آزمون آنلاین و دردسرهای تقلب برای استاد و دانشجو

آزمون آنلاین و دردسرهای تقلب برای استاد و دانشجو
آزمون آنلاین و دردسرهای تقلب برای استاد و دانشجو

امتحان آنلاین و آزمون مجازی

پیشگفتار:

با نزدیک شدن به فصل امتحانات و زمان آزمون های نیم ترم و پایان ترم دغدغه دانش آموزان و دانشجوهای درخواست معلم خصوصی است که بتواند به جایشان امتحان بدهد و یا سر جلسه آزمون آنلاین همراه دانش آموز حاضر شود و به دانشجو و یا دانش آموز کمک کن تا در درس مورد نظر نمره قبولی کسب کند. از طرفی معلم ها در صدد هستند تا از تقلب امتحان آنلاین جلوگیری کنند و به دنبال راهکارهایی برای این موضوع در شبکه های مجازی و در میان دانشجویان و بحث های بین آن ها می گردنند تا نمره ای که توسط دانش آموزان کسب می شود نمره واقعی آن ها باشد که در تدریس آنلاین فرا گرفته اند. معلم ها به سختی در کلاس آنلاین دانش آموزان و کلاس را اداره می کنند و با استفاده از ابزارهای مختلف سعی می کنند بهترین تدریس آنلاین را داشته باشند، از تهیه پاورپوینت تا تهیه قلم نوری مناسب ، ... و تنها انتظاری که از دانش آموزان دارند این است که آن ها هم در این شرایط بحرانی کمی با شرایط سازگار شوند و برای کسب دانش تلاش بیشتری کنند. در این مقاله سعی کرده ایم تا راهکارهایی برای جلوگیری از تقلب در آزمون آنلاین را با شما به اشتراک بگذاریم. همراه ما باشید.


تقلب در امتحانات آنلاین

دانش آموز و دانشجو و ‌کلاس های زبان و آزاد و همگی آنلاین شده‌اند ، معلم تدریس آنلاین می کند و دانش آموز به خوبی آموخته است که در کلاس‌های آنلاین با قدرت حاضر شود و برای پایان هر ترم و هر فصل درسی هم معلم به روال گذشته دانشجو یا دانش آموز را محک میزند ، اما این بار به صورت تدریس مجازی

همان ابتدا که امتحان آنلاین یا به عبارت دیگر آزمون مجازی برای مدارس و دانشگاه‌ها مطرح شد ، تمامی حمله‌ها به سراغ عدم رضایت از تدریس آنلاین میرفت .دانشجویان و دانش آموزان از نحوه آموزش مجازی راضی نبودند چرا که بیشتر معلم‌ها و مدیران مدارس و اساتید دانشگا‌ه‌ها تسلط کافی بر روی علم it نداشتند و لازم بود با سعی و خطا این معضل را برای همیشه برای خود حل کنند.و همچنین به دلیل جدید بودن این شیوه از آموزش برای اکثر دانش آموزان و دانشجویان برقراری ارتباط بسیار سخت تر از این روز‌ها بوده با گذشت زمان و بهبودی اوضاع تدریس و مشخص شدن کلاس‌های آنلاین ، قوانین تدریس آنلاین هم بهتر شد و کیفیت آموزش آنلاین بالا رفت و دانش آموزان و دانشجویان دریافتند که راهی جز سازگاری ندارد.اگر شما استاد دانشگاه بودید ، و در تدریس آنلاین خود از این موضوع که دانشجویان به خوبی در امتحان آنلاین تقلب میکنند آگاه بودید ، به چه روش‌ها امتحان را برگزار می کردید؟

همچنین بخوانید : قوانین تدریس آنلاین

جلوگیری از تقلب در آزمون آنلاین

تقلب در کلاس‌های حضوری گاهی به منظور یادگیری از آن گذر میشد و بعضی از اساتید آن را روشی برای یادگیری میدانستند اما این روزها شیوه‌های پیشرفته تری از تقلب وارد بازار امتحانات مجازی شده است که تنها پیامد و نتیجه‌ای که دارد بالا امدن بدون اطلاعات و آموزش است و به معضلی برای اساتید و دانشجویان تبدیل شده

