تاریخ انتشار:

قوانین تدریس آنلاین در کلاس آنلاین

قوانین تدریس آنلاین در کلاس آنلاین

قوانین تدریس آنلاین


آگاهی های اولیه یا همان الفبای تدریس آنلاین 

نمیخواهیم فقط تدریس آنلاین کنیم بلکه میخواهیم کلاس آنلاینی برای یادگیری فعال داشته باشیم. در یک کلاس آنلاین که تدریس آنلاین را شروع می کنید، شما معلم هستید، قبول داریم که ممکن است معلم ریاضی باشید یا معلم زبان و یا حتی معلم پیلاتس ولی همین که این سمت استاد بر نام شما سوار میشود، انتظارها بالا می‌رود و باید همه علوم را در حد استفاده معمول بدانید، کلاس‌ها آنلاین شده و شما باید کمی هم متخصص it شوید و بدانید در کلاس آنلاین با چه مسائل و مواردی ممکن است دست و پنجه نرم کنید، باید فایل‌ها را بشناسید.
باید بدانید برخی مفاهیم و اصطلاحات علم کامپیوتر چیست و به چه معنی است و کجا استفاده می شود، واقعیت این هست که کودکان و شاگردان که رو بروی شما نشسته‌اند، ممکن است بسیار از شما حرفه‌ای‌تر عمل کنند و در این متن سعی شده دانش شما را برای مواردی که دیده شده معلم‌ها در تدریس آنلاین مشکل دارند، افزایش دهیم.

 1- شناخت فرمت های فایل ها برای تدریس آنلاین

  • عکس‌ها برای تدریس آنلاین چه فرمتی باشند؟ (jpg-gif-jpeg-bmp-png-psd)
فرمت مناسب عکس برای کلاس آنلاین همان jpg هست، هم سبک است و هم کیفیت قابل قبولی دارد، وقتی شما به عنوان یک معلم یک عکس ساده را در کلاس آپلود کنید که بسیار سنگین باشد، از سمت شاگردها این کار مورد تعجب واقع خواهد شد. 
همه عکس‌هایی را که برای تدریس هر درسی در اختیار دارید کامل یک‌بار خودتان ببینید، فرمت‌های gif ممکن است انیمیشن باشد و شما کامل ملاحظه نکرده باشید و در کلاس کار دستتان بدهد، فایل فتوشاپی فرمت psd معمولا فقط با داشتن خود فتوشاپ باز می‌شود پس حتما با خود فتوشاپ آن را تبدیل به فرمت jpg کنید، برای تبدیل هر عکسی به فرمت گفته شده همان فایل را در فتوشاپ باز کنید و از منوی file بالای فتوشاپ export یا save for web را انتخاب کنید و طبق عکس زیر پیش روید، تا حجم زیادی را از لپ تاپ و یا موبایل شاگردان برای ذخیره این عکس اشغال نشود، حجم باقیمانده حافظه موبایل و لپ‌تاپ برای شاگردان امر موثری برای میزان دانش معلم‌های اوست البته فقط در بخش فایل‌های آموزشی، هیچ شاگردی و یا هیچ یک از والدین دوست ندارند شما با آموزش حجم فراوانی از حافظه دستگاه ایشان را به فایل‌های بی مورد سنگین خود اختصاص دهید.

قوانین تدریس آنلاین




فایل gif و png می‌توانند transparent باشند، یعنی چه؟ یعنی میتوانید پیش زمینه را مثلا در فتوشاپ حذف کنید، و دور آن عکس را پاک کنید، مثلا در درس‌ها بخواهید آیکون یک کتاب را نمایش دهید میتوانید دور آن کتاب را پاک کنید و خالی باشد و هیچ پس‌زمینه‌ای نداشته باشد یعنی پشت این عکس در فتوشاپ که نگاه می‌کنید هیچ لایه‌ای نیست و هیچ زمینه ای ندارد و همان مربع‌های سفید و طوسی رنگ خود فتوشاپ را می‌بینید و حالا وقتی به صورت png (با کیفیت بهتر و حجم بالاتر) یا gif (با کیفیت کمتر و حجم بسیار کمتر) ذخیره کنید.

قوانین تدریس آنلاین

 

در عکس‌های پایین نشان داده شده که چطور فرمت را jpg انتخاب کنید و چطور کیفیت آنرا روی حدود 72 تنظیم نمایید.

