تاریخ انتشار:

اتصال موبایل و لپ تاپ به تلویزیون یا ال سی دی

اتصال موبایل و لپ تاپ به تلویزیون یا ال سی دی
در این مقاله سعی کرده ایم تا با انواع کابل hdmi شما را آشنا کرده و در نهایت برای خرید کابل مناسب شما را راهنمایی کنیم. در ادامه همراه ما باشید

کابل hdmi و انواع آن:

واژه hdmi ریشه در عبارت high-definition media interface به معنی رابط چند رسانه ای با کیفیت و وضوح بالا است که این روزها به دلیل برگزاری کلاس ها به صورت  کلاس آنلاین از این کابل برای اتصال کلاس به صفحه تلویزیون بسیار کاربرد دارد.اگر شما هم جزو افرادی هستید که با این کابل تا حدودی آشنا هستید و یا اگر قصد استفاده از این کابل ها را دارید در ادامه همراه ما باشید.از ویژگی کابل hdmi رابط صدا و تصویر همزمان و هم به صورت جداگانه می باشد. یعنی شما می توانید حتی برای شنیدن موسیقی یا یک صدای ضبط شده از این نوع کابل استفاده کنید. این کابل به شما کمک می کند تا تصاویر را با وضوح بیشتر و کیفیت بالاتری به صورت غیر فشرده مشاهده کنید.در تلویزیون های کمی قدیمی تر که با فاصله گرفتن از صفحه تلویزیون از کیفیت رنگ و تصویر کاسته می شد امروزه کابلhdmiاین مشکل را حل کرده و شما با فاصله گرفتن از صفحه بازهم می توانید تصاویر با کیفیت بهتری را ببینید.اگر خاطرتان باشد در ابتدا از کابل های سه فیش استفاده می کردند که به ترتیب شامل قرمز و زرد و سفید بودند

کابلhdmi با ظهورش در سال 2002 اختراع و در سال 2003 با همکاری شرکت هایhitachi ،silicon image ،philips ،panasonic و sonyتوانست به سرعت کابل های 3 فیش را کنار بزند و با وضوح بالاتری قابل استفاده باشد.بخاطر داشته باشید برای استفاده از کابلhdmi دستگاه گیرنده شما باید خروجیhdmi داشته باشد و دستگاه گیرنده شما نیز خروجیhdmi را داشته باشد.دستگاه های hd و full-hd این قابلیت را دارند چرا که از فایل های غیر فشرده پشتیبانی می کنند. برای دستگاه هایی که خروجی کوچکتری دارند در واقع پورت کوچکی دارند با mini hdmi در دسترس موجود است.امکان انتقال داده ها با وضوحی بیشتر از 1080 پیکسل و با سرعت 60 فریم در ثانیه از ویژگی های منحصر به فرد کابلhdmi است.انواع کابل های hdmiزمانی که برای خرید کابلhdmi اقدام می کنید ممکن است با پسوندهایی روبرو شوید که معنی آن ها را به درستی نمی دانید و اصولا فروشنده ها نیز توضیح زیادی را نمی دهند.


انواع کابل ها را برایتان مقایسه کنید. از سال 2010 به بعد سازمان صدور مجوز hdmi خواست که کابل هایhdmi فقط با نام های hdmistandard وhdmi high-speed عرضه شوند.


ممکن است گاهی کابل های hdmi را با hdmi 1.0 , hdmi1.1 , hdmi1.2 , hdmi1.3 , hdmi1.4 , hdmi2.0  به شما معرفی کنند که برای شناخت بهتر و تفاوت های بین آن ها در ادامه همراه ما باشید:

کابل hdmi1.0

این کابل سال 2002 معرفی شد و در بازار عرضه شده. این کابل می تواند فرمت های صدای hd را انتقال دهد. فرمت هایی نظیر dsd و dvd audio نمی توانند به صورت عادی روی کابل hdmi1.0 ارسال شوند.پشتیبانی این نوع کابل تا 165 مگاپیکسل است.حداکثر 4.9gb را ساپورت می کند.