این سوال را در بین بعضی اساتید و دانشجویان مطرح شد جواب‌های گوناگونی به دست آمد، بعضی از اساتید استفاده از نرم افزارهای آموزشی را راهکار مناسبی می دانستند :

بدون اطلاع قبلی با استفاده از نرم افزار‌های صوتی تصویری مانند : واتساپ و ادوب کانکت و.. دانشجویان را گروه بندی کرده و و از‌ هر کدام میخواستم چند درباره موضوعی که به آنها داده شده توضیح دهند و یا از آنها سوالات مفهومی و تحلیلی می پرسیدم.

بنده معمولا از انها خواسته‌ام که اماده باشند تا زمانی که اسمشان را صدا زدم دوربینشان را روشن کنند جوری که هم برگه را ببینم هم خودشان را و اگر شباهت عینا وجود داشته باشد برگه را خط میزنم به طور کلی پرسش شفاهی با دروبین‌های روشن بهترین شیوه برای اطمینان خاطر از خواندن دانشجو است.

ممکن است در حین امتحان کسی که بر دروس مسلط است کنار دانشجو باشد از این رو دسترسی به دوربین یا وب کم همچنین کوییز‌های آنلاین بدون اطلاع قبلی در بین ترم با نمره های کم نهایتا پنج یا هفت نمره میتواند باعث شود عیار دانشجو دستتان بیاید و نمره جعلی را قبول نکنید.

همچنین احتمال اینکه دانشجو در طول کوییزهای بین ترمی نیز تقلب کنند بسیار بالاست اما حداقلش این است که برای این امتحانات پیش پا افتاده لای کتاب و جزوه را باز می کند تا بتواند مروری بکند و این موضوع با تکرار به یادگیری ختم می شود که در این موارد هم استفاده از دوربین روشن یکی از فاکتورهای مهم به شمار می رود.

تقلب در امتحانات آنلاین



یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان در این باره اظهار نظر کردند که :

امتحان به صورت تستی باشد به این صورت که هر دقیقه یک سوال و گزینه‌ها به صورت رندوم جا به جا شود دانشگاه آزاد خوراسگان سال گذشته این چنین بود و همچنین سوالات سه سری بودند که خود سیستم آن را انتخاب میکرد البته این موضوع برای تمامی دروس مناسب نیست و به درس و رشته بستگی دارد ، زمان خیلی کم باعث میشود اصلا فرصت نشود. پس استفاده از سری سوالات که سیستم آن را انتخاب میکند باعث می شود دانشجو تلاش کند خود را همگام با سیستم پیش ببرد و تقلب کردن برایش سخت شود.

استاد دیگری این طور پیشنهاد دادند:

خوشبختانه نرم افزار امتحانی که ترم پیش از آن استفاده می کردم این امکان را داشت به صورت رندوم از بانک کتاب سوالات به دانشجو سوالات ترکیبی بدهد که این موضوع باعث میشد امکان تقلب پایین بیاید.

به طور کلی پیشنهاد بعضی از اساتید استفاده از نرم افزارهای هوشمند و سیستم عامل‌ها در تدریس مجازی و امتحان مجازی است که با توجه به برنامه ریزی مختص به خود شرایط را برای تقلب سخت میکنند و یا با استفاده از همین نرم افزارها می توان محدودیت‌های پیش آمده را کمتر کرد و ارتباط تصویری دورادور برقرار کرد که همان امتحان با دوربین‌های روشن در نرم افزارهای مختلف است

امتحان مجازی و دانشجوی آزاد:


تقلب در امتحانات آنلاین

در بعضی از مواقع رها کردن دانشجویان و دانش آموزان با وجدان خود ممکن است پاسخ مناسب بدهد و می توان تنها توجه را به نمره اختصاص نداد و یادگیری محور بود.