قوانین تدریس آنلاین
 

  • فایل‌ها پرکاربرد برای تدریس آنلاین (powerpoint-pdf)

وقتی معلم برای تدریس آنلاین هستید، اولین نوع فایلی که با آن درگیر می‌شوید pdf است و بعدی powerpoint. 
فایل پی‌دی‌اف چگونه ساخته میشود یک راه متداول ساخت پی دی اف از طریق مجموعه نرم افزارهای office و نرم افزار word است، وقتی شما در ورد مطلب را تایپ کنید و بخواهید آنرا save یا همان "ذخیره" کنید می توانید فرمت pdf را انتخاب نمایید هرگاه قرار است فایلی برای تدریس آنلاین تولید کنید حواستان به کیفیت و وضوح و همچنین حجم آن باشد، مثلا اگر فرمول ریاضی لازم دارید خوبست با همان نرم افزار ورد آنرا تایپ کنید. 
می‌دانم اوایلش زمان‌بر هست ولی خوبی کار این است که حجم فایل خروجی قابل قبول خواهد بود، کمی بعد دستتان روان می‌شود و راحت‌تر تولید محتوای آموزشی سبک خواهید کرد. 
در عکس زیر می توانید نحوه نوشتن و تایپ فرمول ریاضی را در word ببینید.
خوب است فایل پاور پوینت و پی‌دی‌اف pdf شما دارای مشخصات شناسه‌ای شما باشد مثلا از : مدرسه زینب کبری - کلاس هشتم - خانم اسدی و حاشیه زیبا از مدل‌های آماده استفاده کنید.

قوانین تدریس آنلاین


در نهایت هم وقتی فایل را ذخیره می کنیم خوب است مدل فشرده را هم ذخیره کنیم و اگر خیلی در کیفیت فایل نهایی تاثیر نداشت همین فایل را در تدریس آنلاین استفاده کنیم.
مسیر دیگر تولید pdf هم نرم افزار powerpoint هست که هم به فرمتppt و pps فایلی تولید می‌کند در نهایت که برای تدریس آنلاین بسیار مفید است تفاوت فرمت ppt قابل ویرایش است و منبع اصلی شماست ولی فرمت pps فقط خروجی نمایشی فایل شماست که هر دو در کلاس های آنلاین کاربرد زیاد دارد.
باید عکسهایی که در فایل پاور پوینت استفاده می کنیم باز هم سبک باشد طبق روال های گفته شده قبلی، فایل پاورپوینت را خلاصه و مفید بسازید. 
خوبست فایل پاور پوینت شما قسمت قسمت شود و برای هر درس فایل همان بخش را ارسال کنید.

  • فیلم‌ها در تدریس آنلاین

فرمت فیلم‌ها برای آموزش معمولا نوع mp4 هست یا avi  یا mkv یا mov
mp4 نوع مناسبی از انواع فرمت‌های ویدئویی هست که زیاد هم استفاده می‌شود و با حجم مناسبی کیفیت قابل قبولی تحویل می‌دهد، همیشه دریافت و آپلود فیلم می‌تواند میزان زیادی از حجم اینترنت شما را مصرف کند در استفاده از ویدئو با حواس جمع عمل کنید.
mov فرمت فیلم در اپل است.
avi فرمت خوبی هست برای فیلم‌های کم کیفیت ولی ما کمتر پیشنهادش می کنیم.
mkv هم فرمتی هست که زیر نویس را هم گاهی در خود دارد و همه اطلاعات را پشتیبانی می کند و سبک (کم‌حجم) هم هست ولی با همه ابزار‌ها یعنی با همه موبایل‌ها و یا لپ‌تاپ‌ها ممکن است نمایش داده نشود. اگر فیلم خوب برای نمایش در زمان تدریس آنلاینتان دارید با نرم افزار handbrake می‌توانید به فرمت مناسب و سبک تبدیلش کنید.


