید.
با صفحه معلم خصوصی های اتوکد در استاد سلام در عکس زیر آشنا شوید، یک به یک داخل پروفایل ها بروید و معلم خود را انتخاب کنید.
اگر معلم دارای ستاره و امتیاز باشد، می توانید مستقیم با او تماس برقرار کنید زیر شماره تماسش برای شما معلوم می‌شود و اگر در ادامه لیست باشد در زیر پروفایل هر معلم، در صفحه خود او، فرمی برای ثبت رزرو ایشان هست که آن‌را پر کنید تا خیلی زود پشتیبان‌ها با شما ارتباط بگیرند و مسیر ارتباط با استاد را مشخص کنند.

دوره آموزشی اتوکد

قابلیت‌های نرم افزار اتوکد چیست؟

این نرم افزار قابلیت‌های بسیاری دارد که در این بخش به مواردی از آن اشاره خواهیم کرد 
مانند این قابلیت که بخش text command آن به صورت چند‌خطی می‌باشد و یا قابلیت بهره‌مندی از پسوند اختصاصی dwg، قابلیت حاشیه‌نویسی در کنار نقشه‌ها و همچنین دارای کیفیت بالا در پردازش و چاپ طراحی‌ها و قابلیت بازیابی فایل‌های از دست رفته است.
قابلیت ترسیم به صورت دو بعدی و سه بعدی، جلوگیری از انجام تغییرات ناخواسته، قابلیت ترسیم به صورت سه بعدی واقعی، ابزار طراحی و ترسیم آزاد در محیط سه بعدی و دو بعدی، قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای نقشه‌ها و در نتیجه موجب انعطاف‌پذیری بالای محیط کاربری و استفاده بسیار آسان‌تر در این نسخه برای انجام پروژه‌های حرفه‌ای و دقیق می‌شود.

علاوه بر این دارای محیط برنامه‌نویسی پیشرفته برای کاربردهای خاص و قابلیت ترکیب  بخش‌های مربوط به excel و autocad و مدیریت کامل بر روی لایه‌های نقشه‌ها و انتقال آسان تنظیمات بین کامپیوترهای مختلف که موجب اشتراک‌گذاری راحت‌تر طرح‌ها با حداقل حجم و حداکثر کیفیت بین کاربران می‌شود را داراست.
تمام این ویژگی‌های فوق‌العاده موجب می‌شود که نرم ‌افزار اتوکد با افزایش انعطاف‌پذیری برای طراحی‌ها و همچنین هماهنگ‌سازی تنظیمات بین آن‌ها همراه شود.
همان‌طور که قابل مشاهده است، سازگاری و هماهنگی بسیار کاملی را با پردازنده‌های گرافیکی ایجاد کرده و در نهایت سرعت انجام کارها را بهبود می‌بخشد.
از دیگر قابلیت‌های این نرم افزار می‌توان به امکان اضافه کردن تصاویر به محیط اتوکد به عنوان بخشی از نقشه، اشاره کرد.
ناگفته نماند محیط‌های اتوکد به autocad classic و 3d modeling و drafting & annotation تقسیم می‌شوند.
بنابراین، زمانی که به این نرم‌افزار فوق‌العاده مسلط می‌شوید و آن را به‌طور کامل یاد می‌گیرید، این نرم افزار قدرتمند به شما کمک خواهد کرد که هر چه سریع‌تر در مسیر درست و دقیق قرار بگیرید، بتوانید پروژه‌های حرفه‌ای و دقیقی طراحی کنید و حتی برای کسب درآمد از روش حرفه‌ای‌‌‌تری استفاده نمایید و هر روز بیشتر از قبل پیشرفت کنید.
همان‌طور که بسیار تاکید کردیم یادگیری و شناخت به نحوه استفاده از این نرم افزار به شما بسیار کمک خواهد کرد که در مسیر درست و حرفه‌ای قرار بگیرید.


دوره آموزشی اتوکد

مهم‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزار autodesk autocad:


  • بخش text command به صورت چند خط بودن
  • بهره‌مندی از پسوند اختصاصی dwg
  • قابلیت حاشیه‌نویسی در کنار نقشه‌ها
  • کیفیت بالا در پردازش و چاپ طراحی‌ها
  • قابلیت بازیابی فایل‌های از دست رفته
  • قابلیت ترسیم به صورت دو‌بعدی
  • جلوگیری از انجام تغییرات ناخواسته
  • قابلیت ترسیم به صورت سه‌بعدی واقعی
  • ابزار طراحی و ترسیم آزاد سه بعدی و دو بعدی
  • قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای نقشه‌ها 
  • انعطاف‌پذیری بالای محیط کاربری
  • استفاده بسیار آسان‌تر در این نسخه
  • دارای محیط برنامه‌نویسی پیشرفته برای کاربردهای خاص
  • قابلیت ترکیب چارت‌های excel و autocad
  • مدیریت کامل بر روی لایه‌های نقشه‌ها
  • انتقال آسان تنظیمات بین کامپیوترهای مختلف
  • اشتراک‌گذاری طرح‌ها با حداقل حجم و حداکثر کیفیت
  • افزایش انعطاف‌پذیری نرم‌افزار در مقابل طرح‌ها و هماهنگ سازی تنظیمات آنها
  • سازگاری بسیار کامل‌تر با پردازنده‌های گرافیکی و به دست آوردن سرعت بالاتر در انجام کارها 
  • امکان وارد کردن تصاویر در محیط اتوکد به عنوان بخشی از نقشه
  • قابلیت تنظیم مقیاس‌های مختلف برای چاپ نقشه‌ها 
  • امکان وارد کردن نقاط از دوربین نقشه‌برداری به طور مستقیم



کاربرد‌های اتوکد:

اتوکد توسط متخصصان در بسیاری از صنایع برای انجام هر کاری از جمله طراحی و ساخت نمایشگاه‌ها گرفته تا ساخت و ساز یک استادیوم با طراحی پیچیده است.
به عنوان مثال استادیوم ملی برزیل، یک استادیوم خورشیدی که بیش از ۷۱،۰۰۰ نفر را در خود جای ‌‌می‌دهد و برای میزبانی رویدادهای مهم فوتبال مانند جام کنفدراسیون‌ها، جام جهانی فیفا و کوپا آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اتوکد دارای کاربردهای فراوانی است و حتی توسط صنایع فراتر از زمینه‌های معماری و مکانیکی قدرت گرفته است.
به عنوان مثال : شرکت‌های سفارش طراحی ممکن است از ابزارهای مدل سازی سه بعدی در autocad برای تبدیل ایده‌های خلاقانه به طرح‌های مفهومی مفصل استفاده کنند، به خاطر اینکه ‌‌می‌توانند دقیقاً همان چیزی را که تجسم ‌‌می‌کنند طراحی کنند.
مثلاً شرکت‌های سفارش طراحی پنجره ، می‌تواند با سازندگان ساختمان قرارداد داشته باشند و پنجره‌هایی را که با اتوکد طراحی کرده‌اند را به صورت یک کتابخانه دسته بندی کنند و در اختیار سازندگان ساختمان قرار دهند و سازندگان نیز با توجه به طراحی ساختمان، هر نوع از پنجره‌ای که ‌‌می‌خواهند در طراحی ساختمان استفاده کنند.
در مورد شرکت‌های طراحی و نورپردازی، autocad می‌تواند با کمک ds max3 برای طراحی و نورپردازی سه بعدی استفاده شود و تجسم‌هایی واقعی و فتورئالستیک برای مشتریان خود فراهم کند.
در نهایت، اتوکد شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا عملاً طراحی و برنامه ریزی مجازی را انجام دهند، اینکار به نوبه خود باعث افزایش بهره‌وری، کاهش زمان برای تصمیم گیرندگان برای انتخاب گزینه‌های صحیح و کاهش هزینه‌های لازم برای اطمینان کامل پروژه‌های بزرگ ‌‌می‌شود.


کاربرد اتوکد در بازار کار:

گستره قابلیت‌ها و کاربرد نرم افزار اتوکد در بازار کار بسیار وسیع می‌باشد تا جایی که به یک تخصص و رشته خاص محدود نمی‌شود و در رشته‌های مختلفی از جمله معماری، نقشه کشی، مدل سازی، عمران، الکترونیک، مکانیک، راه‌سازی، ساخت و تولید، برق، طراحی صنعتی و… کاربرد دارد.
تا قبل از این مهندسین و طراحان ابزارهای محدودی برای طراحی در اختیار داشتند و امکان پرورش ایده‌ها و خلاقیت در طراحی بسیار محدود بود ولی اکنون با کمک نرم افزار اتوکد می‌توانند در محیط‌های دو بعدی (۲d) و سه بعدی (۳d) با ابزارهایی که این نرم افزار در اختیارشان قرار ‌‌می‌دهد به طراحی هوشمند و مستندسازی ایده‌های خود بپردازند.

نسخه‌هایی که اخیرا توسط شرکت autodest برای رشته‌های مختلف مهندسی ارائه شده :
آموزش خصوصی اتوکد

آیا نرم افزار اتوکد بازار کار دارد؟

در این خصوص باید بدانید که دست خود شماست تا بتوانید با یادگیری نرم افزار اتوکد کسب در آمد کنید.
قطعا شما فقط با شرکت در یک کلاس و یا مشاهده یک فیلم آموزشی نمی‌توانید از این نرم‌فزار کسب درآمد کنید چراکه مهم‌ترین عامل در به وجود آوردن درآمد در خصوص یک رشته علمی، آن هم در ایران، کسب تخصص بسیار بالا و تجربه طولانی است.
بنابراین شما می‌توانید بلافاصله بعد از یادگیری نرم افزار اتوکد اقدام به کارآموزی و کسب تجربه عملی در شرکت‌های نقشه کشی و معماری نمایید. که معمولا این شرکت‌ها پس از دوره کار آموزی به احتمال زیاد شما را استخدام می‌کنند.


در کل یادگیری نرم افزار اتوکد برای دو گروه مطلوب است:


دوره آموزشی اتوکد

  1. اتوکد برای حرفه ای‌ها:

    بسیاری از دانشجویان آینده‌نگر در رشته معماری، مهندسی و طراحی داخلی با یک تحقیق ساده در این زمینه به این نتیجه می‌رسند که برای رسیدن به موفقیت‌های روز افزون در رشته خود نیازمند یادگیری نرم افزار اتوکد هستند. این افراد از ابتدا به دنبال کسب مهارت در نرم افزار اتوکد ‌‌می‌روند و به این ترتیب با یک انتخاب مناسب و حرفه‌ای، موفقیت‌های بعدی خود را در این زمینه تضمین می‌کنند.

  2. افرادی که به دنبال کسب درآمد از اتوکد هستند:

    کسب توانایی در نرم افزار اتوکد سبب پیشرفت شما در رشته تحصیلی‌تان می‌گردد و زمینه را برای درآمدزایی فراهم می‌کند. به این ترتیب با یادگیری نرم افزار اتوکد می‌توانید به عنوان یک طراح فنی در این زمینه به فعالیت بپردازید.
با آموختن اصول اولیه نرم‌افزار اتوکد اولین گام را در جهت ارائه نمونه کارهای حرفه‌ای و پیشرفته بردارید و در قدم بعدی شغلی را متناسب با مهارت خود انتخاب کنید و از این طریق به کسب درآمد بپردازید.
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.