یکی از دانشجویان درباره آزمون آنلاین گفت:

بنده اگر استاد بودم اصلا امتحان نمیگرفتم کلاس انقدر باید جذاب باشد که دانشجو‌ها در آن شرکت کنند صرفا برای یادگیری و بدون نیاز به حضور و غیاب و ارزشیابی و تمامی به تلاش‌های اساتید و دانشجویان برای برقراری فضای جذب کننده مربوط است که در این صورت نیاز به هیچگونه سخت‌گیریی نیست و دانشجو آزاد است. دانشجو باید برای درس وقت بگذارد اگر می دیدم دانشجوی صرفا جهت گذراندن بعدش با آن کاری ندارند حتی سوالات امتحان را بهشان می دادم هدف دانشجو بایست یادگیری باشد در غیر این صورت نمره نمی تواند در مواقعی که نیاز به استفاده از آموخته‌ها است به داد برسد.

یکی از اساتید عزیز بر اساس اعتماد جلسات امتحانی را برگزار می کنند به طوری که قبل از امتحان فرمی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند که دانشجو در آن سوگند یاد می کند که بدون تقلب امتحان آنلاین خود را بنویسد که این موضوع محدودیت بسیاری را برای ما ایجاد می کند. اما محدودیت فیزیکی قابل توجه‌ای اعمال نمی شود که این موضوع خودش باعث تقویت قوه عدالت خواهی دانشجو می شود و در امتحانات مجازی آزاد است و غالبا به نفع خودش عمل میکند.

و استاد دیگری بعد از امتحان ،امتحان شفاهی نیز میگیرد تا دانشجو مجبور باشد بداند که چی نوشته است و با توجه به امتحانات شفاهی مقدار نمره‌ای که باید به امتحان اختصاص دهد را میسنجد. برای درس‌های ریاضی و محاسباتی میتواند از اعداد یکسان در داده مسئله استفاده نکنید و هر دانشجو با نسبت به مسئله خودش پاسخ دهد این یک شیوه متفاوت است. من به جای طرح سوال از دانشجوهایم می خواستم درباره دو سه سرفصل یک ساعت به صورت زنده صحبت کنند و به مقدار دانسته های آنها نمره اختصاص می دهم. اگر مدرس مجازی باشم از دانشجویان می خواستم که سوال طرح کنند و به سوالات نمره میدادم.

بعضی از دانشجویان باور دارند با هیچ روشی نمی توان از تقلب جلوگیری کرد گروهایی هستند با نام‌های مختلف برای مثال خواهر من گروهی دارد که نام آن تبادل نظرات حین امتحان است. دانشجویی که علاقه مند باشد می خواند و تقلب نمی کند زیرا دانشجویانی بودند که در کلاس‌ها حضوری هم تقلب می کردند. اصل باید یادگیری باشد که عده کمی به آن توجه نمی کنند و محدودیت زمان برای هر سوال باعث محدودیت می شود دانشجویانی که درسشان را میخوانند نیز به تقلب رو می آورند.

هدف از امتحان گرفتن انتقام گرفتن نیست

استادی آزمون آنلاین را این طور تشریح کرد: بنده همزمان هم دانشجو و هم استاد دانشگاه هستم و هدفم از امتحان گرفتن انتقام گرفتن نیست و در حدی که مطمئن شوم دانشجو مطالب را یاد گرفته است برایم کفایت میکند حتی اگر در امتحان تقلب کنند و صرفا هدف یادگیری است و دانشجو باید خودش این را تشخیص دهد. دانشجو که دیگر بچه نیست خودش باید درک کند که با آن مطالب نیاز دارد و من به عنوان کسی که تقلب می کند تمام جزوه‌هایم را بلدم و فقط مجازی باعث شد من نمرات هفده و هیجده‌ام را به بیست تبدیل کنم و همواره توجهم را به یادگیری اختصاص دهم.