نرم‌افزارهای لازم برای تدریس آنلاین


  • adobe pdf reader یا pdf annotator برای نمایش کتاب‌های درسی و کمک‌درسی و جزوه‌هایی که خودتان آماده نموده‌اید و هم‌چنین نوشتن روی پاورپوینت
  • word  برای آماده‌سازی محتوای درسی و نوشتن مطالب درس 
  • photoshop (اگر لپ‌تاپ شما قدیمی هست مثلا ویندوز 7 دارد بهتر است فتوشاپ 2015 نصب کنید تا خیلی سبک بتوانید عکس را ویرایش کنید و فارسی هم بنویسید) 
  


  • camtasia اگر دوست دارید خودتان درس بدهید و از دسکتاپ و نرم‌افزار فیلم بگیرید و یا از کل تدریس آنلاین فیلم بگیرید با این نرم‌افزار می‌توانید کل فیلم کلاس را داشته باشید



سخت افزارهای لازم برای معلم در تدریس آنلاین


قوانین تدریس آنلاین


  • هندزفری برای کلاس آنلاین
هر خانه‌ای این روزها چند هندزفری دارد، لطفا ببینید کدام بهترین خروجی صدا را از شما دارد، پس همان را پس از تست کنار دست خود برای استفاده در تدریس آنلاین داشته باشید، میکروفون خود لپ‌تاپ هم کار می کند اما ممکن است، صدا انعکاس داشته باشد، یعنی برود در خانه‌ی شاگرد شما و آنجا از بلندگوی لپ‌تاپ او، پخش شود و دوباره از میکروفونش، صدا بیاید در کلاس پخش شود و این همان انعکاس صداست.

  • قلم‌نوری برای تدریس آنلاین
این که چه درسی را آنلاین، تدریس می‌کنید مهم است چون برای همه دروس ممکن است قلم نوری نیاز نباشد، مثلا برای زبان انگلیسی به راحتی می‌توانید متن‌ها را بنویسید، صدا پخش کنید و فیلم ببینید و خیلی هم کلاس آنلاین آموزنده و جذابی داشته باشید ولی برای ریاضی و فرمول نویسی کار شما با قلم نوری بسیار راحت‌تر میشود در ابتدای مقاله لینکی برای راهنمای خرید قلم نوری داریم.

  • تخته وایت بورد کوچک در تدریس آنلاین
این ابزار گاهی بهترین راه برای آموزش ریاضی شده است، معلم روی دیوار نصب می‌کند و آنجا می‌نویسد و شاگرد می‌بیند، گاهی برای تنوع کلاس کمک می‌کند، می توانید به جای اینکه مرتب در حالت نشسته باشید کمی هم بایستید.

  • ماژیک حتما پر‌رنگ برای نمایش تخته در دوربین 
برای نمایش نوشته‌های شما روی وایت‌بورد همیشه ماژیک پر رنگ داشته باشید چون کیفیت تصویر ممکن است خیلی هم عالی نباشد و لازم باشد شاگردان خیلی دقت کنند تا نوشته کم‌رنگ را بخوانند، پس چند ماژیک نو داشته باشید با رنگهای تیره

  • با موس ارتباط خوب بگیرید
برای نوشتن روی تخته کلاس آنلاین با موس خیلی راحت‌تر می‌توانید بنویسید