کابلhdmi1.1

تقریبا دو سال بعد در سال 2004 عرضه شد که توانایی انتقال صدا dvd-audioبه قابلیت های آن اضافه شده بود. این نوع کابل اولین کابلی بود که در میزان انبوه وارد بازار شد.علاوه بر پشتیبانی dvd-audioدر ویژگی های مکانیکی و الکتریکی کابل تغییراتی نیز اضافه شد 

کابلhdmi1.2

در آگوست 2005 این نوع کابل hdmiوارد بازار شد و با پشتیبانی و مشخصات متفاوت بسیاری سبب جلب توجه در بازار کامپیوتر و رقابت در این عرصه شد. پشتیبانی dsd , اتصال hdmiبرای منابع بر پایه pc و استفاده از رنگ rgb , پشتیبانی از منابع با ولتاژ پایین از ویژگی های منحصر به فرد این نوع کابل بود

کابلhdmi1.3 

در سال 2006 از کابلhdmi1.3رونمایی شد. پیش از این نوع کابل, کابل های hdmi قبلی تا حدود 15 متر فاصله را ساپورت می کردند اما کابلhdmi1.3 نهایت توانستند تا فاصله 6 متر را ساپورت کنند. به عبارت دیگر تولید و عرضه این نوع کابل با شکست مواجه شد. و انواع متفاوتی از این نوع کابل hdmi1.3 تولید شد و به صورت آزمایشی معرفی شدند.

کابلhdmi1.4

در سال 2009 کابلhdmi1.4 معرفی شد و با قابلیت های چشمگیری که داشت یک پیشرفت بزرگ در این صنعت به حساب آمد. پشتیبانی 3بعدی, ethernet ارتباطات صوتی دو طرفه و پشتیبانی بیشتر فضای رنگی برای کامپیوتر و دستگاه های عکاسی دیجیتالی را به همراه داشت.معرفی کابلhdmi2.0در نهایت در سال 2013 کابل hdmi2.0 معرفی شد و یکی از بروز ترین کابل ها را از آن خود کرده است.پهنای باند به 18gb افزایش یافت و از ویدئو های 4k در 50 یا 60 فریم در ثانیه را پشتیبانی می کند.

کابل hdmi flat:


این نوع کابل که یکی از بروزترین نوع های کابل hdmi به حساب می آید در فضاهای مانند زیر فرش , راه پله, زیر تخت در بین دیوارها و آجرهاو .... قابل استفاده است. به دلیل شکل ظاهری که دارند از درهم پیچیده شدن سیم های کابل جلوگیری می کند و از تداخل صدا و تصویر جلوگیری می کند.لازم به ذکر است این نوع کابل ها با وجود استحکام و مقاومت زیادی که دارند از انعطاف زیادی هم برخوردارند.با این حال اگر در محلی بسیار پر رفت و آمد گذاشته اید مانند زیر فرش و یا زیر موکت سبب آسیب به بافت کابل می شوید و از این کار اجتناب کنید.با همه این اطلاعات کابل ultra high speed hdmiجدیدترین کابل hdmi است که تمام مشخصات و پشتیبانی کامل را شامل می شود اما توجه داشته باشید با توجه به نیازتان اقدام به خرید کابل کنید

انواع کابل های hdmi 
کابل های hdmi  با طول های متفاوتی در بازار موجود هستند و هر یک ممکن است ویژگی داشته باشد که آن را از بقیه متمایز کند. بعضی از انواع کابل های hdmi دارای محافظ سیمی هستند که برای افزایش طول عمر کابل طراحی شدند.
ویژگی های یک کابل hdmi است که ان را از یکدیگر جدا می کند. گاها لزومی ندارد شما جدیدترین نوع کابل hdmi را تهیه کنید خرید این محصول بسیار به کاربرد شما بستگی دارد.