هدف از آموزش باید مشخص باشد

اولین بار در آلمان امتحان فیزیک در دانشگاه داشتم و تمام تلاشم را کردم که تقلب همراه خودم ببرم و سوالها را که دادند دیدم فرمول‌ها زیر سوال‌ها نوشته شده و هدف صرفا فهم مطالب و نحوه استفاده از آنها بوده اما سوال‌ها جوری بود که هر کدام را باید حداقل ده بار می خواندیم تا متوجه آن شویم پس به گونه‌ای دانشجو بیشتر تمرکزش را بر روی یادگیری می گذاشت تا حذف کردن فرمول‌های مختلف که ممکن است کمتر از روش استفاده از آنها به کار بیاید.

محدودیت زمانی آزمون آنلاین

بعضی از شیوه‌های پیشنهادی اساتید و دانشجویان بر این اساس بود که میتوان سوالات زیادی را با زمان کم به دانشجو رساند که این امر را نمی توان بسیار کارساز تلقی کرد زیر ممکن است دانشجو شخصی را همراه خود داشته باشد که بتواند به سرعت جواب را بدهد و فرقی در تقلب کردن یا نکردن دانشجو امتحانات مجازی دارد و گاهی ممکن با افراط کردن در این امر باعث شود دانشجویانی که سعی دارند خودشان بخوانند و در امتحانات شرکت کنند نیز به تقلب رو بیاورند. زیرا راه و چاره‌ای برایشان باقی نمی‌ماند. اما در طرفی دیگر بعضی از اساتید و دانشجویان معتقد بودند میتوان سوالات مفهومی و پیچیده را با مدت زمان زیاد طرح کرد که دانشجو مجبور باشد مطالب را مطالعه کند تا بتواند پاسخ سوالات را دریافت کند.

جز نیاز و جز تضرع راه نیست

زین تقلب هر قلم آگاه نیست

*مولانا*

استاد حسین عبداللهی مدرس حقوق بین الملل و واحد‌های مرتبط اینگونه بیان کردند که :

مدیریت زمان عامل مهمی در جلوگیری از تقلب است . ترم گذشته بنده سوالات را تک به تک داده و برای هر سوال کمتر از هفت دقیقه وقت داده‌ام. همچنین نوع سوال نیز بر حسب رشته مهم است در رشته‌های علوم انسانی می توان سوالات تحلیلی مطرح کرد که مستلزم تفکر دانشجویان و است و پاسخ واحدی ندارد. به طور کلی زمان کم برای جلوگیری از تقلب و سوالات تحیلی مفهومی فاکتور مهمی برای جلوگیری از تقلب هستند. امتحانات با جزوه باز و اپن بوک و سوالات تحلیلی ،دانشجویان سر ساعت معینی سوالات را دریافت میکنند که وقت کافی برای مشورت و تقلب نداشته باشند و برای نمره نهایی پروژه مطرح شود.

کتایون سپهری مدرس دروس کارآفرینی در این باره بیان کردند :

بنده استاد دانشگاه نیستم ولی در طول دوره زمانی که می گویند باید امتحان برگزار شود، پروژه میدهم اما اگر مجبور به طرح سوال باشم سوال مفهومی طرح میکنم. در درس منابع انسانی پیشرفته در dba ، استاد ۵ سوال طرح کردند و گفتند یک هفته بعد جوابش را به دانشگاه تحویل دهیم ، و مجبور شدم پنج بار کتاب را تا آخر بخوانم تا جواب بدهم با کمی تمرین میتوان با تسلط در آن زمان محدود نوشت.

پس میتوان با توجه با تجارب اساتید محترم و دانشجویان نتیجه گیری را اینگونه بیان کرد که هر دو شیوه امتحانات با رعایت تعادل در یادگیری و جلوگیری از تقلب مفید واقع می شوند.