کارهای قبل از کلاس آنلاین


  1. چک کنید هندزفری درست کار کند 
  2. اگر تا به حال با این نوع کلاس آنلاین و یا با این تبلت و یا این لپ تاپ وارد نشده‌اید حتما یکبار قبل کلاس تست کنید، حدود 2 ساعت قبل این مهم را انجام دهید، ممکن است لازم باشد وبکم را نصب کنید، میکروفون را بشناسانید و یا گوگل کروم را ارتقا دهید، باید همه چیز از سمت شمای معلم آماده باشد. 
  3. مسیر آموزش و زمانبندی ها را دقیق برای خودتان مشخص کرده باشید تا در جریان تعاملات کلاس قرار نگیرید و در نهایت آموزه‌های کمی در اختیار شاگردان باشد اینها موارد مهمی است. 
  4. نور روی صورت خود را چک کنید که خیلی براق نباشید و یا تاریک نمایش داده نشوید، همه ما میدانیم که هر کوتاهی در این موارد ممکن است برایمان داستانی شود. 
  5. لباس مناسب و حجاب مناسب داشته باشید رنگ لباستان با دیوار پشت شما متضاد باشد بسیار بهتر است. 
  6. اگر لازم است از قبل این موارد را به شاگردان هم تذکر دهید تا حجاب مناسب کلاس را رعایت کنند. 
  7. اگر نباید از کلاس فیلم گرفته شود حتما این مورد را گزارش دهید و بگویید که این مورد قابل پیگیری حقوقی هست بر اساس ساعت کلاس و نام کلاس و ip همه شاگردان که در دسترس است 
  8. اگر لازم هست که خود دانش‌آموزان از کلاس فیلم بگیرند حتما به ایشان متذکر شوید. 
  9. اگر فیلم را فقط استاد ذخیره می کند و یا یکی از کاربران حتما نام ایشان و نحوه ارسال فیلم و زمان ارسال برای شاگردان مشخص شود. 
  10. یک موزیک متن ساده داشته باشید که مثلا هنگامی که لازم است شاگردان فکر کنند و یا تمرینی حل کنند این موسیقی را پخش کنید. 
  11. برای برخی کلاس‌ها مثل زبان لازم است فیلم و صوت داشته باشید و پخش کنید حتما فیلم‌ها و صداها را قبل از کلاس در کلاس آپلود کنید که زمان کلاس را برای آپلود فایل نگیرید این مورد باعث به هم ریختگی جریان آموزش می‌شود. 
  12. نحوه چیدمان ابزارهای تدریس آنلاین را در کلاستان، متناسب با درس خود سازگار و آماده کنید، مثلا برای یادگیری زبان شاید تصویر شما بسیار مهم باشد و یا برای دروس ریاضی باید تخته فضای بیشتری را بگیرد. 
  13. پیام رسان‌های خود را ببندید که نه فکر خودتان درگیر شود و نه مبادا در هنگام اشتراک دسکتاپ شاگردان ببینند و ذهنشان مخدوش شود، آنها منتظر همین موارد هستند! 
  14. دو اینترنت مناسب داشته باشید که اگر یکی مشکل اتصال داشت با دیگری کلاس را برگزار کنید. 
  15. وقتی فایلهای pdf و پاورپوینت و عکس برای تدریس آنلاین آماده می‌کنید فضاهای خالی برای نوشتن و خط کشیدن در نظر بگیرید که در حیت کلاس آنجا یادداشت کنید و این فایل‌ها را بعد شاگردان می‌توانند دانلود کنند
- تمرین خوش خطی در تخته کلاس آنلاین کنید.
- تکالیف چند‌رسانه‌ای برای شاگردان تعیین کنید این شاگردان به امکانات کامل جهت ساخت کلیپ و عکس و مقاله و ... دسترسی دارند صبوری کنید و بخواهید برخی تکالیف را با اشکال متفاوت و چند‌رسانه‌ای تحویل دهند، این مهم برای زندگی آنلاین هم ایشان را آماده می‌کند.


کارهای حین برگزاری کلاس آنلاین 


  • در کلاس تعاملات سازنده برقرار کنید مثلا موردی که تفکرات دانش آموزانتان را درگیرش کنید و یکی یکی میکروفونشان را روشن کنید تا مبادا خوابشان بگیرد و همه آماده صحبت و یا ارسال پیام باشند، گاهی سوالی بپرسید و بگویید همه سریع یک پیغامی بفرستند مثلا بگویید صدای من برقرار است و همه می‌شنوید که همه بله ارسال کنند با این موارد درگیر بودن شاگرد را در کلاس متوجه می‌شوید.  
  • در هنگام توضیح مطلب مهم به سوالات توجه نکنید و پس از آن به سوالات پاسخ بگویید. 
  • برای کودکان کمی تحرک در کلاس برنامه ریزی کنید مثلا در ابتدا آنها را به ورزش وا دارید تا از همان ابتدا همه بدن ایشان را آماده تمرکز بهتر کنید و کمی هم شیطنتشان چاشنی ابتدای کلاس شود. 
  • حتما مراقبت کنید که میکروفون شما باید روشن یا خاموش باشد، اگر با اعضای منزل خواستید صحبت کنید، حتی خیلی کوتاه، میکروفون خود را ببندید. 
  • اگر در مواردی باید اشتراک دسکتاپ بدهید همه شاگردان دسکتاپ شما را می‌بینند اگر من جای شما باشم خلوت ترین دسکتاپ دنیا را آماده می کنم تا جای هیچ سوالی در ذهن کسی نباشد و فقط یک تصویر زمینه خوب قرار می‌دهم فایل ها و موسیقی و فیلم را می‌توانند تشخیص دهند یا عکس بگیرند و خلاصه بهتر است خلوتش کنید. 
  • یک استراحت کوتاه دو دقیقه ای گاهی لازم است تا تحرکی داشته باشند. 
  • فضای آموزشی جدید در نظر بگیرید و همیشه یک فرم نباشید. 
  • تخته رنگی و زیبا در نهایت کلاس ساخته باشید.