راهنمای خرید کابل hdmi:

تنوع و کثرت محصول تقریبا در اکثر فروشگاه های لوازم الکتریکی و فروشگاه های آنلاین سبب شده که این محصول به راحتی در دسترس خریداران قرار بگیرد اما آنچه که توصیه می شود قبل از خرید به آن توجه کنید . یکی از ویژگی هایی که برای کاربران مهم است قابلیت انتقال تصویر ultra-hd یا همان 4k است.همه ی کابل های hdmi این توانایی را ندارند.

در هنگام خرید کابل hdmi به چه نکاتی باید توجه داشت؟
اولین نکته مهم این است که بدانید برای خرید کابل hdmi نیازی به هزینه کردن زیادی ندارید. این کابل های hdmi با قیمت های متفاوت و نه خیلی گران در بازار عرضه می شوند.آنچه کابل های hdmi را از یکدیگر متمایز می کند نسخه hdmi دستگاه شما با کابل hdmi مورد نظر شماست که توانایی انتقال به گیرنده شما را داشته باشد.
  • سرعت کابل hdmi
سرعت یا پهنای باند یکی از مهمترین ویژگی یک کابل hdmi است که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید. کابل های hdmi از لحاظ سرعت به 4 دسته تقسیم می شوند:
  1. کابل hdmi استاندارد

  2. کابل hdmi با سرعت بالا

  3. کابل hdmi پر سرعت

  4. کابل hdmi با سرعت فوق العاده
  • کابل hdmi استاندارد:

اگر تلویزیون 4k ندارید و فعلا هم قصد خرید تلویزیون جدید را ندارید یک کابل hdmi استاندارد می تواند تمام آنچه را که شما بدان نیاز دارید برآورده کند. برای این نوع کابل hdmi مبلغی درحدود 20هزار به بالا می توانید هزینه کنید .که بسته به شرکت سازنده آن متغیر است.

  • کابل hdmi با سرعت بالا:

این نوع کابل hdmi تا حداکثر فیلم 4k در 30 هرتز را می توانند مدیریت کنند. فیلم های 3d را نیز پشتیبانی می کنند اما اگر به دنبال صدای دالبی هستید این نوع کابل را پیشنهاد نمی کنیم.

کابل hdmi پر سرعت بالا :

 این کابل تا 8k را پشتیبانی می کند و می تواند تا مدت طولانی شما را همراهی کند. گفته شده تا 18 گیگابایت بر ثانیه می تواند عمل کند یعنی همان کاری که hdmi 2.0 انجام می دهد.

کابل hdmi با سرعت فوق العاده:

این نوع کابل حداکثر 48 گیگابیت بر ثانیه که نمایانگر اوج فن آوری hdmi است را پشتیبانی می کند ، تمام ویژگی های پیشرفته در مشخصات hdmi 2.1 را شامل می شود 
نکته حائز اهمیت این است که درست است کابل های hdmi با ویژگی های بهتری ساخته شده و در دسترس عموم است اما باید دید برای کار شما آیا واقعا مفید است؟ 
به قطعیت نمی توان گفت اما برای اکثر افراد همان کابل استاندارد را پیشنهاد می کنیم. 

  • طول کابل های hdmi

کابل های hdmi در اندازه های مختلفی در بازار موجود است که بسته به نیاز شما کوتاه یا بلند است. پیشنهاد می کنیم به نیاز امروزتان بسنده نکنید ممکن است در آینده نیاز داشته باشید کابل را از سقف یا دیوار آویزان کرده و به گیرنده خود وصل کنید در این صورت خرید کابل های hdmi با طول کوتاه را توصیه نمی کنیم. اما چیزی که باید برایتان حائز اهمیت باشد این است که کابل های hdmi با طول زیاد سیگنال های مخربی را ایجاد می کنند و قطعا رضایت خاطر شما را جلب نمی کنند.ولی اگر به خرید کابل با طول بیشتر نیاز دارید کابل hdmi  را تهیه کنید که محافظ کابل خوبی داشته باشد.