  • کم کردن مدت زمان آزمون
  • ترتیب اختصاصی سوالات برای هر دانشجو

امتحان آنلاین جزوه باز

از شیوه های نسبتا رایج برگزاری امتحان به صورت اپن بوک است که دانشجو میتواند جزوه و کتاب را همراه خود سر جلسه امتحان داشته باشد که یکی از روش‌های مفید یادگیری است. یکی از دانشجویان استاد صادق زیبا کلام عنوان کردند: استاد زیبا کلام برای دانشجویان دکتری برای درس تاریخ چندین سال پیش به صورتی امتحان گرفت که دانشجو کتاب و جزوه سر جلسه امتحان میاورد و این نوع امتحان بیشتر قدرت تحلیل و فهم است.

تقلب در امتحانات آنلاین



مشکلات آموزشی

همواره موضوعات مختلف با مشکلاتی همراه بودند که به تعداد کمی از آنها در این مقاله اشاره می شود.

یکی از اساتید محترم دانشگاه پردیس فارابی تهران درباره مشکلات آموزشی اعلام نارضایتی کردند:

در ترم جاری ۳۵ نفر به طور مجازی در مقطع ارشد پذیرش شده اند و من متحیرم چطور میتونم ازمون نهایی برای این عده از دانشجویان برگزار کنم. کلاس مجازی ۳۵ نفره در مقطع ارشد غیر قابل قبول است ، هم کیفیت تدریس پایین می‌آید و هم در شرایط مجازی امتحان دشوار می شود در سالهای قبل نهایتا ۱۵ دانشجو در دوره آموزش مجازی پذیرفته می شوند اما امسال دیگر سنگ تمام گذشته‌اند.با وجود تعداد بالای دانشجویان اساتید نمی توانند کیفیت لازمه را در تدریس رعایت کنند و برای امتحان آنلاین وقت کافی بگذارند و این موضوع تنها به دانشجویان لطمه میزند و با جلوتر رفتن دانشجو بدون اینکه برای او وقت و کیفیت مناسب گذاشته شود باعث پیامد‌های جدی تری نیز می شود. چه بسا که دانشجو از متقلب‌ها باشد و به یادگیری اهمیت نداده و خودش تلاشش را بیشتر نکند.

سوالی که این روزها ذهن فراگیر را به خود جلب کرده این است که : در این اوضاع نابسامان کشور چه تاثیری دارد که دانشجویان تقلب کنند یا خیر ؟ و یکی از اساتید در پاسخ به این سوال این طور گفتند:پس مسئولیت ما به عنوان مدرس چه می شود؟ اگر این طور فکر شود ما نیز تاثیر نامطلوب بر شرایط می گذاریم در انسانی در هر جایگاهی باید کاری را بکند که شایسته است.روش‌‌های تدریس زیادی در دنیا استفاده می شود ،شاید بیشتر از پنجاه روش و ده ها الگو اما متاسفانه فقط در ایران تنها شیوه سخنرانی با مدل ارزشیابی تراکمی استفاده می شود. به طور کلی چه حضوری و چه در کلاس‌ها مجازی و امتحانات مجازی سیستم آموزشی کشور یک طرفه است.با تمامی مشکلات موجود باید تلاش کرد که بتوانیم در جایگاه خود همه چیز را خوب پیش ببریم و اگر مشکلی وجود دارد تلاش خودمان را بیشتر کنیم.

اختصاص نمرات آزمون آنلاین به موضوعات مختلف

یکی از مهم‌ترین روش‌های نمره دهی در سیستم آموزشی برگزاری امتحانات بوده است اما با توجه مجازی شدن امتحانات و بالاتر رفتن درصد تقلب و پایین آمدن میزان یادگیری می توان نمرات را به بخش‌های دیگری نیز اختصاص داد که باعث یادگیری شود به طور مثال پخش نمره در موارد مختلف باعث می شود دانشجو نگاهی به کتاب‌ها و جزوه‌هایش بیندازد و بیشتر نمره را به پروژه اختصاص بدهند و پروژه محور باشد.