توصیه هایی به معلمان عزیز کلاس های آنلاین


همکاران گرامی، لطفا در آماده کردن محتوای کلاس های آنلاین خود به موارد زیر دقت کنید:
  1. بجای ارسال عکس‌ها و فایل‌های تکه تکه و جدا از هم و پراکنده، یک فایل بصورت پی‌دی‌اف، ورد و یا پاورپوینت اما به شکل مجموعه ای تهیه کنید و آن را در کلاس آنلاین خود به نمایش بگذارید. فایل‌های نامرتب و پراکنده همانند میز مطالعه شلوغ و بی‌نظم، نشان‌دهنده ذهن شلوغ و بدون نظم است و دانش‌آموز را هم بسمت بی‌نظمی سوق می‌دهد. 
  2. می‌توانید فایل‌های خود را فصل‌محور یا درس‌محور آماده کنید. 
  3. فایل‌های خود را متناسب با محتوای فایل نام‌گذاری کنید تا دسترسی به آن‌ها هم برای شما و هم برای دانش آموزانتان آسان باشد به عنوان مثال: فصل دوم ریاضی دوازدهم تجربی(مثلثات)  
  4. فایل‌های قدیمی و بلااستفاده را از کلاس آنلاین خود حذف کنید زیرا سنگین بودن حجم مطالب آپلود شده در هر کلاس باعث افزایش احتمال قطع و وصل شدن آن می شود. 
  5. در سیستم آنلاین ادوبی کانکت فیلم‌های ضبط شده در دامنه سایت استادسلام ذخیره می‌گردد. لطفا هر دو هفته یکبار فیلم های خود را بازبینی نمایید و آنهایی را که بلااستفاده می‌باشند حذف کنید. 
  6. درب اتاقی که در آن در حال تدریس هستید را قفل کنید، اجازه بدهید که همه اعضای خانه بدانند که شما و اتاق تدریس شما در این ساعات در دسترس نیست.

دکتر محمد علی فروغی نویسنده کتابی که بسیار دوستش دارم به نام سیر حکمت در اروپا و بسیاری کتاب دیگر سالها پیش از این حدس مدارس غیرحضوری را زده اند و بخشی از کتاب ایشان این روزها در دست ها چرخید و به این خلاصه هست : 

حضار خواسته اند که ایشان درباره مدرسه توضیح دهند 
دکتر محمد علی فروغی: یک قسمت از مدرسه به خاطر اینکه خط نویسی از بین میرود از میان خواهد خواهد رفت و تعلیم دروس ابتدایی از جمله خواندن و نوشتن اما قسمت دیگر که علم است می ماند برای تدریس و سپس از تلفن بیسیم سخن به میان آورده اند و ارزان شدن ارتباطات و همه گیری این نوع ابزار و فرموده اتد که دیگر لازم نمیشود شاگردان به مدرسه روند تا بیاموزند و از دور در مدار آموزش قرار خواهند گرفت و دیگر محل فیزیکی مدرسه لازم نخواهد بود و لازم نیست از شهری به شهر دیگر روند و از دیاری به دیار دیگر پس از خانه خود در زمان از پیش تعیین شده علم می آموزند. در این صحبت ها از صرفه جویی در هزینه رفت و آمد و خرید ساختمان مدرسه و دفتر و کتاب هم سخن آورده اند.
جالب است که در ادامه دکتر گفته اند که با راه حل آموزش از راه دور، سلامت و صحت بدنی معلم و متعلم و مزاج او هم بهتر میشود و تنفس همه در یک محل از هوای کثیف اتفاق نخواهد افتاد و امراض هم سرایت پیدا نمی کنند!
حتی از مفاسد مادی و معنوی هم، با این آموزش از راه دور، مصون هستند، حتی درباره عکس های این روزها هم سخن گفته و حتی تا اینجا رفتند که عینا تدریس در کلاس آنلاین را متصور شدند و گفته اند که معلم و اشارات و حرکاتش را میبینند و صدایش را میشنوند.