چیزی که همیشه مورد تاکید و نظر کارشناسان بوده و هست این است که کابل های hdmi یا کار نمی کنند یا کار می کنند. بدین معنی که یک کابل hdmi نمی تواند کیفیت خروجی را کمتر کند و در صورتی که صدمه ببیند به طور کلی کارآیی خود را از دست می دهد.
به همین منظور شاید همیشه گفته شده که کابل های hdmi را در دیوارها کابل کشی نکنید چرا که نم و رطوبت گاها دیده شده که به کابل و حتی محافظ آن در طولانی مدت آسیب وارد کرده است و یا در اثر برخورد میخ یا پیچ بر روی دیوار سبب آسیب به بافت کابل شده و کابل hdmi  را از دسترس خارج کرده است. این تصور که جهت تعمیر کابل اقدام می کنید غلط است چرا که قابل تعمیر نیستند و افراد کمی هستند که بتوانند به سختی از پس تعمیر کابل hdmi برآیند.

نحوه اتصال موبایل و لپ تاپ به تلویزیون یا ال سی دی



  • اتصال موبایل به تلویزیون
امروزه بسته به شرایط اکثر کلاس ها در فضای آنلاین و به صورت مجازی در حال برگزاری هستند و بسیاری از افراد از اینکه صفحه گوشی کوچکی دارند گله مند هستند که نمیتوانند به درستی از کلاس آنلاین استفاده کنند.ترجیح می دهند کلاس حضوری باشد که با شرایط کرونا اکثر معلم ها نیز تمایلی به برگزاری کلاس حضوری ندارند. به همین منظور تلاش کرده ایم تا دانش شما را نسبت به اتصال موبایل به تلویزیون بالا ببریم:
اتصال کلاس به تلویزیون به دو طریق صورت می گیرد. 
  • اتصال از طریق وای فای 
  • اتصال از طریق کابل hdmi
اتصال موبایل و تلویزیون از طریق وای فای
- ابتدا باید تلویزیون و گوشی خود را به وای فای وصل کنید و اطمینان حاصل کنید که هر دو از اینترنت پشتیبانی می کنند.امروزه اکثر تلویزیون ها در قسمت تنظیمات این قابلیت را دارند بنابراین نیازی به کابل ندارند و شما می توانید مستقیم تلویزیون خود را به نت وصل کنید و یا از نت گوشی به تلویزیون انتقال بدهید.در این صورت گوشی شما اینترنت تلویزیون را پشتیبانی می کند.تنها نکته مهم این است که در این شرایط باتری گوشی شما بیشتر از حالت معمول استفاده می شود پس قبل از شروع کلاس به فکر شارژ باتری موبایل خود باشید تا در حین کلاس با خاموشی موبایل و قطعی نت مواجه نشوید.
در صورتی که تلویزیون شما هوشمند نباشد برای اتصال آن به کلاس به شما کروم کست را پیشنهاد می کنیم. کروم کست قطعه ای کوچک است که به خروجی hdmi متصل شده و به صورت بی سیم می تواند محتوای گوشی یا تبلت شما را در نمایشگر تلویزیون نشان دهد.این محصول که بسیار کاربردی است ممکن است کمی قیمت و هزینه بیشتری برایش بپردازید. اما اگر نمی خواهید این مقدار هزینه کنید در ادامه همراه باشید تا از طریق کابل hdmi به صفحه نمایشگر تلویزیون دسترسی پیدا کنید.