استادیار دانشکده‌ای از دانشگاه شهید بهشتی درباره امتحان مجازی اینگونه اظهار کرده اند :

تصحیح برگه‌ها را همراه با خود دانشجو انجام دهید و در فرایند تصحیح امتحان شفاهی از آنها بخواهید در رابطه با توضیحاتی که نوشتند توضیح بدهند و سوالات را گونه‌ای تنظیم کنید که بخشی از جزییات صورت سوال را خود دانشجو انتخاب کند. خیلی ساده است، پیوسته با حجم کم امتحان گرفته و سوالاتم در حد تدریس مجازیم بود .نتیجه اینکه از آستانه تحمل دانشجو رد نشدم که به تقلب رو بیاورد و نمرات خوبی را به این گونه سوالات اختصاص میدهم تا در عین یادگیری دانشجو بتواند نمره مورد قبول خودش را به دست آورد.

و سر انجام یکی از اساتید راهکار خوبی را ارائه دادند:

من ترم گذشته بیشترین مقدار نمره را به فعالیت‌های ضمن ترم که شامل حل تمرین و مسائل تحلیلی بود و باعث بالا رفتن میزان درک مطالب توسط دانشجو به صورت دقیق تری می شود اختصاص داده‌ام که البته این راهکار برای همه دروس نمی شود بکار برد.

پس‌ با اختصاص نمره به موضوعات مختلف و شیوه های مختلف و به خصوص پروژه محور بودن باعث می شود که دانشجو تمرکز صددرصد یش را از روی امتحانات بردارد‌ و با روش‌های مختلف بتواند یادگیری خود را به سرانجام برساند تا در آخر فارغ التحصیلی بی مهارت نباشد.

استفاده از گوگل فرم پیشنهاد جذاب استادسلام به اساتید:

گوگل فرم ابزاری نیرومند برای ساخت و طراحی انواع فرم (برگه‌ی آزمون، نظرسنجی و ...) محسوب می‌شود که استفاده از آن هم بسیار آسان است و هم رایگان. با گوگل فرم می‌توانید آزمون برگزار نمایید، نظرسنجی ایجاد کنید و در کنارش مشخصاتی چون نام، نام خانوادگی، شماره دانشجویی، نظرات و نیز ایمیل‌های کاربران را ذخیره نمایید. برای استفاده از آن نیازی به هیچ‌گونه ابزار اضافه‌ای نیست و تنها با داشتن یک ایمیل در گوگل (جی‌میل) و مرورگری چون گوگل کروم یا فایرفاکس و هر نوع دیگری مثل سافاری، اپرا و حتی اینترنت اکسپلورر! می‌توانید هر نوع آزمونی را طراحی نمایید.

در این مقاله می توانید اطلاعات بسیار کاربردی و خوبی را درباره این ابزار کسب کنید کافیست اینجا کلیک کنید.

در این مقاله به روش‌ها و موضوعات مختلفی اشاره شد که در آن دو طرف یعنی اساتید و دانشجویان و دانش آموزان مسئولیت های مختص به خود دارند همچین مسئولان آموزشی نیز نقش پررنگی بر از بین برند مشکلات دارنداساتید با توجه با مقدار زمان و وقتی که برای اموزش و دانشجو می گذارند از آنها توقع داشته باشند و تمرکزشان را هرچه بیشتر بر روی یادگیری بگذارند و دانشجویان نیز باید تمام هدفشان را یادگیری در نظر بگیرند زیاد در دوره‌ای از تحصیلات هستند که تنها خودشان به hموخته‌هایشان نیاز دارند و اساتید می توانند با روش‌های مختلف از تقلب دانشجویانی که هنوز به این باور نرسیدند جلوگیری کنند که البته این موضوع را به طور کلی نمیتواند از بین برد.

همانطور همواره از بزرگان ما به اهمیت آموزش اشاره شده است:

بیاموز و بشنو ز هر دانشی

بیابی ز هر دانشی رامشی

میاسای از آموختن یک زمان

ز دانش میفکن دل اندر گمان

*فردوسی*

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.