دلنوشته های یک شاگرد درگیر در تدریس آنلاین :
دور نیستند روزهایی که دورهم، راجع به مضرات فضای مجازی بحث میکردیم ..
از اینکه فضای مجازی انسان‌ها را از هم دور کرده و دیگر مثل قبل ها، زمان پدر مادرهایمان یا حتی قبل تر نمیتوانیم رو به روی هم بنشینیم و به هرم نفس‌های که در هوا تجزیه میشد دل ببندیم ، آن روزهای که روی میزهای چوبی مدرسه‌هایمان مینشستیم و افسوس نگاه‌ها و آغوش هایی را که فضای مجازی از ما دزدیده است را میخوردیم گمان نمیکردیم روزی برسد که دیگر حتی نتوانیم این گرد هم امدن ها را تجربه کنیم .
شاید این روزها میز و صندلی‌ها دور هم مینشینند و از روزهای که ما در آنجا حضور داشتیم حرف میزنند و افسوس میخورند، جدای از مسائل احساسی که این روزها خلا عجیب احساس میشود، بهتر است به مزایا و معایب تدریس آنلاین بپردازیم:
طی این یکسال چیزی دستگیرم شد که اگر این شرایط پیش نمی آمد قطعا هرگز نمیتوانستم اهمیتش را درک کنم، زمانی که در مدرسه باشی حتی اگر حواست را پرت رنگ پرده‌های کلاس هم کرده باشی یا میله‌های پنجره رو به بیرون را بشماری باز هم زمانی که به کتابت، نگاه کنی میتوانی این را بفهمی که کمی از درس بلدی و این را تا زمانی که پای تدریس آنلاین ننشینی حس نخواهی کرد. اما در آموزش‌های مجازی اگر تمام حواست را جمع کنی حتی اگر باز هم حواس قرض بگیری باز هم باید تمرکزت بیشتر کنی تا بتوانی مفاهیم را به خوبی درک کنی و دیگر خبری از لذت تجزیه و تحلیل کردن رنگ پرده نیست، اما از این هم نگذریم که اینبار به جای تعداد میله‌های پنجره باید تعداد آنتن‌های گوشی‌ موبایل و مودم‌ را بشماریم که ناغافل از ارتباطمان قطع نشود و یادگیری سخت تر نشود.
حتی امتحانات هم دیگر رنگ و لعاب خود را از دست داده‌، حس لحظات آخری که کتاب را جمع میکنی اما نگاهت به جملات درس هست که انگار همان چند صدم ثانیه با یک ساعت درس خواندن در یک جایگاه است را هم از دست داده ایم!
شور و اشتیاق وقت اضافه‌ای را که معلم قبل هر امتحان میداد را که هیچکداممان از یاد نخواهیم برد قطعا تمامی معلم‌ها و دانش آموزان موافق هستند که آن لحظات آخر، درس، چقدر روان تر و قابل درک تر میشد انگار تمام چندین ساعت وقتی را که پای درس خواندن گذاشته بودیم را به سخره میگرفت ( البته که اگر آن چند ساعت‌های پیش زمینه نبودند این بار کتاب بود که نگاهی تمسخر آمیز به چشمان پر از استرس ما می‌انداخت) 
به طور کلی هیچوقت آن دقایق را با صدها امتحانِ آسان‌تر از حضوری که مجازی باشد عوض نمیکنم!
از شاد خسته ام، از صرفه جویی اینترنت برای ندادن هزینه های بیشتر خسته ام، واتساپ ما پر شده از کلاس هایی که تمام نشده و معلم بعدی وارد شده، حتی زنگ تفریح هم معنی خود را از دست داده و فقط سرگرم دیدن و فکر کردن به مشکلات معلم ها برای تدریس شده این تا خود درس! برای ارسال هر فایل دقیقه ها منتظر می مانیم، نمیشود ! معلم از واتساپ میفرستد، همه جای گوشی تکه تکه های درسی دارد که نمی دانم کجا جمعشان کنم.
به پیشنهاد دوستم، در گوگل درایو پوشه مدرسه ساخته ام ، برای هر درس پوشه درست کرده ام و مطالب آنرا نه جندان مرتب در این پوشه ها کپی می کنم، من مانده ام و این گوشی و مطالب نامرتبی که فقط در گوشی من می ماند، قبل ها برای اینکه از حافظه ام کمتر استفاده کنم از گوگل و تلگرام و واتساپ کمک می گرفتم حالا خودم باید حافظه ای بشوم برای همه مطالب اینها و یادشان بگیرم، اول باید آنجا مرتب دسته بندی کنم، درس به درس جدا کنم، و بعد حفظشان کنم درکشان کنم و تمام مدت حجمه زیادی از همه چیز، از درس ها از دلنوشته دوستانم، از هیجاناتش از درد‌دل او به گوشی من وارد شود و من همه را مرتب کنم و احساس شاغل تمام وقتی را دارم که نتیجه کارش معلوم نمی‌شود و حتی اگر با شاد و واتساپ معلوم هم بشود، صرفا نمره‌ایست که بعد از پاک شدن اینها از گوشی احتمالا از ذهن من هم پاک خواهد شد.
همه امیدم به این است که ابزارهای آموزشم بهتر شود و کاش حداقل مدیرمان برای انتخاب یک مدرسه آنلاین خوب و مرتب و درست چیده شده تصمیم درست‌تری بگیرد، تا من مسئول مرتب کردن مطالب نباشم و خود معلم‌ها بتوانند هر درس را درست در جای خودش بارگزاری کنند و کلاس‌ها تمیز و با مهارت معلم‌های آموزش دیده تشکیل شوند.