اتصال از طریق کابل hdmi

- روش دیگری که هم هزینه کمتری برای شما خواهد داشت و هم ممکن است اتصال و کاربرد آن برایتان کمی راحت تر باشد استفاده از کابل hdmi است. تنها موردی که باید به آن توجه کنید این است که دستگاه شما خروجی hdmi داشته باشد



در این صورت می توانید موبایل خود را با اتصال یک کابل hdmi به تلویزیون خود متصل کنید.در چند دهه اخیر تلویزیون ها به خروجی hdmi مجهز شده اند مگر آنکه تلویزیون شما مربوط به سال های خیلی گذشته باشد. در موبایل ها نیز باید کابل hdmi مربوط به گوشی خود را خریداری کنید که اصولا با همان کروم کست که به یکدیگر متصل هستند کارآیی دارند.یک نوع آن را در تصویر زیر مشاهده می کنید. در این موارد کروم کست به عنوان واسطه بین کابل hdmi , گوشی موبایلتان و تلویزیون عمل می کند.


  • اتصال لپ تاپ به تلویزیون 

اتصال لپ تاپ یا سیستم شما به تلویزیون راه های مختلفی دارد که به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:
  • اتصال از طریق کابل hdmi
  • اتصال بدون سیم و بدون کابل hdmi
زمانی اتصال از طریق کابل hdmi را به شما پیشنهاد میکنیم که اتصال همزمان چند دستگاه به شبکه اینترنت سبب کند شدن نت نشود چرا که ممکن است با قعطی های پی در پی مواجه شوید. همان طور که پیش تر هم گفتیم ابتدا اطمینان حاصل کنید که دستگاه های شما خروجی hdmi را دارند و سیستم خود را به تلویزیون وصل کنید. اما اتصال بدون کابل hdmi  به چه صورت خواهد بود؟؟ در این روش شما راه حل های متفاوتی را در اختیار دارید که به طور نمونه به بررسی آن ها می پردازیم:
اگر به طور خودکار لپ تاپ شما به تلویزیون وصل نشد بر روی صفحه ویندوزتان گزینه ویندوز +p را بزنید تا تصویر زیر برایتان باز شود و گزینه duplicate را انتخاب کنید. این گزینه به این معنی است که تصویر در هر دو نمایشگر نمایش داده شود.
گزینه extend گزینه دیگری است که با فعال کردن آن شما دو نمایشگر مجزا خواهید داشت به بیان دیگر تصویر اصلی همراه با آیکون های دسکتاب بر روی سیستم است و یک تصویر دیگر هم روی نمایشگر تلویزیون خالی از آیکون ها دیده می شود.توجه داشته باشید در این صورت تنها نمایشگر ماوس فقط در یکی از نمایشگر ها دیده می شود. در این حالت تنها راه حل این است که ماوس را تا انتهای نمایشگر لپ تاپ ببرید و به نوعی وارد نمایشگر دوم کنید. زمانی که در حال کشیدن بر روی پنجره اول هستید به پنجره دوم نگاه کنید متوجه می شوید که وارد نمایشگر دوم هم شده است. کافیست که یک بار امتحان کنید تا ببینید چقدر راحت است.



نوع دیگر اتصال بی سیم سیستم شما به تلویزیون کابل های hdmi  بی سیم هستند که خیلی توصیه نمی کنیم چرا که با وجود مزیت هایی که دارند شامل پشتیبانی مسافت بیشتر اما قابلیت پخش 4k را پشتیبانی نمی کنند و بسیار گران هستند.
قطعا روش های دیگری برای اتصال موبایل شما و لپ تاپ به تلویزیون وجود دارد. با گسترش تکنولوژی همه روزه و یا بهتر است بگوییم هر لحظه دنیا در حال پذیرش یک فناوری جدید است. در این مقاله سعی کردیم بهترین و راحت ترین راه های اتصال را بررسی کنیم. 

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
  • سید سجاد نوابی
    سید سجاد نوابی
    چقدر آموزنده و مفید بود .با توجه به شرایط فعلی برای کلاس آنلاین و بچه ها خیلی خوب واقعا ممنون
    1399/07/28 20:15
    • الهام بهرامی
      الهام بهرامی
      دقیقا, ممنون از توجه اتون
      1399/07/29 10:32
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.