مدیریت زمان در کلاس آنلاین

1- روز و ساعات برگزاری کلاس پیش‌بینی شده و منظم باشد حتی برای کلاس‌های خصوصی 
2- ساعت تحویل تکالیف، دقیق مشخص باشد تا برنامه ریزی و مرتب بودن را با شما تمرین کنند، اگر نرسید یک زمان ضرب العجل تعریف کنید تا بفرستند، این یکی از واقعیت‌های آموزش آنلاین است.
3- نظم خود شما به عنوان استاد برای حضور به موقع سر کلاس بسیار حائز اهمیت است، باید بتوانند اولین نفر روی شما، حساب باز کنند.
4- زمان‌های ذخیره باز در هفته داشته باشید که اگر راس مورد کلاسی به مشکل خورد بتوانید سریع، زمان جدید برایش تعریف کنید.
5- خودتان را در معرض دانستن ترندهای روز قرار دهید، زمانی در کلاس هر چند کوتاه و گذرا از آن سخنی بگویید معلم به روز همیشه با ارزش‌تر است.

قوانین مهم تدریس آنلاین

- ذکر نام استاد در ابتدا و انتهای کلاس و در فایل‌های بارگزاری شده در کلاس
- ضبط فیلم از تدریس آنلاین بدون اجازه استاد را هم حواستان باشد
- نامگذاری‌های عجیب شاگردان روی نام کاربریشان در مدارس و یا کلاس‌های آنلاین نباید انجام شود و همان ابتدا باید یاداوری کنید که هر کسی با نام خودش وارد شود.
- هر شاگرد با ip مشخصی به کلاس وارد می‌شود که در صورت بروز مشکل قابل بازیابی هست کمی سخت هست ولی شدنی هست.
- از به کار بردن هر نوع لفظ نامناسب حتما بپرهیزید.
- کلاس‌های کم‌جمعیت‌تر پر بازده‌تر هستند.
- لازم نیست همه مواقع قبل و بعد از کلاس به وفور در دسترس شاگردان باشید و زمان‌های رفع اشکال مشخص معرفی کنید.

  • تدریس آنلاین به مراتب سخت تر است، چرا؟

1- تنها تسلط عملی معلم نیست که کار می کند، باید تسلط روی کار با کامپیوتر و موبایل هم داشت.
2- معلم باید بتواند مشکلات ساده‌ای چون قطعی اینترنت را به نحوی با جایگزینی اینترنت های دیگر حتما حل کند.
3- معلم باید بتواند حجم موبایل و کامپیوتر و نوع فایل‌ها را بشناسد و مدیریت کند برای خودش و همه دانش آموزان و یا والدین.
4- معلم توانمند، باید بتواند مشکلات موبایل و کامپیوتر شاگردان را حل کند.
5- معلم باید یک استودیوی خانگی برای خود بسازد و به سرعت بتواند فیلم آموزشی تهیه کند.
6- معلم باید بتواند با برخی نرم افزارهای گرافیکی و ساخت محتوای آموزشی بسیار تند کار کند.
7- معلم باید بتواند خیلی سریع تایپ کند.
8- معلم با توانایی‌هایی که نام برده شد باید بتواند زمان کلاس را به بهترین حالت مدیریت کند تا درگیر مسائل بی‌ربط به مباحث آموزشی کلاس نشود.
این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.